2021-02-10, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Ovanstående är fundamentalt fel. Att upplevelsen av hur beslutet togs motsägs av Libets experiment medför inte att upplevelsen av fri vilja är fel. Det finns ingen lag som säger att alla upplevelser måste antingen vara rätt eller fel i sak. Att den ena upplevelsen är fel i sak och den andra upplevelsen är rätt i sak utgör ingen motsättning.

Ja, det följer av materialismen. Det är så neurologer kommer fram till att hjärnan fungerar genom reproducerbara experiment.

Påståendena beskriver inte samma sak. Läs noggrannare och håll isär olika koncept.

I båda påståenden så beskrivs att fördröjningen talar emot en fri vilja/doer lokaliserad i medvetandet. Precis samma påstående.

Vidare så framgår det tydligt av kontexten att båda påståenden beskriver samma sak. Dvs ett påstående följt av ett förtydligande. Detta förstår den gemene läsaren.
Citera
2021-02-10, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlamRed
I båda påståenden så beskrivs att fördröjningen talar emot en fri vilja/doer lokaliserad i medvetandet. Precis samma påstående.

Vidare så framgår det tydligt av kontexten att båda påståenden beskriver samma sak. Dvs ett påstående följt av ett förtydligande. Detta förstår den gemene läsaren.
Vem påstår att fri vilja kräver att medvetandet skall vara utförare? Det är en föreställning du har och dina personliga föreställningar är inte allmängiltiga.
Citera
2021-02-10, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Så din tes är att du inte är medveten om ditt beslut när beslutet tas?
Det är inte bara min tes utan neurologins tes bevisad genom Libets experiment.
Citera
2021-02-10, 12:42
Medlem
Citat:
Vem påstår att fri vilja kräver att medvetandet skall vara utförare? Det är en föreställning du har och dina personliga föreställningar är inte allmängiltiga.

Ingen, men det är ett argument mot den traditionella/intuitiva fria viljan, vilket var det vi diskuterade.
Citera
2021-02-10, 12:59
Medlem
Citat:

Fri vilja verkar inte kräva något alls enligt dig, vilket gör definitionen av fri vilja tämligen meningslös och oanvändbar.
Citera
2021-02-10, 14:46
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:

Okej så vilken slutsats drar du då av att man inte är medveten om beslutet när det fattas med avseende på den fria viljan? Rimligen kan det inte finnas fri vilja då.
Citera
2021-02-10, 15:03
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Livet, universum, humanitet, gemenskap, icke-egoism, osv osv...

Eller. Varför behöver vi kalla det något? Vad ska vi kalla avsaknaden av jultomten för?

Jo, men om du argumenterar mot något bör du väl rimligen veta vad det är, och för att kunna prata om det måste vi kalla det för något.
Citera
2021-02-10, 15:48
Medlem
Citat:
Fri vilja verkar inte kräva något alls enligt dig, vilket gör definitionen av fri vilja tämligen meningslös och oanvändbar.
Jag har i åtskilliga inlägg definierat fri vilja som en observerbar egenskap som vissa entiteter har och andra inte. Hur skulle det vara möjligt om det inte krävdes något för att ha fri vilja? Jag tänker inte länka till dessa inlägg igen eftersom jag redan gjort det flera gånger.

Definitionen av en egenskap är användbar om den är särskiljande så att en delar in entiteter i en icke-tom mängd som har egenskapen och en annan icke-tom mängd som inte har egenskapen, samt en eventuell mängd där egenskapen är odefinierad.

Hur kan din definition användas för att särskilja entiteter?
Senast redigerad av WbZV 2021-02-10 kl. 16:03.
Citera
2021-02-10, 15:57
Medlem
Citat:
Okej så vilken slutsats drar du då av att man inte är medveten om beslutet när det fattas med avseende på den fria viljan? Rimligen kan det inte finnas fri vilja då.
Jag ser inte kopplingen till frågan om fri vilja.

Om medvetandet är en proxy för min hjärnas beslut så är medvetandet även en proxy för min hjärnas identitet. Jag fattar mina egna beslut och jag är min hjärna. Att jag skulle vara mitt medvetande är en onödig omskrivning som inte tillför något.
Citera
2021-02-10, 18:36
Medlem
Människor har fri vilja i varierande grad, vissa är nästan fullständiga zombiesar och en del andra är extremt viljestarka.
Citera
2021-02-10, 18:37
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Så för att sammanfatta så tycker förespråkarna att man har fri vilja även om man inte har några möjligheter att göra val och även om man inte ens är medveten om beslutet när det fattas.

Det är en rätt komisk version av fri vilja
Citera
2021-02-10, 19:24
Bannlyst
Citat:
"Personens upplevelse av fri vilja är uppenbarligen fel, om beslutet togs innan han själv upplevde han tar beslutet."

"Fördröjningen (och argumentet) innebär alltså att medvetandet bara är en upplevelse, inte en 'doer'."

Så om jag förstår dig rätt, så är det dessa två "olika" påståenden du menar? Där det ena är fundamentalt fel, och det andra självklart? (Ty de beskriver samma sak)

Citat:
Så din tes är att du inte är medveten om ditt beslut när beslutet tas?

Citat:

Citat:
Jag ser inte kopplingen till frågan om fri vilja.

Om medvetandet är en proxy för min hjärnas beslut så är medvetandet även en proxy för min hjärnas identitet. Jag fattar mina egna beslut och jag är min hjärna. Att jag skulle vara mitt medvetande är en onödig omskrivning som inte tillför något.

Om vi tänker oss ett experiment liknande Libets experiment, där man ska sitta och titta på en lampa och trycka på en knapp så fort man ser lampan tändas.
Lampans ljus är då ett slags ord, och därför måste språkdelen i hjärnan vara involverad i att förstå det ordet.
Och sen ska du svara på ett lämpligt sätt, dvs trycka på knappen. Och eftersom den knapptryckningen också är ett slags ord, så är det språkdelen i hjärnan som fattar det beslutet också.

Och det är då även språkdelen som fattar beslut om alla andra av våra viljestyrda handlingar.
Och då har vi alltså medvetandet och utföraren/beslutsfattaren i samma del av hjärnan. Och det är då så att den delen syftar på sig själv när den säger "jag ser", "jag hör", "jag vill", "jag vet", "jag tycker", "jag minns" mm.
Vi kan tro att språkdelen bara gissar att vår hjärna upplever allt detta, men är det inte mer troligt att språkdelen faktiskt upplever allt det som den säger sig uppleva, och att den fattar beslut (tex vad den ska säga) utifrån det som den upplever (inkl tankar) och speciellt utifrån hur det känns för den?

Men har den delen i så fall fri vilja?
Ja, den fattar ju alla beslut. Och den kan om den vill besluta tex att kroppen ska hoppa ner i ett eldhav, men varför skulle den vilja göra det när den vet hur ont det skulle göra?
Rädslan för smärtan kommer hindra den från att göra eller ens tänka på att göra något sådant, förutsatt att inget blir fel i hjärnan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in