2021-02-10, 22:48
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Tja, att hon förlorar väljare, då många inom "KDS" är där för att "KDS" är ett kristet parti?
Anser att hon (Ebba) fördärvar sin politiska karriär med detta.

Påminner lite om Mona och Toblerone. Mona sabbade det ju genom att hon sa "statens pengar är mina pengar" eller liknande. Många missade denna finess. Att hon drog fel kort i affären hade nog alla "köpt" och förlåtit. Jag reagerade på att hon sa "statens pengar är mina pengar"...

För att återkoppla till Ebba, så fördärvar hon sannolikt en hel del av sin politiska karriär genom denna affär. Ungefär så är det.

-Synd, för jag gillar henne.

Väldigt konstigt resonemang. Mona gjorde fel. Ebba gjorde rätt.

Att förlora väljare är en konsekvens, inte en orsak. Det var orsaken jag frågade om.

På vad sätt skulle hon fördärva sin politiska karriär genom att ha rätt?
2021-02-10, 22:51
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Garre74
ska du läsa trnnggg text först innan du svarar mig

"det faktum att det finns inte en enda lag i Sveriges Rikes Lag som ger dig rätt att ångra köpet av en brödrost efter två veckor. Inte ens efter en dag, faktiskt."
Vad har du att säga? Verkar han insatt? Ska du förklara för honom istället?

Jaså, sitter du fortfarande fast och tragglar med din postorderbrödrost? Vadå, har Stig-Helmer ångrat att han sålde en till dig och vägrar skicka någon fast du betalt?
Det är väl inget att gnälla över. Han får väl ångra att han sålt den till dig fast att du betalt om han vill. Eller hur?
2021-02-10, 22:53
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av braattha
Om alla korten kommer på bordet och det är som hon säger så är det nog inget fördärv av hennes politiska sida.

Precis, snarare tvärtom.

Vi såg ju redan i senaste demoskop en uppgång för SD.
Senast redigerad av trngw 2021-02-10 kl. 22:59.
2021-02-10, 22:55
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trngw

Att förlora väljare är en konsekvens, inte en orsak. Det var orsaken jag frågade om.

Folk kan nog tycka att Ebba handlat fel rent moraliskt och speciellt KD-väljare som jag antar kan identifiera sig åldersmässigt med Esbjörn. Har en känsla av att KD är ett ålderstiget parti men kan ha fel
2021-02-10, 22:58
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:

"Rätt-rätt" är inte samma som "politiskt rätt". Vi får väl se vid nästa val hur valmanskåren anser om saken. Jag tror inte det blir positivt utfall.

Att vinna väljare är A och O inom politiken, inte att "ha rätt".
2021-02-10, 23:04
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
Folk kan nog tycka att Ebba handlat fel rent moraliskt och speciellt KD-väljare som jag antar kan identifiera sig åldersmässigt med Esbjörn. Har en känsla av att KD är ett ålderstiget parti men kan ha fel

Eller så kan folk tycka att hon handlat rätt, vilket ju var grunden i frågeställningen.

Frågan är vari det moraliskt felaktiga skulle ligga som fördärvar hennes politiska karriär.
Att inte låta någon behålla 390 000 kr för att de är över 80?

Nej, jag tror inte det fördärvar hennes politiska karriär att erbjuda Esbjörn ett möte för att reda ut saken, och sedan ta honom till domstol när han vägrar tala med henne. Glöm inte att Esbjörn själv gick ut i media och sa att han stänger dörren.
2021-02-10, 23:05
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
"Rätt-rätt" är inte samma som "politiskt rätt". Vi får väl se vid nästa val hur valmanskåren anser om saken. Jag tror inte det blir positivt utfall.

Att vinna väljare är A och O inom politiken, inte att "ha rätt".

KD gick upp i senaste demoskop häromdagen ...
2021-02-10, 23:06
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Garre74
ja och detta görs under ett bankbesök.

*schmack* - migrän till korkskallen

ETT SÅNT SOM INTE ESBJÖRN DÖK UPP PÅ FRÅN BÖRJAN!
Likväl som paragrafryttare känner jag att benämnas korkskalle av dig betraktas som beröm.

