2021-02-09, 20:41
Medlem
Sandtags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nightwolfer
Är det inte så att inflationen som riksbanken skapat med den låga räntan och alla obligationsköp mm gått mot bostadsmarknaden medans kpin förblir tills den inte gör det längre. Menar det är inte så att bnp har ökat under pandemin så varför ökar bostadspriserna?
Du svarar på din egen fråga om du kollar på omständigheterna enskilt och sedan sammantaget istället för enbart sammantaget, betänk;
Riksbanken pumpar ut pengar med QE som ökar inflationen och skapar osäkerhet på värdepappersmarknaden vilket ökar värdet på andra tillgångar (t.ex. bostäder).
Räntan hålls låg så att fler personer konkurrerar om tillgängliga objekt eftersom att fler personer kan få lån.

Sedermera ökar både priset i relation till andra tillgångar (kontanter/värdepapper) och efterfrågan eftersom fler personer kan få bostadslån, varmed det sker en boom.

En förklaring till att även huspriserna börjar stiga skulle kunna vara att det är nästa steg i "bostadskarriären" för de som köpt lägenheter tidigt i lånefesten.
2021-02-09, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sandtag
Du svarar på din egen fråga om du kollar på omständigheterna enskilt och sedan sammantaget istället för enbart sammantaget, betänk;
Riksbanken pumpar ut pengar med QE som ökar inflationen och skapar osäkerhet på värdepappersmarknaden vilket ökar värdet på andra tillgångar (t.ex. bostäder).
Räntan hålls låg så att fler personer konkurrerar om tillgängliga objekt eftersom att fler personer kan få lån.

Sedermera ökar både priset i relation till andra tillgångar (kontanter/värdepapper) och efterfrågan eftersom fler personer kan få bostadslån, varmed det sker en boom.

En förklaring till att även huspriserna börjar stiga skulle kunna vara att det är nästa steg i "bostadskarriären" för de som köpt lägenheter tidigt i lånefesten.

Jag håller med, dock så tänker jag att om pandemin skenar vi får en tredje våg som slår starkare mm. Hur mycket QE kan riksbanken pumpa ut innan ”pengarna” spiller över på annat. Stora delar av restaurang / hotel branschen lever ju på stödpaketen, omsättningen har ju minskat enormt. Hur länge håller dessa branscher innan vi får ökad arbetslöshet.

Riksbanken har ju inte mer spelrum om de inte går över till negativ styrränta, vilka konsekvenser skulle detta få? Jag undrar när den stora skaran människor tappar allt förtroendet för pengarna.
2021-02-09, 21:46
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blekmyr
Jag jobbar på ett stort företag i Stockholm och kan säga att det är väldigt sällan man stöter på vanliga svennar som tjänar 30k+. Jag säger inte att dina siffror är fel men en vanlig svenne är inte i närheten av såna inkomster, sen att de kan sitta på arv eller dylikt och ändå kunna köpa är en annan sak.

Ett exempel är jag och frugan, vi har cirka 60k netto i månaden, hon gjorde 400k i vinst på sin lägenhet och hennes släkt behövde ändå skjuta till 500k för att vi skulle ha råd med den trea i (nog för att den ligger i välbärgad, vit och fin förort) vi bor i idag.

30k+ är fantasilöner för många, min egen mor har bott och jobbat i Stockholm i hela sitt liv och höll på att smälla av första gången jag berättade för henne att jag fått en lön över 30.
Umgås du bara med brevbärare? 30k är inte fanasilöner för särskilt många framförallt inte i stockholm.
2021-02-10, 00:29
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Finemang, en nybyggd 3:a på Söder, kvm-priset bara 156.000 kr. Det är samma pris som mitt i Paris, London och Manhattan.
https://www.hemnet.se/bostad/lagenhet-3rum-sodermalm-stockholms-kommun-maria-skolgata-87-penthouse-1501-17265619

Man kommer billigare undan i förorten Nacka. bara 116.000 kr per kvm. Ungefär samma som normal-lägen på Manhattan. Nacka har 105000 invånare, NY har 9 miljoner.
https://www.hemnet.se/bostad/lagenhet-4rum-nacka-kommun-kvarnholmsvagen-106-16176498

Bubbla.

156k + 13k föreningslån. Som hittat, skynda att slå till. Ett penthouse på 6e våningen på Södermalm finns inte till salu varje dag så vad väntar du på?
2021-02-10, 06:31
Medlem
Angående Manhattan så har jag hintat inte så lite om att jämföra med auktoritära regioner istället. Den svenska självbilden är inte så lite knasig och väldigt långt från verkligheten. Alla fattar väl att Manhattan är ett populärt område och att få ens hört talas om svenska Södermalm, men desto färre verkar tänka på att systemen inte alls liknar varandra. Vi är ett auktoritärt, statligt dikterat skithål (sistnämnda ordet subjektivt, resten objektivt).

Just nu vinner hursomhelst helt klart gissningen att staten förstör marknaden till företräde för att pumpa bostadspriserna. Det är mycket möjligt att Stockholms Län "äntligen" är tillbaka på ATH när vi summerar denna månad.
2021-02-10, 07:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
156k + 13k föreningslån. Som hittat, skynda att slå till. Ett penthouse på 6e våningen på Södermalm finns inte till salu varje dag så vad väntar du på?
Vadå byggarbetarna måste ju få sin lön, håller du inte med så bygg en själv vad väntar du på .
2021-02-10, 09:13
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LarryLarry
Angående Manhattan så har jag hintat inte så lite om att jämföra med auktoritära regioner istället. Den svenska självbilden är inte så lite knasig och väldigt långt från verkligheten. Alla fattar väl att Manhattan är ett populärt område och att få ens hört talas om svenska Södermalm, men desto färre verkar tänka på att systemen inte alls liknar varandra. Vi är ett auktoritärt, statligt dikterat skithål (sistnämnda ordet subjektivt, resten objektivt).

