2021-02-10, 07:54
Medlem
Nick Nacks avatar
Midsummer

Helt unika solcellspaneler som är överlägsna konkurrenternas. Väldigt få ägare på AVA om man gämför med liknande bolag och väldigt undervärderat.

Hade en presentation på aktiespararna igår.

https://youtu.be/gWAcpJT46iw

Välfylld kassa och kosing på ingång.

Det enda som saknas är att folk upptäcker den, och när dom gör det lär den stiga rejält.

Kolla Parans och soltech osv. Deras produkter är inte i närheterna av midsummers...
Citera
2021-02-10, 10:15
Avstängd
Jahbrahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nick Nack
Midsummer

Helt unika solcellspaneler som är överlägsna konkurrenternas. Väldigt få ägare på AVA om man gämför med liknande bolag och väldigt undervärderat.

Det enda som saknas är att folk upptäcker den, och när dom gör det lär den stiga rejält.

Kolla Parans och soltech osv. Deras produkter är inte i närheterna av midsummers...

Köper en skvätt enbart p.g.a. "gämför"
Citera
2021-02-10, 10:23
Medlem
Triremers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Triremer
Flera skäl:

Kulturen och folket:
Har läst många analyser och varit i kontakt med deras aktieanalytiker/equity anlysts. Deras analyser höll bättre nivå än Goldman, Nordea Markets, Carnegie med flera. Jag har besökt deras kontor och träffat folk på debt capital markets och druckit öl med dem. Överlag har jag ett väldigt gott inryck av ABG Sundal Collier.

Många IPO:er i Norden och ABG Sundal Collier tar en topposition.

Enligt Bloomberg: "ABG Sundal Collier top IPO bank in the Nordics according to Bloomberg:
"Nordic exchanges, including Norway, Sweden, Denmark and Finland, have welcomed more new companies this year than anywhere else in Europe. This deals deluge boosted Carnegie’s market share more than fivefold, while driving up ABG’s to almost 23 times the level in 2019, the data show.""

Bra nyckeltal: PE på 9,55. Direktavkastning på 6,22% osv.

Presterar bra:

" Den norska investmentbanken ABG Sundal Collier, som är noterad på Oslobörsen, redovisar ett nettoresultat för det tredje kvartalet 2020 på 72 miljoner norska kronor, en 90-procentig ökning från 38 miljoner norska kronor under motsvarande kvartal året innan.

De totala intäkterna växte med 34 procent till 363 miljoner norska kronor (271). Det var framförallt inom Corporate Financing som intäkterna steg.

Det tredje kvartalet, som normalt sett är det säsongsmässigt långsammaste kvartalet, blev det starkaste tredje kvartalet sedan 2007 för investmentbanken.

ABG Sundal Collier har samtidigt upplevt hög aktivitet under inledningen av det fjärde kvartalet med en kvartalsstart som bolaget beskriver som "mycket stark".

"Vi förblir vaksamma kring den forsatta covid-19-relaterade osäkerheten som delar av ekonomin möter och den möjliga effekten på finansiella marknader. Det blir dock alltmer uppenbart att vissa av de åtgärder som har genomförts av regeringar och centralbanker för att stimulera ekonomin hittills har fungerat väl", uppger ABG Sundal Colliers vd Jonas Ström i delårsrapporten."

Jag ska svara er andra när jag får tid gällande mina tips.

ABG Sundal Collier är idag +7% i skrivande stund

"Mäklarfirman ABG Sundal Collier redovisar en högre omsättning och mer än fördubblad vinst i det fjärde kvartalet, jämfört med fjolårsperioden. Utdelningen skruvas upp rejält.

Omsättningen steg 77,2 procent till 893 miljoner norska kronor (504).

Rörelseresultatet blev 384 miljoner norska kronor (169), med en rörelsemarginal på 43,0 procent (33,5).

Resultatet före skatt var 377 miljoner norska kronor (167).

Resultatet efter skatt blev 282 miljoner norska kronor (127), en ökning med 122,0 procent mot föregående år.

I utdelning föreslås 0,83 norska kronor (0,27). ABG brukar dela ut två gånger under året, en gång i form av bonusutdelning. Inräknat för tidigare utdelningen landar totalutdelningen på en norsk krona per aktie för 2020. I rapporten uppges det att bolaget från och med 2021 återvänder till helårsutdelningar.

