2021-02-09, 21:13
Medlem
Cuckslayers avatar
Jag börjar tröttna på alla PK-kärringar som gapar om att "alla måste vaccinera sig för att få bort viruset".

Är svenskar verkligen så här obildade? Man kan inte vaccinera bort det här. Det finns säkert 15+ mutationer i nuläget som vi inte känner till som vaccinen garanterat inte biter på. Det vore ytterst naivt att tro något annat.

Inte nog med det så kan man fortfarande bli smittad, sjuk OCH smitta andra även fast man är vaccinerad mot de nuvarande varianterna som just nu dominerar.

Jag respekterar er som känner att ni vill vaccinera er så varför kan inte ni respektera de som inte tänker göra det?

För övrigt så vore det betydligt bättre om man fokuserade på att ta fram mycket effektiva mediciner mot Covid-19 istället för vaccin.

Vaccin blir troligtvis en väldigt, väldigt kortsiktig lösning.
Citera
2021-02-09, 21:15
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
Nej du Surtruten.. nu får du försvara ditt inlägg... du skrev klart och tydligt:

"Med hjälp av Socialstyrelsans statistik om dödsorsaker kan man uppskatta att covid-19 kommer att vara den tredje största orsaken (efter tumörer och cirkulationsorganens sjukdomar) till förlorade levnadsår omräknat till ett helår, april 2020 tom mars 2021.
Män kommer att ha förlorat cirka 100 000 levnadsår pga. covid-19.
Kvinnor kommer att ha förlorat cirka 80 000 levnadsår 2020 pga. covid-19.

Totalt förlorade levnadsår pga. covid-19 kommer att svara för 16 % av alla förlorade levnadsår april 2020 tom. mars 2021.
(Uppskattat totalt antal förlorade levnadsår är 1 100 000.)

Detta är mina uppskattningar utifrån idag tillgänglig dödsorsaksstatistik."

Då ställer jag frågan igen:
Visa den matematiska formel som har lett dig till denna beräkning ... eller du håller väl inte på med gissningar, alarmism och desinformation?

(Jag har varit inne på Sovcialstyrelsens sida och där finns ingen sådan uträkning)
Jag behöver inte försvara mig, jag har svarat ärligt på dina frågor.
OK.. så vilka sjukdomar/dödsorsaker stod för de resterande 84% av förlorade levnadsår?

Dela gärna med dig beräkningen bakom "förlorade levnadsår".. vore intressant att se den matematiska formeln bakom påståendet.
Länk till ditt inlägg

Jag har gjort en uppskattning utifrån tillgänglig halvårsstatistik på Socialstyrelsen (som jag länkat till tidigare) och det klarar vem som helst av att göra. Eftersom du förvränger det man skriver och hela tiden spårar in på nya märkliga stigar så är det ingen idé att vi diskuterar detta mera.

Vi får se vad Socialstyrelsen kommer med för information om dödsorsaker när hela 2020 finns tillgängligt för oss alla. Den bör ge en tydlig fingervisning om min uppskattning är mera rätt eller mera fel.
Citera
2021-02-09, 21:16
Medlem
Kid-Stardusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
I Manaus (Brasilien) så har man fått en stor andra våg trots 76% som fått naturligt immunitet.

Detta beror sannolikt på mutationen E484K som finns både i den brasilianska och sydafrikanska varianten. Denna mutation finns även i Sverige just nu tyvärr.

Detta betyder att de som redan haft Covid INTE är säkra mot att bli smittade igen. Huruvida något vaccin skyddar mot E484K är ännu okänt. Det pågår dock arbete att ta fram uppdaterade vaccin med sikte på hösten.

https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(21)00183-5/fulltext

Så om man nu ändå hade tänkt vaccinera sig så kan man lika bra skita i det och vänta till hösten eller vilken slutsats ska man dra?
Citera
2021-02-09, 21:18
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ncr04
Det dör 20 000 - 25 000 personer av cancer varje år i Sverige. Det innebär att cancer har en mortality rate på drygt 0,2 % per år, korrekt? Det låter ju inte så farligt

Det är helt rätt uppfattat

Trots att Cancer har 100% högre Mortality Rate så skulle det vara lika korkat att köra med kemoterapi på den hela svenska befolkning... i förebyggande syfte... som att vaccinera alla under 70 eller som inte är i riskgrupp.

Likaså att stänga skolor, restauranger mm och "dilla" on "New Normal" "Kemo Pass" reserestriktioner mm
Citera
2021-02-09, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cuckslayer
Jag börjar tröttna på alla PK-kärringar som gapar om att "alla måste vaccinera sig för att få bort viruset".

Är svenskar verkligen så här obildade? Man kan inte vaccinera bort det här. Det finns säkert 15+ mutationer i nuläget som vi inte känner till som vaccinen garanterat inte biter på. Det vore ytterst naivt att tro något annat.

