2020-12-26, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Frågan var egentligen om Sjönära begått något formellt fel när kontraktshandlingen togs fram? Vissa i tråden insinuerar det, men kan inte riktigt berätta vad som gjorts fel.

Ett visst ansvar har mäklare, även om det bara är ett skrivaruppdrag.

https://www.maklarsamfundet.se/nyheter/detta-galler-vid-skrivuppdrag
det har de med stor sannolikhet inte eftersom Expressen inte skrivit löpmeter om det...
Man kan kontakta https://fmi.se om man verkligen vill veta det. Men de lär inte ha öppet under helgen.
2020-12-26, 23:21
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clyo
Här kommer ett till, en upprepning.
Min uppfattning är att mäklaren hos Sjönära har ett mäklaransvar trots friskrivningen i köpekontraktets § 17.

Blir lite nyfiken på vilket ansvar i så fall ?
2020-12-26, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Enligt Esbjörn har Ebba olovandes fällt massa träd också, något som borde vara lättkontrollerat. Expressen lyckades fota en liten minigran och det lär nog vara det största "träd" som fälldes.

Enligt vittnen som var med när träden fälldes var Esbjörn på plats samtidigt och hade skämtat om att Ebba suttit inne i huset 'på hennes kontor'.
Så frågan är hur pass upprörd han egentligen var vid tillfället eller om det också är en efterhandskonstruktion att hon olovligen fällt träd.
2020-12-26, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LawNumberSix
Vem har sagt att Sjönära har skuld i detta, ingen, däremot har man ju ett visst ansvar om en egen mäklare använder Sjönäras formulär vid privata uppdrag.
Kompissysterns bror skulle givetvis använt ett "blankt" formulär, inte använts Sjönäras egna formlär.

Källa på det? Eller fabricerar du saker från din fantasi som vanligt?
2020-12-26, 23:53
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaspuh
Enligt vittnen som var med när träden fälldes var Esbjörn på plats samtidigt och hade skämtat om att Ebba suttit inne i huset 'på hennes kontor'.
Så frågan är hur pass upprörd han egentligen var vid tillfället eller om det också är en efterhandskonstruktion att hon olovligen fällt träd.

Som en seriös chansning på antal gånger dom träffats och med motivering har jag gjort följande lista.

Det är fler än en gång för det faller på sin egen orimlighet annars.
men troligen färre än 20, skulle jag ge en avancerad chansning så nio?

1) första besöket var inte EB med utan en väninna frågade Esb om han var intresserad att sälja (vilket han var) annars hade det inte gått vidare.
2 andra kontakten var när hon bjöd på dom bullar som det skrivs mycket om då var EB med
sen följer min chansning
!) andra gången. då dom tittar på huset mm
3) tredje gången då dom har hunnit tänka och smälta intrycket och hon säger kanske " jag vill besiktiga huset och få det värderat, och Esb säger jag vill inte ha en mäklare.
4) besiktning av Anticimex 2 dagar (kanske var han med båda gg) dvs 4 gg då
5) genomgång av köpeavtalets innebörd och vad som skulle ingå i detta.
6) kontroll av detta gemensamt och kanske justering om allt inte stämde.
7) kontraktskrivandets dag
8 ) dagen då dom var där och röjde då var han där.

så 8-9 är det troligen om min beräkning håller eller fler.
2020-12-26, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av braattha
Nu kan vi räta ut detta en gång för alla!

A)
Ett skrivuppdrag, dvs. när mäklaren åtar sig att endast upprätta köpehandlingar, räknas inte som förmedlingsuppdrag eftersom köpare och säljare på egen hand fått kontakt med varandra. Även om det inte är ett formellt krav är rekommendationen att ändå upprätta ett skriftligt uppdragsavtal avseende skrivuppdrag. I uppdragsavtalet bör det anges åtminstone vem som är uppdragsgivare, mäklarens namn, kostnaden för uppdraget, vem som ska stå för kostnaden och när betalning ska ske.

A)) Om något saknas är väl kostnad för uppdraget! och vem som bekosta detta men det torde vara köparen då Esb ej ville blanda in mäklare Detta är dock inget krav.

