2021-02-07, 21:55
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Jag tycker din tidslinje är rimlig, men jag vill lägga till ett par punkter:

ca 01:05-01:10: Bryggan beordrar maskin att pumpa vatten mellan ballasttankarna (vilket inte går).
ca 01:10 Larm i högtalarna på estniska
01:02-01:22: Bryggan vidtar inga som helst åtgärder och skickar inget nödanrop (möjligen går det ut ett 01:16)

Varför skickar bryggan inte Mayday omgående då slagsidan nått 20-30 grader? Det är ju mer än vad krängningstankarna kan klara ens om de är i jämvikt. Med tanke på Thigers berättelse om hur svårt det var att ta sig ut på däck omedelbart efter överhalningen så måste denna slagsida uppstått inom ett par minuter efter 01:02. Och har de sett vatten vid bogporten så är det obegripligt att de inte skulle förstå hur allvarligt läget är. Kan befälet fått totalpanik och handlingsförlamning då BB-giren inte fick den effekt som önskades och katastrofen blev uppenbar? Något konstigt är det för 3M Treu identifierar inget av befälen i Maydaytrafiken. (https://web.archive.org/web/20040328195228/http://www.estoniaferrydisaster.net/estonia%20final%20report/enclosures%20HTM/enc%202/21.2.3.271.htm, s.6). I det skedet tänker jag att det naturliga hade varit att kapten talade till kapten, och på Silja Europa är det ju kapten som talar.

Slutligen är det ett stort frågetecken varför de 01:24 i radion säger att slagsidan är 20-30 grader. Vid det laget är gängse bedömning numera (e.g. HSVA och SSPA) att slagsidan är 45-50 grader. Vi vet att den var ca 90 grader 01:31 då en passagerare går på däcksidan och hans klocka stannar. Slagsidan har knappast ökat med 10 grader i minuten från 01:25-01:31. (http://www.itdemokrati.nu/msestoniaeng/HSVA_english.pdf, s.18).

Den som ropar mayday är andrestyrman Tormi Ainsalu och den som först svarar på Silja Europa är vakthavande styrman Teijo Seppelin. Sedan tar på Estonia tredje styrman Andres Tammes över samtalet och talar finska med Seppelin. Kapterna Jan-Tore Thörnroos på Europa och Esa Mäkelä på Viking Mariella är inte på sina respektive bryggor då utan anländer en stund senare. På bryggan hörs överstyrman Juhan Herma ropa ut positionen.

Kapten Arvo Andresson har då förmodligen lämnat bryggan på Estonia.
Citera
2021-02-07, 22:04
Medlem
Citat:
Jag tycker din tidslinje är rimlig, men jag vill lägga till ett par punkter:

ca 01:05-01:10: Bryggan beordrar maskin att pumpa vatten mellan ballasttankarna (vilket inte går).
ca 01:10 Larm i högtalarna på estniska
01:02-01:22: Bryggan vidtar inga som helst åtgärder och skickar inget nödanrop (möjligen går det ut ett 01:16)

En åtgärd vidtar de faktiskt och det är att stänga de vattentäta dörrarna, antagligen görs detta som reaktion på Lindes rapport om vatten på däck 1. Låt oss säga 01:05. Eftersom vi klarade ut att ingen överlevande passagerare från däck 1 vittnar om att de har sett eller hört stängningen av dessa dörrar kan vi också dra slutsatsen att den absolut sista chansen att komma ut från däck 1 var att lämna kring 01:04, d v s de som inte redan hade flytt vid överhalningen hade ca två minuter på sig att lämna hytten och börja klättra.

Det är från denna tidpunkt vi har Holger Wachtmeisters vittnesmål (om slagsida, människor som kanar och att det är svårt att ta sig fram) och, tror jag, även ett par av bibelskoleelevernas. Dessa vittnen hör rimligen till de sista som räddar sig från däck 1.
Citera
2021-02-07, 22:19
Medlem
farbror_barbro.
Kommer inte i håg vad personerna hette. De kan också ha sett fel såklart vilka de nu var.
Citera
2021-02-07, 22:21
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Du listar ett veritabelt smörgåsbord av uppgifter som var och en skulle kunna bidra till haveriet, men det finns ju inget samband mellan dem. Var det hål i krängningstanken, eller kloaktanken, eller var det poolen? Och vad har det med bogvisiret att göra?

En gemensam nämnare är att det saknas stöd för i princip alla dina punkter, förutom bogvisirets dåliga skick. Inte bara det, vi vet idag efter Dplay/Monsters dykningar att det inte finns några andra synliga hål i skrovet. Vi kan vara rätt säkra på det, eftersom ABs reporter tittade i genom hela filmmaterialet. Detta är helt i linje med det faktum att Rabe/Bemis inte hittade några verkliga hål under sina två dykexpeditioner 1998-2002, något mytomanen Rabe inte erkänt än idag. Så iden om hål in till SB krängningstank kan du glömma. Ja, såvida du inte menar en mindre spricka utan bäring på haveriet. Skrovet vid den tanken ligger synligt strax över och akter om det nya hålet/sprickan mellan hyttavd. 4/5 och däck 1/2 (https://www.estoniaferrydisaster.net/estonia%20final%20report/SHEETS/pg529.htm).

