2021-02-08, 09:14
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Och kostnaderna bara försvinner då för annan vård.

Resultat mäts för en viss given period.. annars blir det lite märkligt.

Då det räcker och blir över med skräckpropaganda... .. hur mycket har sjukvårdens kostnader ökat under 2020.. och vad avser denna kostnadsökning?
Citera
2021-02-08, 09:15
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
Jag tror att man måste hålla isär begrepp här.

Ja, trodde man att ”allt” det skulle vara löst till sommaren ser det det sämre ut. Men även om t ex AZ fungerar sämre mot SA-varianten kommer befintliga vaccin hjälpa oss att trycka tillbaka smittan, få ner dödstalen och lätta på trycket i sjukvården tillsammans med säsongseffekten.

För oss kommer sommaren väldigt lägligt och till hösten kommer vi veta mer angående vilka vaccin som i PRAKTIKEN fungerar bäst och ha tillgång till uppdaterade varianter/booster-doser.

Köper inte den nattsvarta bilden som målas upp här i tråden. Så klart suboptimalt med vissa av varianterna men å andra sidan var man ju inställd på att detta skulle bli lite av en säsongsinfluensa.
Alla även AZ är på gång med anpassade boostervacciner till hösten.

Funderat lite över AZ:s ev. problem med andra dosen. Det tycks handla bara om ett kortvarigt immunsvar mot adenoviruset då man ser att effektiviteten ökar om man förlänger tiden mellan doserna. Så det går säkert alldeles utmärkt att använda samma vektor för booster-shots i höst.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Sverige är ett av de länder som drabbats ekonomiskt lindrigast i världen och dessutom inte behövt låna upp speciellt mkt på sin statsskuld .Vissa länder har dragit på sin enorma statsskulder som kommer att påverka samhället/folkhälsan för lång tid framöver.

Detta är en av alla artiklar, nyligen publicerade i DN

https://www.dn.se/ekonomi/imf-svensk-pandemistrategi-fordrojde-nedgangen-i-ekonomin/

Sverige får högt betyg för den ekonomiska krishanteringen i ett nytt utlåtande från Internationella valutafonden, IMF.

Khaled Sakr pekar på att Sveriges utgångsläge var starkt och att ekonomin har en gynnsam sammansättning, med en liten besöksindustri och en hög andel jobb som kan utföras på distans. Långt gången digitalisering har också hjälpt. Ytterligare en fördel har varit att ett friskt och starkt banksystem.

– Krispolitiken var snabb och flink, det fanns ingen tvekan om att acceptera ett budgetunderskott. Även Riksbanken agerade snabbt med kvantitativa lättnader och riktade åtgärder, samtidigt som makrotillsynsåtgärder mot bankerna lättades, säger han.
Man är även väldigt noga med att påpeka följande sak; "det beror alltså inte på smittskyddsstrategin." En liten detalj du passande utelämnade.

Att Sverige robotiserar, automatiserar, digitaliserar är naturligtvis även det faktorer som påverkar samhällsekonomin under coronan. Att det skulle ha särskilt positiva återverkningar mitt under brinnande pandemi är dock mer oklart.

Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Är det någon som tror på Kinas uppgifter överhuvudtaget? Först startar dom denna pandemi, mörkar den så att den får ordentlig spridning i världen. Sen svetsar dom in folk och behandlar folk som djur. Kommunistdiktaturen är verkligen ett föredöme på många sätt och vis.....
Nja, man får väl även se det som en styrkedemonstration från Kinas sida. Kanske leder det till att fienden tänker sig för en extra gång innan man starta en biologisk krigföringskampanj mot dem.
Citera
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
Jag tror att man måste hålla isär begrepp här.

Ja, trodde man att ”allt” det skulle vara löst till sommaren ser det det sämre ut. Men även om t ex AZ fungerar sämre mot SA-varianten kommer befintliga vaccin hjälpa oss att trycka tillbaka smittan, få ner dödstalen och lätta på trycket i sjukvården tillsammans med säsongseffekten.

För oss kommer sommaren väldigt lägligt och till hösten kommer vi veta mer angående vilka vaccin som i PRAKTIKEN fungerar bäst och ha tillgång till uppdaterade varianter/booster-doser.

Köper inte den nattsvarta bilden som målas upp här i tråden. Så klart suboptimalt med vissa av varianterna men å andra sidan var man ju inställd på att detta skulle bli lite av en säsongsinfluensa.

Man önskar bara att skiten kan mutera till något lite mer hanterbart.
Känns som att den jävulen just nu hittar obehagligare egenskaper.
Citera
2021-02-08, 09:16
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Du har gripit det om brev helt ur luften eller? Spekulerar lite bara!

https://www.dn.se/sverige/flera-regioner-saknar-fardig-plan-for-vaccinbokning/
Vad menar du??? Jag har inte gripit något ur luften.
Jag har klart och tydligt skrivit att informationen gäller Region Stockholm.

Som jag skrev tidigare inlägg står det på 1177 att i Region Stockholm kommer det att skickas ut brev och att man kommer att kunna boka tid på sin vårdcentral för vaccination.
Detta står under fliken "När kan jag vaccinera mig?"

I Stockholm behöver man varken dator eller bank-ID för boka tid på sin vårdcentral.
Man kan ringa och boka tid.
Skulle vårdcentralerna införa ett helt nytt system för bokning bara för vaccinet, menar du?
Hur ska de i så fall hinna göra det på bara några dagar?

Citat:
Kan jag boka vaccination nu?
Det går inte att boka tid eller ställa sig i någon kö för vaccinering ännu. Varken för allmänheten eller för personer i riskgrupper eller på andra särskilda boenden än de som successivt erbjuds vaccination. Vem som får vaccin först styrs av nationella prioriteringar. Tillgången till vaccin är fortfarande begränsad.

