2021-02-14, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Även om paret D skulle klara sig i HR så kommer mordet på Lena att bita dem i baken för all framtid. De kommer aldrig få frid och harmoni i sina liv.

Du har hur rätt som helst i det! De kommer aldrig ifrån det förflutna. Bitna i baken och ökända. Skulle aldrig vilja vara i deras paltor. HD har kanske möjlighet att starta om men det beror på vad hon bestämmer sig för att göra. Och det måste göras NU.
Citera
2021-02-14, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
Du har hur rätt som helst i det! De kommer aldrig ifrån det förflutna. Bitna i baken och ökända. Skulle aldrig vilja vara i deras paltor. HD har kanske möjlighet att starta om men det beror på vad hon bestämmer sig för att göra. Och det måste göras NU.

Kanske är hon rädd att dömas för stämpling till mord? Eller för SDs hämnd på ena eller andra sättet? Samma med JG. I längden går det inte att leva med tvivel eller vetskap. Om man har ett samvete. Det går bara inte.
Citera
2021-02-14, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag har något minne av att IT- teknikern sa något om att de (Google) inte brukade vara behjälpliga i liknande ärenden. Bara fritt ur minnet, behöver styrkas. Men så kan det väl vara?
Möjligt att åklagaren med mindre erfarenhet från mordåtal, inte vet var hon ska pressa på, och MN (spaningsledaren), vad vet jag, inte haft tillräckligt grepp om den enorma utredningen. Ett byte av spaningsledningen mitt i det kritiska skedet, kan inte gagnat utredningen. Tycker att man kan läsa mellan raderna att det inte blev någon bra överlämning. Kanske ingen överlämning alls när PS och JR sparkades?
Ja, jag med.
Sen var det någonting gällande att han själv hade valt ut vissa delar att se över och var väldigt vag och otydlig.
Typ att frågar man nfc, så kan det ta jättelång tid och bli hur stort som helst..

Vad var det som avgjorde vad han valde ut, hur mycket har han missat? En hel del, enligt vad Avel kunnat få fram, utan tillgång till det stora materialet som polisen förhoppningsvis har kvar. Jag vet inte vad jag ska tro.
För mycket tjenis där.
Tror att Springare blev utbytt pga han skulle knäckt SD, det ligger nog bakom hans "avhopp"
Citera
2021-02-14, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
Ja, jag med.
Sen var det någonting gällande att han själv hade valt ut vissa delar att se över och var väldigt vag och otydlig.
Typ att frågar man nfc, så kan det ta jättelång tid och bli hur stort som helst..

Vad var det som avgjorde vad han valde ut, hur mycket har han missat? En hel del, enligt vad Avel kunnat få fram, utan tillgång till det stora materialet som polisen förhoppningsvis har kvar. Jag vet inte vad jag ska tro.
För mycket tjenis där.
Tror att Springare blev utbytt pga han skulle knäckt SD, det ligger nog bakom hans "avhopp"

Precis. Man kan tycka vad man vill om Springare i övrigt, men hade han fått fortsätta där han slutade så kanske allt hade sett annorlunda ut. Han är mkt bra på att få lögnare att snärjs in sig i lögner och sen Ifrågasätta och trycka på.
Senast redigerad av zilvereko 2021-02-14 kl. 17:20.
Citera
2021-02-14, 18:18
Medlem
notknapparens avatar
Alltid lika bra förklaringar till allt:

A 147/600ff

Förhör SD 27/8- 19:

"FL 1: Ja på eftermiddagen, då hörs ju du som vittne.
MT: Ah .. ah.
600
Förhör med Davidsson, Karl Stefan; 2019-08-27 16:00 diarienr: 5000-K574218-18
FLJ: Vad berätta du då?
MT: Ah jag berätta väl allting ..
FLl : Vadå, vad är allting?
MT: Ja .. jag svarade på alla frågor.
FLJ: Mm ..
MT: Och ja jag vet att det här är.. det här är.. undvika sanningen i en fråga ..
FLJ: Vad var det för fråga du undviker då?
MT: Om .. om Lena och jag hade nån relation fortfarande .. och det tyckte jag var onödigt att
det stod i nått protokoll..
FLJ: Vad svara du på det då?
MT: Nej så det sa jag nog att det var avslutat..
FLI: För två år sen börja deras kärleksrelation ta slut.
MT: Det är säkert det, ja . .jag minns bara att jag sa nått annat än .. kanske hur det verkligen
var..
FLI: Mm ...
MT: I övrigt så svara jag på alla frågor jag kunde.
FL I: Mmm ... och så berätta du även om den här polisanmälan mellan er två där ..
MT: Mm.
FLl: För två år sen då ..
MT: Mm .. okej ah just det.
FL I: Mmm .. så där ville du ljuga, du ville inte berätta riktigt där.. sanningen?
MT: Nej för eh .. hennes och min relation har ju inte med hennes försvinnande och göra .. vet
ju jag så det behöver ju inte hon .. när hon ska .. jag tror det var en kvinna i alla fall, när hon
ska liksom .. se till och leda arbetet för och hitta Lena så .. ah .. att vi har haft en intim relation
det.. det är ingen faktor
..
"
Citera
2021-02-14, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Även om paret D skulle klara sig i HR så kommer mordet på Lena att bita dem i baken för all framtid. De kommer aldrig få frid och harmoni i sina liv.

