2021-01-14, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HaconBacon
Ponne blir alltså borta större delen av våren. Håller sig Granen skadefri och gör en helt ok vårsäsong med HIF tror jag han startar i EM-premiären bredvid Lindelöf. Lägger ingen värdering i det, men tror att Janne kommer resonera så. Möjligen att Danielson kan cementera sin plats vid en väldigt bra samling i mars.

Läget kring mittbackarna som annars brukar vara med är inte det bästa tänkbara just nu om man bortser från VNL.

Granen är 99,99% uträknad från truppen på grund av anledningar som jag och andra skribenter har nött om i forumet.

Helander har varit skadedrabbad på senare tid och har därmed bara spelat varannan match denna säsong för att inte överbelasta honom. Annars har han varit bra de gångerna han har fått spela.

Holmén och hans Willem II går det verkligen inte bra för i Eredivisie om man ser till tabelläget och har inte direkt imponerat i landslaget heller.
Senast redigerad av Kexchoklad2404 2021-01-14 kl. 21:46.
Citera
2021-01-28, 00:07
Medlem
Lundbondens avatar
Jesper Karlsson gör ju succe i AZ. En lirare. Skulle vara en bra inhoppare.
Citera
2021-01-28, 00:17
Medlem
Scamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lundbonden
Jesper Karlsson gör ju succe i AZ. En lirare. Skulle vara en bra inhoppare.
Absolut, 6 mål o 6 assist på 17 matcher är inte illa pinkat.
Citera
2021-01-31, 11:23
Medlem
TrolleriKontos avatar
Helander hyllas av Gerard! Och liknas vid Maldini av fansen
- Positionsmässigt är han enastående. Det märks att han coachats i Italien. Han är bra på att täcka, och göra det i viktiga situationer, och positionsmässigt ligger han alltid helt rätt, säger Gerrard.

Han fortsätter:

- Som människa är han enkel att ha att göra med, ett proffs, och resten av spelarna älskar honom.

[...]

27-åringen har blivit en publikfavorit och kallas i supporterkretsar för "den svenske Maldini"
https://www.fotbollskanalen.se/skottland/gerrard-tokhyllar-den-skandinaviske-maldini-enastaende/

Något som är ganska anmärkningsvärt att Helander inte gjort en enda landskamp tillsammans med Lindelöf. De har båda varit givna i landslagstruppen under hela Jannes tid, så man tycker ju att de borde lirat nåt tillsammans - men icke. Filip har dock spelat en hel del mittback i landslaget - startade sex matcher i EM-kvalet - och ofta gjort det bra, men det har alltid varit med Granqvist eller Jansson vid sin sida.

Vi vet alltså väldigt lite om hur mittbacksparet Helander - Lindelöf skulle stå sig.

De borde få en chans vid tillfälle.

I synnerhet med tanke på att Jansson är skadad och gjorde bort sig i NL, Granen är snudd på idrottsinvalid och håller till i superettan, och Danielsson huserar i ett kinesiskt bottenlag.
Citera
2021-02-01, 23:17
Medlem
Man vet att det är dålig bredd på vänsterbackarna när andravalet Bengtsson knappt platsar i FCK och lånas ut till ett danskt bottenlag. Har varit bra när han fick rycka in för Ludde annars.

På tal om Ludde så får han ge fan i att skada sig nu.
Citera
2021-02-03, 14:18
Medlem
TrolleriKontos avatar
Donadoni hyllar också Helander.
Filip Helander and the remarkable Rangers record that has Roberto Donadoni recalling legendary Milan defence

The Italian legend worked with the defender at Bologna and is not surprised by his form this season.

Roberto Donadoni played in front of one of the most famous back fours of all time in Arrigo Sacchi’s all-conquering AC Milan side.

So the Italian legend knows a defender when he sees one and it didn’t take him long working with Filip Helander to realise his quality.

[...]

Speaking exclusively to MailSport, the former San Siro star said: “It’s unbelievable to think Filip hasn’t lost a league game at Rangers. That’s very good for him and the team and I hope that run continues and he wins the league this season.

“He is always fully concentrated and it helps him when his defensive partner is a ball-playing centre back because it allows him to stick to the basics."

“He is a very tough player and keeps things very simple which is often all you want from a defender."
https://www.dailyrecord.co.uk/sport/football/football-news/filip-helander-remarkable-rangers-record-23403596
Citera
2021-02-03, 15:04
Medlem
Kul att Jocke Nilsson börjat få speltid nu också! Även med Jansson skadad ser det bra ut på mittbackssidan med Lindelöf, Danielson, Helander, Nilsson och Starfelt.
Citera
2021-02-06, 13:32
Medlem
Sebastian Andersson borde nog känna lite flås i nacken nu när Isaac Thelin som är av ungefär samma spelstil har öppnat upp bra i Turkiet.

Thelin har varit föga imponerande i landslaget i det förflutna men han kan få en till chans att visa upp sig.
Citera
2021-02-07, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kexchoklad2404
Man vet att det är dålig bredd på vänsterbackarna när andravalet Bengtsson knappt platsar i FCK och lånas ut till ett danskt bottenlag. Har varit bra när han fick rycka in för Ludde annars.

På tal om Ludde så får han ge fan i att skada sig nu.

