Citat:
Ursprungligen postat av
Bertil.Enstoring
Så är det!
Jag ville bara föra in lite perspektiv.
Blir så trött på debatten om befolkningstäthet. Det är inte där problemet ligger.
Sverige har gjort ett antal generalfel i pandemibekämpningen. Detta har dragit med sig alldeles för många dödsfall i onödan.
Primärt tror jag slappheten i våras med jakt på flockimunitet är det som skapade den stora massan av smittade som vi fortfarande lider av..
Naturligtvis så är det inte så att befolkningstäthet behöver vara ett problem. I så fall hade ju situationen i Hong Kong varit hopplös.
Om alla använder munskydd när dom är utanför hemmet, samt om man har en sofistikerad smittspårningsorganisation, så räcker det bevisligen långt. Hong Kong har haft 20-30 nya fall per dag den senaste tiden och kanske 1 person om dagen som har dött av covid. Det räcker att titta på hur bra tätbefolkade Hong Kong klarar detta för att bli hoppfull.
Det kan nog vara en fördel att ha koll på gränserna också. Jag städade lägenheten igår och hittade en gammal notis från i mars ifjol. "2 veckors karrantänkrav införs från och med 19e mars 2020 för alla som reser in till Hong Kong från utlandet". Det har nog hjälpt väldigt mycket. Jag kan inte förstå folk som får för sig att de ska ut och resa som vanligt mitt under en pandemi. Bra att det är 2 veckors karrantän som gäller, så att resandet minimeras.