2021-02-11, 12:47
Medlem
Grönland och Färöarna är danska kolonier i det danska konungariket, och inte en del av landet Danmark. De har efterhand fått allt större självstyre.
https://naalakkersuisut.gl/en/Naalakkersuisut

Delar av Sverige, som t.ex. Norrland är inte jämförbart.

https://youtu.be/xEp-Sdgl9AU?t=270
Citera
2021-02-11, 12:49
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
I Nyland i södra Finland bor det i medeltal 178 invånare/km².
Stockholms län har vi 360 invånare/km².
Övriga län är mera glesbefolkade, Skåne tätast efter Stockholm.
https://www.scb.se/hitta-statistik/artiklar/2019/tatt-i-sundbyberg-och-glest-i-arjeplog/

Inget av detta är intressant tror jag, det intressanta är hur många som bor i städer och på landsbygd.

Så är det!

Jag ville bara föra in lite perspektiv.
Blir så trött på debatten om befolkningstäthet. Det är inte där problemet ligger.

Sverige har gjort ett antal generalfel i pandemibekämpningen. Detta har dragit med sig alldeles för många dödsfall i onödan.
Primärt tror jag slappheten i våras med jakt på flockimunitet är det som skapade den stora massan av smittade som vi fortfarande lider av..
Citera
2021-02-11, 12:50
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nbsp
Grönland och Färöarna är danska kolonier i det danska konungariket, och inte en del av landet Danmark. De har efterhand fått allt större självstyre.
https://naalakkersuisut.gl/en/Naalakkersuisut

Delar av Sverige, som t.ex. Norrland är inte jämförbart.

https://youtu.be/xEp-Sdgl9AU?t=270

Hur är det med de samiska områdena?

De har väl självbestämmande till viss del?
Citera
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Kan man få med sig några på att skaka fram positiva effekter med pandemin?
Det kanske skapar panik hos många att leta "pandemipositiva" saker och då blir det ju garanterat on topic också. Det har ju varit lite mera positivt här på slutet så det ska nog gå bra tror jag.

Jag skriver några av de senaste positiva inputen.

Handtvätt och lite fysisk distansering gör underverk på bla. vinterkräksjukan och säsongsinfluensan.

Arbeta hemma har många lärt sig så det kan bli det nya normala när man är lite krasslig istället för att gå till jobbet och smitta ner alla.

Mera semester i Sverige ger mera klirr i kassan för våra svenska företag. Dessvärre är det väl risk att även andra tänker så.

Mera hemester i världen ger mindre utsläpp av koldioxid.

Acceptansen för hemarbete har ökat och det kan säkert minska stressen för många att någon eller några dagar i veckan spara ett par timmars restid eller kunna göra ett läkarbesök utan att behöva ta ledigt en halv dag.

Man har utvecklat möjligheten att träna hundar att luka sig till smitta.

Teknik för att utveckla vaccin och läkemedel har fått en skjuts framåt.

Möten via nätet har blivit det nya normala och kommer att spara tid framöver. Färre resor och effektivare möten (oftast). Kanske lite tråkigare, men

Fyll på med mera positiva effekter av pandemin!

Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Ja, pandemin blir en möjlighet att stanna upp och reflektera hur vi lever våra liv och även hur vi prioriterar. Ett par ytterligare positiva effekter kan bli;
- Bättre äldreomsorg
- Att en del människor som levt ett ohälsosamt liv skärper till sig och börja leva mera hälsosamt
- Att vi får en bättre krismedvetenhet på lite olika plan

Citat:
Ursprungligen postat av Blixtochstorm
Det är väldigt skönt att stå med avstånd i alla köer i butiker och man kommer lika fort fram till kassan ändå.

Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Många bra saker med långsiktiga effekter kanske man kan kalla telefon & videokonferenser samt hemarbete för paradigmskiften.

De kortsiktiga effekter jag rent egoistisk tycker är bra är att de flesta centrumanläggningar har mindre trängsel.

Att det är jättelätt att boka tid i sjukvården för röntgen, smärre operationer och olika undersökningar. De stora akutsjukhusen naturligtvis undantagna.

Vill jag bo på hotell kan jag njuta av det stora lugnet i frukostmatsalen. Kanske inte direkt i fjällvärden men överallt annars.

Jag som är ganska folkskygg och hatar trängsel har en underbar tid. Men på promenadstråken är det värre än någonsin. Då får man kompensera med att gå när det är 10 minus eller mer och åka 5 mil bort från stan.
Jag prövar igen!
Kan man få med sig några på att skaka fram positiva effekter med pandemin?
Citera
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Danmark har en befolkningstäthet på 136
Skåne 126.

