2021-02-07, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Det är korrekt att alla har ett eget ansvar för sina handlingar. Det gäller inte bara SD utan även LW. När man vet att ens beteende är livsfarligt eftersom det provocerar en sjuk människa som LW visste att SD var måste man söka hjälp för att kunna avbryta sitt livsfarliga beteende.

Det var naturligtvis SD som var livsfarlig i ordets rätta bemärkelse. LW blev offret.
Det finns inga som helst förmildrande omständigheter för mordet. I din värld tror du kanske att SDs gärning betraktas som förmildrande med hänsyn till LWs beteende. Det kan du glömma. SD har fullt ansvar för sin gärning.
Citera
2021-02-07, 13:34
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Det gjorde hon också.

När man som smokeonthewter ställer frågan: "Men jag vill förstå vad LW kunde ha gjort annorlunda för att inte bli mördad.", minska man i samma mening gäringsmannens skuld till mordet, dvs ansvaret ligger på offrets beteende.

Man måste utgå från att mord inte är acceptabelt i samhället. Det är inte ett beteende som kan bortförklaras med att offret betedde sig på ett oönskat sätt.

Vad är ett oönskat beteende och för vem?
Var går gränsen för vad som är ett oönskat beteende?
Har vi lagar som hjälper oss att förstå vad som är ett oönskat beteende för ett offer?

Oönskade beteenden för en gm från offret kan vara

- att någon kränker dig
- att någon tjatar för mycket
- att någon går för lättklädd
- att någon har stulit från dig
- att någon har en gul tröja
- att någon är ful
- att någon säger emot

Var går gränsen då?

- kanske räcker det med att någon säger "din idiot"
- ta bort din tallrik
- har linne på sig
- snodde 100 kr från dig
- gula tröjor sticker i ögonen
- jag var på dåligt humör och tål inte fula trynen
- ingen säger emot mig

Vad jag menar är att det oönskade beteendet hos offret, det sitter i betraktarens ögon. Betraktaren, i det här fallet mördaren, väljer utifrån sitt eget perspektiv vad han/hon anser vara ett accepterat beteende.

När säger lagen till att offrets beteende är något att ta hänsyn till?

Det kan finnas tillfällen då mord kan anses vara enda lösningen. Det finns också tillfällen då lagen menar att det finns förmildrande omständigheter.

Om du känner dig hotad till livet, att du inte ser någon annan utväg än att döda någon, har du rätt att använda våld. Det kan också vara situationer där du blivit utsatt för saker som gör att lagen menar att det finns förmildrande omständigheter.

Men i Lenas fall kan man inte säga att Lenas hot om avslöjande, avregistrerade loggningar för HD eller Lenas försök till att tvinga till sig "tid" med SD, på något vis kan förmildra mordet.

Det är inte allvarliga hot eller kränkningar vi pratar om här. Det är hot som handlar om att avslöja en otrohet. Sådant får man stå ut och räkna med om man är otrogen.

Man ska inte behöva räkna med att dö för att man ställer någon mot väggen. Det är bara mördaren som rättfärdigar sitt mord med att; sparkar du mig på benen när jag säger till dig att inte göra det, då får du skylla dig själv (om du dör).

Det har funnits många, många andra möjligheter att lösa problemen.

Ja, Lena sökte hjälp så hon gjorde vad hon kunde var det jag menade till smokewater.
Citera
2021-02-07, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uncommon-name
[/b]

Flera olika teorier finns i tråden om vad triggern var. Jag kan fortfarande inte släppa tanken på att just detta meddelande skickas för att hon nu har listat ut att de ska åka ändå. Trots hennes hot om att då avslöja relationen och att det kvittar om det då tar slut mellan henne och SD för gott. För det har väl varit hans "mothot" mot LW? Att röjer hon deras relation så är dom over and done med varandra.
LW's håller en granat i handen i form av ett färdigt utkast i hennes dator. Bara att dra ut sprinten så ödeläggs SD's liv.
De menade allvar båda två och det var de medvetna om.
Att hon dessutom hade mage att ha en syrlig och sarkastisk ton i meddelandet eldade bara upp stämningen.

