2021-02-11, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Jag har inte varit aktiv på sidan på ett tag. Så jag hade ingen aning om att det pågick en kukmätning om ämnet.

Jag har svårt att ta siffrorna på allvar om man räknar med Grönland.. ett land där 80 procent av markytan är täckt av ca 1500m tjock is..

Jag låter er fortsätta med diskussionen bäst ni vill och koncentrerar mig i frågorna som intresserar mig i denna C19-fråga.
Hur mycket obeboeliga fjällområden räknar vi bort i Sverige?
Citera
2021-02-11, 12:14
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
Opgørelse over corona situationen i Grønland:

Corona-status i Grønland
Antal testede 18.489
Antal smittede 30
Antal raskmeldte 30
Antal indlagte 0
Antal i respirator 0
Antal døde 0
Kilde: Nunatsinni Nakorsaaneqarfik
Opdateret:
10. februar 2021 kl. 11:00

https://knr.gl/da/nyheder/overblik-status-p%C3%A5-coronavirus-i-gr%C3%B8nland

30 personer är ingenting i det stora hela, men alla 30 har tillfrisknat.
Kan kosten ha en avgörande fördel för grönlänningarna?
Citera
2021-02-11, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Du tjockar vidare med din hittipå-geografi. Ritar trianglar och drar radier för klämma in så många svenskar som möjligt passar din körbärsplockning för dagen .

Tätbefolkning i en nation (typiskt område för var en regim styr avseende respons på pandemin eller som du föredrar en laissez-faire-respons) är ett objektivt mått.

Urabaniseringsgrad medelst trianglar, cirklar och huvudfotingar är godtyckliga mått.

Någon gång ska du väl begripa.
Det är väl ändå helt solklart att det inte påverkar smittspridningen i Stockholm, Göteborg eller Malmö att där finns en massa öde skog i Norrland. Pratar man smittspridning är det helt fel att påstå att Sverige skulle ha en fördel av att vara "glesbefolkad" jämfört med tex Danmark.
Citera
2021-02-11, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Alla länder har haft fri rörelse till Sverige fram tills nyligen. Tror du seriöst att folkrörelsen mellan södra Sverige och norrbotten är större än mellan t.ex. Danmark och Skåne?

Det är tragikomiskt hur du försöker vända och vrida på allt trots att du vet hur korkat det låter.
Ja, det är mycket mer arbetspendling Norrbotten > Södra Sverige än Danmark > Skåne.

Dessutom pendlar danskarna inte till Stockholm, utan till Skåne, och drabbades hårdare än Skåne i våras, så jag vet inte vilken poäng du försöker göra.
Citera
2021-02-11, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Du tjockar vidare med din hittipå-geografi. Ritar trianglar och drar radier för klämma in så många svenskar som möjligt passar din körbärsplockning för dagen .

Tätbefolkning i en nation (typiskt område för var en regim styr avseende respons på pandemin eller som du föredrar en laissez-faire-respons) är ett objektivt mått.

Urabaniseringsgrad medelst trianglar, cirklar och huvudfotingar är godtyckliga mått.

Någon gång ska du väl begripa.
Godtyckliga mått? Jag pekade ut ett sammanhängande område där 80 procent av svenskarna bor.
Citera
2021-02-11, 12:22
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chloemmm
Vi börjar krypa ur våg 2.

Hur många dagar tror ni det dröjer innan det blixtsnabbt vänder spikrak upp mot en 3 våg.

Tack vare idioterna från England som tvunget skulle fira jul här och nu förgiftat Sverige med en ny mutation . Jag önskar dom och deras familjer cancer * 1000 och spetälska

Du får också tacka staten för dess inkompetens och hänsynslöshet. Ingen individ som reste in till Sverige i förra året testades när de kom in i landet. Det är en orsak till varför vi har en relativ stor smittspridning i samhället.
Citera
2021-02-11, 12:22
Medlem
Citat:
Nej Grönland har ju noll döda. Norrbotten har 210. Vad beror det på tror du?

Vet inte och bryr mig inte. Försöker du byta diskussionsämne för att du inte har något att komma med eller tror du faktiskt att det har med saken att göra?

Hur påverkar befolkningstätheten i den svenska fjällkedjan smittspridningen i Götaland?
Citera
2021-02-11, 12:24
Medlem
Det är intressant att se hur ni kastar siffror på varandra.

Det som spelar roll är inte hur glesbefolkat ett land är, det som spelar roll är hur nära du har till dina närmaste kontakter. Om du inte träffar någon annan som träffar någon annan så blir du inte heller smittad. Avståndet (i tid) till folk runtomkring är det som avgör.

