2021-02-09, 19:30
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Du hittar all information du frågar efter på Socialstyrelsens webb.

Ok.. jag nöjer mig med att 84% inte berodde på Covid19

PS. Har du glömt den matematiska formeln gällande "förlorade levnadsår"... du har väl inte tagit siffran ur luften?
Citera
2021-02-09, 19:33
Medlem
ncr04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
.. för info.. definitionen är något verken du eller jag kan ändra. Mortality Rate är ett vedertaget sätt att mäta dödligheten för en sjukdom över viss tid..oftast 1 år.

https://www.merriam-webster.com/dictionary/mortality%20rate

Därav.
Mortality Rate för Covid19 under 2020 (eller säg senaste 12 månader.. låt oss inkludera de högre dödstalen om det glädjer er).. är... 0,1%
Om man tänker på mortality rate i fråga om smittsamma sjukdomar så borde IFR, infection fatality rate vara det intressanta. Den har varit betydligt högre än 0,1 % för Covid.
Senast redigerad av ncr04 2021-02-09 kl. 20:00.
Citera
2021-02-09, 19:37
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagnusBengtsen
Grejen är att Corona är bara ett nytt virus och inget djävla Digerdöden. Det kommer att komma fler. Det är ju naturen liksom och därför inget konstigt alls.

För varje nytt virus, inte för Corona heller, kan man förstöra samhällets ekonomi på det här sättet. Det har man gjort, vill förvärra förstörelsen och Corona är kvar.

Lär er att leva med viruset istället.
Grejen är att corona belastar sjukvården så att planerad vård inte kan utföras.
Vi kan lära oss att leva med den vårdsituationen, men så vill nog få ha det.

Ett alternativ är att öka vårdkapaciteten, men det tar ett antal år att utbilda den sjukvårdspersonal som då behövs. Dessutom blir det dyrt, jag bedömer att varje skattebetalare i Sverige i snitt måste betala ytterligare 25 000:- kronor i skatt varje år för att lyckas bygga ut vården på det viset.
Citera
2021-02-09, 19:45
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Bert Sundström, rysskorren på SVT, har låtit vaccinera sig med Sputnik V.

Det måste väl betyda ett tungt godkännande och erkännande av det ryska vaccinet, eller hur?
Såg också det. Känns som första gången på länge SVT kunde säga något lite positivt om Ryssland. Det är ju jättebra om deras vaccin också fungerar och kan användas och säljas i världen.
Citera
2021-02-09, 19:46
Medlem
Kungsgardens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagnusBengtsen

Lär er att leva med viruset istället.

Tänk om vi accepterade t ex cancer. "Lite svinn är okej"

Om covid19 accepteras hur tänker du dig att vi löser problemet med bristande sjukvårdsresurser? Permanent uppskjutna operationer, sjukskrivningar, förtidspension, kostnader...
Citera
2021-02-09, 19:55
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Hanif Bali (M): De som utvecklade vaccinen ska få först
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/hanif-bali-m-den-som-pyntar-ska-fa-vaccin-forst

Alltid lika fräscha åsikter...

Jag hoppas verkligen inte att du var ironisk!?
Citera
2021-02-09, 20:00
Medlem
EdKempers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EdKemper
FY FAAN!!! Jag spyr!

Är ni medvetna om vad Sveriges regering väljer att lägga pengar och resurser på istället för testning och smittspårning?? Jo dom placerar mängder med poliser på gränsövergångar till Norge. Jag arbetspendlar varje dag till Norge. På norska sidan står max 2 poliser och kollar våra uppgifter. På svenska tullen står det 9!!!! Jag har räknat dom varje dag denna veckan. Dragit dit poliser från hela Sverige som står och rullar tummar! Nu idag kom militären, militärhelikoptrar flyger och landar hela jävla dagarna här uti skogen, för att dom ska vakta Sveriges gräns mot Norge!! Vilket jävla skämt! Man skäms för fan.
Och smittan i våran lilla del av Sverige lär dessutom skena nu när dessa ska patrullera, för dom är väl inte testade innan dom anländer till hotellet här i byn.

Pinsamt Sverige. Riktigt jävla pinsamt 🙈
Jag fortsätter störa mig som fan på detta!
Svensk polis ska prompt talla på ens körkort dessutom, norsk polis står på behörigt avstånd och tar inte på något utav de tre handlingar jag måste visa fram. Totalt värdelös polis, bara skrattar lite ursäktande när man påpekar detta. 7 poliser stod där idag kl 7 på morgonen och 8 när jag åkte hem halv fyra. Herregud, dom står bara och såsar och har nåt jäkla kafferep ser det ut som. 😫
Citera
2021-02-09, 20:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kungsgarden
Tänk om vi accepterade t ex cancer. "Lite svinn är okej"

Om covid19 accepteras hur tänker du dig att vi löser problemet med bristande sjukvårdsresurser? Permanent uppskjutna operationer, sjukskrivningar, förtidspension, kostnader...

Det finns ett val. Man hade lagt av med massinvandringen för 30 år sedan och varit beredd nu.

Nu förstår jag inte längre prioriteringarna i sjukvården. Som om de löser någonting. Allra minst när det är oklart om Corona är samhälls-farligt öht eller om det inte är riksdagen som är en verkliga samhällsfaran.
Citera
2021-02-09, 20:03
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ncr04
Om man tänkter på mortality rate i fråga om smittsamma sjukdomar så borde IFR, infection mortality rate vara det intressanta. Den har varit betydligt högre än 0,1 % för Covid.

Nej.. Mortality Rate är Mortality Rate.. bli nu inte förvirrad

Infection Fatality Rate och Case Mortality Rate är något annat.

Case Mortality Rate är relativt enkelt att räkna ut.. vi har ca 12.00 döda och ca 600.000 bekräftade smittade.. dvs CFR är 12.000/600.000x100= 2%
Denna beräkning är dessvärre inte helt korrekt då det finns ett stort mörkertal kring alla de som haft milda eller inga symptom trots att de var smittade (inkl mig själv).

Därav svårigheten att räkna ut IFR .. om du nu inte sitter på data som ingen annan gör.
Dela gärna med dig om så är fallet.

Nääästaaaaa!
Citera
2021-02-09, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Indeterminister
Sverige skulle haft 10,000 färre covid-döda om man skulle gjort som Norge.

Det skulle Sverige tänkt på för många år sedan. Att se till att de som kommer hit från andra länder lär sig svenska, får rätt kompetens för sitt jobb och integreras i samhället som i Norge.
Citera
2021-02-09, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Hanif Bali (M): De som utvecklade vaccinen ska få först
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/hanif-bali-m-den-som-pyntar-ska-fa-vaccin-forst

Alltid lika fräscha åsikter...

Ja man kan prioritera efter olika saker. Tex har män sämre immunförsvar än kvinnor, alltså borde män prioriteras. Det kan vi utesluta som prioriteringsordning i feministdiktaturen Sverige men ändå. Det var ett exempel.
Citera
2021-02-09, 20:09
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Om det är postat tidigare, ber jag om ursäkt.

Men det ser verkligen bra ut i Stockholm.
Fortsätter ner.

Totalt vårdas just nu 285 patienter med konstaterad covid-19 på akutsjukhus eller geriatrisk vård. Det är 45 färre än i den senaste lägesrapporten 5 februari.

Av dessa vårdas:

43 i intensivvård (-11)
190 på akutsjukhus (-24)
52 i geriatrisk vård utanför akutsjukhus (-10)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in