2021-02-13, 10:08
Medlem
7.2PaRichterskalans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
LW tyckte tvärtom att det var problemfritt att lämna. Han hade ingen kontroll över henne längre.
varför denna eviga kontroll över någon som inte tillhör familjen?LW e bara till för en sak och den behöver man inte kontroll på.Bara att boka tid med dom övriga 15 och lägga sig i soffan hos LW och invänta sin egen tur.
Senast redigerad av 7.2PaRichterskalan 2021-02-13 kl. 10:11.
Citera
2021-02-13, 10:23
Medlem
Citat:
LW tyckte tvärtom att det var problemfritt att lämna. Han hade ingen kontroll över henne längre.

S mordhotade L ett halvår innan mordet när hon försökte få till det med Skippern/reviewern Hjont*myr*/To* Nor*k och det var inte första gången han blev hotfull när hon umgicks m andra.

När sen H vill skiljas verkar det som han till syns lägger ned hoten mot L och uppträder lugnare när han fortsätter ge henne dubbeltydiga hopp för att hålla henne i schack, men L fattar att han inte kommer att lämna H som spelar ett spel med Sillen. Flytten till nära L är nog inte bara praktiskt för barnen eftersom läget gav bättre förutsättningar för span på L.

Siameserna D talar ungefär som att mord är en lösning på problem. I nov -16 tyckte H "nej hon får leva", men våren -18 ger hon bifall?

H citat 15 maj -18
"Hoppas hon är död"
"Vad har han gjort nu?"
Citera
2021-02-13, 10:31
Medlem
7.2PaRichterskalans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulanna
S mordhotade L ett halvår innan mordet när hon försökte få till det med Skippern/reviewern Hjont*myr*/To* Nor*k och det var inte första gången han blev hotfull när hon umgicks m andra.

När sen H vill skiljas verkar det som han till syns lägger ned hoten mot L och uppträder lugnare när han fortsätter ge henne dubbeltydiga hopp för att hålla henne i schack, men L fattar att han inte kommer att lämna H som spelar ett spel med Sillen. Flytten till nära L är nog inte bara praktiskt för barnen eftersom läget gav bättre förutsättningar för span på L.

Siameserna D talar ungefär som att mord är en lösning på problem. I nov -16 tyckte H "nej hon får leva", men våren -18 ger hon bifall?

H citat 15 maj -18
"Hoppas hon är död"
"Vad har han gjort nu?"

Spännande,vad hade han gjort då?
Citera
2021-02-13, 10:41
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulanna

H citat 15 maj -18
"Hoppas hon är död"
"Vad har han gjort nu?"
😂
Ursäkta mitt gapflabb - men det såg rent för jävligt ut när det sattes samman.
Kompletterar med ett avrundade svar fr SD:
"det ska bli så bra nu"
Citera
2021-02-13, 11:23
Medlem
notknapparens avatar
Lite bakgrund till bilincidenten 10 jan- 17:

A168/3325

Messengerchatt med SJ

s.3327

"Lena Wesström
för ett år sedan var S ute och åkte skidor. Nån timme senare kom han till min gata. några minuter
senare hade jag brutna naglar som blödde
9 jan 2018 22:59 "

"Ja, tack. Det var natten till min födelsedag det hände. Han skulle kommit in och grattat, present i
baksätet. Blev arg på något, vägrade komma in, vägrade säga grattis. Jag fick komma ut till bilen
några minuter om jag ville ses alls. Det blev inte bra
10jan 2018 11:44
"

Tillsammans med andra konversationer som SD har med t ex H*anna, där SD uppvisar omoget beteende när han blir arg/sur.

Det framkommer inte vad SD blev arg över innan, men reaktionen är att han vägrar komma in till Lena med present och på fika.

Det blir väl låsta positioner där kan man väl säga, där Lena får komman i bilen en stund, och vägrar sedan att lämna, för att de "ska prata klart".

I princip kan man väl sluta sig till att bråket inte bara handlar om just detta, födelsedagsfikat, utan har en mycket djupare innebörd för båda.

