2021-02-11, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Enligt uppgifter i tråden har besiktning genomförts under två dagar. Det vore märkligt om tillräckligt underlag för att bedöma renoveringsbehov och -omfattning inte erhållits ur detta.

Visuellt är ju huset i ett sådant skick att man MÅSTE kolla upp innanmäte, stomme och tak innan man kan lägga ett bud. Detta har naturligtvis Ebba gjort.

Menar du att det inte räcker att kolla på bilder om huset är rakt och fint? Det är ju ett hus från förra sekelskiftet så det kan inte ens få svartmögel. Huset är över 100 år gammalt, då visste dom hur man byggde hus som håller i all evighet

Citat:
Ursprungligen postat av Freducation
Just att det är svårt att få bygglov där höjer ju värdet på tomten eftersom det redan finns ett renoverbart hus där.

Byggnaden ser rak o fin ut så stommen är säkert ok. Bara att riva ut innanmätet o göra nytt samt byta fasad m fönster o laga/byta yttertak.

Citat:
Det är Ebba som påstår att det behövs dräneras för att räddas. Räddas från vad? Fakta?

Sällan du får svartmögel i ett gammalt hus som inte är inplastat o taket är helt.

Ventilation i grunden?: Huset har stått där i 100 år o jag vågar påstå att byggarna då visste vad de gjorde annars hade det ruttnat från grunden.

Torpargrund vet vi inte om det är!

Marken sluttar från norr. Mmmm, då lär ju marken fortsätta att slutta på södersidan o vattnet rinner bort. Huset står inte i en håla precis. Hela tomten sluttar ner till sjön.

Växtlighet nära huset är aldrig bra.
2021-02-11, 13:00
Medlem
Hur står det till med en man som ska steka ägg men istället kokar dem?

När han ska lägga undan en tom plastpåse skrynklar han ihop den till en boll o lägger den i kylskåpet.

Nä, diagnosen dement är kanske inte passande men att han är "egen" det står helt klart.

Allt handlar kanske inte om diagnosen utan om en man 80+ med dåligt minne, nedsatt hörsel (påverkar en mer än man tro, jag vet), orolig mm.
2021-02-11, 13:07
Medlem
Citat:

När han ska lägga undan en tom plastpåse skrynklar han ihop den till en boll o lägger den i kylskåpet.

Nä, diagnosen dement är kanske inte passande men att han är "egen" det står helt klart.

Allt handlar kanske inte om diagnosen utan om en man 80+ med dåligt minne, nedsatt hörsel (påverkar en mer än man tro, jag vet), orolig mm.
Lätt hänt om man befinner sig i en situation där man ska utsättas för bedömning. Något mer du undrar över?
2021-02-11, 13:10
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Nu handlade frågan om att det är svårt att få bygglov i Marielund.

Du tolkar negativt. Varför? Ibland påstår du att du är objektiv?

Positiv tolkning:
Riva ut innanmätet kanske räcker. Bärande delar är kanske inte så skadade att det går bra att renovera dem.

Tja, jag är mitt inne i en renovering själv och är väl färgad av det. Har fått blåsa ut hela övervåningen pga röta och mögelangrepp från helvetet. Som lök på laxen så måste hälften av takstolarna bytas ut. Felkonstruktion, feldimensionerat och felbyggt. Plus idioter till tidigare ägare som tyckte det var lämpligt att såga sönder dom delvis.

Jag äger också ett ruckel på annan ort, som precis som Esbjörns fastighet, står och förfaller. Inget underhåll, ingen värme. Jag ser hur fort det går, förfallet. På riktigt. Inga gissningslekar för min del.

Jag är objektiv i den mening att jag inte väljer sida utifrån vad jag tyckte om Ebba innan dess. En liten hint, jag ser ner på de flesta yrkespolitiker. De är som en hundbajs under min nakna fot. Även Ebba. Men hur mycket jag än avskyr Ebba, ser jag inte hennes yrkesroll i det här. Eller tro. Hon är mitt inne i en skilsmässas röra och försöker lösa boendeproblemet. Jag har svårt att tro att hon har bufflat fram den här affären. Av så många skäl.

Jag har dock under resans gång ändrat uppfattning. Först var jag helt säker på att Ebba bufflat, men det har framkommit så brutalt mycket konstigheter som talar emot Esbjörnsidans versioner. Ebbas version hänger ihop, det gör inte Esbjörns.

Varför inte hans version hänger ihop, det är en knäckfråga. Vad är hans innersta vilja, varför agerar han och de omkring honom som de gör? Varför säljer han något, som någon annan hade avtalat att få och dessutom testamenterat bort det till en tredje? Om det nu är så illa som det verkar.
2021-02-11, 13:11
Medlem
Nakedcats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Jag måste säga, att dessa diagnoser, särskilt från 2010, ganska tydligt visar en särskilt sak.

Så här, i undersökningen från 2010 framgår att Esbjörn är som de flesta av oss lite till mans, och som många professorer alldeles särskilt. Glömmer nycklar, plånbok och namn lite hit och dit. Hittar inte nycklarna, finner sig själv i affären utan plånbok, har plötsligt tappat ett namn. Vilka av oss råkar inte ut för dylika saker emellanåt.