GGE: s analyser av videomaterialet säger alltså att det finns rosthål i skrovet som syns på filmerna, som dock inte visar hela styrbordssidan. Det ser också så ut på bilderna och det finns ingen direkt anledning att misstro analysen. Att Aftonbladets journalist inte upptäcker några hål är inget större belägg för att det inte finns några.

https://www.estoniaferrydisaster.net/estonia%20final%20report/29.5.htm

Det är forfarande inte heller avgjort om det finns ett hål som inte syns i fickan till styrbords stabilisator, något som förts fram som en tänkbar möjlighet.
Citera
2021-02-07, 22:55
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Den som ropar mayday är andrestyrman Tormi Ainsalu och den som först svarar på Silja Europa är vakthavande styrman Teijo Seppelin. Sedan tar på Estonia tredje styrman Andres Tammes över samtalet och talar finska med Seppelin. Kapterna Jan-Tore Thörnroos på Europa och Esa Mäkelä på Viking Mariella är inte på sina respektive bryggor då utan anländer en stund senare. På bryggan hörs överstyrman Juhan Herma ropa ut positionen.

Kapten Arvo Andresson har då förmodligen lämnat bryggan på Estonia.
Haveriet startar ju av allt att döma ganska precis 01:00, och då är ju kapten Andressen på bryggan. Han kan väl knappast ha lämnat just då allt går åt h-e?

Och de är ju två fartygsbefäl om jag fattat rätt. Jag finner det anmärkningsvärt att varken Andressen eller Piht talar i radion, särskilt på slutet.
Senast redigerad av farbror_barbro 2021-02-07 kl. 23:00.
Citera
2021-02-07, 23:00
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergdagen
En åtgärd vidtar de faktiskt och det är att stänga de vattentäta dörrarna, antagligen görs detta som reaktion på Lindes rapport om vatten på däck 1. Låt oss säga 01:05. Eftersom vi klarade ut att ingen överlevande passagerare från däck 1 vittnar om att de har sett eller hört stängningen av dessa dörrar kan vi också dra slutsatsen att den absolut sista chansen att komma ut från däck 1 var att lämna kring 01:04, d v s de som inte redan hade flytt vid överhalningen hade ca två minuter på sig att lämna hytten och börja klättra.

Det är från denna tidpunkt vi har Holger Wachtmeisters vittnesmål (om slagsida, människor som kanar och att det är svårt att ta sig fram) och, tror jag, även ett par av bibelskoleelevernas. Dessa vittnen hör rimligen till de sista som räddar sig från däck 1.
Det är nog rimligt med 01:04-01:05. Vi har Övbergs vittnesmål om att han gick på väggen i trapphuset med ca 45 grader slagsida, men då bör han ha varit en av de absolut sista att ta sig levande från däck 1. Ingen av dessa vittnar om något mer än små mängder vatten på däck 1, så det är något annat som orsakar den stora slagsidan efter överhalningen.

Wachtmeister verkar vara lite av en ubermensch, en verklig överlevare!
Senast redigerad av farbror_barbro 2021-02-07 kl. 23:09.
Citera
2021-02-07, 23:04
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
GGE: s analyser av videomaterialet säger alltså att det finns rosthål i skrovet som syns på filmerna, som dock inte visar hela styrbordssidan. Det ser också så ut på bilderna och det finns ingen direkt anledning att misstro analysen. Att Aftonbladets journalist inte upptäcker några hål är inget större belägg för att det inte finns några.

https://www.estoniaferrydisaster.net/estonia%20final%20report/29.5.htm

Det är forfarande inte heller avgjort om det finns ett hål som inte syns i fickan till styrbords stabilisator, något som förts fram som en tänkbar möjlighet.
Visst kan det finnas små rosthål i skrovet (som man av okänd anledning inte åtgärdade på varvet i januari 1994), men det sänker inget fartyg som Estonia. Hon hade ju länspumpar. Och man kan såklart hypotetiskt tänka sig läckage från stabfenornas boxar på däck 0, men nu råkar vi ha ett vittne Sillaste som passerar där både före och efter haveriet startar. Han ser inget vatten och vi har ingen anledning att misstro honom om det. Case closed, eller hur tänker du?

För min del blir det lite mycket om vi inte bara skall diskutera de två hål som man faktiskt hittat, utan också hypotetiska hål som ingen hittat fast de skall ligga i den synliga delen av botten. Inte ens Rabe/Bemis som gjorde minst två dykexpeditioner 1998-2002 utan att hitta något.
Senast redigerad av farbror_barbro 2021-02-07 kl. 23:09.
Citera
2021-02-07, 23:24
Medlem
Citat:
Haveriet startar ju av allt att döma ganska precis 01:00, och då är ju kapten Andressen på bryggan. Han kan väl knappast ha lämnat just då allt går åt h-e?