Vd Jonas Ström skriver i rapporten att bolagets "pipeline" är starkare nu än i förra året."

Bra rapport
Citera
2021-02-10, 11:09
Medlem
takeitchills avatar
Hade ni tagit mitt tips om Cambi ASA igår hade ni gått 17% idag! Tror denna aktie kommer gå upp 100% på 3 månader.
Citera
2021-02-10, 11:26
Medlem
bajssprutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av takeitchill
Kan rekommendera en ny IPO idag på norska börsen: Cambi ASA.

En ESG aktie. Väldigt hett just nu med tanke på att alla vill vara hållbara och gröna. Stor tillväxtpotential!
Hatten av. Köpte ett par hundra på dippen igår och idag ser det väldigt bra ut. Bajsis håller.

Redan 70 verk byggda så det är inget teoretiskt luftslott heller.
Senast redigerad av bajssprutan 2021-02-10 kl. 11:30.
Citera
2021-02-10, 11:35
Avslutad
Citat:
Midsummer

Tack för tipset, den ser intressant ut.
Köpte in mig idag 😃
Citera
2021-02-10, 12:24
Medlem
Onehandclappings avatar
Citat:
Hade ni tagit mitt tips om Cambi ASA igår hade ni gått 17% idag! Tror denna aktie kommer gå upp 100% på 3 månader.

Men det var också en jäkla dipp under gårdagen så det där är lite missvisande. Aktient har gått upp till samma nivåer som strax efter öppning.
Tror dock stenhårt på bolaget och vad de pysslar med. Lär bli standard med dessa anläggningar med tiden.
Citera
2021-02-10, 12:28
Medlem
bajssprutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onehandclapping
Men det var också en jäkla dipp under gårdagen så det där är lite missvisande. Aktient har gått upp till samma nivåer som strax efter öppning.
Tror dock stenhårt på bolaget och vad de pysslar med. Lär bli standard med dessa anläggningar med tiden.
Man får ha lite is i magen om man ska in i nynoterat. Det brukar alltid vara någon som vill sälja första dagen.
Jag brukar lägga ett skambud 20% under öppningskurs om jag inte har tid att pilla med det pga jobb.

Ett par exempel i färskt minne från tråden: Dancann och Curasight
Senast redigerad av bajssprutan 2021-02-10 kl. 12:31.
Citera
2021-02-10, 12:43
Medlem
takeitchills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onehandclapping

Det är sant. Nu är de väl uppe på så som det var uppe på förmiddagen igår. Men köpte du på eftermiddagen så har det gått bra idag. Själv var jag dum nog att köpa första timmen där...

Tror också på bolaget. Problemet jag ser är att de haft svårt med tillväxten den senaste tiden. De gör ju IPO för att de vill växa. Det är väl svårt att få dessa projekt underskrivna då det handlar om stora upphandlingar o.s.v. mycket pengar, tar tid.

Däremot är det ju en bra teknik, du går ju med vinst genom att skaffa dig ett sådant här verk för att rena slaggen. Det är inte bara att det är grönt, det går + med för de som köper in det. Däremot gäller det väl att sälja in detta till fler och fler. Finns bara ett i Sverige, i Växjö.
Senast redigerad av takeitchill 2021-02-10 kl. 12:46.
Citera
2021-02-10, 12:48
Medlem
Nick Nacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jahbrah
Köper en skvätt enbart p.g.a. "gämför"
Haha! Ja vad i helvete hände där! Får skylla på att jag inte hade fått nåt kaffe än när det skrevs...
Citera
2021-02-10, 13:19
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Citat:

Citat:
Midsummer

Tack för tipsen. Blev småposter i båda.
Citera
2021-02-10, 14:08
Medlem
Valfrids avatar
Piezo Motor - Ännu en order idag. Bolaget formligen spottar ut pm

https://piezomotor.com/piezomotor-vinner-instegsorder-inom-halvledarindustrin/

Arbetet inom mobilkameror anser jag dock vara det som är mest intressant. Även 5g projektet.

Men desto bredare användningsområde desto bättre tycker jag. Lock&Load, detta skall bli spännande att följa under året.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in