2021-02-10, 06:54
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cuckslayer
Britterna kommer att bli tokiga snart.

https://www.dailymail.co.uk/news/article-9239941/UK-faces-second-summer-write-Travel-wedding-pubs-events-warn-lockdowns-killing-recovery.html

Jag tror ärligt talat att britterna kommer att trotsa alla regler så fort våren dyker upp och då jävlar blir det kaos.

Läs kommentarerna om ni inte tror mig. Kan det bli en revolution i Storbritannien snart?

Glädjande att se. Jag tror att om inte hela detta spektaktel är helt över till sommaren (vilket det såklart inte kommer vara) så kommer folk världen över att med våld försöka ta tillbaka sin frihet. Detta håller inte längre. Som ett svar på detta kommer dock psykopaterna till makthavare placera ut militär på gatorna. Kaos blir det definitivt.

Ja, den som överlever förkylningsviruset får se.
Citera
2021-02-10, 07:03
Medlem
ohemuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
Det måste vara därför som t ex Spanien som haft obligatoriskt munskydd precis överallt ända sedan i mars, har klarat sig så bra.

Eller nej, just det. Spanien har visst INTE klarat sig så bra. Med andra ord måste det vara andra faktorer än din älskade munblöja som påverkar utfallet. Vad återstår? Jo, IMMUNFÖRSVARET. Är det ett ord som ringer någon klocka? Folkhälsan är det enda som har någon större betydelse för hur pass hårt ett land drabbas av förkylningsviruset.

Ett land fullt med metabolt sjuka, tjockisar, oansvariga sockerätare, kedjerökare osv = många döda

Ett land med få metabolt sjuka, tjockisar, oansvariga sockerätare, kedjerökare osv = få döda

Börjar bli otroligt tröttsamt att påpeka detta för alla foliehattar och immunförsvarsförnekare här på forumet.

Hur vet du att Spanien inte hade klarat sig ännu sämre utan munskydden?

Spanien har många rökare, det kan jag gå med på, men i övrigt ser deras folkhälsa god ut enligt den EU-/OECD-statistik jag hittar. Och det är inte känt som ett land där man äter ohälsosamt, snarare tvärtom.

Det är klart att folkhälsan/immunförsvaret spelar in i pandemins utfall, men det är det mycket annat som gör också, som t. ex. ifall folk beter sig på ett sätt som ökar smittspridningen. Ett typexempel är alla unga som festar på fullsatta krogar. Munskydd är ju ingen ursäkt för att låta bli att hålla avstånd.

Spanien är en socialare kultur än Sverige, så det skulle inte förvåna mig om det är en betydande faktor. Och man kan sprida smittan även om man inte själv blir sjuk.
Citera
2021-02-10, 07:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Du! Jag har aldrig sett någon gripas av panik för att de ser andra med munskydd. Men det kanske bara är på psykakuten det inträffar?

Människorna med munskydd är får och hysteriker. Klart de sprider panik.
Citera
2021-02-10, 07:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
Ojojoj.... Fel.. "Fact Check"

" Estimating mortality from COVID-19
There are two measures used to assess the proportion of infected individuals with fatal outcomes. The first is infection fatality ratio (IFR), which estimates this proportion of deaths among all infected individuals. The second is case fatality ratio (CFR), which estimates this proportion of deaths among identified confirmed cases. "

https://www.who.int/news-room/commentaries/detail/estimating-mortality-from-covid-19

CFR... är antal döda i förhållande till bekräftade/testade positiva fall... dvs 2%

IFR... är antal döda i förhållande till totala antalet smittade inkl obekräftade positiva fall. Här finns ett stort mörkertal då långt ifrån alla uppsökt sjukvården pga av milda eller inga symptom.. asymptoma.
Skulle det vara 1.8 M totalt, vilket inte är alls är orealistiskt då blir IFR ca 0,7%

Räknar man som du gör är det inte konstigt att folk blir alarmister.

Hoppar in lite i er diskussion. När man räknar på hur många som dör av de smittade behöver man ju också räkna med åldersgrupper. Så här såg det ut i Sverige tills för ett några veckor sedan och från pandemins start. OBS, detta är bara bekräftade positiva tal, när jag räknade på detta var det ca 530.000. D v s mörkertalet är ej med, som kanske är 3 ggr fler än de bekräftade

I åldersgruppen 0-49 år var dödligheten 0,01 procent

I åldersgruppen 50–59 år var dödligheten 0,27 procent

I åldersgruppen 60–69 år var dödligheten 0,45 procent

I åldersgruppen 70–79 år var dödligheten 1,92 procent

I åldersgruppen 80–89 år var dödligheten 7,2 procent

För personer över 90 år var dödligheten 16,21 procent
Citera
2021-02-10, 07:20
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
Tyckte det såg ut att vända upp. Fast det nog är för tidigt att säga.

https://c19.se/Sweden/Sk%C3%A5ne

Nej då. Inte än iaf.

https://www.skane.se/digitala-rapporter/lagesbild-covid-19-i-skane/inledning/
Citera
2021-02-10, 07:21
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
https://www.expressen.se/kvallsposten/gar-emot-fhm-inga-tecken-pa-tredje-vag/

Danmark ligger på 1.0 och är på uppgång.