Just nu vinner hursomhelst helt klart gissningen att staten förstör marknaden till företräde för att pumpa bostadspriserna. Det är mycket möjligt att Stockholms Län "äntligen" är tillbaka på ATH när vi summerar denna månad.
Så är det. med noll i ränta kan du lika bra låna 5mkr till och betala Manhattanpriser på Södermalm, om banken låter dig göra det. Det räcker ju att priset på din lägenhet åtminstone står still i 20 år, med nollränta, för att du ska ha bott gratis i ditt penthouse. Och om priset går upp en enda gång på 20 år och du säljer precis då så har du tjänat pengar på ditt boende. Den ekvationen verkar ha gått upp för riktigt många de senaste åren.

Notera att noll-ränta har den bo-gratis-effekten även om du lånar 100 miljoner. Med noll-ränta finns alltså ingen övre gräns för hur mycket en brevbärare kan låna till sitt boende bara han slipper amortera. Bubblan ger ett penthouse till varje brevbärare.

Glömmer aldrig filmen Big Short när det var gratis att låna i USA 2007. En gogo-tjej och en mc-knutte ägde fem nybyggda villor i Florida som de hyrde ut till nästan noll hyra till socialt missanpassade. Gissa hur det gick.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2021-02-10 kl. 09:18.
2021-02-10, 10:40
Medlem
Citat:
Glömmer aldrig filmen Big Short när det var gratis att låna i USA 2007. En gogo-tjej och en mc-knutte ägde fem nybyggda villor i Florida som de hyrde ut till nästan noll hyra till socialt missanpassade. Gissa hur det gick.

Förlåt men vart i ligger det relevanta i att sitta och gissa hur det gick för diverse fiktiva karaktärer i en film?
2021-02-10, 10:43
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aabbcc123
Förlåt men vart i ligger det relevanta i att sitta och gissa hur det gick för diverse fiktiva karaktärer i en film?
Aha, du har noll koll. Big Short är visserligen inte en dokumentärfilm, men allt i filmen bygger på verkligheten. På riktigt kunde en gogo-dansös äga fem nybyggda villor i Florida 2007. Vi i Sverige jobbar oss dit. Det kommer att sluta lika illa. I USA gick deras tredje största bank i konkurs på dagen och 227000 fick gå. Alla lån i hela Europa stannade av 2-4 månader och Island gick nästan i konkurs.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2021-02-10 kl. 10:45.
2021-02-10, 11:03
Medlem
Citat:
Aha, du har noll koll. Big Short är visserligen inte en dokumentärfilm, men allt i filmen bygger på verkligheten. På riktigt kunde en gogo-dansös äga fem nybyggda villor i Florida 2007. Vi i Sverige jobbar oss dit. Det kommer att sluta lika illa. I USA gick deras tredje största bank i konkurs på dagen och 227000 fick gå. Alla lån i hela Europa stannade av 2-4 månader och Island gick nästan i konkurs.

Så om man inte har sett Big Short har man noll koll? Got it, att det var kaos hos min föredetta arbetsgivare inom finans pga krisen 08 var väll bara ett sammanträffande. PS jobbar fortfarande i finansbranschen...

Du kan alltså fortfarande inte alls se hur det blir lite löjligt att spekulera om fiktiva karaktärer från en film?
2021-02-10, 11:09
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aabbcc123
Så om man inte har sett Big Short har man noll koll? Got it, att det var kaos hos min föredetta arbetsgivare inom finans pga krisen 08 var väll bara ett sammanträffande. PS jobbar fortfarande i finansbranschen...

Du kan alltså fortfarande inte alls se hur det blir lite löjligt att spekulera om fiktiva karaktärer från en film?
Du ger dig inte. Det gör dig ännu dummare. Om man inte känner till hur det gick i USA 2008 vid finans/bostadskraschen så förstår man inte hur det kan gå i Sverige. Big Short är ett bra exempel på en film som visar händelserna i USA 2008. Se filmen och lär. Den är inte fiction, den är sann, folk har faktiskt varit så dumma som i filmen. US-banker gav lån så att outbildade kunde köpa 5 villor. Sverige är inte där än men vi är på väg dit, de värsta lånebeloppen är lika stora.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2021-02-10 kl. 11:12.
2021-02-10, 18:49
Medlem
Citat:
Du ger dig inte. Det gör dig ännu dummare. Om man inte känner till hur det gick i USA 2008 vid finans/bostadskraschen så förstår man inte hur det kan gå i Sverige. Big Short är ett bra exempel på en film som visar händelserna i USA 2008. Se filmen och lär. Den är inte fiction, den är sann, folk har faktiskt varit så dumma som i filmen. US-banker gav lån så att outbildade kunde köpa 5 villor. Sverige är inte där än men vi är på väg dit, de värsta lånebeloppen är lika stora.

Nej vi är inte på väg dit och om något är vi på väg därifrån. Varför påstår du det du gör här? Ingen kan köpa en bostad utan kontantinsats och utan inkomst och utöver det finns ett amorteringskrav och en begränsning som gör att banken bara låter belåna _en_ bostadsrätt. Det senare är knappast en lag och säkert inte heller en strikt regel men helt klart en de använder.

Så vadfan gafflar du om?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in