2021-02-10, 11:23
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BamBamFunkhouser
Mycket kan man anklaga Tegnell och regeringen för gällande pandemin. Men detta är faktiskt utom deras kontroll. Surt givetvis att vi EU-länder blir överkörda av UK,US och Israel när det kommer till att skriva avtal. Förhoppningsvis så blir dessa kontrakt dyrköpta för läkemedelsföretagen i framtiden som nu tjänar gräsligt med pengar till högst betalande. Min förhoppning är att EU i en framtid tar över produktionen av nödvändig medicin/vaccin. Hårt mot hårt. Ska de sälja sin övriga medicin på vår marknad så får de släppa nödvändig licenstillverkning för skälig kostnad.
När man leder ett projekt, i det här fallet att vaccinera Sveriges befolkning, måste man ha förmågan att bedöma och planera även för det man inte har kontroll över.

Det är rimligt att planera för att det kommer att bli någon/några produktionsstörningar, det är rimligt att anta att vintervädret kan skapa leveransproblem, det är rimligt att anta att även de som tillverkar och transporterar vaccin kan bli sjuka i covid, osv, osv.

Min gissning är att man är fullt medveten om dessa risker, men att man inte har viljat kommunicera dessa risker. Det skulle sänka hoppet hos många.
Citera
2021-02-10, 11:25
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Jag hittade en genomsnittskostnad per vårddygn från Socialstyrelsen på 7 800 kr för år 2019, så gissningsvis några hundringar över 8 000:- kronor för 2020.

De som hittills skrivits ut från slutenvård har alltså kostat
235 000 x 8 000 = 1,9 miljarder kronor.

För intensivvård hittade jag inget tydligt, men 50 000:- kr/dygn enligt https://www.sjukhuslakaren.se/flytten-av-patienter-ska-minskas-drastiskt-men-problemen-kvarstar/

De som hittills skrivits ut från IVA har alltså kostat
67 000 x 50 000 = 3,3 miljarder kronor.

Nu har ju bara hälften av alla som lagts in hittills skrivits ut, så det är rimligt att dubbla kostnaden om man räknar på ett helår med corona och där är vi ju ungefär nu.
10 miljarder kronor har coronavården kostat, minst.
Troligen mera eftersom personal gått på krislägesavtal och många ombyggnader och inköp av ny utrustning har utförts. Kanske har coronavården kostat så mycket som 20 miljarder kronor, men det är bara en spekulation från mig.

Dyrt har det varit att vårda i alla fall.

OK.. jämfört med vad jag har på mitt bankkonto är det hiskeligt mycket mer pengar.

Vad jämför du kostnaden emot? Lyft blicken lite...

Det är inte mycket pengar om du ex jämför kostnaden mot vad det har kostat att bygga Karolinska Sjukhuset.. en nota på nätta 57 Miljarder kronor .

http://www.vadkostarnks.nu
Citera
2021-02-10, 11:25
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Tegnell säger att de inte ska spara vaccin för att kunna ge andra dosen. Det kommer vaccin. Några regioner påstår (gripet ur luften) att den första sprutan i så fall är tillspillogiven.

Britterna har ju enorm skillnad mellan de som fått en dos och de som fått två. Dom gör en helt annan bedömning än några svenska regioner. Västerbotten som gav smitare som gick före i kön en andra spruta men motiveringen att det annars skulle vara bortkastat!
Men man behöver inte alls ge spruta två inom 3 veckor. Och det verkar vara det rimliga, en spruta ger marginell effekt men effekten försvinner inte efter 3 veckor utan sitter i mycket längre.

