2021-02-10, 14:24
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frispel2
Problemet är fortfarande att handlar om MISSTÄNKTA biverkningar, inte konstaterade biverkningar. Detta gäller OAVSETT vem som rapporterar dom.

Du har en tendens att formulera dig som att det gäller KONSTATERADE biverkningar, vilket inte är samma sak som MISSTÄNKTA biverkningar. Jag är övertygad om att du förstår skillnaden mellan dessa.

Jag undrar om vi som patienter kan anmäla misstänkt biverkning? Tyckte jag hörde igår av någon "expert" att man ringer läkaren som sen gör en anmälan om misstänkt biverkning, om det inte är dem vanliga biverkningar (ont i armen, feber, ledvärk osv).
Citera
2021-02-10, 14:25
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
1000-tals läkare anmäler död och allvarliga, ej övergående biverkningar.
Jag rapporterar bara data. Om du vill argumentera för att de har fel, så står det dig fritt
att göra så.

Men du skall ej hävda att jag sagt saker jag ej sagt. Det är läkare som anmält. Ej jag.
Kollade data där för paracetamol. Det är ju förfärligt alltså. Att de inte har dragit in den medicinen för länge sedan.

Har du kastat dina Alvedon? Om inte så rekommenderar jag det verkligen.
Citera
2021-02-10, 14:28
Medlem
ReijoHervonens avatar
Det är nånting med konstaterade fall som inte stämmer denna vecka.
FHMs siffror är lägre än platz och c19. Det har det inte varit förut.

FHM 600244 fall totalt
Platz 601009 fall totalt +765
C19 601234 fall totalt +990

Tidigare har det i princip alltid överensstämt efter att FHM publicerat siffrorna.

Är det nån region som har problem med överföringen till FHM så att fall som rapporterats inte blivit registrerade?
Citera
2021-02-10, 14:29
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Jo det kan ju kanske förklara varför nya fall i Israel fortfarande är många trots att så många blivit vaccinerade.

det är ju ca 28 dagar mellan infektion och dö så räkna med en månad innan dödssiffrorna börjar sjunka ordentligt. Smittspridningen går dock lite trögt då 60% nu är vaccinerade men man börjar skönja en minskning. De flesta har dock inte fått full dos än och en stor andel har så fräscha injektioner att det inte börjar verka ordentligt än räkan med 2-3 veckor innan effekten börjar märkas.

Med tanke på hur trögt det går i Israel så lär det gå ännu trögare här.

https://datadashboard.health.gov.il/COVID-19/general
Senast redigerad av raskens 2021-02-10 kl. 14:31.
Citera
2021-02-10, 14:29
Medlem
sannes avatar
Det tar 6 veckor att modellerar om sitt vaccin (Biontech) tex. Räcker det för att undgå virusets mutationer?

Hur snabbt muterar viruset?
Citera
2021-02-10, 14:30
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Nej - de anmäler misstänka biverkningar.

T ex så som skedde i Sverige när en person (boende på SÄBO) avled 1 eller 2 dagar efter personen fått första sprutan.

Det anmäldes som misstänkt biverkning men efter slutgiltig utredning så avskrevs det som biverkning.

30:e December -> https://www.regionkalmar.se/nyhetslista/biverkningsrapportering-till-lakemedelsverket-efter-dodsfall/

14:e Januari -> https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/besked-idag-dodsfall-i-kalmar-kan-inte-kopplas-till-covidvaccin

Citat:
Ursprungligen postat av Frispel2
Problemet är fortfarande att handlar om MISSTÄNKTA biverkningar, inte konstaterade biverkningar. Detta gäller OAVSETT vem som rapporterar dom.

Du har en tendens att formulera dig som att det gäller KONSTATERADE biverkningar, vilket inte är samma sak som MISSTÄNKTA biverkningar. Jag är övertygad om att du förstår skillnaden mellan dessa.

Nu är ni direkt roliga. Om 5 indevider dött och 15 stycken fått allvarliga biverkningar som ej är övergående, så kan man kränga det som "misstänkta" biverkningar.

När över 1000 anmälts att ha dött efter injection, och 17 000 har anmälts lida av
ej övergående biverkningar, så är det ej längre en hypotes.
Då är det minst sagt statistiskt fastställt.

Ni argumenterar, att när en läkare konstaterar att 1000 indevider fått en kula i pannan i ett terrordåd,
så är det bara en misstanke att kulan gav skadorna........
Citera
2021-02-10, 14:36
Medlem
Citat:
Nu är ni direkt roliga. Om 5 indevider dött och 15 stycken fått allvarliga biverkningar som ej är övergående, så kan man kränga det som "misstänkta" biverkningar.

När över 1000 anmälts att ha dött efter injection, och 17 000 har anmälts lida av
ej övergående biverkningar, så är det ej längre en hypotes.
Då är det minst sagt statistiskt fastställt.

Ni argumenterar, att när en läkare konstaterar att 1000 indevider fått en kula i pannan i ett terrordåd,
så är det bara en misstanke att kulan gav skadorna........