Det är en enorm maktkamp dom emellan.
Deras egen "terrorbalans", som Lena kallade det.

Och det startade med något direkt innan som SD blev arg på, som gjorde att han vägrade och komma in på det som verkat var en planerad fika med överlämning av present.
Citera
2021-02-13, 11:33
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Lite bakgrund till bilincidenten 10 jan- 17:

A168/3325

Messengerchatt med SJ

s.3327

"Lena Wesström
för ett år sedan var S ute och åkte skidor. Nån timme senare kom han till min gata. några minuter
senare hade jag brutna naglar som blödde
9 jan 2018 22:59 "

"Ja, tack. Det var natten till min födelsedag det hände. Han skulle kommit in och grattat, present i
baksätet. Blev arg på något, vägrade komma in, vägrade säga grattis. Jag fick komma ut till bilen
några minuter om jag ville ses alls. Det blev inte bra
10jan 2018 11:44
"

Tillsammans med andra konversationer som SD har med t ex H*anna, där SD uppvisar omoget beteende när han blir arg/sur.

Det framkommer inte vad SD blev arg över innan, men reaktionen är att han vägrar komma in till Lena med present och på fika.

Det blir väl låsta positioner där kan man väl säga, där Lena får komman i bilen en stund, och vägrar sedan att lämna, för att de "ska prata klart".

I princip kan man väl sluta sig till att bråket inte bara handlar om just detta, födelsedagsfikat, utan har en mycket djupare innebörd för båda.

Det är en enorm maktkamp dom emellan.
Deras egen "terrorbalans", som Lena kallade det.

Och det startade med något direkt innan som SD blev arg på, som gjorde att han vägrade och komma in på det som verkat var en planerad fika med överlämning av present.

Och då uppför han sej som en trotsigt barn i vanlig ordning. Jag hoppas verkligen att han blir dömd i HR men någonting säger mej att han blir friad även i HR. Jag tror inte åklagaren lyckas komma förbi rimligt tvivel denna gång heller. Men jag hoppas hon gör det.
Citera
2021-02-13, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Det du nämner är intressant och vad det är för reaktioner ger viss vägledning om vad det rör sig om ang hans (störda) personlighet, men svårt att utröna via messenger.
Stress? Frustration?

Mördare visar inte sällan ett förändrat beteende om mord finns i åtanke. Det kan handla om allt mellan grubbel, bli introvert, tillbakadragen och mer frånvarande till tecken på stress, frustration, irritation och oro.

Man kan se att han har ett beteende som pg i ett par dygn, att det berör resan, att det nämns gamla synder. Han vill inte åka. Tjurar.
Förutom att han projicerar på T, kaninburar, strössel, gör sig till offer och allt han krånglar med.
Det är more than meet The eye och det ÄR bara dagar från mord.

H säger att bollen ligger hos honom om resan ska bli av. Sen drar hon plötsligt in LWs wig, cyklar iväg och skriver drömskt om att livet skulle kunna se annorlunda ut.
På LWs sida för wig.
Vilket helt uppenbart är en hälsning till SD utifrån hans sista ord till henne.
På messenger.

Apropå störd personlighet. Även om jag för en kort stund skjuter aspie-spåret åt sidan, finns lite annan intressant info angående Steffes uppväxt, som jag inte tror är helt oviktigt angående hans gränslöshet. Ett mönster jag har sett förekomma hos en grupp true- crime- förövare. Tror exp Bundy och Bundys mor tillhör kategorin, om jag inte missminner mig. Föräldraskap som ursäktar, försvarar, hyllar, upphöjer och förskönar barnets felaktiga gärningar.Istället för att markera och sätta sunda gränser för barnets beteende. Som reagerar och ingriper, istället för att låta gå. Man beundrar barnet, ger det favör och ser bort, och istället stöttar, för barnet är utvalt, speciellt, och säger något om föräldern själv. En egotripp, istället för att spegla barnet korrekt och rättvist. Denna avkomma kan därför utvecklas och bli höggradigt arrogant och empatilös.