Tvivlar att någon kärnfamilj kommer att uppstå. Det blev ett "arbetsnamn" för HDs hämndplan och hon har lyckats förgöra alla som var involverade. En definitivt och många skadade för livet. Många oskyldiga.

Känner hon sig nöjd nu?
Citera
2021-02-14, 20:34
Medlem
develis avatar
Citat:
HDs förtrogna kollega/chef/vän MT berättar många märkligheter under sina förhör.

Under januari-maj är H inte glad.
Hon ska separera, de ska skilja sig.
H köper en lägenhet nära Lena, vilket får Lena att bli upprörd, H berättar det för M, skrattar och säger att det skiter hon i.
H flyttar 22-23 mars 2018.
Efter flytten säger H att S tystnar, han vill inte prata och diskutera som förr. Det är olikt honom.
I månadsskiftet mars/april, då schemat är lagt, ber H om semester i två veckor i maj, för att resa till USA med S. En resa som de planerat sen december 2017. (Under rättegången har det låtit som om fiaskoresan till USA varit planerad jättelänge, flera år)
M tror att det är ett dåligt skämt, H sätter hela avdelningen i skiten, men hon känner sig pressad att godkänna ledigheten.
Den 19 maj ringer H och säger att allt är kaos pga mordet.
H sjukskriver sig, tar semester, bor på landet hos mamma och pappa, köper en häst(!) och återkommer till arbetet i augusti. Hon är glad och fungerar klockrent, inga konstigheter.
I september 2018 ska H och S resa igen, M frågar om de är ett par igen, Nej.
H säger att polisen inte har någonting, därför är S på fri fot.
M känner obehag och hoppas att H är oskyldig och inte involverad med S i mordet.
Hon känner obehag inför den person i H som önskar ta bort L, önskar henne död, för att hon anser att Lena förstört familjen.
Det är en något dubbelbottnad bild.

Det blir problem på jobbet ang resa och schema.

CH, nära väninna och kollega:
" Det var vid slutet av april eller början av maj vilket innebar att flera kollegorna fick ändra sitt schema så att hon skulle kunna åka, det skapade viss irritation. C tror att även hon fick ändra sitt schema, hon är inte säker men känslan är att hon fick byta något pass."

Chefen:
(..) det skapade stora problem för henne att försöka bemanna avdelningen under den period som Hanna önskade ledigt, två veckor. På frågan varför Hanna inte ansökt om ledighet sa Hanna att hon "glömt bmt" och "inte tänk på det" då hon och Stefan separat och det "varit så mycket".

Enligt HD var det inga större problem att komma in sent m sem.ansökan:

H: (..) Och jobbet sa okej till det också. Dom sa att, jaa det finns ett behov, så åker ni inte så åker inte du, du kan säkert få jobba ändå. Så ... ja vi hade möjlighet att faktiskt bestämma av fram till sista dagen egentligen."

CH igen:
"Under våren -18 velade Hanna om en USA-resa hon och Stefan planerat. Hon pratade med C om det var dumt om de skulle åka, "blir det som att vi ska försöka på nytt","

19 maj 2018 säger H att det var just detta som resan handlade om:

H: Vi har varit tillsammans i .. åh herre .. (gråter) åh .. den här resan till USA det var o fira att vi hade varit tillsammans hela .. halva vårat liv tillsammans .. för vi har varit tillsammans sen -96.
F: Mm. Så det var därför ni skulle åka nu?
H: Mm (gråter).
F: Mm. Ah .. så du sa att det var lugnt ett tag ..
H:Ah.
F: Ah. Liksom var det uttalat då att nu var det du å Stefan som skulle fortsätta å Lena skulle va ute ur bilden eller?
F: Mm. Så det var det du levde efter?
H:Mm."

