Citat:
Ursprungligen postat av
Garre74
Visserligen, men har faktiskt blivit av med flera bilar i Stockholmstrakten där kommunen sa
"lugnt vi ordnar det" när jag sa att jag inte bodde i närheten och inte hade papper...
Så nånstans måste det finnas ett lagutrymme som ger ok att ta över bilen på annat sätt än påskrivna papper.
haha, kom på en sak - trodde en gång att min bil blivit stulen. Den hade fått motorhaveri så fick lämna den i vägkanten. Tillbaka nästa dag då var den borta. Polisanmälde.
Tiden gick.
Sedan kolla jag på transportstyrelsen en gång, och då var bilen inte kvar som listad på mig.
Vägverket hade tagit över den(!) Trots att bilen var rapporterad som stulen av mig.
Vägverket och kommuner kan låta avregistrera och skrota fordon, olagligen eller trafikfarligt uppställda på deras fastigheter, på fordonsägarens bekostnad.
Först förs den till uppställningsplats och ca 6 mån har då fordonets ägare tid på sig att höra av sig, sen skrotas fordonet av myndigheten.
Det åligger ägaren att hålla reda på fordonet och det är förbjudet lämna fordon i vägkanten.
Man rullar den från vägkanten, sätter på varningsblinkers, ställer upp varningstriangel och ringer bärgare!
Inte ringer kompis och åker hem, sen kommer tillbaka först nästa dag.
Att du varken har körkort eller kunskap om vad det kostar att bli av med en bil man inte äger, fick nu sin förklaring.
Du har inte ens öppnat breven från fogden med räkningarna va, på hur mycket du som fordonsägare är skyldig för "gratis" skrotningar.