2021-02-10, 13:40
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det är de ultraortodoxa som härjar på, de skiter både i restriktioner och vaccin och kravallar vidare.

https://www.rt.com/news/515087-jerusalem-orthodox-protest-covid-israel/
Jo det kan ju kanske förklara varför nya fall i Israel fortfarande är många trots att så många blivit vaccinerade.
Citera
2021-02-10, 13:41
Medlem
sannes avatar
Sveriges positivaste människa - Rickard Bergström får hård kritik. Det är inte alltid positivitet, nerspelning av covid19 är en smart strategi. Allt strul kring dessa vacciner, och en människa som i princip ser allt med positiva ögon är bäst. Snarare skulle mer transparens och öppenhet kring vaccinerna vara på sin plats.

Det här undergräver ju bara hans egen trovärdighet, nästa gång (" - Det är ju fantastiskt, det kommer massor med vaccin, det här är ju goda nyheter, våra siffror kommer ikapp när vi börjar rapportera på annat sätt), han säger att vaccin kommer, kommer ingen tro honom?

Som att ropa vargen kommer

Citat:
Modernas vaccin försenas – och när de väl kommer blir det bara halva mängden.

Enligt Emma Spak på SKR fick regionerna beskedet under gårdagen – men Sveriges vaccinsamordnare Richard Bergström säger att han meddelat detta för flera veckor sedan.

– Det är olyckligt om den infon inte nått ut till regionerna säger han till SR.

Uppsalas regiondirektör Mikael Köhler reagerar kraftigt.

– Det gör mig förbannad, säger han.

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/ilskan-efter-forsenade-doser-var-ar-vaccinet/

Jag förstår att regionerna reagerar hårt, det är ju dem som planerar personal och schemaläggning av vaccinationer. Så vill inte den samordnaren (eller FoHM) få kritik i TV så de får bara positiv information.
Citera
2021-02-10, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Jag listar bara de som anmälts som allvarliga biverkningar där inte patient återställts.
Om du går in och tittar på EU´s hemsida så ser du att antal anmälda biverkningar är mycket högre.

Tycker ej läkare förtjänar att fördummas och förlöjligas. Om en läkare anmält
det som en allvarlig biverkning, där patient ej blir frisk. Så finns det ett skäl.

Ser ej hur din trovärdighet är större en 1000-tals läkares anmälan om biverkningar.

Det är nog inte läkarnas trovärdighet utan din oförståelse hur datat ska tolkas som det handlar om.
Citera
2021-02-10, 13:44
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
Fast för att kunna spridas vidare i ett lockdownland behöver det muteras och blir mer smittsamt?

Precis. Sen har vi alla länder som har mindre strikta instruktioner som skapar högre chans för viruset att spridas och mutera. Just vid vaccinationer borde alla länder nära varandra ha samma strategi, det är ju en mycket känslig punkt just när man drar igång vaccinationer. Fortfarande åker människor fram och tillbaka inom länder och till olika länder. Detta skapar också en grogrund för att viruset ska mutera.
Citera
2021-02-10, 13:48
Medlem
severustheemperors avatar
Snart börjar jag hålla med de i tråden som kallar detta: Plandemi.

Nuvarande behandling av sjuka har enligt UK siffror, sänkt IFR till 1.4%

De har dessa låga siffror, trots att jag, ej funnit, att de skulle använda Chili, Quertin och Ivermectin, mm.

Om man började allmänt distrubuera känd profylax + kostråd.
Så skulle man kunna lägga ned detta skämt till Sars-2 hantering.

Det är ej längre ett medicinskt problem. Utan ett drivet av Politik och Girighet.
Citera
2021-02-10, 13:49
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
Igår stod det något om en storm i Tyskland som gjorde en del av leveranserna försenade.

Alltid är det något och alla borde ha fattat redan från början att det var en utopi att få folket vaccinerat så snabbt som myndigheterna inbillade sig.

Sverige borde bygga en egen vaccinfabrik!

Ja hur kan det vara så svårt att vara kreativ? Varför gör man inte detta direkt nu, eller redan i början av pandemin? Det finns ju massor med forskare med forskningsbidrag som skulle kunna ställa om istället för att sitta i TV sofforna och lugna oss med helt orealistiska råd eller förklaringar, som det faktiskt inte finns något svar på än ..

Att skapa arbetstillfällen med att bygga en fabrik skulle ju vara av mervärde speciellt som pandemier kommer bli oerhört vanliga framöver. Det skulle också kunna gagna hela världen eftersom att stoppa covid19 med att vi i västvärlden vaccinerar oss och sen åker till andra länder där smittspridningen är hög och riskerar att dra med oss detta in till oss igen, troligen muterade varianter. Att bygga något eget och också tillverka ingredienser som Indien gör, skulle ju vara värdefullt framöver. Det skapar också en bättre Sverigebild och kommer främja oss och världen.