F: Kändes det som att du var på väg o flytta till ditt och så träffa du den här andra killen så
hade Stefan .. att ni liksom .. skulle ni pausa lite ett tag eller liksom varför .. för nu åkte ni till
USA sa du o firade att ni hade varit tillsammans, liksom hur..
H: Ah det var ju inte firandet nu som blev, men det var planen och ...

Så H flyttar och begär skilsmässa för att åka till USA för att fira att de levt halva livet ihop och återförenas.

Resan bokas okt/nov enligt H -vilket är när hon inleder en sexuell relation med den då gifta JS på Allhelgonahelgen och kör vidare bakom ryggen på SD.

HD framställer sig som att hon slutligen beslutar sig för att åka.

CH:
" Hon velade fram och tillbaka om resan, ändå till några veckor innan avresedatum. Till slut bestämde hon sig för att åka."

Men det stämmer inte med resten.

Chefen:
" Vid det samtalet visste Hanna fortfarande
inte om de faktiskt skulle åka. Hon sa, "jag kan tänka mig det, men Stefan vill inte".
M fick uppfattningen att Stefan inte ville åka på resan med anledningen av att han tyckte att det var jobbigt att resa iväg med Hanna utifrån hur deras relation såg ut. "

HD pratar om att kompisrelation är det problematiska ämnet. Det kan hon hantera och bokar rum med dubbelsäng.
Hon som vill ha nystart.

H: (..)Jag kan inte säga datum när vi bestäm ... när jag bestämde mig för att jag ville åka. Eh ... Jag tror att jag, nu säger jag tror för ja jag kan inte, men ja ... jag va nog tidigare med än Stefan att tycka att jo men jag tror att vi kan hantera det här, jag kan hantera det här som en kompisrelation. "
(..)
F I: Tog ni gemensamt beslut?
H: Eh vet inte va man ska kalla gemensamt. Eh jag sa att jag vill åka eh ... gjorde jag. Eh och Stefan ... Nä men gud varför kommer jag inte ihåg (viskar hon). Eh ... han va mer tveksam, va han.

SD 8 maj :
"Jag skiter just nu i USA

"F1: Ja. "Jag har tillräckligt mycket motgångar, ja efter mitt otroliga felsteg tidigare i livet".
Då nämner han det här.

HD:
(..) Så bollen ligger gos dig hur du vill ha det i fortsättningen. KRAM"

(..) Bollen ligger hos dig hur du vill att vår relation utvecklas. (..) "

(..) Tänk hur annorlunda livet hade kunnat vara med andra förutsättningar."

.... Skriver hon då hon tagit LWs wig som hon vill fuska in SD på, han är inte med dit.
För att reta LW att de loggat ihop?
Men han säger nej.

14 maj klockan 21:14:
"Ser fram emot och åka bort med dig".

Betvivlar inte.
Senast redigerad av develi 2021-02-14 kl. 20:46.
Citera
2021-02-14, 21:11
Medlem
Citat:
Superbra, kör hårt, det måste hålla i hovrätten!

Den komplettering jag skickat in idag hoppas jag kan bidra. Tyvärr måste man kalkylera med ett långsiktigt perspektiv om det inte går vägen i hovrätten. Även då kommer uppgifterna vara vettiga att luta sig mot.
Citera
2021-02-14, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Det är en något dubbelbottnad bild.

Det blir problem på jobbet ang resa och schema.

CH, nära väninna och kollega:
" Det var vid slutet av april eller början av maj vilket innebar att flera kollegorna fick ändra sitt schema så att hon skulle kunna åka, det skapade viss irritation. C tror att även hon fick ändra sitt schema, hon är inte säker men känslan är att hon fick byta något pass."

Chefen:
(..) det skapade stora problem för henne att försöka bemanna avdelningen under den period som Hanna önskade ledigt, två veckor. På frågan varför Hanna inte ansökt om ledighet sa Hanna att hon "glömt bmt" och "inte tänk på det" då hon och Stefan separat och det "varit så mycket".

Enligt HD var det inga större problem att komma in sent m sem.ansökan:

H: (..) Och jobbet sa okej till det också. Dom sa att, jaa det finns ett behov, så åker ni inte så åker inte du, du kan säkert få jobba ändå. Så ... ja vi hade möjlighet att faktiskt bestämma av fram till sista dagen egentligen."

