2021-02-08, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Ja, det är en självklarhet för den som inser att hen bör göra så. Inget konstigt, fullt normalt. Har hänt många gånger, kommer hända många fler gånger, i världshistorien.

Och nej, alla yrkanden och inlagor måste inte göras om.

Du fattar verkligen ingenting, du är till och med så korkad att du inte ens förstår att du inte förstår.

Dunning-Kruger ...

Jaså? Om Ebba yrkar att affären skall slutföras enligt att handpenning redan betalt.
Och... 395 000 blir återbetalt. Vad är dessa pengar? Ebba godkänner förmodligen inte det som återbetalning - varför skulle hon? Så vad representerar pengarna?... enligt en dom är handpenningen betald.
Så då måste alltså Esbjörn kräva tillbaka dessa pengar vid sidan om domen?

Om Ebba vinner (OM Esbjörn återbetalt) så borde ju Esbjörn fått ränta för pengarna som var hans.
Vilket också innebär en ändrad inlaga.

Du bara dividerar om ingenting alls.

Bara en massa krångel att skicka tillbaka pengar, en total ickefråga som du vill vända mot Esbjörn.
Du försöker inte ens vara objektiv....
2021-02-08, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Garre74
Jaså? Om Ebba yrkar att affären skall slutföras enligt att handpenning redan betalt.
Och... 395 000 blir återbetalt. Vad är dessa pengar? Ebba godkänner förmodligen inte det som återbetalning - varför skulle hon? Så vad representerar pengarna?... enligt en dom är handpenningen betald.
Så då måste alltså Esbjörn kräva tillbaka dessa pengar vid sidan om domen?

Om Ebba vinner (OM Esbjörn återbetalt) så borde ju Esbjörn fått ränta för pengarna som var hans.
Vilket också innebär en ändrad inlaga.

Du bara dividerar om ingenting alls.

Bara en massa krångel att skicka tillbaka pengar, en total ickefråga som du vill vända mot Esbjörn.
Du försöker inte ens vara objektiv....
Esbjörn hävdar att han har försökt återbetala pengarna, men han har inget som styrker det påståendet. Då kan det inte vara ett bevis på att han har försökt få köpet att gå tillbaka, det är en efterhandskonstruktion.
2021-02-08, 12:12
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gerhardt
Esbjörn gick dit för att han blev ditbjuden på kaffe och kaka. Var har du fått det ifrån att han gick dit i avsikt att sälja ... hittepå?

Vadå "hen" liksom? Är du dum i huvudet?

Esbjörn kontaktas av en bekant för Ebbas räkning, då det framkommit han sökte köpare.
Han tillfrågas om han kan tänka sig sälja till Ebba och i så fall, besöka henne för närmare diskussion om försäljningen.
Så ja han gick dit som säljare och inte bara en gång, han besökte henne många gånger innan dom gjort upp hela affären.

Hen används vid tillfällen där personens kön är okänt, se gärna SAOL.
Det finns ingenstans angivet könet på den ledsagare som inte ville presentera sig.
2021-02-08, 12:12
Avslutad
Citat:
Det räcker faktiskt inte för att ogiltigförklara avtalet. Esbjörn måste också visa att priset är en struntsumma jämfört med husets faktiska värde, och kan måste visa att Ebba varit medveten både om Esbjörns påstådda demens och att priset var fel. Annars gäller avtalet.

It's the law

Nu är jag övertygad om att gubben inte var så psykisk nedsatt att avtalet kan ogiltigförklaras, men vet att vid ex allvarlig psykisk störning så kan det ogiltigförklaras, men mg veterligen krävs inte ytterligare rekvesit i form av oskäligt pris för att det ska hävas, vad hittar du det?
2021-02-08, 12:13
Medlem
trngws avatar
"Jo jag vet att vi har ett avtal om att du fick köpa det.
Och jag vet att du betalat handpenning.

Men nu har jag ångrat mig, så du får det inte.
Och vill du ha tillbaka handpenningen så får du stämma mig till domstol. Innan dom säger att jag måste betala tillbaka den bara för att jag ångrat mig tänker jag inte göra det."

Tänk att det på riktigt finns människor i Sverige, idag, som är så korkade.
2021-02-08, 12:15
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ja visst, jag håller med om ovanstående. Det är bara en pusselbit som gör att pusslet inte passar.

Varför var det så viktigt för ESBJÖRN att hålla Monikas identitet hemlig, att han sket i mötet när de undrade vem hon var?

