2021-02-10, 14:50
Medlem
Madagascars avatar
10000+ nya fall i tjeckien idag.

Tredje våg på gång?

https://www.worldometers.info/coronavirus/country/czech-republic/
Citera
2021-02-10, 14:55
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Om det skulle ha avlidit 1025 personer som är vårdpersonal (eller ens en tiondel av det) av vaccinering i Italien så så skulle det nog vara större nyheter än förvirrade utdrag av dig här på FB.

Sluta hitta på och gå in och läs på EU´s sida.

Nedan ändrar sig inte, oavsett hur mycket du försöker misskreditara EU´s egen sida!

Citera
2021-02-10, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Hur definierar du egentligen begreppet"en andra våg"?

I ditt tidigare inlägg säger du att pandemin så här långt bara bestått av en våg eftersom det hela tiden varit en och samma mutation av viruset som spridits mest En andra våg blir det först när en ny mutation tar över och dominerar smittspridningen.

Vi plågas inte av samma mutation av viruset I höst som vi gjorde i våras. Den dominerade mutationen, uppstod först under sommaren och spred sig över hela Europa:
https://www.ft.com/content/2782655a-0441-4d38-bb03-5c4e67ead110
Mutationen kallas 20A.EU1 eller B.1.177. I Sverige används B.1.177.

Du har fel när du påstår att "Wuhan-mutationen" är den som plågar oss i höst. Enligt FHM:s sekvenseringar har B.1.177 tagit över. Eftersom B.1.177 tagit över och dominerar smittspridningen började den andra vågen i höstas.
Om vi ska använda din definition av begreppet andra våg.

När jag påpekade att du har fel i sak börjar du som vanligt försöka prata bort saken med svammel.
Kan du inte vara erkänna att du har fel? Du är inte den expert som du utger dig för att vara.
Det är klart att det finns en massa mutationer men för att det ska vara vettigt måste det ju finnas en skillnad i funktion hos en nya mutationen för att den ska kunna anses ge upphov till en ny "våg".

Den skillnaden består nu i att de nya mutationer som utgör den andra vågen är mer smittsamma än de tidigare.

EDIT: Sedan har jag aldrig påstått mig vara någon expert men jag har uppenbarligen större kunskaper än många i tråden.
Citera
2021-02-10, 14:58
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Det tar 6 veckor att modellerar om sitt vaccin (Biontech) tex. Räcker det för att undgå virusets mutationer?

Hur snabbt muterar viruset?
Ba fråga... Jag har inget svar. Bara en motfråga

Hur lång tid tar det att testa och certifiera ett sådant "ommodellerat" vaccin? För de första vaccinerna togs detta ca 9-12 månader.
Citera
2021-02-10, 15:06
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar

Hur lång tid tar det att testa och certifiera ett sådant "ommodellerat" vaccin? För de första vaccinerna togs detta ca 9-12 månader.

Man ändrar nog inte de delar som gör att det krävs nya fas 1-3 studier.

Men vad vet jag?!
Citera
2021-02-10, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Det är klart att det finns en massa mutationer men för att det ska vara vettigt måste det ju finnas en skillnad i funktion hos en nya mutationen för att den ska kunna anses ge upphov till en ny "våg".

Den skillnaden består nu i att de nya mutationer som utgör den andra vågen är mer smittsamma än de tidigare.

EDIT: Sedan har jag aldrig påstått mig vara någon expert men jag har uppenbarligen större kunskaper än många i tråden.

Och den brittiska mutationen (och/eller sydafrikanska, och/eller brasilianska) kommer att driva våg tre. Eventuellt att vi kommer att få en våg fyra också med någon av ovan nämnda mutationer eller någon ny. Sedan lugnar det nog ned sig (kan man hoppas och det tror jag också). Men våg fyra kommer att bli lugnare då vaccinationerna då bör hålla tillbaka smittan (om inte mycket stora mutationer skett).
Citera
2021-02-10, 15:13
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Det är nånting med konstaterade fall som inte stämmer denna vecka.
FHMs siffror är lägre än platz och c19. Det har det inte varit förut.

FHM 600244 fall totalt
Platz 601009 fall totalt +765
C19 601234 fall totalt +990

Tidigare har det i princip alltid överensstämt efter att FHM publicerat siffrorna.