CH igen:
"Under våren -18 velade Hanna om en USA-resa hon och Stefan planerat. Hon pratade med C om det var dumt om de skulle åka, "blir det som att vi ska försöka på nytt","

19 maj 2018 säger H att det var just detta som resan handlade om:

H: Vi har varit tillsammans i .. åh herre .. (gråter) åh .. den här resan till USA det var o fira att vi hade varit tillsammans hela .. halva vårat liv tillsammans .. för vi har varit tillsammans sen -96.
F: Mm. Så det var därför ni skulle åka nu?
H: Mm (gråter).
F: Mm. Ah .. så du sa att det var lugnt ett tag ..
F: Ah. Liksom var det uttalat då att nu var det du å Stefan som skulle fortsätta å Lena skulle va ute ur bilden eller?
F: Mm. Så det var det du levde efter?

F: Kändes det som att du var på väg o flytta till ditt och så träffa du den här andra killen så
hade Stefan .. att ni liksom .. skulle ni pausa lite ett tag eller liksom varför .. för nu åkte ni till
USA sa du o firade att ni hade varit tillsammans, liksom hur..
H: Ah det var ju inte firandet nu som blev, men det var planen och ...

Så H flyttar och begär skilsmässa för att åka till USA för att fira att de levt halva livet ihop och återförenas.

Resan bokas okt/nov enligt H -vilket är när hon inleder en sexuell relation med den då gifta JS på Allhelgonahelgen och kör vidare bakom ryggen på SD.

HD framställer sig som att hon slutligen beslutar sig för att åka.

CH:
" Hon velade fram och tillbaka om resan, ändå till några veckor innan avresedatum. Till slut bestämde hon sig för att åka."

Men det stämmer inte med resten.

Chefen:
" Vid det samtalet visste Hanna fortfarande
inte om de faktiskt skulle åka. Hon sa, "jag kan tänka mig det, men Stefan vill inte".
M fick uppfattningen att Stefan inte ville åka på resan med anledningen av att han tyckte att det var jobbigt att resa iväg med Hanna utifrån hur deras relation såg ut. "

HD pratar om att kompisrelation är det problematiska ämnet. Det kan hon hantera och bokar rum med dubbelsäng.
Hon som vill ha nystart.

H: (..)Jag kan inte säga datum när vi bestäm ... när jag bestämde mig för att jag ville åka. Eh ... Jag tror att jag, nu säger jag tror för ja jag kan inte, men ja ... jag va nog tidigare med än Stefan att tycka att jo men jag tror att vi kan hantera det här, jag kan hantera det här som en kompisrelation. "
(..)
F I: Tog ni gemensamt beslut?
H: Eh vet inte va man ska kalla gemensamt. Eh jag sa att jag vill åka eh ... gjorde jag. Eh och Stefan ... Nä men gud varför kommer jag inte ihåg (viskar hon). Eh ... han va mer tveksam, va han.

SD 8 maj :
"Jag skiter just nu i USA

"F1: Ja. "Jag har tillräckligt mycket motgångar, ja efter mitt otroliga felsteg tidigare i livet".
Då nämner han det här.

HD:
(..) Så bollen ligger gos dig hur du vill ha det i fortsättningen. KRAM"

(..) Bollen ligger hos dig hur du vill att vår relation utvecklas. (..) "

(..) Tänk hur annorlunda livet hade kunnat vara med andra förutsättningar."

.... Skriver hon då hon tagit LWs wig som hon vill fuska in SD på, han är inte med dit.
För att reta LW att de loggat ihop?
Men han säger nej.

14 maj klockan 21:14:
"Ser fram emot och åka bort med dig".

Betvivlar inte.
aldrig närvarande.. "lite" bortskämd.
Vad saknas den "drömkvinnan".. Pappan ordnar allt om det inte är som det ska?
Hanna saknade pojkvän, föräldrarna ordnade.
Han (SD) blev lite otrogen (6 år).
Det slätas över med en häst...
Bättre med en gnäggande häst än "tio i skogen" tänkte Hanna.. "klockrent"
Citera
2021-02-14, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag har något minne av att IT- teknikern sa något om att de (Google) inte brukade vara behjälpliga i liknande ärenden. Bara fritt ur minnet, behöver styrkas. Men så kan det väl vara?
Möjligt att åklagaren med mindre erfarenhet från mordåtal, inte vet var hon ska pressa på, och MN (spaningsledaren), vad vet jag, inte haft tillräckligt grepp om den enorma utredningen. Ett byte av spaningsledningen mitt i det kritiska skedet, kan inte gagnat utredningen. Tycker att man kan läsa mellan raderna att det inte blev någon bra överlämning. Kanske ingen överlämning alls när PS och JR sparkades?

