Citat:
Ursprungligen postat av
VigosRos
Det är antagligen en cocktail av orsaker där också svartsjuka ingår. Vi börjar känna SD ganska bra vid det här laget. Han förlorar sin kontroll, han är kränkt (på väg att bli lämnad av två) och faktiskt, tror jag, klarar han inte av att LW startar en ny relation. ÅK är inte helt fel ute men hon skulle kunna vidga motivbilden.
Jag håller med dig. jag tror också att det är en cocktail av orsaker.
Lägger till lite till dina punkter:
- förlorad kontroll
- kränkt
- svartsjuka
---------------
- att SD är inte bara kränkt av att bli lämnad av två, av att ha tappat kontrollen närapå totalt över båda, utan känner sig övergiven av barnen (som han själv stött bort genom barnsliga bråk). Han upplever sig som "betydelselös" för de som tidigare varit i hans grepp.
- att SD känner att hans fasadbygge briserat, han är inte längre den perfekte fadern, hingsten, Hjärstas vita riddare och FTF-kingen. Hans maktposition har nedgraderats från hundra till nära noll ( i hans egna ögon).
- att SD själv inte förmår släppa taget (läs kontrollen som förmodligen är som ett beroende för honom)
- att Lena börjar bli starkare, inte lika lättstyrd längre, hon sätter hårt mot hårt. Lyder inte RT, ställer krav och hotar
- att Lenas hot känns betydligt mer realistiskt att det kommer sättas i verket eftersom Lena inte längre är lika rädd för att bli fri från bindningen till SD
För mig är det tydligt att det är SDs obalans och förlorade makt som leder till mordet. Han klarar inte av att se sin egen bräcklighet, ynklighet och tillkortakommanden, utan måste sträva efter att återfå sin fasad att bli hel igen genom att ta kontroll över Lena och HD.
Genom att döda Lena tar han totala kontroll över hennes liv(död) och HD fiskar han tillbaka genom att hota med utebliven resa och behandla barnen som
Medan SD förmodligen förklarar mordet med att det var hur Lena agerade, dvs hennes fel, att mordet skedde.
Men en mer "mogen" person kanske tycker att situationen som SD är i är jättejobbig och ledsam, men som väljer helt andra vägar (än mord).