Vi har Riccardo Gagliolo som jag just nu ser hellre i det svenska landslaget än Bengtsson, trots att jag tycker att Bengtsson gjort det hyfsat bra i landslaget när han väl spelat. Men sen har vi många unga som till exempel Eric Kahl, Daniel Svensson som förövrigt spelar i Nordsjaelland och enligt mig gjort det bättre än Bengtsson i den danska ligan de fåtal matcher han spelat men sen har vi ju även Yahya Kalley. Tre unga spännande spelare på vänsterbackspositionen dessvärre ser det inte lika bra ut på högerbackspositionen. Även Gabriel Gudmundsson har gjort det väldigt bra i Groningen som vänsterback så vi har en del att välja mellan men media tar inte upp det lika mycket.

Enligt mig så borde Gagliolo få ta platsen men Gudmundsson har ju som sagt gjort det väldigt bra som vänsterback dock har jag svårt att se att Janne tar ut honom då han är såpass ung. Gudmundsson spelar visserligen lite som en vänsterytterback men fortfarande en kandidat på den platsen.
Citera
2021-02-14, 19:53
Medlem
Jag vill verkligen inte ha Zlatan tillbaka i landslaget, däremot kan jag inte neka att Isak och Zlatan på topp troligtvis skulle fungera riktigt bra. Isak har det svårt i landslaget då han är extremt bra med fötterna men riktigt dålig i huvudspelet, men med en annan anfallare som kan leverera bra djupledsbollar så tror jag att det skulle kunna bli riktigt giftigt, speciellt då Zlatan kan leverera där Isak är svag.
Citera
2021-02-14, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duffie
Jag vill verkligen inte ha Zlatan tillbaka i landslaget, däremot kan jag inte neka att Isak och Zlatan på topp troligtvis skulle fungera riktigt bra. Isak har det svårt i landslaget då han är extremt bra med fötterna men riktigt dålig i huvudspelet, men med en annan anfallare som kan leverera bra djupledsbollar så tror jag att det skulle kunna bli riktigt giftigt, speciellt då Zlatan kan leverera där Isak är svag.

Sa det för någon månad sedan men grejjen med Zlatan i dagens landslag är att de är ganska antitetiskt för hur vi använder våra forwards.

Hela Milans system är byggt på att han ska behöva göra lite defensivt jobb och press. Medans våra 2 forwards och systemet vi har och lever på är ett enormt aktivt presspel och hemmåt slit.
Så rent taktiskt hade det krävt en ganska stor identitetsförändring för att aktivera den Zlatan Milan aktiverar, i landslaget.

Däremot nu när folk diskuterar Thelins form och om han ska med eller ej tycker jag folk är rätt kortsiktiga. Thelin är fortfarande medioker och om det är bänkplatsen som folk menar han ska ta, så tar man ju mycket hellre med Zlatan, förutsatt att Z kan ta den rollen utan att tjafsa.

Övriga FW platser är Isak, Berg, Kulu. Där Kulu även kan agera RW alternativ om Claesson inte är helt 100, vilket han dock är.

---------------

Är de några platser jag hade diskuterat just nu som är "lösa" så är det nog fan Jesper Karlsson vs Sema om 1 winger plats, eller om man tar med båda och de båda får vara alternativ bakom Claesson/Forsberg på båda kanterna.

En annan är ju faktiskt Gudmundsson i Groningen som har haft en väldigt intressant utveckling som vänsterback. Och platsen bakom Augustinsson är ju inte låst, dock en del bra val.

Högerbacken bakom Lustig är nojjig som fan med.
Senast redigerad av znorlax 2021-02-14 kl. 20:52.
Citera
2021-02-14, 21:19
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av znorlax
Sa det för någon månad sedan men grejjen med Zlatan i dagens landslag är att de är ganska antitetiskt för hur vi använder våra forwards.

Hela Milans system är byggt på att han ska behöva göra lite defensivt jobb och press. Medans våra 2 forwards och systemet vi har och lever på är ett enormt aktivt presspel och hemmåt slit.
Så rent taktiskt hade det krävt en ganska stor identitetsförändring för att aktivera den Zlatan Milan aktiverar, i landslaget.

Däremot nu när folk diskuterar Thelins form och om han ska med eller ej tycker jag folk är rätt kortsiktiga. Thelin är fortfarande medioker och om det är bänkplatsen som folk menar han ska ta, så tar man ju mycket hellre med Zlatan, förutsatt att Z kan ta den rollen utan att tjafsa.

Övriga FW platser är Isak, Berg, Kulu. Där Kulu även kan agera RW alternativ om Claesson inte är helt 100, vilket han dock är.

---------------

Är de några platser jag hade diskuterat just nu som är "lösa" så är det nog fan Jesper Karlsson vs Sema om 1 winger plats, eller om man tar med båda och de båda får vara alternativ bakom Claesson/Forsberg på båda kanterna.

En annan är ju faktiskt Gudmundsson i Groningen som har haft en väldigt intressant utveckling som vänsterback. Och platsen bakom Augustinsson är ju inte låst, dock en del bra val.

Högerbacken bakom Lustig är nojjig som fan med.

Om nu Zlatan måste med så ska han anpassa till Jannes spelmodell och fasiken inte tvärtom. Jag undrar om han accepterar det, alltså Zlatan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in