Då förstår du kanske att man inte kan säga att södra Sverige inte är tätbefolkat.
Det skulle ju isåfall innebära att Danmark inte heller är det..
Södra Sverige är större än bara Skåne. Aw påstår ju att 8 miljoner bor där på en yta som motsvarar Danmark. Då får man dra gränsen norr om Uppsala och då blir ytan tre gånger så stor som Danmark.

Och Skåne har ju också tre gånger så många döda som Danmark i förhållande till befolkningen.
Citera
2021-02-11, 12:54
Medlem
Citat:
Hur är det med de samiska områdena?

De har väl självbestämmande till viss del?
Är inte så insatt i det Samiska självbestämmandet. Men tror inte det är i närheten av det grönländska.
Det grönländska är typ att Danska grundlag gäller och att utrikespolitik sköts av Danmark.
Citera
2021-02-11, 12:54
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
I Nyland i södra Finland bor det i medeltal 178 invånare/km².
Stockholms län har vi 360 invånare/km².
Övriga län är mera glesbefolkade, Skåne tätast efter Stockholm.
https://www.scb.se/hitta-statistik/artiklar/2019/tatt-i-sundbyberg-och-glest-i-arjeplog/

Inget av detta är intressant tror jag, det intressanta är hur många som bor i städer och på landsbygd.
Nej. Det intressanta är på vilket sätt myndigheterna och regeringen har valt att angripa viruset. Om man tagit det på allvar eller tramsat på om flockimmunitet och influensasäsonger som FHM. Eftersom det är det som avgör inte befolkningstäthet.
Citera
2021-02-11, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Även södra Sverige är mycket mer glesbefolkat än Danmark. Södra Sverige är inte ens mera tätbefolkat än södra Finland (som är mycket mindre till ytan). Man ska vara bra korkad för att tro att Sverige har klarat sig så mycket sämre än grannarna för att det är så tätbefolkat.

Alla klarsynta kan se att det har med strategin och Sveriges laissez faire syn på viruset. Man har hela tiden spelat ner faran och inte tagit det på allvar. Den här disskussionen börjar bli sannerligen tragisk.
Jag har aldrig sagt att Sverige klara sig sämre än Danmark pga det, det jag motsätter mig är att Sverige skulle haft bättre förutsättningar än Danmark att hålla corona borta pga att Sverige skulle vara glesbefolkat. Sen ska man inte glömma att tex Skåne och Köpenhamn är ihopkopplade, Danskar på uteserveringar/köpcentrum i Malmö var ingen ovanlig syn fram till i höstas, om detta påverkade utfallet mer negativt i Danmark eller Skåne är väl inte helt klarlagt.

Det finns många anledningar till att det ser ut som det gör, strategin Sverige valt har självfallet påverkat negativt i fråga om antal dödsfall. Att Sverige har en större andel utlandsfödda i dåliga boendeförhållanden, människor som verkar löpa större risk att bli sjuka/avlida i covid än inlandsfödda är säkert en del i det hela. Lägg till att dessa inte är helt orepresenterade som anställda i just boenden för äldre (med osäkra anställningar som gör det till en ekonomisk besvärlighet att stanna hemma från jobbet) gjorde säkert inte saken bättre...
Citera
2021-02-11, 12:56
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Så är det!

Jag ville bara föra in lite perspektiv.
Blir så trött på debatten om befolkningstäthet. Det är inte där problemet ligger.

Sverige har gjort ett antal generalfel i pandemibekämpningen. Detta har dragit med sig alldeles för många dödsfall i onödan.
Primärt tror jag slappheten i våras med jakt på flockimunitet är det som skapade den stora massan av smittade som vi fortfarande lider av..
Ja, det var det jag försökte få fram. Det är ju en bunt förnekare här som påstår att Sveriges stora dödstal beror på en hög befolkningstäthet.
Citera
2021-02-11, 12:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
Du får också tacka staten för dess inkompetens och hänsynslöshet. Ingen individ som reste in till Sverige i förra året testades när de kom in i landet. Det är en orsak till varför vi har en relativ stor smittspridning i samhället.

Självklart ska myndigheterna få straff. Allt är i grund och botten deras fel med deras patetiska rekommendationer
Citera
2021-02-11, 12:58
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Nej. Det intressanta är på vilket sätt myndigheterna och regeringen har valt att angripa viruset. Om man tagit det på allvar eller tramsat på om flockimmunitet och influensasäsonger som FHM. Eftersom det är det som avgör inte befolkningstäthet.
Du förstår säkert att det inte är antingen eller, utan både och som är viktigt.
Citera
2021-02-11, 12:59
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ja, det var det jag försökte få fram. Det är ju en bunt förnekare här som påstår att Sveriges stora dödstal beror på en hög befolkningstäthet.
Är det verkligen så att det är "en bunt förnekare här som påstår att Sveriges stora dödstal beror på en hög befolkningstäthet"?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in