Inte nog med det så kan man fortfarande bli smittad, sjuk OCH smitta andra även fast man är vaccinerad mot de nuvarande varianterna som just nu dominerar.

Jag respekterar er som känner att ni vill vaccinera er så varför kan inte ni respektera de som inte tänker göra det?

För övrigt så vore det betydligt bättre om man fokuserade på att ta fram mycket effektiva mediciner mot Covid-19 istället för vaccin.

Det är nästan som en religiös kult. Vaccin har självklart sin plats i ekvationen men lite väl ofta får jag intrycket av de som förespråkar det att det ska vara en mirakelkur och lösning på allt. Väldigt svart å vitt tänk. Sanningen är självklart någonstans mittemellan som med allt annat. Förmodligen räcker det med att vi vaccinerar de äldre för att avlasta sjukvården och sen så får vi leva med det här viruset helt enkelt, precis som med alla andra förkylningsvirus.
Senast redigerad av peroperomanko 2021-02-09 kl. 21:23.
Citera
2021-02-09, 21:22
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
Otroligt hur fort det går nu. -25% på akut+geriatri på en vecka! Hoppas att Stockholms högre immunitet fördröjer mutantvågen fram tills våren hjälper upp!

Kod:
>>> 242./323-1
-0.25077399380804954

Kanske hjälper faktiskt det kalla vädret att hålla folk hemma. Är ju faktiskt inte så dumt att klicka hem det man behöver istället för att ställa sig och försöka skrapa bort ispansaret på bilen och sedan slira runt i trafiken.

Ser riktigt läskigt ut i Skåne och Västra Götaland..

Vad är det för läskigt med nedgången i Skåne menar du?
Citera
2021-02-09, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Bättre stänga livsmedelsbutikerna. Där kan vi snacka om smittorisk.

Skidanläggningar binder samman kontakter från när och fjärran. Hur många åker skidor i Italien eller Österrike som inte är från orten.
Svenska skidorter är samma sak. Ingen bor i Sälen eller Kittelfjäll. Den lokala matbutiken binder samman färre kontakter.
Citera
2021-02-09, 21:24
Medlem
Cuckslayers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kid-Stardust
Så om man nu ändå hade tänkt vaccinera sig så kan man lika bra skita i det och vänta till hösten eller vilken slutsats ska man dra?

Det är inte bara en mutation som kommer att vara vaccinresistent. Tänk på att vi bara känner till ett fåtal mutationer än så länge. Det finns garanterat ytterligare 10-15 mutationer i nuläget som vaccinet inte biter på.
Citera
2021-02-09, 21:25
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:

Den senaste uppgiften jag såg är att Sveriges befolkning består av 85 % PK-kärringar!

Det är ju inte bara obildade svenskar som tror att vaccin är bra.

Håller med om att det finns risk att man måste fortsätta att vaccinera sig mot mutationer om man vill slippa bli sjuk.

Jag respekterar de som av olika anledningar inte vill vaccinera sig, men jag vill gärna övertyga dem om att det är en bra idé att vaccinera sig i alla fall detta första år för att minska möjligheten för nya "sämre" mutationer.
Citera
2021-02-09, 21:30
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Det är inte bara en mutation som kommer att vara vaccinresistent. Tänk på att vi bara känner till ett fåtal mutationer än så länge. Det finns garanterat ytterligare 10-15 mutationer i nuläget som vaccinet inte biter på.

Men kan viruset mutera så mycket att Vaccinet blir verkningslöst?
Virusets angreppssätt är spikproteinet, Antikropparna som vaccinet instruerat angriper spikproteinet. Utan spikprotein kan viruset inte föröka sig.
Citera
2021-02-09, 21:32
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagnusBengtsen
Grejen är att Corona är bara ett nytt virus och inget djävla Digerdöden. Det kommer att komma fler. Det är ju naturen liksom och därför inget konstigt alls.

För varje nytt virus, inte för Corona heller, kan man förstöra samhällets ekonomi på det här sättet. Det har man gjort, vill förvärra förstörelsen och Corona är kvar.

Lär er att leva med viruset istället.
Det här är värre än digerdöden. Digerdöden dödade en tredjedel av Europas befolkning och sen var det över. Corona muterar och ändrar egenskaper, det drar fram över världen i vågor, minskar, uppstår igen i en en ny form och med ständigt nya egenskaper. När forskarna funnit ett vaccin ändras sig viruset och fortsätter som om inget hänt. Ett år efter utbrottet har vi tre nya mutationer med högre spridningseffekt och som vacciner inte biter på.
Dessutom är samhället mycket känsligare idag, globalisering som sprider viruset fortare. Vi har en industri och en samhällsekonomi som är känslig för störningar. På medeltiden betydde inte börsras eller inflation och BNP någonting.
Citera
2021-02-09, 21:33
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kid-Stardust

Det är fullt möjligt att vaccinet fungerar bättre än naturlig immunitet, så jag tycker det är att ta det för långt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in