Tänk lite själv nu.

Vilka får vaccinet nu till en början? Hur många har fått det?

Bara i Sverige så avlider det 120-130 personer om dagen på SÄBO - även utan Covid och vaccinering.
Citera
2021-02-10, 14:42
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Tänk lite själv nu.

Vilka får vaccinet nu till en början? Hur många har fått det?

Bara i Sverige så avlider det 120-130 personer om dagen på SÄBO - även utan Covid och vaccinering.

Du läser ju inte ens datan på EU´s hemsida.
1. Endast Italien rapporterar in ordentligt.
2. De flesta är Italiensk sjukvårdspersonal.

Sluta hitta på saker och studera datan innan du hittar på massa saker
Citera
2021-02-10, 14:45
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Det är nånting med konstaterade fall som inte stämmer denna vecka.
FHMs siffror är lägre än platz och c19. Det har det inte varit förut.

FHM 600244 fall totalt
Platz 601009 fall totalt +765
C19 601234 fall totalt +990

Tidigare har det i princip alltid överensstämt efter att FHM publicerat siffrorna.

Är det nån region som har problem med överföringen till FHM så att fall som rapporterats inte blivit registrerade?

För Platz är det Västmanland som diffar ca 800 i övrigt stämmer det med FHM.
Citera
2021-02-10, 14:46
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Ja att smittan ökade i höstas var ju en säsongsvariation som man ser hos luftvägsvirus i allmänhet men kvällspressen ville skapa ett Spanska-Sjukan-scenario och kallade det för de andra vågen,

Det vi ser nu är en reell andra våg med nya mutationer som är otäcka. Inte för att de i sig är dödligare utan för att det är smittsammare och har potential att överbelasta vården. Patienter kan då avlida av helt andra orsaker än covid, eftersom det inte finns vårdresurser.
Hur definierar du egentligen begreppet"en andra våg"?

I ditt tidigare inlägg säger du att pandemin så här långt bara bestått av en våg eftersom det hela tiden varit en och samma mutation av viruset som spridits mest En andra våg blir det först när en ny mutation tar över och dominerar smittspridningen.
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Vi har hittills inte haft något annat än en första våg. Vi har såhär lång bara plågats av Wuhan-mutationen. Det vi nu går in i är andra vågen av ett antal mutationer.
Vi plågas inte av samma mutation av viruset I höst som vi gjorde i våras. Den dominerade mutationen, uppstod först under sommaren och spred sig över hela Europa:
https://www.ft.com/content/2782655a-0441-4d38-bb03-5c4e67ead110
Mutationen kallas 20A.EU1 eller B.1.177. I Sverige används B.1.177.

Du har fel när du påstår att "Wuhan-mutationen" är den som plågar oss i höst. Enligt FHM:s sekvenseringar har B.1.177 tagit över. Eftersom B.1.177 tagit över och dominerar smittspridningen började den andra vågen i höstas.
Om vi ska använda din definition av begreppet andra våg.

När jag påpekade att du har fel i sak börjar du som vanligt försöka prata bort saken med svammel.
Kan du inte vara erkänna att du har fel? Du är inte den expert som du utger dig för att vara.
Citera
2021-02-10, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Det vore väldigt trist om pandemin skulle innebära att vi får tillägna oss en ny livsstil för de kommande åren. Man måste visa upp negativt test vid sammankomster, resor och annat. Handtvättning, handsprit och ansiktsmasker blir vardag under lång tid framöver. Återkommande tester, folk måste jobba hemifrån, nya mutationer och nya vaccinationskampanjer, uppblossande sjukdomsperioder och därmed nya restriktioner.
Vem kunde ha anat detta för ett par år sedan?

Jag ser fram emot det "nya normala". Tänkt att handtvättning och viss social distansering i princip kan radera vinterkräksjuka och influensa, vilket kommer att spara tusentals liv varje år. Att vi behöver resa mera klokt och hållbart mår vår jord bra av. Att umgås mera utomhus fungerar alldeles utmärkt.
Att vi tänker till kring att arbeta hemifrån när vi är småsjuka funkar också för en hel del människor.
Man kan hemestra rätt bra i vårt vackra land också.
Självklart ser jag fram emot att kunna umgås på en sportbar, gå på konsert, på bio o s v.

Dessutom tror jag en hel del människor har börjat ta tag i sin hälsa och livsstil, eftersom människor som slarvat med detta har blivit hårt straffade i pandemin. Detta kommer också att spara massor med liv och pengar.
Citera
2021-02-10, 14:47
Medlem
Citat:
Du läser ju inte ens datan på EU´s hemsida.
1. Endast Italien rapporterar in ordentligt.
2. De flesta är Italiensk sjukvårdspersonal.

Sluta hitta på saker och studera datan innan du hittar på massa saker

Om det skulle ha avlidit 1025 personer som är vårdpersonal (eller ens en tiondel av det) av vaccinering i Italien så så skulle det nog vara större nyheter än förvirrade utdrag av dig här på FB.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in