Citat:
Ursprungligen postat av
MrRaines
Helt enig! Men även Luther gav sig främst på det katolska systemet med påven i spetsen (och såklart judarna). När man bemöter sektmedlemmar är det viktigt att göra det med en viss ödmjukhet. Men däremot ska man attackera dess företrädare hårt och skoningslöst. Sen ska man heller aldrig ta när någon kommer med fula förolämpningar. Men försök vara den vuxne i rummet och inte sjunka till deras nivå. Jag tror man vinner bra och långsiktiga poänger i bemötandet. (Fan vaknade med en känsla av filantropi idag tror jag bestämt

)
Jag lyckas aldrig komma ihåg vad fenomenet heter... Investors fallacy, eller något åt det hållet. Henrik Jönsson nämnde någon försvenskad version i något av hans senaste lördagsprogram. Ju hårdare man kritiserar någon för deras val, desto hårdare investerade blir de i dem. Inom ekonomi handlar det mer om att man hoppas på att en investering som är på väg ner ska vända förr eller senare, vilket passar fint på Svenskarnas hus. Har jag tagit 30 papp av mina besparingar och lagt på Dans sommarstuga, så vill jag ju väldigt gärna tro att det faktiskt ska bli något större av det.
Nu när jag faktiskt tänker på det... Vad skulle vara det bästa som skulle kunna bli av Svenskarnas hus inom realismens ramar?
Vi ponerar att allt är optimalt och allt går åt rätt håll. Vi har bytt fasad, lagt nytt golv, köpt en hi end-projektor, vibrerande kontorsstolar, en jacuzzi... Det finns inte mer saker i huser att kasta pengar på - vad händer nu?
På vilket sätt gynnar det här huset nationella svenskar? Den stora elefanten i rummet är och förblir logistiken. Ingen skulle ha problem att åka och ta en fika i
ett Svenskarnas hus, däremot har många problem att åka 15 mil från närmaste tätort för att ta en fika i
det här Svenskarnas hus. Även om de skulle chartra bussar varje helg, så skulle inte besöken öka nämnvärt nog för att kostnaden skulle täckas.
Det vore kul om någon investerad person kunde ge en realistisk vision av hur det här huset skulle fungera i den bästa av världar. För att investera åtskilliga miljoner i en byggnad och underhåll för att kompensera för att man inte kan hyra en lokal två gånger om året för att ha en fest, håller inte riktigt.