2021-02-09, 23:20
Medlem
What-The-Fucks avatar
Fabbe2,

- Jag tror som du att det finns en genetisk komponent som är en del av markörerna för att vara mottaglig för Corona-19.

- Jag har sett att en del av eder har diskuterat utbrottet i Manaus, Brasilien.

- Jag var i Guyaquil, Ecuador under de första månaderna av Pandemin. Kunde konstatera att det var de med "indianskt" påbrå som blev värst drabbade.

- Jag är inte så insatt i hur befolkningssammansättningen i Manaus ser ut. - Men jag antar att det är rätt många med ursprungsbefolkningens påbrå. Och det föranleder mig att tro att historien upprepar sig igen.

KJ
Citera
2021-02-09, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Sverige har ju gjort en rad antikroppsundersökningar med Vårdcentralen som grund när FHM trodde på flockimmunitet. Sen har man blåst upp det för att gälla hela befolkningen i regionen. Skillnaden mellan Sverige nationellt vars nivå inte var större än ett mätfel och Manaus 70 procentiga siffror var dock enorm.
Så om det finns antikroppar så finns det väldigt många fler i Manaus än i Sverige.
Läsvärd artikel om Manuas flockimmunitet, några citat:
Critics faulted the study for using a sample of blood donors motivated by the promise of free COVID-19 tests. They argued that infected patients might prefer to donate blood to know their status. In contrast, those who know they are not infected may potentially not expose themselves. Therefore, the study results are skewed toward those with infections, and would overestimate the actual attack rate.

“There is a single research carried out on blood donors with several assumptions, which leads to several limitations in the generalization of the findings

During the same time, another less-mentioned study conducting a nationwide serologic household survey found that by June, only 14 percent of Manaus’s population had been infected. Though this study has its methodological concerns, the divergence in results should have led to a scientific debate because the conclusions raised significant public health concerns.
https://www.wsws.org/en/articles/2021/02/08/mana-f08.html
Citera
2021-02-09, 23:25
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fabbe2
Jag tror att det finns en kraftig genetisk komponent, det har varit tal om att neandertal-gener är dåliga och de finns inte i Sydostasien eller Afrika. Är det inte märkligt att just det här viruset som kom från Kina inte drabbar dem lika mycket!? Hur många andra virus beter sig så? https://www.nature.com/articles/s41586-020-2818-3
De har också väldigt mycket mindre fetma, om det är genetiskt eller inte låter jag vara osagt:
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_obesity_rate
Citera
2021-02-09, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
De har också väldigt mycket mindre fetma, om det är genetiskt eller inte låter jag vara osagt:
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_obesity_rate
Fetma påverkar ju dödligheten men den borde väl inte påverka hur lätt man blir infekterad (hur många fall ett land får)? Sedan är det också märkligt att fetma är en riskfaktor för Covid-19. Varför? Hur många andra virus beter sig så?
Citera
2021-02-10, 00:00
Medlem
Citat:
Fetma påverkar ju dödligheten men den borde väl inte påverka hur lätt man blir infekterad (hur många fall ett land får)? Sedan är det också märkligt att fetma är en riskfaktor för Covid-19. Varför? Hur många andra virus beter sig så?
Lungorna är inklämda av fett hos feta personer. Svårare med andnöd att hitta lämplig frigörande position om lungornas utrymme är trängre.
Citera
2021-02-10, 00:02
Medlem
Citat:

Fetma påverkar andning redan i sig. Lägg därtill C19 då blir det ytterligare en belastning för lungorna.
Fetma kopplas också ofta med högt blodtryck och hjärt- och kärlsjukdomar. Samt diabetes.

Tänk på hur det låter när en kraftigt överviktig person försöker röra på sig. Ett evigt flåsande och svettande. Samt att kraftigt överviktiga ofta drabbas av sömnapné och behöver extra syre under nätterna.

Man har länge pratat om "fetmaepidemin", men få har lyssnat. Det är först nu när Corona-pandemin visar hur fetma kan döda en hastigt som folk har blivit rädda och insett att kraftigt övervikt kan leda till döden även på kort sikt. Inte bara någonstans långt borta i framtiden (som det har varit hittills när sådana som Leif GW har kunnat överleva trots kraftig fetma mha ca 30 piller och kanske några sprutor per dag).
Citera
2021-02-10, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vinc
Tränas inte hundar för att upptäcka covid innan symptom börjar? Jag har för mig flera medier tog upp detta.