Vad det finns vittnesmål om i Fup är att S var moderns favoritbarn. Det brukar innebära speciella privilegier, när det epitetet används. Olikartad behandling i syskonskaran. Orättvis behandling. Att man inte reagerar och agerar när felaktigheter begås. Pappan ingrep inte när Steffe gav brorsan smörj, som exempel.

När man läser Fup får iallafall jag känslan av att Steffe tror sig kunna komma undan med precis vad som helst. Att han är ursäktad för att han inte ingår i den vanliga kategorin. Totalt gränslöst ljuger han i alla tänkbara och otänkbara sammanhang. Både till Jerry, Hanna och Lena. Han manipulerar, sviker, lurar och bedrar inte för att han alltid har massor att vinna, utan för att han kan. Ett inlärt beteende han är van att komma undan med. Tror han anammat det under uppväxten, och det är väl beprövat sedan länge då det bevisligen fungerar. Att han är ett favoritbarn tvivlar jag ej på eftersom hans karaktär och beteenden är gränslöst egocentrerat. Hans självbild verkar grandiost uppblåst och sjukligt skev.

Han agerar som att han är kvinnornas svar på Romeo i perioder. Han kommer med presenter. Han reparerar. Han reser iväg med dem, planerar fantasi- och drömresor inklusive förlovning på Kilimanjaro. Han målar om till deras ära. Han är stolt över Lenas achivement inom geo. För det säger något om honom själv som hennes mentor och instruktör. Han "älskar" dem båda, han ligger när han vill. Sjyssta killen, som ställer upp. Allt han gör, gör han för sin egen skull. För att ses, bekräftas och beundras. För han, i hans egna ögon, är speciell, extra allt.
Senast redigerad av Mimmirider 2021-02-13 kl. 12:11.
Citera
2021-02-13, 11:59
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
Det är antagligen en cocktail av orsaker där också svartsjuka ingår. Vi börjar känna SD ganska bra vid det här laget. Han förlorar sin kontroll, han är kränkt (på väg att bli lämnad av två) och faktiskt, tror jag, klarar han inte av att LW startar en ny relation. ÅK är inte helt fel ute men hon skulle kunna vidga motivbilden.

Jag håller med dig. jag tror också att det är en cocktail av orsaker.

Lägger till lite till dina punkter:

- förlorad kontroll
- kränkt
- svartsjuka
---------------
- att SD är inte bara kränkt av att bli lämnad av två, av att ha tappat kontrollen närapå totalt över båda, utan känner sig övergiven av barnen (som han själv stött bort genom barnsliga bråk). Han upplever sig som "betydelselös" för de som tidigare varit i hans grepp.
- att SD känner att hans fasadbygge briserat, han är inte längre den perfekte fadern, hingsten, Hjärstas vita riddare och FTF-kingen. Hans maktposition har nedgraderats från hundra till nära noll ( i hans egna ögon).
- att SD själv inte förmår släppa taget (läs kontrollen som förmodligen är som ett beroende för honom)
- att Lena börjar bli starkare, inte lika lättstyrd längre, hon sätter hårt mot hårt. Lyder inte RT, ställer krav och hotar
- att Lenas hot känns betydligt mer realistiskt att det kommer sättas i verket eftersom Lena inte längre är lika rädd för att bli fri från bindningen till SD

För mig är det tydligt att det är SDs obalans och förlorade makt som leder till mordet. Han klarar inte av att se sin egen bräcklighet, ynklighet och tillkortakommanden, utan måste sträva efter att återfå sin fasad att bli hel igen genom att ta kontroll över Lena och HD.
Genom att döda Lena tar han totala kontroll över hennes liv(död) och HD fiskar han tillbaka genom att hota med utebliven resa och behandla barnen som

Medan SD förmodligen förklarar mordet med att det var hur Lena agerade, dvs hennes fel, att mordet skedde.