Är det nån region som har problem med överföringen till FHM så att fall som rapporterats inte blivit registrerade?
jag har också noterat det. det är även skillnad på vad vissa regioner rapporterat själva idag och vad fhm rapporterar för dem.
Citera
2021-02-10, 15:14
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dan88
Vart fick Israel sina 5 miljoner Pfizer/Moderna doser ifrån så snabbt?

Kan ingen journalist räkna 1 + 1 ?

Fattar du att man får ett annat bemötande om man betalar fem gånger mer än alla andra? Testa nästa gång du går ut på krogen så får du se.
Citera
2021-02-10, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched

Ge oss en källa till den fetade texten?

----------------

Google sökning "definition wave pandemi":
A wave implies a rising number of sick individuals, a defined peak, and then a decline. The word “wave” implies a natural pattern of peaks and valleys; it hints that even during a lull, future outbreaks of disease are possible. ... Several factors influence whether a particular disease is seasonal in nature.
https://www.google.com/search?ei=1OQjYKv8CajnrgSAhbywAg&q=definition+wave +pandemi&oq=definition+wave+pandemi&gs_lcp=CgZwc3k tYWIQAzIHCAAQRxCwAzIHCAAQRxCwAzIHCAAQRxCwAzIHCAAQR xCwAzIHCAAQRxCwAzIHCAAQRxCwA1CP7wRYj -8EYNnzBGgCcAF4AIAB9geIAfYHkgEDNy0xmAEAoAEBqgEHZ3dz LXdpesgBBsABAQ&sclient=psy-ab&ved=0ahUKEwirtpmTu9_uAhWos4sKHYACDyYQ4dUDCAw&ua ct=5

Edit: Medical Definition of Second wave
Second wave: A phenomenon of infections that can develop during a pandemic. The disease infects one group of people first. Infections appear to decrease. And then, infections increase in a different part of the population, resulting in a second wave of infections.
https://www.medicinenet.com/second_wave/definition.htm
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2021-02-10 kl. 15:27.
Citera
2021-02-10, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar

Men vaccinen mot detta är nödgodkända så det har snabbt processats i hantering till godkännande.

Har för mig att det pratades att det inte behöver testas i lika stor/liten omfång som det nödgodkända.

Hur som haver kom jag att tänka på kemikalier som används utav knarkare.
Syntetiska droger som dyker upp och är lagliga tills det att de blir olagliga, då tar skaparen och ändrar enstaka struktur genom lägga till eller ta bort molekyl och vips kan knarkarna åter återgå till det de gillar tills det att det blir olagligt igen och så fortsätter det, den lilla förändring kan ändå ge biverkningar som den tidigare inte gav.

Man ska inte ta lätt på saker och ting som individ om det ska in i ens kropp vare sig det propageras åt ena eller andra sidan.

Man ska vara kritiskt och tänka om det är värt det i proportion till vad än det må vara.
Citera
2021-02-10, 15:24
Medlem
Surtrutens avatar
Kan man få med sig några på att skaka fram positiva effekter med pandemin?
Det kanske skapar panik hos många att leta "pandemipositiva" saker och då blir det ju garanterat on topic också. Det har ju varit lite mera positivt här på slutet så det ska nog gå bra tror jag.

Jag skriver några av de senaste positiva inputen.

Handtvätt och lite fysisk distansering gör underverk på bla. vinterkräksjukan och säsongsinfluensan.

Arbeta hemma har många lärt sig så det kan bli det nya normala när man är lite krasslig istället för att gå till jobbet och smitta ner alla.

Mera semester i Sverige ger mera klirr i kassan för våra svenska företag. Dessvärre är det väl risk att även andra tänker så.

Mera hemester i världen ger mindre utsläpp av koldioxid.

Acceptansen för hemarbete har ökat och det kan säkert minska stressen för många att någon eller några dagar i veckan spara ett par timmars restid eller kunna göra ett läkarbesök utan att behöva ta ledigt en halv dag.

Man har utvecklat möjligheten att träna hundar att luka sig till smitta.

Teknik för att utveckla vaccin och läkemedel har fått en skjuts framåt.

Möten via nätet har blivit det nya normala och kommer att spara tid framöver. Färre resor och effektivare möten (oftast). Kanske lite tråkigare, men

Fyll på med mera positiva effekter av pandemin!
Citera
2021-02-10, 15:27
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Man ändrar nog inte de delar som gör att det krävs nya fas 1-3 studier.

Men vad vet jag?!
Det ska tydligen inte krävas. Man modifierar ju influensavaccinerna varje år. Det vore ju tungt med fas I-III-studier varje gång man gör det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in