Sånt med Google är dagsfärskt. De kan ändra sin policy och därför måste polisen ligga på med sånt här och inte släppa efter en förfrågan.

Vad gäller spaningsledningen så tror jag att jag avstår att kommentera. Ett haveri är det på vissa håll.

Ju mer jag studerar det IT-forensiska arbetet så kan jag bara konstatera att de har redovisat mycket som polisens programvara spottat ur sig automatiskt men det manuella arbetet och den tidslinje de redovisat är under all kritik.

I analyserna, de få som finns, är de ofta snett ute dessutom.

Kvantitet har det varit kan man lugnt säga men inte så mycket kvalitet.

Min tanke här har varit att först analysera det digitala utifrån fupen så långt jag kan. Ventilera med alla vettiga här i tråden. Sen har det tagit lite tid att verifiera vissa saker och utredningen har fått infon allteftersom. Nu är det sista dokumenterat så de fick det senaste idag. Nästa fas är att bekräfta att de förstått tipsen.

Sen planen efter det är ju att sätta tryck på utredningen. Det får bli tredje statsmaktens ”uppgift”.
Citera
2021-02-14, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trie
Det är riktigt bra att du orkar fortsätta att gräva i de tekniska detaljerna, utredningen har ju inte varit särskilt initiativrik inom det området. Även detaljer kring händelserna 2018-10-17 skulle kunna stärka åtalet, även om det redan skulle finnas intressanta omständigheter kring både tidigare och senare inloggningar. Man vill kanske kunna visa att det bara är en person och inte flera möjliga personer som visar ett fortsatt intresse för offrets konton.

En liten reflektion kring Google kontot bara, en misstänkt kan inte själv lämna "sitt samtycke" till en utredningsåtgärd eller lämna över sitt lösenord, det krävs ändå både lagstöd och ett tvingande behov av utredningsåtgärden för att den ska kunna genomföras. Det är en skillnad när den misstänkte själv lämnar över en utskrift av en handling, tex sina tidslinjer i Google, då tar polisen bara emot uppgiften.

Orsaken till att detta bör poängteras är att det inte är en brist i utredningen eller något som ska räknas den misstänkte tillgodo (att han erbjudit sig att lämna över sitt lösenord). Men det låter bra om advokaten påpekar att den misstänkte erbjudit sig att lämna över sitt lösenord.

En annan aspekt vid krav på nya elektroniska beslag är att kommunikationen mellan äkta makar (även tidigare) har ett särskilt starkt skydd. När kommunikationen ägt rum på datorer som tagits i beslag så kan innehållet enklare tas med i FUP, men om informationen ska begäras ut från tredje part eller från utlandet så kan det bli svårare.

Det är lite surt bara att SD meddelat utredningen att han skulle lämna ut sitt lösen till Google. En IT-forensiker AJ utrustad med dator gjorde de två fhl sällskap i förhörsrummet och de var beredda på att gå in i hans konto med hans hjälp.
Förhöret inleddes och han hade kommit på andra tankar...
IT-forensikern fick lämna förhörsrummet.
Citera
2021-02-14, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Tvivlar att någon kärnfamilj kommer att uppstå. Det blev ett "arbetsnamn" för HDs hämndplan och hon har lyckats förgöra alla som var involverade. En definitivt och många skadade för livet. Många oskyldiga.

Känner hon sig nöjd nu?

Nej, jag tror inte hon känner sig nöjd. Blev inte som hon trodde. Har hon minsta samvete så kommer detta förfölja henne - om hon inte gör rent hus. Det är hög tid för det och det bör ske NU. Samma med JG. Han borde lätta sitt samvete om vad han vet eller misstänker.

Men jag tror att för SD känns det helt ok. Bara han är fri och får geocacha. Och ha ögonen på HD och barnen. Han verkar inte vara den sortens person som förmår tänka så långt framåt.Han litar på sin förmåga att även fortsättningningsvis kunna slingra sig ur situationen med manipulation, lögn och bedrägeri.. Om det behövs. Det har ju fungerat hittills.

(min spekulation)
Senast redigerad av zilvereko 2021-02-14 kl. 22:37.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in