2021-02-10, 11:11
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Tyvärr kommer jag inte ihåg var jag fick siffrorna ifrån eller hur de hade räknat, det kan ha fallit bort en etta.

Så ok, 168 miljarder för Sverige och 180 för Finland, som är hälften så stort som Sverige. Poängen är att grannländernas ekonomier visst har tagit större skada än Sveriges, i vart fall om man räknar hur stora skulder de dragit på sig.

https://www.statsskuld.fi/statistik/statistik-om-statsskulden/#a84ca86b
https://www.riksgalden.se/sv/press-och-publicerat/pressmeddelanden-och-nyheter/pressmeddelanden/2021/statens-budgetunderskott-blev-221-miljarder-kronor-2020/

Ja, och det är ju det enda sättet att räkna på!

Att vissa tycker att ett land som ökat sin statsskuld för att dopa sin BNP har lyckats bäst är skrattretande.

Nu är ju inte denna skiten över på långa vägar, så man kan inte dra då många slutsatser i dagsläget.
Dock kan man inte jämföra BNP om man vill se skillnader mellan länder. Åtminstone inte utan att beakta utvecklingen av statsskulden.

Jag kan ju själv gå till banken och låna upp 10 miljoner extra på huset, och sen skryta för alla hur mycket cash jag har..
Citera
2021-02-10, 11:14
Medlem
Det kommer fler och fler studier som visar att brist på vitamin D gör att man får svårare symptom av Covid och högre risk att dö.
Denna pandemi beror egentligen på en global epidemi av D-vitaminbrist .
För varje år minskar nivåerna av vitamin D i världens befolkning, eftersom vi är mer och mer inomhus.

Lösningen på pandemin är inte vaccin, lösningen är Vitamin D.
Med höga och korrekta nivåer av vitamin D blir Covid en förkylning.
Citera
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Fortfarande ligger många kvar på sjukhus (så man vet inte hur länge de kommer att vårdas ännu), men de cirka 26 000 som hittills skrivits ut från slutenvård har sammanlagt vårdats 235 000 dygn så ett snitt på nära 9 vårddygn.

Även på IVA ligger många fortfarande kvar, men cirka 2 900 är utskrivna efter sammanlagt 67 000 vårddygn, ett snitt på 23 vårddygn.
https://www.socialstyrelsen.se/statistik-och-data/statistik/statistik-om-covid-19/statistik-om-slutenvard-av-patienter-med-covid-19/
Jag hittade en genomsnittskostnad per vårddygn från Socialstyrelsen på 7 800 kr för år 2019, så gissningsvis några hundringar över 8 000:- kronor för 2020.

De som hittills skrivits ut från slutenvård har alltså kostat
235 000 x 8 000 = 1,9 miljarder kronor.

För intensivvård hittade jag inget tydligt, men 50 000:- kr/dygn enligt https://www.sjukhuslakaren.se/flytten-av-patienter-ska-minskas-drastiskt-men-problemen-kvarstar/

De som hittills skrivits ut från IVA har alltså kostat
67 000 x 50 000 = 3,3 miljarder kronor.

Nu har ju bara hälften av alla som lagts in hittills skrivits ut, så det är rimligt att dubbla kostnaden om man räknar på ett helår med corona och där är vi ju ungefär nu.
10 miljarder kronor har coronavården kostat, minst.
Troligen mera eftersom personal gått på krislägesavtal och många ombyggnader och inköp av ny utrustning har utförts. Kanske har coronavården kostat så mycket som 20 miljarder kronor, men det är bara en spekulation från mig.

Dyrt har det varit att vårda i alla fall.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AirOfficer
Som ansvarig ska du förbereda regionerna på att leveransproblem rimligen uppstår. I synnerhet när det gäller komplexa leveranser - och så omfattande leveranser - som dessa. Det har Tegnell struntat i.

Som tur är har flera regioner den senaste tiden avstått från att lyssna på Tegnells dagliga hjärnsläpp.

Mycket kan man anklaga Tegnell och regeringen för gällande pandemin. Men detta är faktiskt utom deras kontroll. Surt givetvis att vi EU-länder blir överkörda av UK,US och Israel när det kommer till att skriva avtal. Förhoppningsvis så blir dessa kontrakt dyrköpta för läkemedelsföretagen i framtiden som nu tjänar gräsligt med pengar till högst betalande. Min förhoppning är att EU i en framtid tar över produktionen av nödvändig medicin/vaccin. Hårt mot hårt. Ska de sälja sin övriga medicin på vår marknad så får de släppa nödvändig licenstillverkning för skälig kostnad.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlenn
När man har skrivit ett avtal så förutsätter man att motparten lever upp till sin del, vilket Moderna, AstraZeneca och Pfizer inte gör i dagsläget.

Det här är inget man kan beskylla Tegnell eller Bergström för. Sedan att det fanns några regioner som anade att det här skulle kunna uppstå är väl lyckligt.

Skulle chansa på att företagens hord av jurister inte släpper igenom ett avtal som inte tillåter en lång rad eventualiteter vid en ny och osäker produktionskedja.
Citera
2021-02-10, 11:15
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Homes
Det kommer fler och fler studier som visar att brist på vitamin D gör att man får svårare symptom av Covid och högre risk att dö.
Denna pandemi beror egentligen på en global epidemi av D-vitaminbrist .
För varje år minskar nivåerna av vitamin D i världens befolkning, eftersom vi är mer och mer inomhus.