Det finns C19 hundar på flygplatsen i Helsingfors för att upptäcka resenärer med viruset när de ska komma in i landet.
Citera
2021-02-10, 00:09
Medlem
What-The-Fucks avatar
- Fetman är ett stort problem i Söderhavet eftersom de i femtio generationer levt av mager kost. - Socker och fett är en västerländsk import som deras ämnesomsättning inte kan hantera. - Tjock som en Fijian kan nästan bli ett uttryck....

- Jag har dock inte hört om några uppseendeväckande utbrott av Corona.

- Nu är det förvisso svårt att jämföra Ö-nationerna med resten av världen p.g.a deras ö-isolation.

- Men enligt modern forskning torde de ha sitt ursprung från Filipinerna, inte från Sydamerika som Thor Heyerdahl hävdade.

Och då blir det intressant att veta om det fanns en Korona-muterad gen som uppstod innan de seglade ut i Söderhavet för sisådär 3.000 år sedan.

/KJ
Citera
2021-02-10, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cuckslayer
Jag börjar tröttna på alla PK-kärringar som gapar om att "alla måste vaccinera sig för att få bort viruset".

Är svenskar verkligen så här obildade? Man kan inte vaccinera bort det här. Det finns säkert 15+ mutationer i nuläget som vi inte känner till som vaccinen garanterat inte biter på. Det vore ytterst naivt att tro något annat.

Inte nog med det så kan man fortfarande bli smittad, sjuk OCH smitta andra även fast man är vaccinerad mot de nuvarande varianterna som just nu dominerar.

Jag respekterar er som känner att ni vill vaccinera er så varför kan inte ni respektera de som inte tänker göra det?

För övrigt så vore det betydligt bättre om man fokuserade på att ta fram mycket effektiva mediciner mot Covid-19 istället för vaccin.

Vaccin blir troligtvis en väldigt, väldigt kortsiktig lösning.

Vad är felet om det blir som med influensavaccinet: man ger det gratis till riskgrupper och andra får betala ifall de vill öka sitt skydd?
Citera
2021-02-10, 00:17
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Vad är det för läskigt med nedgången i Skåne menar du?
Citat:
Folkhälsomyndigheten och experter varnar för en tredje våg – men i Skåne går smittspridningen fortsatt ner i prognoserna.

– Det finns ingenting som pekar mot en tredje våg nu, säger Mats E Persson, chef för Region Skånes krisledningsstab.
https://www.expressen.se/kvallsposten/gar-emot-fhm-inga-tecken-pa-tredje-vag/

Citat:
Även R-talet har gått ner i Skåne, i dag ligger det på 0,81.

Danmark ligger på 1.0 och är på uppgång.
Citera
2021-02-10, 00:22
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Fetma påverkar andning redan i sig. Lägg därtill C19 då blir det ytterligare en belastning för lungorna.
Fetma kopplas också ofta med högt blodtryck och hjärt- och kärlsjukdomar. Samt diabetes.

Tänk på hur det låter när en kraftigt överviktig person försöker röra på sig. Ett evigt flåsande och svettande. Samt att kraftigt överviktiga ofta drabbas av sömnapné och behöver extra syre under nätterna.

Man har länge pratat om "fetmaepidemin", men få har lyssnat. Det är först nu när Corona-pandemin visar hur fetma kan döda en hastigt som folk har blivit rädda och insett att kraftigt övervikt kan leda till döden även på kort sikt. Inte bara någonstans långt borta i framtiden (som det har varit hittills när sådana som Leif GW har kunnat överleva trots kraftig fetma mha ca 30 piller och kanske några sprutor per dag).
Ha, ha!
Jag tror du har helt rätt angående hur många tänker om fetma och övervikt.

Jag har alltid resonerat som så att jag hellre äter och dricker det jag tycker är gott och lever lycklig till jag är 80 år än att jag lider och är olycklig till jag är 90 år. Fysiskt har jag inga problem med min vikt, åker skidor, fridyker, vandrar och cyklar ungefär lika bra eller dåligt som när jag var 20 kg lättare, men jag inser att kroppen skulle må bättre om jag var lite lättare. Kanske kan corona bli startskottet mot en lättare kropp om jag inte hinner dö i just corona förstås.
Citera
2021-02-10, 00:30
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Vad är felet om det blir som med influensavaccinet: man ger det gratis till riskgrupper och andra får betala ifall de vill öka sitt skydd?
Felet är att senaste året har vården varit överbelastad av covidpatienter och att 40 % av alla covidvårdplatser upptas av patienter som är yngre än 60 år.

På sikt kommer det säkert bli som du skriver, men nu måste ordinarie vård börja fungera så normalt som möjligt så snart som möjligt så att de som behöver opereras kan bli opererade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in