Och de är ju två fartygsbefäl om jag fattat rätt. Jag finner det anmärkningsvärt att varken Andressen eller Piht talar i radion, särskilt på slutet.

Piht var inte i tjänst. Tror syskonen Wachtmeister såg honom i restaurangen under kvällen men ingen har väl sett honom i anslutning till haveriet? Däremot är det ju flera som påstår sig ha sett honom efteråt men det är en annan historia...

Citat:
Det är nog rimligt med 01:04-01:05. Vi har Övbergs vittnesmål om att han gick på väggen i trapphuset med ca 45 grader slagsida, men då bör han ha varit en av de absolut sista att ta sig levande från däck 1. Ingen av dessa vittnar om något mer än små mängder vatten på däck 1, så det är något annat som orsakar den stora slagsidan efter överhalningen.

Wachtmeister verkar vara lite av en ubermensch, en verklig överlevare!

I mitt huvud är Övberg ett par minuter före t.ex. Holger W. Han lämnar sin hytt efter de två smällarna kring 01:00 och upplever överhalningen i trapphuset mellan däck 1 och däck 2. HW springer i hyttkorridoren efter överhalningen, när det redan är så pass mycket slagsida att det är svårt att ta sig fram.

Övberg är ju också den som vittnar om svanhalsventilerna och vatten som sprutar ut ur dem, så jag vet inte om det är helt korrekt att säga att han bara vittnar om små mängder vatten. Men jag håller med dig om att hans vittnesmål är en anomali. De som annars berättar om vatten på däck 1 talar mest om rännilar.
Citera
2021-02-08, 07:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergdagen
Piht var inte i tjänst. Tror syskonen Wachtmeister såg honom i restaurangen under kvällen men ingen har väl sett honom i anslutning till haveriet? Däremot är det ju flera som påstår sig ha sett honom efteråt men det är en annan historia...
.

Piht var civil på resan. Skulle avlägga lotsprov på morgonen. Han sågs uppe på däck, delade ut flytvästar och gjorde (gissar jag) sitt bästa för att bringa någon slags ordning i kaoset. Står ett par meningar om det i JAIC:s rapport, där han omnämns som den ”alternerande befälhavaren”.

Han sågs även kliva i en räddningsflotte på slutet, tillsammans med några andra (se längst ner på sidan): https://www.estoniaferrydisaster.net/estonia%20final%20report/21.3.5.htm
Citera
2021-02-08, 11:21
Medlem
Citat:
Göteborgs tingsrätt friar de två svenska män som stått åtalade för brott mot lagen om gravfrid vid färjan Estonias vrak. Domstolen har därmed slagit fast att internationell lagstiftning väger tyngre än nationell som förbjuder undervattensverksamhet på platsen.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/idag-faller-domen-i-estonia-malet-i-goteborg
Citera
2021-02-08, 11:22
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
De blev frikända.
Citera
2021-02-08, 20:01
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dianthus
Piht var civil på resan. Skulle avlägga lotsprov på morgonen. Han sågs uppe på däck, delade ut flytvästar och gjorde (gissar jag) sitt bästa för att bringa någon slags ordning i kaoset. Står ett par meningar om det i JAIC:s rapport, där han omnämns som den ”alternerande befälhavaren”.

Han sågs även kliva i en räddningsflotte på slutet, tillsammans med några andra (se längst ner på sidan): https://www.estoniaferrydisaster.net/estonia%20final%20report/21.3.5.htm
Det ör en olycka att ingen från bryggan överlevde, trots att några av dem tog sig ut. De som var kvar vid Mayday-anropet hade såvitt jag kan bedöma ytterst små möjligheter att ta sig ut, för bryggan var stor med avstånd på flera meter från innervägg och intrumentpanel till ytterskott och dörr (se t.ex. bild 3 här: http://www.estline.ee/en/pildigalerii/estonia-bridge). Så när slagsidan nådde ~40 grader var de förmodligen dödsdömda.

På hemsidan ovan finns även bilder på maskinrummet och den panel (?) som lossnade av slagsidan: http://www.estline.ee/en/pildigalerii/estonia-engine.
Såvitt jag förstår är instrumentpanelen vi ser den som vetter akterut, mot maskinrummet. Därav ventilerna med nedfällbara lock i bakgrunden. Jag kan inte se den ökända monitorn, men den eller de skall sitta i mitten enligt GGEs ritning här:
https://www.estoniaferrydisaster.net/estonia%20final%20report/SHEETS/pg529.htm
En annan sak som är något av ett mysterium är hur 3M Treu kunde sitta kvar vid överhalningen på ~30 grader, för de enda stolar som syns är lösa montör-stolar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in