Det är väl en tidsfråga även här i Skåne, men än så länge ser det ju ok ut.
Citera
2021-02-10, 07:23
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Skåne har kapacitet att vaccinera 140.000/vecka utöver sjukhusen och vårdcentralerna.

Tycker det känns ganska bra. Bara vi får lite mer vaccin.

https://www.skane.se/organisation-politik/Nyheter/Halsa-och-vard/2021/sa-ska-skaningarna-vaccineras/
Citera
2021-02-10, 07:24
Medlem
qwerty-66s avatar
Ytterligare studie i hur covidsmittan kan drabba familjelyckan.

WIDER IMPLICATIONS OF THE FINDINGS
SARS-CoV-2 can be detected in saliva, urine and semen in a small percentage of men who recovered from COVID-19. One-quarter of men who recovered from COVID-19 demonstrated oligo-crypto-azoospermia indicating that an assessment of semen quality should be recommended for men of reproductive age who are affected by COVID-19.

https://academic.oup.com/humrep/advance-article/doi/10.1093/humrep/deab026/6125160
Citera
2021-02-10, 07:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ohemul
Hur vet du att Spanien inte hade klarat sig ännu sämre utan munskydden?

Spanien har många rökare, det kan jag gå med på, men i övrigt ser deras folkhälsa god ut enligt den EU-/OECD-statistik jag hittar. Och det är inte känt som ett land där man äter ohälsosamt, snarare tvärtom.

Det är klart att folkhälsan/immunförsvaret spelar in i pandemins utfall, men det är det mycket annat som gör också, som t. ex. ifall folk beter sig på ett sätt som ökar smittspridningen. Ett typexempel är alla unga som festar på fullsatta krogar. Munskydd är ju ingen ursäkt för att låta bli att hålla avstånd.

Spanien är en socialare kultur än Sverige, så det skulle inte förvåna mig om det är en betydande faktor. Och man kan sprida smittan även om man inte själv blir sjuk.

Jag tror inte munskydden påverkade nämnvärt på smittspridningen.

Munskydden bars på offentliga platser och butiker och liknande. Så fort man var hemma, satt ned på en restaurang/cafe eller var på jobbet så fick man ta av sig skyddet och det var där smittspridningen skedde.

Även med munskydd så sprids ju smittan ganska effektivt om man är flera som umgås i samma rum en längre tid.

Jag tror Spanien hade klarat sig bättre om de istället satsat på att försöka få folket att umgås mindre inomhus.

Poliser som patrullerar gatorna och bötfäller de som inte har mask utomhus ger starka signaler men jag tror inte det är där smittspridningen sker.
Citera
2021-02-10, 07:58
Medlem
Citat:
Slut på sakliga argument?

Va? Nej, jag förklarade för dig eftersom du verkar vara så hjärndöd att det gör ont.

Citat:
Vad är fel i min beräkning.. Antal döda i förhållande till Sveriges befolkning?

Fel i din beräkning? Du skrev:

Således:
99,52% behövde inte uppsöka sjukvård
99.94% hamnade inte på IVA
Vilket ju är nonsens. Hela Sveriges befolkning har inte haft corona, därmed kan du omöjligen säga att 99.52% inte behövde uppsöka sjukvård. Du måste jämföra med antalet som faktiskt har haft sjukdomen. Det är ju som att säga att SARS/MERS/osv inte är farligt alls för bara 15 personer har dött i det, även fast dödligheten är extremt hög.

Citat:
Har inte hävdat något annat. Det är bra med ett sunt perspektiv.

Du verkar bara hjärndöd.
Citera
2021-02-10, 08:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Hoppar in lite i er diskussion. När man räknar på hur många som dör av de smittade behöver man ju också räkna med åldersgrupper. Så här såg det ut i Sverige tills för ett några veckor sedan och från pandemins start. OBS, detta är bara bekräftade positiva tal, när jag räknade på detta var det ca 530.000. D v s mörkertalet är ej med, som kanske är 3 ggr fler än de bekräftade

I åldersgruppen 0-49 år var dödligheten 0,01 procent

I åldersgruppen 50–59 år var dödligheten 0,27 procent

I åldersgruppen 60–69 år var dödligheten 0,45 procent

I åldersgruppen 70–79 år var dödligheten 1,92 procent

I åldersgruppen 80–89 år var dödligheten 7,2 procent

För personer över 90 år var dödligheten 16,21 procent

Varifrån har du hämtat dina siffror?
Citera
2021-02-10, 08:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Sa inte Anders Tegnell för några veckor sedan att den spanska mutationen numera dominerar i Sverige?
Den mutationen började sprida sig över Europa från norra Spanien i början av sommaren.
I så fall är det nog korrekt att tala om detta som en andra våg.
Ja att smittan ökade i höstas var ju en säsongsvariation som man ser hos luftvägsvirus i allmänhet men kvällspressen ville skapa ett Spanska-Sjukan-scenario och kallade det för de andra vågen,

Det vi ser nu är en reell andra våg med nya mutationer som är otäcka. Inte för att de i sig är dödligare utan för att det är smittsammare och har potential att överbelasta vården. Patienter kan då avlida av helt andra orsaker än covid, eftersom det inte finns vårdresurser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in