Et di frustra adversus stultitiam pugnant
2021-02-10, 23:16
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
KD gick upp i senaste demoskop häromdagen ...

Det är vid valurnan som rösterna hamnar, och därefter räknas.. På valdagen alltså.
Ebbas "affär" är inte "sexigt" för väljarna. Lockar inte målgruppen, då KDS "vill värna om gamla", vara "kristna i etiken" etc. etc. Passar liksom inte "affärsidén".

Även om Ebba antagligen har rätt i sak gällande fastighetsaffären.
2021-02-10, 23:17
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nighter825
Har någon hela köpeavtalet?
Har bara sett https://imgur.com/a/fJHmZ8l?nc=1

Undrar för någon hänvisar till §18.

Citat:
Paragraf 18 Deposition

Särskilt uppdragsavtal om deposition av handpenningen på fastighetsmäklarens klientmedelskonto ska träffas med anledning av i detta avtal intaget villkor.

Men i paragraf 1 står:

Citat:
Inbetalning av handpenning

Handpenningen inbetalas genom insättning på säljarens konto nr xxxxxxxx, Swedbank

Klientmedelskonto används väl bara för att skydda säljaren om köparen hoppar av, så antar att Ebba inte brydde sig, då hon inte hade (eller har) några tankar på att hoppa av från köpet...
2021-02-10, 23:30
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Kan vi inte bara sluta hata personerna i Esbjörns närhet? Fakta är en sak, men att sprida en massa hatisk dynga är inte särskilt vuxet. Vad är dina problem? Det gäller fler i tråden, som skulle bli mer seriös om man inte baserar sina inlägg på hat och vidlyftiga obekräftade spekulationer.

Att granska personerna och deras kopplingar till varandra och Esbjörn, det är bra och relevant. Men att utan belägg i inlägg efter inlägg påstå att de är ute efter att blåsa Esbjörn och ta allt ifrån honom eller ärva honom ger ju knappast en seriös debatt. Då tycker jag att man kan vara tydlig och skriva att man inte har belägg för det utan bara spekulerar. Jag har gjort det några gånger, men då har tydligt skrivet "om det skulle vara så" eller att jag "gissar". Esbjörnsidan i tråden anklagas ibland för att komma med osanna eller obekräftade påstående. Jag tänker att man kanske ska sopa i eget bås först.

Och OM kursgårdsvärdinnan, som i övrigt är i samma ålder som Esbjörn, skulle råka vara med i hans testamente, så vad gör det? Hon har tagit hand om honom under tio år och är kanske en av hans allra närmaste vänner. Kanske förtjänar hon det mer än brorsbarnen? Nu spekulerar jag, men brorsonen har ju inte direkt lagt ner sin själ i "släktgården". Men den ska ändå gå vidare i släkten istället för att Esbjörn ska kunna använda sig av pengarna från en försäljning. Någon som tror att brorsonen kommer att förvalta "släktgården" väl, eller kommer han att sälja skiten så fort bouppteckningen är över?

? Tycker att det är lite konstigt att du bara tycker att personer på Esb sida inte ska smutskastas, det är ju en del personer här i tråden som dagligen smutskastar Ebba, hennes väninna, och mäklaren...

Om jag fattat dig fel och du menar att båda sidor bör undvika att smutskasta ber jag om ursäkt.

Men allteftersom mer och mer kommit fram i tråden, så har jag blivit lite orolig för vad Esb eventuellt råkat in i (och då menar jag inte Ebba, om någon skulle tro det)
2021-02-10, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nova68
ETT SÅNT SOM INTE ESBJÖRN DÖK UPP PÅ FRÅN BÖRJAN!
Likväl som paragrafryttare känner jag att benämnas korkskalle av dig betraktas som beröm.

Et di frustra adversus stultitiam pugnant

Ja och?
Esbjörn gjorde fel, han bröt avtalet - betyder ju inte att resten blir lite hipp/happ.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in