Preliminärt under februari
Du som är född 1956 eller tidigare
Du kommer att få hem ett brev med information om hur du bokar din tid för vaccination på vårdcentralen där du är listad, men denna bokning är ännu inte öppen.

(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)

Samma information lämnade regionens vaccinsamordnare härom veckan i en chatt på SVT:

Citat:
En av vanligaste frågorna idag var hur 70-plussare ska få veta när de ska vaccinera sig. Magnus Thyberg hälsar att alla över 70 kommer att få information hem om hur de ska boka sig för vaccination.

Vaccinationen för de över 70 kommer förhoppningsvis igång i februari, beroende på leveranserna.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/stall-din-fraga-till-regionens-vaccinsamordnare
Citera
2021-02-08, 09:16
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
Resultat mäts för en viss given period.. annars blir det lite märkligt.

Då det räcker och blir över med skräckpropaganda... .. hur mycket har sjukvårdens kostnader ökat under 2020.. och vad avser denna kostnadsökning?
Du ser inga kostnadsökningar, eller?

Kan du utveckla det?
Citera
2021-02-08, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
Måste säga att det är fascinerande med alla no nonsense tough guys i den här tråden som paradoxalt nog samtidigt är så rädda för "covid-19" att de knappt vet vart de ska ta vägen. Humor på hög nivå.

Endast ett patetiskt jävla nervvrak kan vara rädd för detta "virus". Är du under 70 år är det fan större risk att dö av ett blixtnedslag.

Utom möjligtvis om du är en tjockis. Men då får du ju skylla dig själv.

Nej, ni är så jävla hjärntvättade så det är sanslöst. Sorgligt att bevittna.

Det känns som att vi snart måste dela upp samhället i två. En del för de hjärntvättade, dvs de livrädda sängvätarna, och ett parallellt samhälle för oss andra där människor lever sina liv istället för att sitta hemma och vara rädda. Nuvarande situation håller helt enkelt inte längre.

Om du kan sopa undan lite testosteron en stund och koppla in hjärnbalken så kanske du kan greppa att folk inte är så rädda för sin egen skull men vill få stopp på smittan för att de är rädda om sina nära och kära som är äldre eller kanske tillhör riskgrupp. Kallas omtanke och empati.

Det är du och alla andra som ”lever sina liv istället för att sitta hemma” och era små förkylningar som gör att vi inte får stopp på skiten. Dessutom bidrar ni till en ökad smittspridning som i sin tur innebär större risk för olika mutationer, och har vi otur så kan vi få en mutation som inte ens ditt vältränade, sockerfria arsle kan rå på.

Så visa lite jävla respekt för människor som gör vad de kan för att inte bidra till mer smitta.
Citera
2021-02-08, 09:21
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Man kan också fråga sig hur oberoende teamet från WHO är och vilka intressen de har. Om viruset är resultatet av manipulationer i ett labb vore det förödande för all liknande forskning. Det kan bli förbud eller omöjligt att få finansiering. Så tyvärr har nog ingen kollega till Fladdermuskvinnan något intresse av att bevisa att viruset är manipulerat i labb.
Bill Gates är näst största finansiär av WHO efter USA. Och Bill är "övertygad" om att viruset har ett naturligt ursprung.

https://open.who.int/2018-19/contributors/contributor
Citera
2021-02-08, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Jag är rädd att när det blir din tur att vaccineras då är vaccinet så gott som värdelös.

https://edition.cnn.com/2021/02/07/health/south-africa-astrazeneca-vaccine-study/index.html
Är osäker på vilken bolagsrepresentant det var som med emfas tillkännagav att det skulle ta i runda slängar 6 veckor, inte mer, att hamra ut en modifierad variant...nu säger AZ detta:
In a previous statement, the company said it is working with Oxford University to adapt the vaccine against the B.1.351 variant so "it is ready for Autumn delivery should it be needed."
Det är en viss skillnad det.
Citera
2021-02-08, 09:30
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
Bill Gates är näst största finansiär av WHO efter USA. Och Bill är "övertygad" om att viruset har ett naturligt ursprung.

https://open.who.int/2018-19/contributors/contributor

Bill är en kapitalistisk investerare och fjant som inte har rätt kompetens att uttala sig om virus ursprung. Jag skull inte lyssna på honom om jag var du. Kolla i stället vad han köper för aktier.

Är man superrik vill man gärna spela filantrop också. En mycket vanligt företeelse bland de amerikanska mångmiljardärerna.
Citera
2021-02-08, 09:35
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Du ser inga kostnadsökningar, eller?

Kan du utveckla det?

Inget jag behöver utveckla.. sprider du en massa dynga här eller vad?

Att sjukvård kostar är inget nytt.. precis som vårt utbildningssystem och vägunderhåll mm... och allt betalas med skattemedel.

Du kommer med en massa påstående kopplat till Covid19.. om det är någon som skall utveckla sin "one-liner" så är det du.
Citera
2021-02-08, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dooop
Man är även väldigt noga med att påpeka följande sak; "det beror alltså inte på smittskyddsstrategin." En liten detalj du passande utelämnade.

Jag svarade en skribent som påstod att Sverige drabbats hårt ekonomiskt eftersom vi drabbats hårt (likt många andra länder när det kommer till antal avlidna). Vi har klarat detta väldigt bra i jämförelse rent ekonomiskt, det var det jag svarade på.

Alla länder har drabbats hårt ekonomiskt, några riktigt brutalt p g a hårda lockdowns och avsaknad intäkter (t ex från turism)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in