2021-02-14, 09:16
Medlem
den-kristnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xeitum
Det är svammel. LJ ser inte GM när han skjuter o tiden närmast efter, utan först då den förmodade GM passerar luntis. Det kanske går ca 20 s till LJ ser GM komma springande. IMs vittnesmål blir vartefter tiden går heltokigt jämfört med de flesta andra vittnen, här får man vara mycket försiktig. Det är klarlagt att tid är mycket svårt att bedöma, mycket beroende på vad som sker runt i kring uppgiftlämnaren.

Man måste även använda sunt förnuft. Såvida inte GM var totalt flängd i roten o jubelidiot så ser han nog till att lämna platsen tämligen omgående med tanke på situationen o mordplatdens utsatta läge. Jag kan sträcka mig till att de, gissningsvis ca 4-7 s som GM kanske dröjer sig kvar, pga av situationen kan uppfattas som längre, en chimär.
Det finns inget vittne som talar om ett dylikt tidspann. Observera även att AB hade skymd sikt där han stod. Men om du menar dig med din gissning veta bättre än åsyna vittnen HJ, LJ och IM om saken så är detta en cul-de-sac. Dock instämmer jag med att det finns vissa problem med IM:s ändrade vittnesmål.
Citera
2021-02-14, 09:37
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ograst
I SEs fall så stämmer det ju in på gärningsmannaprofilen som anger: "gärningsmannen har eller kommer försöka infiltrera utredningen för att ta reda på hur mycket informationen polisen har / eller försöka plantera falska spår" och "har svårigheter att hålla inne med kunskaper om hur mordet genomfördes". I tid och otid, jämnt och ständigt vill SE berätta om sin roll under mordet.

Dessutom två allvarliga lögner från SE. Om han bara blivit avslöjad så hade han ju haft väldigt svårt att förklara varför han ljuger.
1. Han ljuger för väktarna i receptionen om att han har blivit förhörd av polis.
2. Han ljuger i förhör om att han inte lämnat Skandiahuset under kvällen, i själva verket gick han ut vid 21 för att supa.
Verkar kunna vara en träffande gärningsmannaprofil det där. Man kan ju fundera över det här med att SE i samband med rättegångarna lägger fram nya uppgifter om att han skall ha gått på trottoarens ytterkant, för att sedan 20 m innan han kommer fram till mordplatsen snedda in. Oavsett om det är sant eller inte så är det ju en väldigt bra teori om hur en efterföljande gm bör ha rört sig för att klämma sig in där mellan Anders B och makarna Palme.

Så varför säger då SE så här, flera år efter mordet? Om det är korrekta uppgifter så kan det ju nästan tolkas som ett halvt erkännande. Och är det inte korrekta uppgifter så kan det ju uppfattas som att han som oskyldig faktiskt försöker få misstankarna riktade mot sig själv.
Senast redigerad av Draifos 2021-02-14 kl. 10:17.
Citera
2021-02-14, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 86spanare
It would be interesting to see who they hung out with playing bridge. Maybe other "forestry business executives" who live in Djursholm. You never know what connections there are. Like owners of "skogsbrukmaskiner" - Djursholm is a pretty small place...

SEs mamma verkar ha haft mycket kontakter i Djursholm och även hans exfru. Samt med VDn för Storliens Högfjällshotell, som var ledare för Stay Behind i Jämtland och Härjedalen, där de var väldigt aktiva. Lägg till hans vänskap med den amerikavänlige grannen och vapensamlaren, samt att han ramlade ut på mordplatsen för OP, just från Thulehuset, som var Stay Behinds högkvarter.

Jag skulle inte kalla det slump, jag skulle se det som indicier för att det skulle kunna vara så att SE var medlem i Stay Behind?

Det skulle ha passat SE som person att vara med i Stay Behind tillsammans med andra fiiina personer på högerkanten, tycker jag, efter det jag läst om Stig. Han ville gärna vara lite fin på olika sätt och som barnlös kan man tänka sig att han ville göra något viktigt och vara med och försvara det fria Sverige.

Jag tror dock absolut inte att SE var GM.