Vet ej om meddelandet är syrligt och sarkastiskt direkt eller om det faktisk är ett helt ärligt uttryckt att hon är lättad över sin påbörjade frigörelse från honom och hoppas de ska kunna förbli vänner.

Trots allt har hon vetat om USA-resan ca ett år innan avresa, vilket FR bekräftar i TR (ca 21:00 in i förhöret)

Föga utgör väl här den lojalt allierade HD, som är totalt virad runt SDs lillfinger, något reellt hot för SD.

Däremot vittnar flera om
SDs återkommande tjafs och hot mot LW, i tid och otid, angående polisanmälan ända in i the bitter end.

En kvalificerad gissning är att triggern, vad den nu är, finns i LWs Mail/Messenger som SD i hemlighet läser någon dag innan hans terrorsammanbrott.

Man undrar vad som måste åtgärdas innan usa-resan och som efteråt kan vara för sent för SD.
Citera
2021-02-07, 13:53
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anetor
Det var naturligtvis SD som var livsfarlig i ordets rätta bemärkelse. LW blev offret.
Det finns inga som helst förmildrande omständigheter för mordet. I din värld tror du kanske att SDs gärning betraktas som förmildrande med hänsyn till LWs beteende. Det kan du glömma. SD har fullt ansvar för sin gärning.

Nu börjas det igen med känslomässiga förhastade misstolkningar som är tagna ur sin kontext. Tänk efter lite innan du (och alla andra som svarat mig) på vad jag egentligen menade i mitt svar till smokeonthewaters inlägg.
Citera
2021-02-07, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Jag är på offensiven. Tänker på de efterlevande så det är bara att gasa.

Håller på att dokumentera, struktuera upp och ”avflashbackifiera” det som utredningen inte redan vet.

I veckan går det snarast till åklagaren en väl underbyggd och tydlig checklista och guide med hänvisningar till programvara och metoder så de fortfarande får möjlighet att få rätsida på vissa saker här. Man får strunta i att de har missat en del. Jag vet vad som behöver göras.
Tack för all feedback.

NA kan få samma dokument när ändå är i farten. Sen får de göra vad de vill med det.

Lysande! Det finns ett stort intresse hos allmänheten och med flera blåslampor i baken så ska nog NA vakna till igen. Åklagaren hoppas man mycket på denna gång. Utredningen får ju tipsen serverade på guldfat!
Citera
2021-02-07, 14:38
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Nu börjas det igen med känslomässiga förhastade misstolkningar som är tagna ur sin kontext. Tänk efter lite innan du (och alla andra som svarat mig) på vad jag egentligen menade i mitt svar till smokeonthewaters inlägg.
Varför tänker du inte efter själv innan du skriver?
När många missförstår dig så beror det naturligtvis inte på dem utan på att du är otydlig.
Citera
2021-02-07, 15:11
Medlem
notknapparens avatar
Citat:

Håller på att dokumentera, struktuera upp och ”avflashbackifiera” det som utredningen inte redan vet.

I veckan går det snarast till åklagaren en väl underbyggd och tydlig checklista och guide med hänvisningar till programvara och metoder så de fortfarande får möjlighet att få rätsida på vissa saker här. Man får strunta i att de har missat en del. Jag vet vad som behöver göras.
Tack för all feedback.

NA kan få samma dokument när ändå är i farten. Sen får de göra vad de vill med det.

Det här exakt vad den här utredningen behöver.

Om NA gör något bra av det hela, vilket de kan, blir det ytterligare press på utredningen att "fixa till" det här.

Om NA arbetar på "rätt sätt" blir det förhoppningsvis inte låsningar från polisens sida, där det kommer att handla om prestige, utan glädje över att man fått in nya tips. (Flashbackare eller ej). Varifrån hjälpen kommer borde vara betydelselöst ur synvinkeln att fälla en mördare.

Polisen har redan fått hjälp av allmänheten med att hitta kroppen, vittnen som berättar om sina iakttagelser ( ex dalaans) osv.

Nu handlar det om en person(er) som med sina kunskaper, klokhet, idogt arbete (genom att läsa FUP som bas för arbetet) passion och patos för att fallet ska få sin lösning lagt ner åtskilliga timmar, dagar, veckor och nu månader.