Nu visar det sig att Esbjörn sökt för detta. Och det framkommer då varför, inte ens mellan raderna, utan i klartext, att det är hans sambo som får påminna honom.

Ännu en dam som styr i hans liv, och nu ledsagat honom även till denna första undersökning.

Om det är något som styr i Esbjörns liv och talar om för honom vad han ska göra, så är det kvinnorna runt honom. Det är nu ett mycket, mycket, tydligt mönster.
Men.... du räknar väl inte in Sankta Ebba bland kvinnorna som talar om för honom vad han ska göra?
2021-02-11, 13:15
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjelovek
Fantasktiskt. Väldigt bra gjort att få tag på den!

Denna "lindriga kognitiva störning" tycks han ha haft hela sitt liv. Och att han skulle vara dement avfärdas gång på gång.

Han är alltså fullt frisk med någon form av "lindrig kognitiv störning", som inte förvärras under den tid som han utreds. Och han verkar vara lite hypokondriskt lagd, vilket inte heller är ovanligt. Men han är inte värre "kognitivt störd" än vem som helst alltså. Flera av de problem som beskrivs känner jag väl igen. Glömma i vilken väska jag har lagt nycklarna, glömma inköpslistan. Leta efter glasögonen etc. etc.

Kan det ha varit kursgårdsdamen "Margareta" som var med honom vid besöket när sambon hade avlidit, som har blivit felaktigt omnämnd som "Marianne"?
Skrev tidigare att jag inte skulle återkomma förrän rättegången tog plats men nu kom det ju något nytt här iom att Esbjörns journal lades upp.

Vad beträffar hans av dig ansedda hypokondri så är ju hans minnesbesvär i journalen med ett flertal exempel också omvittnat av hans numera framlidna sambo och det var inte lite tokerier som hon dagligdags fick ta del av.

Vad sägs om t.ex. detta: "finns det en tom påse på bänken den trycker han ihop till en boll och lägger sedan i kylskåpet." Är det också någonting du känner igen hos dig själv?

Inte att förglömma är att denna journals sista datering är 30/5 2014, alltså snart 7 år sedan. Det går som bekant fortast på slutet och att förlora sin kära efter 35 år sätter säkerligen sina spår.

Att han anger sig ha en måttlig alkokonsumtion får man nog ta med en nypa salt då han såklart av många skäl (t.ex. körkort) vill förringa den slags. Risken är ju uppenbar att den också tilltagit i samband med kärestans frånfälle. Hans minnessvårigheter, hans i journalen beskrivna dåliga hygien, fastighetens förfall osv. tyder i min mening på ett tilltagande alkoholmissbruk.

Nämen för tusan, Ebbas pack o byke, det ska nog lyckas er bara ni öser på. Fast vad med om Ebba kommer på bättre tankar då? Är allt ert slit förgäves då, eller kan ni tillgodoräkna er förtalet av åldringens släkt o vänner som tillräcklig vinst i sig?
Senast redigerad av kubun 2021-02-11 kl. 13:18.
2021-02-11, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nova68
Mja tror vi ska lugna oss lite med vad Esbjörn sagt och inte sagt och gjort.
För det var Matz som sa det om tårarna, men inget om att hon gjort det olovligt.
Expressen tog senare ett kort på Esbjörn, där en liten gran låg framför honom.
Sen satte Expressen rubriken på vad Binnige elektroniskt hade anmält i Esbjörns namn.
Mycket i rapporteringen av Expressen är tveksamt mycket tveksamt.
Från första scoopet där inte ens åldern var rätt.
Ja Esbjörn framträder där med att han visar lite brev och inte riktigt vet varför han sålde.
Han minns inte varför priset blev 3.9 men Binnige minns att Ebba först har bjudit 2.5?
Allt är oklart i artikeln vad Esbjörn själv säger.
Men det Binnige hävdar och säger tas som Esbjörns uttalanden, om att han inte minns kontrakts skrivningen t.ex.
Det är de facto Binninges uttalande i artikeln och inte Esbjörns eget!
"Vad som utspelade sig under veckorna fram till att kontraktet skrevs har Expressen inte lyckats reda ut."
= ingen skulle fråga Esbjörn annat än vissa uppgjorda frågor då allt annat i artikeln skulle bestå av Binniges uttalanden, implementerade så alla trodde Esbjörn själv sagt så.
För Esbjörn kunde ju råka säga sanningen, istället för vad Binnige tänkt ut.
(Blev ju så i inne i huset reportaget, Jo här vid bordet skrev vi under, vi satt här & där och hon flickan satt där pekar han.)
Detta var en arrangerad artikel signerad Brännström Binninge och co, ingen riktig avslöjande skandalartikel utan humbug!

Så vad säger ni!
Aktionen "free Esbjörn" kanske är på sin plats.
Det är för jävligt gjort mot honom det här.

Jag håller med.
"Mja tror vi ska lugna oss lite med vad Esbjörn sagt och inte sagt och gjort."

Självklart finns det aspekter av att Esbjörn & Co för fram saker så det passar in på deras agenda.