B)Vid ett skrivuppdrag finns inte heller något formellt krav på att upprätta objektsbeskrivning, boendekostnadskalkyl eller journal (om inte något annat har avtalats). Det är dock att rekommendera att använda sig av journal för att dokumentera vad som gjorts i det aktuella skrivuppdraget.

B)) Någon objektbeskrivning är ej gjord ej heller boendekalkyl, Journal däremot är ju gjord.

C) Även om ett skrivuppdrag inte räknas som förmedling har mäklaren samma kontrollplikt. Det innebär att mäklaren ska kontrollera vem som har rätt att förfoga över fastigheten/bostadsrätten, vilka inteckningar som finns, om bostadsrätten är pantsatt, servitut och andra rättigheter som belastar fastigheten/bostadsrätten samt om den har del i en eller flera gemensamhetsanläggningar.

C) Allt detta står i kontraktet, här är allt ok.

D) Likaså omfattas mäklaren av penningtvättslagens regler vid skrivuppdrag. Det innebär att mäklaren ska uppnå kundkännedom om uppdragsgivaren innan uppdragsavtalet (skrivuppdraget) ingås och om motparten innan köpehandlingen undertecknas.

D)) Uppdragsgivaren i detta fall är väl EB och enligt Expressens intervju så vet han i alla fall vem EB är.

E) Omsorgsplikten och god fastighetsmäklarsed gäller otvivelaktigt även för skrivuppdrag. Mäklaren ska alltså vara uppmärksam på frågor som behöver lösas innan kontraktskrivning exempelvis särskilda avtalsvillkor, deponering osv. Mäklaren ska således anpassa köpehandlingarna till parternas önskemål i den aktuella överlåtelsen likt vid ett förmedlingsuppdrag. Det är även viktigt att mäklaren anpassar köpehandlingarna till uppdragets karaktär då en del av de branschgemensamma klausulerna är anpassade för förmedlingsuppdrag.

E))Där är inga tvivel. Parternas intresse är väl dockumenterat vad det gäller vad som ska vara kvar och vad som inte ingår mm Allt står i Avtalet.

F) Som mäklare bör du vara extra tydlig så att parterna förstår skillnaden mellan ett skrivuppdrag och ett förmedlingsuppdrag.

F)) här verkar inte heller vara någon tvivel, i alla fall inte dom ingående parterna i affären.

Så vad kom kan man läsa ut av detta?

1) inget tvivel om att det endast är ett skrivuppdrag och att Sjönära är den som sålt tjänsten.
2) Att Sjönära inte har något mäklaransvar i denna affären.

Flera av kraven i texten ovanför kräver att Dietz har haft en direkt dialog med Esbjörn, har han det och att det är Esbjörn som förmedlat dessa till han och inte Ebba Busch så ligger Esbjörn mer illa till skulle jag säga. Är det så att Ebba Busch fritt fantiserat ihop något som Dietz bara plitat ner så borde Dietz minst få en anmärkning alternativt bli av med sin mäklarlegitimation.

Ebba Busch borde ha en ganska enkel match i en rättegång om Dietz kommer in och vittnar gällande hur Esbjörn var vid affären.

Bland annat står det på FMI "Mäklaren ska göra vad hen kan för att säljarens och köparens överenskommelser blir dokumenterade."

https://fmi.se/vad-galler-vid-formedling/kontraktsskrivning/skrivuppdrag/

Kanske rent av är Dietz som Ebba Busch borde dra inför domstol om det inte går vägen med Esbjörn.
2020-12-26, 23:59
Avslutad
Citat:
Som en seriös chansning på antal gånger dom träffats och med motivering har jag gjort följande lista.

Det är fler än en gång för det faller på sin egen orimlighet annars.
men troligen färre än 20, skulle jag ge en avancerad chansning så nio?

1) första besöket var inte EB med utan en väninna frågade Esb om han var intresserad att sälja (vilket han var) annars hade det inte gått vidare.
2 andra kontakten var när hon bjöd på dom bullar som det skrivs mycket om då var EB med
sen följer min chansning
!) andra gången. då dom tittar på huset mm
3) tredje gången då dom har hunnit tänka och smälta intrycket och hon säger kanske " jag vill besiktiga huset och få det värderat, och Esb säger jag vill inte ha en mäklare.
4) besiktning av Anticimex 2 dagar (kanske var han med båda gg) dvs 4 gg då
5) genomgång av köpeavtalets innebörd och vad som skulle ingå i detta.
6) kontroll av detta gemensamt och kanske justering om allt inte stämde.
7) kontraktskrivandets dag
8 ) dagen då dom var där och röjde då var han där.

så 8-9 är det troligen om min beräkning håller eller fler.