Men en mer "mogen" person kanske tycker att situationen som SD är i är jättejobbig och ledsam, men som väljer helt andra vägar (än mord).
Citera
2021-02-13, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mimmirider
Apropå störd personlighet. Även om jag för en kort stund skjuter aspie-spåret åt sidan, finns lite annan intressant info angående Steffes uppväxt, som jag inte tror är helt oviktigt angående hans gränslöshet. Ett mönster jag har sett förekomma hos en grupp true- crime- förövare. Tror exp Bundy och Bundys mor tillhör kategorin, om jag inte missminner mig. Föräldraskap som ursäktar, försvarar, hyllar, upphöjer och förskönar barnets felaktiga gärningar.Istället för att markera och sätta sunda gränser för barnets beteende. Som reagerar och ingriper, istället för att låta gå. Man beundrar barnet, ger det favör och ser bort, och istället stöttar, för barnet är utvalt, speciellt, och säger något om föräldern själv. En egotripp, istället för att spegla barnet korrekt och rättvist. Denna avkomma kan därför utvecklas och bli höggradigt arrogant och empatilös.

Vad det finns vittnesmål om i Fup är att S var moderns favoritbarn. Det brukar innebära speciella privilegier, när det epitetet används. Olikartad behandling i syskonskaran. Orättvis behandling. Att man inte reagerar och agerar när felaktigheter begås. Pappan ingrep inte när Steffe gav brorsan smörj, som exempel.

När man läser Fup får iallafall jag känslan av att Steffe tror sig kunna komma undan med precis vad som helst. Att han är ursäktad för att han inte ingår i den vanliga kategorin. Totalt gränslöst ljuger han i alla tänkbara och otänkbara sammanhang. Både till Jerry, Hanna och Lena. Han manipulerar, sviker, lurar och bedrar inte för att han alltid har massor att vinna, utan för att han kan. Ett inlärt beteende han är van att komma undan med. Tror han anammat det under uppväxten, och det är väl utprövat sedan länge att det be bevisligen fungerar. Att han är ett favoritbarn tvivlar jag ej på eftersom hans karaktär och beteenden är gränslöst egocentrerat. Hans självbild verkar grandiost uppblåst och sjukligt skevt.

Han agerar som att han är kvinnornas svar på Romeo i perioder. Han kommer med presenter. Han reparerar. Han reser iväg med dem, planerar fantasi- och drömresor inklusive förlovning på Kilimanjaro. Han målar om till deras ära. Han är stolt över Lenas achivement inom geo. För det säger något om honom själv som hennes mentor och instruktör. Han "älskar" dem båda, han ligger när han vill. Sjyssta killen, som ställer upp. Allt han gör, gör han för sin egen skull. För att ses, bekräftas och beundras. För han, i hans egna ögon, är speciell, extra allt.
SDs agerande grundar sig absolut från uppväxten.
Modern lade locket på, "det går över". Inte peta i sånt som kan uppröra eller ifrågasättas.
Föräldrarna verkar ha valt bort SD med familj. Vid förhör 2018, hade de inte träffats sen våren 2017, om jag inte minns fel.
SD ville sova kvar en natt, med familjen när de skulle hälsa på, men det gick inte för sig.
Varför inte öppna upp sitt hem för sitt barnoch sina barnbarn?
Jularna firades inte med SD, det var så jobbigt och långt och så hade de varit tvungna att sova kvar..
Alla barn började jobba för att tjäna egna pengar vid 15-års åldern. De fick ingen veckopeng/månadspeng. Men de hade inte saknat någonting.
Yngsta sonen, fick inte ens ta med sina kläder då han flyttade hemifrån..
SD och modern är väldigt lika, fadern är blödigare, enligt modern.

De saknade inget?
Jo, de saknade kärlek och trygghet.
Samhörighet, gemenskap.
Som jag tolkar det, skulle barnen Davidsson hålla käften och prestera.
Det var träning innan skolan, skola, middag hemma sen träning efter middagen.
Hepp, hepp, raka led!?
Citera
2021-02-13, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Om åklagaren fortsätter att hävda att motivet till mordet var svartsjuka från MGM's sida, så kommer resultatet med all sannolikhet att bli en repris av TR-domen, dvs. frikännande. SD kan mycket väl vara GM, men inte med den motivbild som ÅK anfört.