Heder åt er!
Citera
2021-02-07, 16:01
Medlem
Citat:

Du dribblar bort dig själv. Läs ditt inlägg igen. Märker du inte att det är LW som du lyfter fram i anledningen till morddramat? Anledningen till LWs död var att SD bestämde sig för att mörda henne. LWs beteende ger inte SD rätt att begå mordet. Här diskuterar vi hur mördaren skall kunna fällas. Det är inte känslomässigt.

Tänk om om inte fanns. "Om LW gjort si eller så hade inte mordet skett". Om SD inte inlett en relation med LW så hade inte heller mordet skett. Du kan hitta hur många "om" som helst för att mordet inte skulle behövt ske.

Nu är verkligheten den att det skett ett mord. Det skall lösas och gärningsmannen skall straffas. Det är det primära just nu. Det är inte känslomässigt till skillnad från din infallsvinkel som koncentrerar sig till LW och hur du tolkar hennes beteende.
Citera
2021-02-07, 16:59
Medlem
Citat:

Tack för all feedback.

Fantastiskt!
Låt Hiding få informationen innan NA, så det inte läcker ut fel, bara..
Det är två månader kvar, vore fantastiskt om SD kan häktas och ta med sig sina allierade/manipulerade i fallet.
Det du hittat och hittar är väl utom rimligt tvivel?!
Citera
2021-02-07, 17:50
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medinsyn
Har följt tråden sedan dag 1 och roats över de många dumheterna som skrivs. Är det enbart begåvningsreserven som skriver (och ger blanka fan i att läsa varandras inlägg) här kan man undra?, och svårt förfärats över det tragiska i händelserna. Kände mig sugen på att få bli en del av denna korkade massa och skaffade nu ett konto . Under tisdagen 15:e maj hade SD kontakt med flera personer som han anade hade kontakt med LW under kvällen och natten. Han fick därför en rätt samlad bild av tidpunkt för försvinnandet tidigt. Om detta pratade han med flera personer, bla UW, polisen, och en mig närstående och flera andra sa han. I det helt frivilliga upplysningsvisa hörandet tidigt på tisdag eftermiddag visade han även den chatt han hade med LW på måndagkvällen för polisen. MVs ord om att han skulle senare på tisdagen förneka denna kontakt förefaller mig minst sagt tveksam. Han är inte korkad. Tror MV är korkad snarare. Ovanstående kan ni se som fakta. Nästa sak har kommit till mig på omvägar, men om SVARA SVARA SVARA tyder på en störning så kan det vara lämpligt att känna till att SD tillsammans med den unga tjejens familj hade en långvarig lek om att SD skulle vara ett syskon i familjen. Den kramen SD krävde svar om ska ha gällt när tjejens riktiga bror kom hem efter längre resa...

Nu tänkte jag inte ge er mer även om jag vet massor som är helt uppåt väggarna fel i era gissningar. Jag kommer inte att svara på följdfrågor, men fortsätta läsa nyfiket. Er ankdamm är för liten för mig att leka i. SD finns i min närhet och jag är mån om honom, även om vi inte har så mycket kontakt för tillfället. Jag tror att ni som försöker rentvå honom borde sluta då det knappast hjälper honom, utan det blir bara mer uppståndelse. Låt rättvisan komma fram utan att elda på flashback.

PS Jag finner det extremt oväntat om det visar sig att SD är gärningsman, men jag utesluter det inte.

Med tanke på utvecklingen i tråden, kom jag idag att tänka på detta inlägg 24/7- 18. Kanske är du med oss än?

Jag delar inte din syn på skribenterna, inte då och sannerligen inte nu.

Det har under årens lopp funnits många deltagare som har bidragit på olika sätt även om kvaliteten har varierat. Det väldigt många kloka och bra inlägg i tråden, som är väl värda att läsa.

Jag funderar över vad din syn idag är på SD och om du ännu tror att han inte är den skyldige.
Senast redigerad av notknapparen 2021-02-07 kl. 18:03.
Citera
2021-02-07, 17:59
Medlem
develis avatar
Citat:

Tack för all feedback.

Nu fattar jag inte.
Du hade ju redan skickat till ÅK för nån vecka sen?
Citera
2021-02-07, 18:43
Medlem
Citat:

Tack för all feedback.

Magnificent digging Avel! S dryga hånskratt kan tystna nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in