Citat:
Ursprungligen postat av
TashunkeWitko
Nu blir jag väldigt nyfiken. Jag håller med dig om att den allmänt vedertagna berättelsen kring hur mordet gick till (etablerad framförallt under CP-rättegången), i högre eller lägre utsträckning mycket väl kan vara felaktig. Men har du lust att utveckla denna tankegång, alltså vilka förändringar i AH:s vittnesmål du avser, men också vad ett ifrågasättande av detta skulle implicera?
Detta hade inte varit så viktigt alls egentligen, men det blev ju det i samma ögonblick som man pekade ut Engström, eftersom hans s.k ”bravader” hela tiden ska mätas mot de som är att betraktas som vederhäftiga.
Jag tar inte upp alla Annas förändringar i denna kommentar, men kan generellt säga att hon börjat med att hon ser en liggande man när de passerat Kungsgatan och tror att han fått ett epileptiskt anfall, sedan flyttas det till att hon sett honom precis ta mark, men hon har inte sett honom stå eller falla, sedan har hon sett honom stå och slungats i marken för att slutligen landa i att hon sett tre personer stå som i ett möte och att en plötsligt kastas i marken.
Det finns också mycket i vittnesmålen som berättar att hon inte alls var först framme, utan att hon kom dit efter många andra. Ingen har ju sett henne ensam vända Palme på rygg, men i hennes fall köper man det eftersom hon inte är lika lätt att ifrågasätta som Engström.
Engströms version stämmer dessutom bättre med Stefan G och hans kompisar.
Jag har skrivit om detta tidigare, men vissa har misstolkat mig och tycker att jag sprider missaktning mot Anna, men det är inte alls det som det handlar om.
För min del får hon gärna vara först framme och allt annat, men när föränderliga vittnesmål som inte har mycket stöd i de övriga vittnesmålen går ut över sanningen och andra anklagade vittnen tycker jag att det är relevant att peka på detta.
Det är f.ö fullt naturligt att vittnesmålen muterar.