Jag läste nu en artikel i Aftonbladet, som berättade att åklagare K Peterson begärt information från säkerhetspolisen angående Stay Behind och AGAG aktionsgruppen Arla Gryning, i mars 2017 gjorde han det.
Senast redigerad av Homes 2021-02-14 kl. 10:14.
Citera
2021-02-14, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Pågick det någon sorts hemlig verksamhet på Skandia på mordkvällen?
Personer som tillhör Stay behind?
Hade Skandia egen säkerhetspersonal för det kan väl inte vara väktarna man syftar på?

4 av de personer som sågs med kommunikationsutrustning på mordkvällen tillhörde Skandias säkerhetspersonal
En amerikan anslöt minuten efter mordet.

https://drive.google.com/file/d/13-GMBUugBKZ5i3KYhfZZzoMa6qTUHUPM/view
Handlingar tillsända Ölvebro om Skandia.

Stay Behind och USA och SE ?
Citera
2021-02-14, 09:55
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Homes
Fauzzi säger också att den efterföljande mannen var klädd i en blå täckjacka, det hade inte SE.

Han säger att jackan som den efterföljande mannen bär kan vara en typ "tensonjacka". Denna kan ju då avvika något från en täckjacka som ju borde vara en naturligare beskrivning om det "de facto" var en sådan. NF själv bar en ganska typisk blå lite bulligare täckjacka, liksom AB o LJ. Om den efterföljande haft en nästan likadan som NF själv skulle detta ganska säkert kommit fram.
Citera
2021-02-14, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
På vilket sätt skulle det vara en slump? Brukade han inte jobba över och ta sista tunnelbanetåget hem?
Visst var det så. Slumpen var att det begicks ett mord just denna gång.
Förmodligen lika slumpmässigt som att övriga råkade befinna sig där just i den stunden.
Citera
2021-02-14, 13:25
Medlem
H24s avatar
Citat:
SEs mamma verkar ha haft mycket kontakter i Djursholm och även hans exfru. Samt med VDn för Storliens Högfjällshotell, som var ledare för Stay Behind i Jämtland och Härjedalen, där de var väldigt aktiva. Lägg till hans vänskap med den amerikavänlige grannen och vapensamlaren, samt att han ramlade ut på mordplatsen för OP, just från Thulehuset, som var Stay Behinds högkvarter.

Jag skulle inte kalla det slump, jag skulle se det som indicier för att det skulle kunna vara så att SE var medlem i Stay Behind?

Det skulle ha passat SE som person att vara med i Stay Behind tillsammans med andra fiiina personer på högerkanten, tycker jag, efter det jag läst om Stig. Han ville gärna vara lite fin på olika sätt och som barnlös kan man tänka sig att han ville göra något viktigt och vara med och försvara det fria Sverige.

Jag var också inne på detta, dock på tiden Engstöm var ett mysterium. Det är han inte idag. Idag har det skrivits två böcker + en artikelserie om honom, världens största mordutredning har genomborrat honom så långt det överhuvudtaget går. Man har gått igenom hela hans privatekonomi, vårdjournaler, intervjuat familjemedlemmar och i detta dessutom fått hjälp av diverse journalister och privatspanare. Man har inte hittat någonting. Visst - nothing on paper, men en alternativ förklaring skulle kunna vara att anledningen till att man inte hittar någonting är att det helt enkelt inte finns någonting att hitta.
Citera
2021-02-14, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av H24
Jag var också inne på detta, dock på tiden Engstöm var ett mysterium. Det är han inte idag. Idag har det skrivits två böcker + en artikelserie om honom, världens största mordutredning har genomborrat honom så långt det överhuvudtaget går. Man har gått igenom hela hans privatekonomi, vårdjournaler, intervjuat familjemedlemmar och i detta dessutom fått hjälp av diverse journalister och privatspanare. Man har inte hittat någonting. Visst - nothing on paper, men en alternativ förklaring skulle kunna vara att anledningen till att man inte hittar någonting är att det helt enkelt inte finns någonting att hitta.

