Citat:
Ursprungligen postat av
csvens
SE:s första förhör 1/3 kl 12.20 är i mitt tycke det minst konstiga. Hans utpekande av LJ med rätt ålder, klädsel, utseende, på rätt plats etc känns helt sannolikt för mig och det verkar vara allmänt vedertaget att det är korrekt. Han säger dessutom att han inte har nån klar bild av LJ. Endera han gjort den observationen från MP eller trappkrönet bedömer dom flesta av oss.
En GM har endast sett en person mellan MP och trappkrönet och det är just en person med mörkblå täckjacka. Rätt naturligt för en GM att lägga skulden på en sådan och hävda att LP sagt så. Även t ex Rapports sändning 04.00 den 1/3 beskriver GM klädd så.
Vittnesför ALG gjordes 860610
Vittnesför HO gjordes 860612
Vittnesför RB gjordes 8606xx
Kan nog inte helt uteslutas att deras vittnesmål har tagit smak av vad som sagts på Skandia och i media mellan mord- och förhörstiden. PÅ HHs tid var SE inte avskriven på det du nämner här, det blev han först 1987 på helt andra grunder (ett hårresande PM bl a, som verkligen borde läsas).
Tycker du, med det du hänvisar till, att SE kan avskrivas. Skulle du som polis avföra honom och inrikta dig på andra bättre uppslag, i så fall vilket/vilka?
Jag ser inte vad som är så hårresande i denna pm. Det snackas ju om att SE förväxlats, med JÅS, men jag ser inget som pekar på detta.
Småsaker i skandiapersonalens vittnesmål blåses upp av Engströmanhängarna som absoluta sanningar, men det som jag pekar på, är betydligt mer kopplat till skuldfrågan, och i den mån man tvingar fram en kommentar, så avfärdas den alltid med att skandiapersonalen minns fel pga att det gått över tre månader.
Jämför gärna med Jeppsson vars ”möjligen kan det ha varit han” blivit så central efter 30 år.
Han såg en figur svischa förbi snett bakifrån under 3-4 sekunder.
Nej, mitt förhållningssätt till ämnet palmemordet,
är inte att sortera in mig själv i någon favoritteori typ ensam gm eller konspiration, jag pekar hellre på svagheterna i utpekandet av Engström. Längre än så sträcker sig inte min horisont för tillfället.