Citat:
Ursprungligen postat av
Tammer
Återgången till det normala verkar hela tiden skjuta på framtiden. En andra våg, en tredje våg, resistenta virus, mer smittsamma varianter, mutationer med olika egenskaper. Vi ombeds för femte(?) gången att bita ihop och härda ut ännu en tid av våra myndigheter. Ingen vet när det tar slut, om det tar slut.
Ja jag börjar också misströsta. Att vi hela tiden upptäcker nya saker om detta virus, och dess konsekvenser. Och mer tror jag vi har att vänta. Igår sa ju Anders Tegnell att han inte motsätter sig att man kan ha detta i 7 år när någon reporter tog upp inslag från Bloomberg som prognoserat det.
Vi kommer få ställa oss in på att covid19 kommer göra att vi kommer få ompröva vårt liv och leva med restriktioner lång tid, även om jag har hoppats att vi skulle bli någorlunda normalt i september oktober i år. Det vi kan hoppas på är att snabbtesterna utvecklas och att vi i befolkningen kan ha dessa varje dag innan vi går till jobbet, precis som att borsta tänderna. Och att regeringar i varje land har dessa, så man kan få ner smittspridningen i hela världen och därmed minska risken för spridning och mutationer. Man kan också hoppas på att när viruset muterar att man blir mer sjuk i början av inkubation så man själv kan navigera bättre tillsammans med restriktioner.
Jag skulle också önska att FoHM för Sveriges del
uppmärksammar asymptomatisk och presymptomatisk smitta mer och ofta. Den infon skulle vara med i deras lista med ;
- Tvätta händerna
- Jobba hemifrån
- Stanna hemma vid minsta symptom
- Testa dig vid symptom
- Osv osv