Bergström har varit den som säger att det kommer att fungera "enligt plan". Tegnell har garderat sig mer det måste man ändå säga till hans försvar.
Tvärtom verkar det faktiskt vara, dvs att maximal effekt får man av t. ex. AZ vaccin med 12 veckor mellan doserna. Pfizers ger väldigt hög effektivitet med bara en dos men det syns först efter några veckor. Allt detta är ju bara indikationer från de tidigare försöken men för UK var det nog som bevis för att man kan öka intervallen.
Citera
2021-02-10, 11:27
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AirOfficer

Tegnell för tre veckor sedan: Vaccinera alla! Vaccinleveranserna kommer att komma som planerat, regionerna behöver inte bekymra sig.

Skåne region: Men tänk om leveranserna hindras eller blir mindre. Detta är komplext och stora risker för det.

Tegnell: Vaccinen kommer som planerat!

Att du inte ser detta som ett problem visar enbart hur patetisk du är i din argumentation.

Tegnell gör bäst i att hålla käft, efter att ha haft fel om praktiskt taget rubbet hittills.

Flashback för tre veckor sedan.

”Vad i Helvete håller Sverige på med? Alla andra länder vaccinerar ju så många det går! Skit i andra sprutan! Kolla vad duktiga Danmark och andra är!”

I detta fallet måste jag försvara FHM.

Dom hade fått skit oavsett rekommendationer
Citera
2021-02-10, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlenn
Att Anders Tegnell uttrycker sig på ett sådant vis är en självklarhet. Återigen, man har ett avtal, en normal person förutsätter att man håller det överenskomna. Sen får man tycka vad man vill om han bör uttala sig eller inte, men ansvarig är han inte.

Bara för att något är skrivet på papper som kallas avtal betyder inte att det går som tänkt. Det är inte 100% garanterat som hans uttalanden.
Så jo idioten tengele med den lönen han får och det att många andra idioter verkar förlita sig på hans snack visar hur vridet det är i Sverige och han är ansvarig över mycket.

En olycka, strejk, upplopp, sjukdom.
Kedjan är lång och mycket kan ske oavsett vad ett avtal säger, han uttala sig mycket felaktigt.

Även små barn kan tänka lite längre än så.
Citera
2021-02-10, 11:28
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
När man har skrivit ett avtal så förutsätter man att motparten lever upp till sin del, vilket Moderna, AstraZeneca och Pfizer inte gör i dagsläget.

Det här är inget man kan beskylla Tegnell eller Bergström för. Sedan att det fanns några regioner som anade att det här skulle kunna uppstå är väl lyckligt.

Har du erfarenheter av leverantörer? Det finns bara två lägen, "just in time" eller försenat. Aldrig lika mycket före som efter så att medelvärdet blir exakt i rätt tid.

Jag har jobbet med leverantörer och leveranser. Man är dum om man inte förväntar sig en del trassel.

Men regeln är att man håller fast vid leveranslöftet till sin egen kund så länge det går. Annars riskera man att förlora kunden den går till den leverantör som lovar mest. Alla vet det därför lovas det runt men hålls tunt. Och alla gör så!
Citera
2021-02-10, 11:30
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av berenpxx
Vi kanske landar på omkring 15 000 döda i covid-19.

Löfven och Tegnell går stärkta ur pandemin, ingen kommer att ställas till svars. Konsensus blir att Sverige klarade sig bra, de ansvariga skötte sig utmärkt. Livet återgår till det normala.

De som fortfarande klagar är bakåtsträvande konspirationshysteriker som ska tystas och kväsas.

Antingen är du ironisk eller överdrivet optimistisk och naiv. Det här är inte över på flera år
Citera
2021-02-10, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hejhejahejda
Bara för att något är skrivet på papper som kallas avtal betyder inte att det går som tänkt. Det är inte 100% garanterat som hans uttalanden.
Så jo idioten tengele med den lönen han får och det att många andra idioter verkar förlita sig på hans snack visar hur vridet det är i Sverige och han är ansvarig över mycket.

En olycka, strejk, upplopp, sjukdom.
Kedjan är lång och mycket kan ske oavsett vad ett avtal säger, han uttala sig mycket felaktigt.

Även små barn kan tänka lite längre än så.

