Citat:
Ursprungligen postat av
Triremer
Flera skäl:
Kulturen och folket:
Har läst många analyser och varit i kontakt med deras aktieanalytiker/equity anlysts. Deras analyser höll bättre nivå än Goldman, Nordea Markets, Carnegie med flera. Jag har besökt deras kontor och träffat folk på debt capital markets och druckit öl med dem. Överlag har jag ett väldigt gott inryck av ABG Sundal Collier.
Många IPO:er i Norden och ABG Sundal Collier tar en topposition.
Enligt Bloomberg: "ABG Sundal Collier top IPO bank in the Nordics according to Bloomberg:
"Nordic exchanges, including Norway, Sweden, Denmark and Finland, have welcomed more new companies this year than anywhere else in Europe. This deals deluge boosted Carnegie’s market share more than fivefold, while driving up ABG’s to almost 23 times the level in 2019, the data show.""
Bra nyckeltal: PE på 9,55. Direktavkastning på 6,22% osv.
Presterar bra:
" Den norska investmentbanken ABG Sundal Collier, som är noterad på Oslobörsen, redovisar ett nettoresultat för det tredje kvartalet 2020 på 72 miljoner norska kronor, en 90-procentig ökning från 38 miljoner norska kronor under motsvarande kvartal året innan.
De totala intäkterna växte med 34 procent till 363 miljoner norska kronor (271). Det var framförallt inom Corporate Financing som intäkterna steg.
Det tredje kvartalet, som normalt sett är det säsongsmässigt långsammaste kvartalet, blev det starkaste tredje kvartalet sedan 2007 för investmentbanken.
ABG Sundal Collier har samtidigt upplevt hög aktivitet under inledningen av det fjärde kvartalet med en kvartalsstart som bolaget beskriver som "mycket stark".
"Vi förblir vaksamma kring den forsatta covid-19-relaterade osäkerheten som delar av ekonomin möter och den möjliga effekten på finansiella marknader. Det blir dock alltmer uppenbart att vissa av de åtgärder som har genomförts av regeringar och centralbanker för att stimulera ekonomin hittills har fungerat väl", uppger ABG Sundal Colliers vd Jonas Ström i delårsrapporten."
Jag ska svara er andra när jag får tid gällande mina tips.
ABG Sundal Collier är idag +7% i skrivande stund
"Mäklarfirman ABG Sundal Collier redovisar en högre omsättning och mer än fördubblad vinst i det fjärde kvartalet, jämfört med fjolårsperioden. Utdelningen skruvas upp rejält.
Omsättningen steg 77,2 procent till 893 miljoner norska kronor (504).
Rörelseresultatet blev 384 miljoner norska kronor (169), med en rörelsemarginal på 43,0 procent (33,5).
Resultatet före skatt var 377 miljoner norska kronor (167).
Resultatet efter skatt blev 282 miljoner norska kronor (127), en ökning med 122,0 procent mot föregående år.
I utdelning föreslås 0,83 norska kronor (0,27). ABG brukar dela ut två gånger under året, en gång i form av bonusutdelning. Inräknat för tidigare utdelningen landar totalutdelningen på en norsk krona per aktie för 2020. I rapporten uppges det att bolaget från och med 2021 återvänder till helårsutdelningar.
Vd Jonas Ström skriver i rapporten att bolagets "pipeline" är starkare nu än i förra året."
Bra rapport