En annan intressant fråga är hur bekant Esbjörn är med Monika. Umgås de privat, dricker kaffe tillsammans osv, eller kände de inte alls varandra innan detta?

Monika är ju uppenbarligen länken mellan Maggan och Binninge. Men är Esbjörn med i den bekantskapskretsen, och som sagt, varför behovet av att hålla Monikas identitet hemlig?
Ni krånglar till det.
Tror att han vände eftersom "hans ombud" bara var med via telefon.

Citat:
Johann Binninge, ombud för Esbjörn, säger att han inte tagit del av den slutliga versionen av stämningen som lämnats in till domstolen.
– Men jag tycker det är märkligt eftersom Ebba tidigare sagt att hon var beredd att backa ur affären om Esbjörn inte ville sälja.

Varför lämnade Esbjörn det inplanerade mötet?
– Esbjörn ville inte gå in själv utan ville ha en ledsagare in till mötet som ett stöd. Han ville inte sitta själv i rummet med Ebba och advokaten.

Borde inte du som ombud ha varit med fysiskt vid mötet och inte per telefon?
– Jo, det borde jag ha varit. Det bestämdes väldigt fort och jag hade inte möjlighet att infinna mig utan Esbjörn tyckte det gick bra om jag var med på telefon.

Han hade inte möjlighet att infinna sig?
Suck!
Misstänker att festande kom i vägen.
2021-02-08, 12:16
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Nu är jag övertygad om att gubben inte var så psykisk nedsatt att avtalet kan ogiltigförklaras, men vet att vid ex allvarlig psykisk störning så kan det ogiltigförklaras, men mg veterligen krävs inte ytterligare rekvesit i form av oskäligt pris för att det ska hävas, vad hittar du det?

Avtalslagen paragraf 31

Den som Esbjörn/Binninge hävdar till sitt försvar i denna frågan.

Den är mycket tydlig på dessa punkter.
Det är också väl avhandlat i tråden tidigare.
Se gärna www.lagen.nu
2021-02-08, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Esbjörn hävdar att han har försökt återbetala pengarna, men han har inget som styrker det påståendet. Då kan det inte vara ett bevis på att han har försökt få köpet att gå tillbaka, det är en efterhandskonstruktion.

Det (en efterhandskonstruktion) kan det säkert vara, eller att han inte gjort alla försök han kunna gjort. Vet inte.

Dock bara det är en icke-fråga. De är i en tvist, det är ju inte bara att skicka tillbaka pengarna och säga
"...jag går inte med på affären".

I ett större perspektiv är det självklart intressant vilka samtal han ringt, hur han försökte nå Ebba, när osv. Men att bara peka ut pengarna är lite andefattigt.
2021-02-08, 12:20
Avslutad
Citat:
Avtalslagen paragraf 31

Den som Esbjörn/Binninge hävdar till sitt försvar i denna frågan.

Den är mycket tydlig på dessa punkter.
Det är också väl avhandlat i tråden tidigare.
Se gärna www.lagen.nu

Ja fast det är ...oförstånd ELLER...missförhållande till det vederlag. Det innebär att bägge inte behöver vara uppfyllda utan kan verka som ogiltigförklaring var för sig.
2021-02-08, 12:20
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LawNumberSix
Du har minst sagt intelligenta välformulerade inlägg, dessa visar väl på vem av er som är korkad.
(Bara en notis och har egentligen inget med sakfrågan i affären att göra.)

Tack! Tänk att jag äntligen lyckats skriva ett inlägg så enkelt formulerat att till och med du kunde förstå det.
2021-02-08, 12:23
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lallisen
Jag kör mitt eget skräp till åvc.

Ebba verkar ha samvete som är öppnare än plånboken och verkar trivas bättre på nattklubb än på åvc.

Min gissning är att hon inte bangar för lite fulsanering om hon kan spara en slant.
Din gissning att hon gör som en tråkig sosse kräver ordentliga källor.

Ja hon är ju ingen miljöpartist så om hon vill slänga saker på Åtv. så får hon säkert det med men ej i sjön, dvs att bygga en flytbrygga med gamla oljefat som var populärt förr är ju ingen bra ide
Det går säkert lämna dom på återvinningen med mot en kostnad, detta är i relation till vad priset på fastigheten landade på vilket båda säkert diskuterade, då Esb kom med det slutliga priset som EB accepterade
2021-02-08, 12:30
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lallisen
Siffran 300-500 k var alltså propaganda?

Fråga du istället Anticimex som tillbringade 2 dar på fastigheten, om kostnaden är propaganda.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in