Mycket smartare än att hålla på med "just in time" osv.
Citera
2021-02-10, 13:52
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Jag listar bara de som anmälts som allvarliga biverkningar där inte patient återställts.
Om du går in och tittar på EU´s hemsida så ser du att antal anmälda biverkningar är mycket högre.

Tycker ej läkare förtjänar att fördummas och förlöjligas. Om en läkare anmält
det som en allvarlig biverkning, där patient ej blir frisk. Så finns det ett skäl.

Ser ej hur din trovärdighet är större en 1000-tals läkares anmälan om biverkningar.

Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Det är nog inte läkarnas trovärdighet utan din oförståelse hur datat ska tolkas som det handlar om.

Jag tolkar ingenting. Jag anger bara rådata, med referens. Upp till varje indevid att tolka och dra slutsattser.
Citera
2021-02-10, 13:56
Avslutad
Nu drar det ihop sig till dagens rapport. MYCKET SPÄNNANDE idag. Skåne ser bra ut, så vi bör hamna låångt under 4 tusen - gärna kring 3 tusen. Västerbotten sabbar - men det är skit samma såvida Stockholm och Västra Götaland "levererar".
Citera
2021-02-10, 14:01
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Återgången till det normala verkar hela tiden skjuta på framtiden. En andra våg, en tredje våg, resistenta virus, mer smittsamma varianter, mutationer med olika egenskaper. Vi ombeds för femte(?) gången att bita ihop och härda ut ännu en tid av våra myndigheter. Ingen vet när det tar slut, om det tar slut.

Ja jag börjar också misströsta. Att vi hela tiden upptäcker nya saker om detta virus, och dess konsekvenser. Och mer tror jag vi har att vänta. Igår sa ju Anders Tegnell att han inte motsätter sig att man kan ha detta i 7 år när någon reporter tog upp inslag från Bloomberg som prognoserat det.

Vi kommer få ställa oss in på att covid19 kommer göra att vi kommer få ompröva vårt liv och leva med restriktioner lång tid, även om jag har hoppats att vi skulle bli någorlunda normalt i september oktober i år. Det vi kan hoppas på är att snabbtesterna utvecklas och att vi i befolkningen kan ha dessa varje dag innan vi går till jobbet, precis som att borsta tänderna. Och att regeringar i varje land har dessa, så man kan få ner smittspridningen i hela världen och därmed minska risken för spridning och mutationer. Man kan också hoppas på att när viruset muterar att man blir mer sjuk i början av inkubation så man själv kan navigera bättre tillsammans med restriktioner.

Jag skulle också önska att FoHM för Sveriges del uppmärksammar asymptomatisk och presymptomatisk smitta mer och ofta. Den infon skulle vara med i deras lista med ;
  • Tvätta händerna
  • Jobba hemifrån
  • Stanna hemma vid minsta symptom
  • Testa dig vid symptom
  • Osv osv
Citera
2021-02-10, 14:01
Medlem
Otroligs avatar
Nya avlidna: 139
Nya fall: 4 074

Fördelning av nya siffror: https://covidstatistik.se

Senaste onsdagssiffror nya avlidna: 132, 177, 207, 169.
Senaste onsdagssiffror nya fall: 4 319, 4 186, 4 715, 5 362.
Citera
2021-02-10, 14:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
Nya avlidna: 139
Nya fall: 4 074

Fördelning av nya siffror: https://covidstatistik.se

Senaste onsdagssiffror nya avlidna: 132, 177, 207, 169.
Senaste onsdagssiffror nya fall: 4 319, 4 186, 4 715, 5 362.
Nå, förbättring i alla fall. Men det ska bli intressant att se vilka regioner som grisar ner statistiken.
Citera
2021-02-10, 14:03
Medlem
Dan88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Sveriges positivaste människa - Rickard Bergström får hård kritik. Det är inte alltid positivitet, nerspelning av covid19 är en smart strategi. Allt strul kring dessa vacciner, och en människa som i princip ser allt med positiva ögon är bäst. Snarare skulle mer transparens och öppenhet kring vaccinerna vara på sin plats.

Det här undergräver ju bara hans egen trovärdighet, nästa gång (" - Det är ju fantastiskt, det kommer massor med vaccin, det här är ju goda nyheter, våra siffror kommer ikapp när vi börjar rapportera på annat sätt), han säger att vaccin kommer, kommer ingen tro honom?

Som att ropa vargen kommer

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/ilskan-efter-forsenade-doser-var-ar-vaccinet/

Jag förstår att regionerna reagerar hårt, det är ju dem som planerar personal och schemaläggning av vaccinationer. Så vill inte den samordnaren (eller FoHM) få kritik i TV så de får bara positiv information.

Vart fick Israel sina 5 miljoner Pfizer/Moderna doser ifrån så snabbt?

Kan ingen journalist räkna 1 + 1 ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in