Lösningen på pandemin är inte vaccin, lösningen är Vitamin D.
Med höga och korrekta nivåer av vitamin D blir Covid en förkylning.
Många intressanta rön som jag tycker är värda ett antal källhänvisningar.
Citera
2021-02-10, 11:17
Medlem
Otroligs avatar
Med facit i hand var det inte bra att man hade så bråttom att få igång vaccinationerna för vårdpersonal. Dels blev det aldrig något problem med brist på personal eftersom inläggningar peakade och dels får vi stora leveranser av AZ nu som ej används på 65+.

Hade varit bättre om Pfizer och Moderna bara hade använts på äldre med tanke på leveransstörningarna.
Citera
2021-02-10, 11:17
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Bägge två har bedyrat att vaccinen skulle komma utan problem.

4 regioner valde aktivt att spara doser iaf - men litade helt enkelt inte på Tegnell. Det gjorde de rätt i. Tegnell hade fel. Som vanligt.

Tegnell säger att de inte ska spara vaccin för att kunna ge andra dosen. Det kommer vaccin. Några regioner påstår (gripet ur luften) att den första sprutan i så fall är tillspillogiven.

Britterna har ju enorm skillnad mellan de som fått en dos och de som fått två. Dom gör en helt annan bedömning än några svenska regioner. Västerbotten som gav smitare som gick före i kön en andra spruta men motiveringen att det annars skulle vara bortkastat!
Men man behöver inte alls ge spruta två inom 3 veckor. Och det verkar vara det rimliga, en spruta ger marginell effekt men effekten försvinner inte efter 3 veckor utan sitter i mycket längre.

Bergström har varit den som säger att det kommer att fungera "enligt plan". Tegnell har garderat sig mer det måste man ändå säga till hans försvar.
Citera
2021-02-10, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BamBamFunkhouser
Mycket kan man anklaga Tegnell och regeringen för gällande pandemin. Men detta är faktiskt utom deras kontroll. .

Jag säger inte emot dig. Vad jag säger är att Tegnell återigen hade fel i sina analyser. Han var bergsäker på att leveranserna skulle komma. Han närapå hånade regioner som "hade mage" att ifrågasätta detta.

Vad han skulle ha gjort är att förbereda regionerna på att leveranserna kan komma att svikta i både tid och volym. Istället har han hånat folk som ifrågasatt huruvida leveranserna kommer att fortlöpa som planerat.

Tegnell är en livsfara. På riktigt.
Citera
2021-02-10, 11:18
Medlem
Citat:

Tegnell för tre veckor sedan: Vaccinera alla! Vaccinleveranserna kommer att komma som planerat, regionerna behöver inte bekymra sig.

Skåne region: Men tänk om leveranserna hindras eller blir mindre. Detta är komplext och stora risker för det.

Tegnell: Vaccinen kommer som planerat!

Att du inte ser detta som ett problem visar enbart hur patetisk du är i din argumentation.

Att Anders Tegnell uttrycker sig på ett sådant vis är en självklarhet. Återigen, man har ett avtal, en normal person förutsätter att man håller det överenskomna. Sen får man tycka vad man vill om han bör uttala sig eller inte, men ansvarig är han inte.
Citera
2021-02-10, 11:19
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Ja, och det är ju det enda sättet att räkna på!

Att vissa tycker att ett land som ökat sin statsskuld för att dopa sin BNP har lyckats bäst är skrattretande.

Nu är ju inte denna skiten över på långa vägar, så man kan inte dra då många slutsatser i dagsläget.
Dock kan man inte jämföra BNP om man vill se skillnader mellan länder. Åtminstone inte utan att beakta utvecklingen av statsskulden.

Jag kan ju själv gå till banken och låna upp 10 miljoner extra på huset, och sen skryta för alla hur mycket cash jag har..

Vem är det som tjänar på att länderna lånar mer pga av denna pandemi?
Citera
2021-02-10, 11:20
Medlem
Villons avatar
Citat:

Tegnell för tre veckor sedan: Vaccinera alla! Vaccinleveranserna kommer att komma som planerat, regionerna behöver inte bekymra sig.

Skåne region: Men tänk om leveranserna hindras eller blir mindre. Detta är komplext och stora risker för det.

Tegnell: Vaccinen kommer som planerat!

Att du inte ser detta som ett problem visar enbart hur patetisk du är i din argumentation.

Tegnell gör bäst i att hålla käft, efter att ha haft fel om praktiskt taget rubbet hittills.
Nu är det väl inte precis Anders Tegnell personligen som fattat dessa beslut.

Dessutom ser du ju bara ena sidan i beslutsunderlaget. I ena vågskålen ligger den risk det ofrånkomligen innebär att ge dos ett utan att ha dos två i reserv - i den andra vågskålen ligger nyttan av att faktiskt sätta dos ett i så många som möjligt så fort som möjligt, vilket sannolikt räddar liv i sig självt.

Det är alltid lätt att kritisera utkomsten av ett beslut om den är negativ (vilket vi ännu inte vet i det här fallet), men det betyder inte innebära att beslutet som fattats var fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in