Men då kan vi enas om detta med?
" tror vi ska lugna oss lite med vad Ebba sagt och inte sagt och gjort."

tex vem som sa vad om vem som ville ha mäklare - och hur det samtalet gick till.
Eller hur värderingen presenterades, vem sa vad först, hur las det upp med saneringskostnaden etc.
Inte ska man vara så naiv att inte tro att Ebba också har en agenda med vad hon säger i efterhand...?

Det handlar till slut om vem som får rätt, inte nödvändigtvis vem som hade rätt.
Spännande!
2021-02-11, 13:42
Medlem
Starbacks avatar
Citat:

Om de egenheter du räknar upp skulle stämma in på Esbjörn så står det fullkomligt klart att Antikrist-EbbaBT har utnyttjat dessa tillkortakommanden för att föra den gamle mannen bakom ljuset.

Just nu ringer det bedragare till gamla männioskor och lurar dom på samma sätt som EbbaBT-Antikrist gjort mot Esbjörn. Lurar av dom bank-ID, kontonummer och andra hemligheter. I Ebbas fall har bytet blivit hans släktgård och barndomshem.

EbbaBT från Krisdemokraterna har alltså intressegemenskap med några av samtidens äckligaste ärkeskurkar. Att lura barn eller gamla är så jävla lågt och okristerligt.
2021-02-11, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stroke99
Lätt hänt om man befinner sig i en situation där man ska utsättas för bedömning. Något mer du undrar över?
Jag börjar bli lite orolig nu, gör man alltid demensutredningar genom att prova om man kan laga mat?
Ska man diska kniven mellan om man först skär korv och sedan grönsaker?
Det är nog bäst att gå en matlagningskurs innan någon tvingar på mig en God man.
2021-02-11, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Starback
Om de egenheter du räknar upp skulle stämma in på Esbjörn så står det fullkomligt klart att Antikrist-EbbaBT har utnyttjat dessa tillkortakommanden för att föra den gamle mannen bakom ljuset.

Just nu ringer det bedragare till gamla männioskor och lurar dom på samma sätt som EbbaBT-Antikrist gjort mot Esbjörn. Lurar av dom bank-ID, kontonummer och andra hemligheter. I Ebbas fall har bytet blivit hans släktgård och barndomshem.

EbbaBT från Krisdemokraterna har alltså intressegemenskap med några av samtidens äckligaste ärkeskurkar. Att lura barn eller gamla är så jävla lågt och okristerligt.
Han blev extra lurad genom att hon dessutom betalade nästan fyra miljoner. Vilken lurig bedragare hon är!
Men för att vara lite noga med fakta så är det inte hans barndomshem, det är ett sommartorp utan vatten och värme.
2021-02-11, 13:50
Medlem
Starbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Tja, jag är mitt inne i en renovering själv och är väl färgad av det. Har fått blåsa ut hela övervåningen pga röta och mögelangrepp från helvetet. Som lök på laxen så måste hälften av takstolarna bytas ut. Felkonstruktion, feldimensionerat och felbyggt. Plus idioter till tidigare ägare som tyckte det var lämpligt att såga sönder dom delvis.

Jag äger också ett ruckel på annan ort, som precis som Esbjörns fastighet, står och förfaller. Inget underhåll, ingen värme. Jag ser hur fort det går, förfallet. På riktigt. Inga gissningslekar för min del.

Jag är objektiv i den mening att jag inte väljer sida utifrån vad jag tyckte om Ebba innan dess. En liten hint, jag ser ner på de flesta yrkespolitiker. De är som en hundbajs under min nakna fot. Även Ebba. Men hur mycket jag än avskyr Ebba, ser jag inte hennes yrkesroll i det här. Eller tro. Hon är mitt inne i en skilsmässas röra och försöker lösa boendeproblemet. Jag har svårt att tro att hon har bufflat fram den här affären. Av så många skäl.

Jag har dock under resans gång ändrat uppfattning. Först var jag helt säker på att Ebba bufflat, men det har framkommit så brutalt mycket konstigheter som talar emot Esbjörnsidans versioner. Ebbas version hänger ihop, det gör inte Esbjörns.

Varför inte hans version hänger ihop, det är en knäckfråga. Vad är hans innersta vilja, varför agerar han och de omkring honom som de gör? Varför säljer han något, som någon annan hade avtalat att få och dessutom testamenterat bort det till en tredje? Om det nu är så illa som det verkar.

Ebba har lurat den gamle att säga njäe. Det är hela sanningen.
2021-02-11, 13:52
Medlem
Starbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Han blev extra lurad genom att hon dessutom betalade nästan fyra miljoner. Vilken lurig bedragare hon är!
Men för att vara lite noga med fakta så är det inte hans barndomshem, det är ett sommartorp utan vatten och värme.

Njä. Vatten har han nog. Han tillbringade alla somrar under uppväxten på denna plats. Jag räknar det som hans föräldrahem. Nu ska vi vara noga med sanningen. Hon förde övert 10 % som handpenning till Esbjörns bankkonto. Några 4 mille var det inte.
Senast redigerad av Starback 2021-02-11 kl. 13:56.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in