Glöm inte 4-5 möten med nybakta bullar, pushup, tajt uringad tshirt, innan övertalningen lyckades.
2020-12-27, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fullblitz
Flera av kraven i texten ovanför kräver att Dietz har haft en direkt dialog med Esbjörn, har han det och att det är Esbjörn som förmedlat dessa till han och inte Ebba Busch så ligger Esbjörn mer illa till skulle jag säga. Är det så att Ebba Busch fritt fantiserat ihop något som Dietz bara plitat ner så borde Dietz minst få en anmärkning alternativt bli av med sin mäklarlegitimation.

Ebba Busch borde ha en ganska enkel match i en rättegång om Dietz kommer in och vittnar gällande hur Esbjörn var vid affären.

Bland annat står det på FMI "Mäklaren ska göra vad hen kan för att säljarens och köparens överenskommelser blir dokumenterade."

Kanske rent av är Dietz som Ebba Busch borde dra inför domstol om det inte går vägen med Esbjörn.

Jag förstår hur du tänker. Det skulle givetvis kunna varit så rent hypotetiskt om. Det faller väl dock lite på sin egen orimlighet att mäklaren ej fått något underlag? Det är väl också orimligt att ena parten skulle olovligen lägga till information i avtalet som både köpare och säljare ej kommit överens om.

Jag har svårt att se att det går till så att en mäklare utför djupintervjuer med både säljare och köpare för att se till att allt kommit med, utan det sköts innan det kommer till att formalisera i ett kontrakt.
Senast redigerad av kaspuh 2020-12-27 kl. 00:08.
2020-12-27, 00:06
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fullblitz

Egentligen behöver dom inte träffas det kan dokumenteras på ett papper som lämnats över till honom som han sen renskrivit och efter genomgång av detta som han då godkände iom. att han signerade detta är fullt tillräckligt i detta scenario (med tanke på Corona)
Esbjörn behöver väl inte skriva brevet själv, det räcker att han skriver under det.

Detta är väl dokumenterat i avtalet

Senast redigerad av braattha 2020-12-27 kl. 00:23.
2020-12-27, 00:25
Avslutad
Citat:
Egentligen behöver dom inte träffas det kan dokumenteras på ett papper som lämnats över till honom som han sen renskrivit och efter genomgång av detta som han då godkände iom. att han signerade detta är fullt tillräckligt i detta scenario (med tanke på Corona

Detta är väl dokumenterat i avtalet

Synd att inte EBT är lika klok som Dietz då, tänkte då på Corona vilket du nu plockar som ett argument att Dietz gjort sitt jobb hemifrån.
Utan EBT hon utsatte Esbjörn gång efter gång efter gång för risker att bli smittad av Corona
Vid eftertanke måste ju även den största EBT fan även tycka att hon åtminstone gjort fel som utsatte honom för Coronarisk så många ggr.
2020-12-27, 00:52
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaspuh

Det är en efterhandskonstruktion, och eftersom Esbjörn dessutom polisanmält Ebba trots att han vet att hon är oskyldig, så kan Esbjörn åka dit för falsk angivelse, som är ett ganska allvarligt brott, det kan ge fängelse i upp till två år.
2020-12-27, 00:57
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LawNumberSix
Synd att inte EBT är lika klok som Dietz då, tänkte då på Corona vilket du nu plockar som ett argument att Dietz gjort sitt jobb hemifrån.
Utan EBT hon utsatte Esbjörn gång efter gång efter gång för risker att bli smittad av Corona
Vid eftertanke måste ju även den största EBT fan även tycka att hon åtminstone gjort fel som utsatte honom för Coronarisk så många ggr.

Det är ju det hon gjort då hon satt längst bort vid bordet då avtalet skrevs enligt intervjun i Expressen, samt att hon har alla papper i ordning och den som gömmer sig är inte utan skuld.

Godnatt!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in