Mer troligt är det säkerhetsklassat. Finns säkert på papper men inte sådana papper som en åklagare i PU får ta del av.
Ni förstår väl att en man som Krister Peterson inte skulle lagt skuld på SE om han inte hade något som pekade på detta? Han kan dock inte bevisa något eftersom alla bevis är säkerhetsklassade och han har troligen också fått skarpa order ( från SÄPO?) om att hela lösningen är säkerhetsklassad på allra högsta nivå.
Men ni tycker inte att han skall vara rädd? Ni tror att människor som mördar statsministrar drar sig för
att mörda åklagare?

Maskningen av förhören av vapensamlarens dotter var uppe nyss i tråden. Detta är väl ett tydligt exempel, i princip hela de tre förhören, är överstrukna med svart. Förhören är oläsliga efter maskningen. Det är ett tydligt tecken på att vapensamlaren är högintressant
Senast redigerad av Homes 2021-02-14 kl. 13:49.
Citera
2021-02-14, 14:38
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av den-kristne
Det finns inget vittne som talar om ett dylikt tidspann. Observera även att AB hade skymd sikt där han stod. Men om du menar dig med din gissning veta bättre än åsyna vittnen HJ, LJ och IM om saken så är detta en cul-de-sac. Dock instämmer jag med att det finns vissa problem med IM:s ändrade vittnesmål.

LJ såg inte den förmodade GM förrän denne passerade Luntis (o LJ). IMs vittnesmål är vi många, inkl. Granskningskommissioner, som är tveksamma till. Då återstår HJ som ensam påstår att GM skulle vara så korkad o risktagande att han skulle dröja sig kvar så länge som 20-30s. Inget annat mordplatsvittne påstår något liknamde. Ibland kan sunt förnuft vara bättre än ett osäkert vittnesmål.
Citera
2021-02-14, 14:45
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ograst
I SEs fall så stämmer det ju in på gärningsmannaprofilen som anger: "gärningsmannen har eller kommer försöka infiltrera utredningen för att ta reda på hur mycket informationen polisen har / eller försöka plantera falska spår" och "har svårigheter att hålla inne med kunskaper om hur mordet genomfördes". I tid och otid, jämnt och ständigt vill SE berätta om sin roll under mordet.

Dessutom två allvarliga lögner från SE. Om han bara blivit avslöjad så hade han ju haft väldigt svårt att förklara varför han ljuger.
1. Han ljuger för väktarna i receptionen om att han har blivit förhörd av polis.
2. Han ljuger i förhör om att han inte lämnat Skandiahuset under kvällen, i själva verket gick han ut vid 21 för att supa.

1. När gör han det?
2. Han återkom utifrån 20:10
Citera
2021-02-14, 14:49
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av den-kristne

Det finns gott om vittnen som pratar om några få sekunder, stämmer perfekt in på 4-7 sek.
Citera
2021-02-14, 14:57
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Mer troligt är det säkerhetsklassat. Finns säkert på papper men inte sådana papper som en åklagare i PU får ta del av.
Ni förstår väl att en man som Krister Peterson inte skulle lagt skuld på SE om han inte hade något som pekade på detta? Han kan dock inte bevisa något eftersom alla bevis är säkerhetsklassade och han har troligen också fått skarpa order ( från SÄPO?) om att hela lösningen är säkerhetsklassad på allra högsta nivå.
Men ni tycker inte att han skall vara rädd? Ni tror att människor som mördar statsministrar drar sig för
att mörda åklagare?

Maskningen av förhören av vapensamlarens dotter var uppe nyss i tråden. Detta är väl ett tydligt exempel, i princip hela de tre förhören, är överstrukna med svart. Förhören är oläsliga efter maskningen. Det är ett tydligt tecken på att vapensamlaren är högintressant

Nej maskningen är ett tydligt tecken på att det handlar om personernas privatliv. Personer som är i livet. Hade Vapensamlaren varit högintressant hade KP pratat en del om Vapensamlaren, nu nämndes han bara i förbifarten.

KP och PU har yrken där man ofta får dödshot. Varför skulle KP bli så rädd för det? Och menar du att han fysiskt skulle visa tecken på dödsrädsla på pressträffen? Var det kameramannen som hotat???
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in