Som sagt, Richard Bergström är ytterst ansvarig för strategin gällande vaccineringen och allt där till. Att han uttalat sig felaktigt är en sak, men det gör honom inte till ansvarig över hela situationen.

Det kanske är läge för regionerna att föra diskussioner med Richard Bergström istället för att lyssna på vad Tegnell säger i media?
Senast redigerad av karlenn 2021-02-10 kl. 11:35.
Citera
2021-02-10, 11:34
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av starshipp
Bra fråga. Just nu läste jag detta https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/1BVOmK/vaccinering-av-aldre-kan-paga-anda-till-maj
Hur menar då vår vaccinsamordnare att hela svenska befolkning (de som vill) ska vara vaccinerad innan midsommar? Det känns som att skriverier om vaccin är bara för att lugna ner folket...

Fast 4 dvs 18-65 års vaccination skall löpa parallellt med Fas 3. Dvs Astra Zenica vaccin till oss 18-65 år och riskgrupper och andra utsatta grupper fortsätter få Pzifer/Moderna. Deras tidsplan kommer givetvis spricka som läget är nu. Alla som vill kommer inte vara vaccinerade till Juni. De måste köpa in fler vaccinkanditater om det skall gå, Sputnik V/ Johnsson & Johnsson mfl
Citera
2021-02-10, 11:35
Medlem
sannes avatar
Jag skulle vilja utse region Skåne till ny samordnare av i princip allting gällande covid19. Så bra, och kompetent. Det är regionerna som gör att vi har en bättre situation än vad vi hade haft med enbart FoHM som överhuvud för denna pandemi. Så glad.

Citat:
2021-02-10 09.02

SMITTAN GÅR NER I SKÅNE – MEN FARAN INTE ÖVER

Förra veckan fortsatte antalet fall och positiva provsvar i Skåne att sjunka. Fortfarande upptäcks dock 470 fall varje dag, enligt Region Skånes senaste siffror.

Än så länge är det inte läge att andas ut, varnar regionens smittskyddsläkare Eva Melander.

– Utvecklingen är helt beroende på hur väl alla fortsätter att följa de skärpta allmänna råden och de lagar som gäller för att hindra smittspridningen, säger hon i ett pressutskick.

Antalet vaccinerade med en första dos närmar sig nu 44 000, och regionen har — precis som Folkhälsomyndigheten önskar — trappat upp sekvenseringen av provsvar. Folkhälsomyndighetens mål är att 10 procent av alla positiva test ska sekvenseras, men flera regioner saknar möjlighet att genomföra analyserna.

Men i Skåne inleds nästa vecka en så kallad helgenomsekvensering av coronavirus i de provsvar som visat sig vara positiva, för att på så sätt kunna utröna vilka virusvarianter som är i omlopp i Skåne, uppger regionen i ett pressmeddelande.

(TT)

https://www.expressen.se/nyheter/senaste-nytt-om-coronaviruset/
Citera
2021-02-10, 11:35
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Woozah
Du har ju fel. Fakta i mina beräkningar? Jag säger ju att dina egna "beräkningar" är fel! Det är totalt nonsens att jämföra på sättet du gör men du verkar så jävla dum att du inte själv förstår det.
Jag kände inte till att jag har svarat på något av dina inlägg, bara på MittMalmoes inlägg.
Citera
2021-02-10, 11:37
Medlem
Citat:
Som sagt, Richard Bergström är ytterst ansvarig för strategin gällande vaccineringen och allt där till. Att han uttalat sig felaktigt är en sak, men det gör honom inte till ansvarig över hela situationen.

Det kanske är läge för regionerna att föra diskussioner med Richard Bergström istället för att lyssna på vad Tegnell säger i media?

Han är ansvarig då det kommer ut ur hans käft, media är också ansvarig då de spär på skrämseln, likaså politiker och makthavare, lägg därtill Richard Bergström.
Alla som är delaktiga bör ställas inför rätta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in