Citat:
Ursprungligen postat av
ReijoHervonen
Även södra Sverige är mycket mer glesbefolkat än Danmark. Södra Sverige är inte ens mera tätbefolkat än södra Finland (som är mycket mindre till ytan). Man ska vara bra korkad för att tro att Sverige har klarat sig så mycket sämre än grannarna för att det är så tätbefolkat.
Alla klarsynta kan se att det har med strategin och Sveriges laissez faire syn på viruset. Man har hela tiden spelat ner faran och inte tagit det på allvar. Den här disskussionen börjar bli sannerligen tragisk.
Jag har aldrig sagt att Sverige klara sig sämre än Danmark pga det, det jag motsätter mig är att Sverige skulle haft bättre förutsättningar än Danmark att hålla corona borta pga att Sverige skulle vara glesbefolkat. Sen ska man inte glömma att tex Skåne och Köpenhamn är ihopkopplade, Danskar på uteserveringar/köpcentrum i Malmö var ingen ovanlig syn fram till i höstas, om detta påverkade utfallet mer negativt i Danmark eller Skåne är väl inte helt klarlagt.
Det finns många anledningar till att det ser ut som det gör, strategin Sverige valt har självfallet påverkat negativt i fråga om antal dödsfall. Att Sverige har en större andel utlandsfödda i dåliga boendeförhållanden, människor som verkar löpa större risk att bli sjuka/avlida i covid än inlandsfödda är säkert en del i det hela. Lägg till att dessa inte är helt orepresenterade som anställda i just boenden för äldre (med osäkra anställningar som gör det till en ekonomisk besvärlighet att stanna hemma från jobbet) gjorde säkert inte saken bättre...