Tar vi nu Norrbotten så bor och arbetar de flesta i det länet på ett relativt litet antal orter och arbetsplatser. Det är dessutom rätt mycket kommunikation mellan arbetsplatserna. Detta gör att det är relativt lätt att sprida smittan. Exempelvis så har ett antal arbetare i Piteå nu smittats av att de bygger en batterifabrik i Skellefteå (Västerbotten) som ligger en knapp timmes resväg bort (och runt åtta mil).

Norrbotten har alltså relativt "goda" förutsättningar för smittspridning. Jämför istället med Jämtland och Härjedalen som inte alls har samma typ av bebyggelse och arbetsmarknad och situationen blir en helt annan.

Storstadsområden blir pga detta mycket värre utsatta. Exempelvis så har Köpenhamns storstadsområde runt 40% av hela Danmarks invånare. Nästan 2/3 danskar bor i en av de fyra största städerna. I Sverige får man ihop runt 1/3 av befolkningen genom att ta de fyra största städerna med omgivning.

Tittar man istället på hur många som bor i tätorter i Sverige och i Danmark så bor 85% av svenskarna i tätorter och 87% av danskarna.

Utifrån detta så är förutsättningarna relativt likartade i Sverige och i Danmark för att förhindra spridning av viruset. Sedan finns det ju helt andra aspekter som hur trångbodda man är, hur köpcentrum är distribuerade, hur man tar sig till jobbet osv som påverkar också...
Citera
2021-02-11, 12:25
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Det är väl ändå helt solklart att det inte påverkar smittspridningen i Stockholm, Göteborg eller Malmö att där finns en massa öde skog i Norrland. Pratar man smittspridning är det helt fel att påstå att Sverige skulle ha en fördel av att vara "glesbefolkad" jämfört med tex Danmark.
Även södra Sverige är mycket mer glesbefolkat än Danmark. Södra Sverige är inte ens mera tätbefolkat än södra Finland (som är mycket mindre till ytan). Man ska vara bra korkad för att tro att Sverige har klarat sig så mycket sämre än grannarna för att det är så tätbefolkat.

Alla klarsynta kan se att det har med strategin och Sveriges laissez faire syn på viruset. Man har hela tiden spelat ner faran och inte tagit det på allvar. Den här disskussionen börjar bli sannerligen tragisk.
Citera
2021-02-11, 12:26
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Mitt syfte var att informera vad finnarna hade kommit fram till när de försökte lista ut vilka som dog i Corona och vilka som överlevde.

Åldern är ju såklart fortfarande den faktor eller "underliggande sjukdomen" som de flesta döda har gemensamt. Åldern kombinerad med någon av sjukdomarna i listan ökade risken i olika grad.

Jag var mest förvånad över att lugnsjukdomar hade en så liten plats på listan. Och även cancer.

Det kommer att vara intressant att få veta hur olika länders statistik skiljer sig från varandra.
Okej!
Så här ser det ut i Sverige när det gäller vilka som vårdas.
Sjukdomsgrupper * Totalt * Slutenvård * IVA
Hjärt- och kärlsjukdom * 28,3 % * 29,7 % * 16,7 %
Högt blodtryck * 56,6 % * 57,0 % * 53,6 %
Diabetes * 23,6 * 23,3 % * 26,2 %
Lungsjukdom * 11,8 % * 12,2 % * 8,3 %

Lungsjukdom är alltså inte värst, men det kan ju ha att göra med att det inte är så många som har lungsjukdom jämfört med andra sjukdomar.
Citera
2021-02-11, 12:34
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Även södra Sverige är mycket mer glesbefolkat än Danmark. Södra Sverige är inte ens mera tätbefolkat än södra Finland (som är mycket mindre till ytan). Man ska vara bra korkad för att tro att Sverige har klarat sig så mycket sämre än grannarna för att det är så tätbefolkat.

Alla klarsynta kan se att det har med strategin och Sveriges laissez faire syn på viruset. Man har hela tiden spelat ner faran och inte tagit det på allvar. Den här disskussionen börjar bli sannerligen tragisk.

Danmark har en befolkningstäthet på 136
Skåne 126.

Då förstår du kanske att man inte kan säga att södra Sverige inte är tätbefolkat.
Det skulle ju isåfall innebära att Danmark inte heller är det..
Citera
2021-02-11, 12:44
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Danmark har en befolkningstäthet på 136
Skåne 126.

Då förstår du kanske att man inte kan säga att södra Sverige inte är tätbefolkat.
Det skulle ju isåfall innebära att Danmark inte heller är det..
I Nyland i södra Finland bor det i medeltal 178 invånare/km².
Stockholms län har vi 360 invånare/km².
Övriga län är mera glesbefolkade, Skåne tätast efter Stockholm.
https://www.scb.se/hitta-statistik/artiklar/2019/tatt-i-sundbyberg-och-glest-i-arjeplog/

Inget av detta är intressant tror jag, det intressanta är hur många som bor i städer och på landsbygd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in