Misstänker du har rätt där. L var en överhängande hotande fara. Vem hade kunnat sabba den återföreningen lika utstuderat, genomtänkt perfekt som Lena? Hon var verbalt, och skriftligt begåvad. Intelligent, sylvass, genomskådande, symboliskt och metaforiskt bevandrad. Djup och insiktsfull, och kunde vara giftigt elak, rakt på pudelns kärna, utan omskrivningar.

Hon läste av paret Davidssons beteende, som hon läste noter. Deras fasader, lögner och låtsas-familj. Hade hon valt att avslöja, i offentlig verksamhet, deras falskhet, så var hon alltid ett första hands fiende, och primärt hot. Hon kände till allt inifrån efter 6 års intimt samröre.

Åsa H däremot, presenterade en variation av alternativa tänkbara motiv i tingsrätten, vilket blev grumligt. Hoppas det klarnat en aning sedan sist.
Citera
2021-02-13, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
SDs agerande grundar sig absolut från uppväxten.
Modern lade locket på, "det går över". Inte peta i sånt som kan uppröra eller ifrågasättas.
Föräldrarna verkar ha valt bort SD med familj. Vid förhör 2018, hade de inte träffats sen våren 2017, om jag inte minns fel.
SD ville sova kvar en natt, med familjen när de skulle hälsa på, men det gick inte för sig.
Varför inte öppna upp sitt hem för sitt barnoch sina barnbarn?
Jularna firades inte med SD, det var så jobbigt och långt och så hade de varit tvungna att sova kvar..
Alla barn började jobba för att tjäna egna pengar vid 15-års åldern. De fick ingen veckopeng/månadspeng. Men de hade inte saknat någonting.
Yngsta sonen, fick inte ens ta med sina kläder då han flyttade hemifrån..
SD och modern är väldigt lika, fadern är blödigare, enligt modern.

De saknade inget?
Jo, de saknade kärlek och trygghet.
Samhörighet, gemenskap.
Som jag tolkar det, skulle barnen Davidsson hålla käften och prestera.
Det var träning innan skolan, skola, middag hemma sen träning efter middagen.
Hepp, hepp, raka led!?

Precis så. Har också funderat en hel del på SDs uppväxt samt att Martin inte ens fick ta med sig sina kläder när han flyttade hemifrån. Var de till låns och satt på hans skuldkonto, eller hur tänkte föräldrarna, tro? Stod kost och logi också på skuldkontot?

De dög inte ens när de presterade. Kom de inte etta på tävlingar så var det ingen bra prestation. Att bara komma tvåa räknades inte. När SD stolt visade upp sitt och HDs hus och den tillbyggnad han hade kämpat med, då skrattade pappan honom rakt i ansiktet. Det dög inte.

Föräldrarna satte upp ideal som var omöjliga att leva upp till. Samtidigt som de dessutom rangordnade barnen. Uteslöt Martin och gullade med Anna. SD fick dock lite extra duttande av mamman emellanåt. Kanske en liten puss på munnen i lönndom?

En sån kall och kärlekslös militärliknande uppfostran måste naturligtvis ha satt sina spår hos barnen D-sson. Det kan vara en av flera förklaringar till SDs uppenbart skeva självbild som i slutänden ledde till mordet.
Det är en delförklaring, men banne mig ingen ursäkt.
Ty man har ändå ett ansvar som vuxen att interagera på ett bra sätt med sina medmänniskor, inte utnyttja, kontrollera och manipulera dem. Tyvärr verkar nu SD agera likadant mot sina egna barn och den passivt/aggressiva HD verkar tycka det är helt i sin ordning. Låter det ske. Ett sorgligt socialt arv.
Senast redigerad av zilvereko 2021-02-13 kl. 13:08.
Citera
2021-02-13, 13:02
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:

Det pådtod hon EN gång för att hon trodde att S skulle reagera som han gjorde med H när hon flyttade och tog ut skilsmässa. Hon hoppades att han skulle vilja ha henne om han trodde att han var på väg att förlora henne. Den bluffen funkade inte så då återgick hon till tjat och hot och att försöka att locka med p- bilder. Ni kan inte ta allt hon sktev som sanningar. Precis som S så ljuger och manipulerar hon för att få sin vilja igenom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in