Citat:
Ursprungligen postat av
den-kristne
Ja, vi läser alla samma dokument och tolkar dem på olika vis. Det är inte förrän 10:e Mars som det drar igång på allvar med hans utsagor. Fram till den tiden går det att ta sig an massa informationer.
Personligen mäter jag inte så stort värde i det där. Kanske att SE varit vid Grand och sett LOP, han kan också varit annorstädes på andra uppdrag eller möten. Men grejen är ju den att han ljugit om att han varit på sitt kontor hela tiden. Det är därför det slås upp. Den som talar osanning i ett..osv.
Man kan tycka vad man vill om YN:s observation. Själv tillhör jag dem som anser att saken borde ha utretts betydligt mer grundligt än vad som skedde. Det fanns ingen orsak att där helt avskriva SE. Det fanns tveksamheter kring fotokonfrontationen där YN skall ha förevisats en bild från media där SE ej hade samma rock som på mordkvällen.
Jag skall inte vidare kommentera presskonferensen annat än att säga jag inte delar KP:s uppfattning om att "det kan inte uteslutas" att "det skall ha handlat om en konspiration". Han tycks mest luta åt att så inte var fallet. Det är "den ensamme galningen" som spökat även i den sista PU. Min starka övertygelse är att det just handlade om en konspiration. Utan en sådan ser jag SE som ej misstänkt.
TP eller ej, för egen del har jag varit misstänksam mot SE ända sedan jag i 20-årsåldern såg honom på det där Rapport-inslaget. Jag mindes också den där teckningen i pressen då av GM som i utstyrsel påminde starkt om SE.
Lägg därtill SE:s helt fantastiska vittnesmålsuppgifter och hans påstådda agerande på mordplatsen, men inte så värst mycket folk som lagt märke till honom etc. Så visst kan detta väcka tankar. Sedan är det ju på svagsidan att tillstå att det inte precis vimlat av vittnen på mordplatsen som sett en keps på GM. Hur mycket värde man nu kan lägga i det.
Men det går inte att ta till sig så mycket information om man begränsar diskussionen till vad han visste lördag f.m.
Vi har då observationen av Jeppsson som är en fråga där de gått ordentligt på grund. Gula linjer i all ära, men varför inte ens våga tänka tanken att han sett honom från den enda rimliga platsen. Nämligen mordplatsen.
Vi har den blå täckjackan, och vi har starka indikationer på att han berättat saker till Skandia-personalen som han inte kunnat veta.
Men han nekar till att han var ute tidigare på kvällen i ett förhör den 25/3.
Han kanske inte minns just denna kväll, men det vore ju konstigt om han suttit inne på rummet i 15 timmar i sträck utan mat och frisk luft.
Vad gjorde han då under denna mystiska utevistelse som kan kopplas till mordet?
1. Han var i gamla stan och smög på Palme? (Var det inte TP som trodde på den ett tag)
2. Han var vid Grand och såg Palme, men det var ju i så fall en information som han inte kan ha haft någon praktisk nytta av eftersom han ändå inte hunnit fram till stämpelklockan vid den sista promenaden från Grand 23.17. Även de förhoppningsfulla upptågsmakarna på veckans brott misslyckades.
Ätit mat kl 20 är väl den mest naturliga förklaringen?
Men att skjuta statsministrar på fastande mage är kanske ogenomförbart, och måhända är därför man fäster så stor vikt vid att han ”ljuger som en häst travar” i denna helt avgörande fråga?
Tecknade bilder av personer som inte varit på plats är fantasiprodukter.
Jag kommer att tänka på Ålandskvinnan som direkt igenkände mannen i butiken på att hans kroppskonstitution liknade en teckning från Expressen den 2/3, vilket hon också kom på då hon fick se SE i tidningen den 7:e april.
Sedan broderade hon likt sina foliehattsvänner på filter olika teorier. För hennes del handlade det om att frun och Engström sprungit vapenstafett på Tunnelgatan.
Bilden är f.ö inte speciellt lik Engström heller, men kan få katastrofala följder om fantasierna får fritt spelrum.