2021-02-10, 11:50
Medlem
MontyBurnss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
Funderar kraftigt p att lgga om livsstil fr att kunna kliva ner i tjnst. Jobbar 40h dagtid som ssk. Har 41 000 i ln. Oavsett hur mycket fler taktiska val jag gr s kommer inte lnen bli s mycket hgre.
Tanken r vl att jobba 80%. Har ett barn.
Tror att det blir gngbart om man flyttar till landsbygden bl.a. Vid behov fr strre summor kan man alltid jobba extra!

S man br vl stlla sig frgan om man kan tnka sig snka sina utgifter och frndra sin livsstil ngot helt enkelt?

40 timmar i veckan r vldigt mycket tid!
Du kan vl testa leva p 80% en tid och se hur det gr. Dvs lgg bort 20% av lnen. Eller gr det plus minus noll varje mnad?
Citera
2021-02-10, 13:52
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MontyBurns
Du kan vl testa leva p 80% en tid och se hur det gr. Dvs lgg bort 20% av lnen. Eller gr det plus minus noll varje mnad?

Varfr mste det g plus varje mnad? Det fungerar vl utmrkt om man gr plus minus noll.
Citera
2021-02-10, 19:09
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MontyBurns
Lite speciell situation just nu, separation, barnledig osv osv. Svrt att se hur mycket som egentligen gr fr jag vet inte vad som r normalt n. Men tycker frldrapenningen ryker fort...
Citera
2021-02-11, 09:19
Medlem
MontyBurnss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Varfr mste det g plus varje mnad? Det fungerar vl utmrkt om man gr plus minus noll.
Om det gr plus minus noll varje mnad p 100% s kan det vara svrt att klara sig p 80%.
Citera
2021-02-21, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
Funderar kraftigt p att lgga om livsstil fr att kunna kliva ner i tjnst. Jobbar 40h dagtid som ssk. Har 41 000 i ln. Oavsett hur mycket fler taktiska val jag gr s kommer inte lnen bli s mycket hgre.
Tanken r vl att jobba 80%. Har ett barn.
Tror att det blir gngbart om man flyttar till landsbygden bl.a. Vid behov fr strre summor kan man alltid jobba extra!

S man br vl stlla sig frgan om man kan tnka sig snka sina utgifter och frndra sin livsstil ngot helt enkelt?

40 timmar i veckan r vldigt mycket tid!

Jag har hrt mnga sga och ven ssk sjlva att de spenderar timmar av sin arbetstid p att bara titta p tv eller snacka skit, stmmer det? D jobbar ju ssk typ 20h/v men fr betalt fr 40.
Citera
2021-02-21, 15:39
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av havhimmel
Jag har hrt mnga sga och ven ssk sjlva att de spenderar timmar av sin arbetstid p att bara titta p tv eller snacka skit, stmmer det? D jobbar ju ssk typ 20h/v men fr betalt fr 40.
Jobbar p en psykiatrisk mottagning dvs kontorstid. Inom privat sektor dvs vinstdrivande. Det r producera som gller dvs s mnga patienter som mjligt, rknat i pinnar... Varje insats r vrd olika pinnar. Minst 40 pinnar ska produceras per skalle. Det gr inte att sitta av arbetstid... Inte alls.

Kommun skterskor sliter nog inte ihjl sig, mer som du beskriver....
Citera
2021-02-21, 15:52
Medlem
TS lter som en kommunist eller bara en lat jvel. Jobbade sjlv 300 timmar i januari och kommer att gra det nu i februari ocks. S ett tips r att inte starta eget om ni vill jobba lite......
Citera
2021-02-21, 15:57
Medlem
MrsChows avatar
Jobbar hellre ca 75%, lever lite smartare (inte snlt, men smartare), och har mer energi att gra andra saker. Det dr med att jobba 40 timmar i veckan r bara ngot samhllet har bestmt r det normala. 30h tycker jag r lagom.
Citera
2021-02-21, 16:16
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tank77
TS lter som en kommunist eller bara en lat jvel. Jobbade sjlv 300 timmar i januari och kommer att gra det nu i februari ocks. S ett tips r att inte starta eget om ni vill jobba lite......

Det beror sklart helt p inom vilken bransch man verkar.

Jag kr eget och ligger p 40 timmar i veckan.
Citera
2021-02-21, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pershagen76
Det beror sklart helt p inom vilken bransch man verkar.

Jag kr eget och ligger p 40 timmar i veckan.

Brukar frska hlla mig till det p somrarna bara det att det har varit sjukt mycket nu under starten p detta ret. Men visst man ska inte klaga precis d det blir en hel del stlar som rullar in
Citera
2021-02-22, 13:17
Medlem
Zlatan - hur bor du - hur mycket kan du lgga upp p bordet
har du barn som kostar
har du ngon dam som bor med dig med inkomst - if so hur hg o hur mycket kan
hon lgga upp p bordet

Om svaren r dliga s jobbar du fr lite - vi som har pengar har tminstone tidvis
jobbat minst 60 tim veckan - alt 40 o byggt p hus eller lagat bil vrt 10,000-tals kr
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in