Citat:
Ursprungligen postat av
ohemul
Hur vet du att Spanien inte hade klarat sig ännu sämre utan munskydden?
Spanien har många rökare, det kan jag gå med på, men i övrigt ser deras folkhälsa god ut enligt den EU-/OECD-statistik jag hittar. Och det är inte känt som ett land där man äter ohälsosamt, snarare tvärtom.
Det är klart att folkhälsan/immunförsvaret spelar in i pandemins utfall, men det är det mycket annat som gör också, som t. ex. ifall folk beter sig på ett sätt som ökar smittspridningen. Ett typexempel är alla unga som festar på fullsatta krogar. Munskydd är ju ingen ursäkt för att låta bli att hålla avstånd.
Spanien är en socialare kultur än Sverige, så det skulle inte förvåna mig om det är en betydande faktor. Och man kan sprida smittan även om man inte själv blir sjuk.
Hur vet du att Japan klarat inte klarat sig lika bra utan munskydden?
Konstigt resonemang att Japan, Taiwan m.m där beror det på munskydd att smittspridningen är låg men UK, USA Frankrike som har hög smittspridning med munskydd där beror det på något annat.
Sen har vi länder som Norge som hade låg smittspridning utan munskydd vad beror det på?
Ni är för roliga som tror att det finns en enkel lösning på detta. någons säger skolstängning en annan munskydd och en tredje D-vitamin.