Mer som kuriosa och kanske inget jag rekommenderar.
I en gammal 90-talskokbok från londonrestaurangen The River Café som jag har finns ett recept på oreganopasta som innehåller sjuka mängder oregano. Var tvungen att kolla upp det engelska originalet (The River Cafe Cookbook) för att se att det inte var en felöversättning, men nej. Så här står det:
Citat:
Bucatini con Origano
Bucatini with Fresh and Dried Oregano.
This recipe came from II Vipore, a restaurant in the hills outside Lucca. It is the abundance of dried and fresh oregano that makes it so interesting. Serves 6.
2 large handfuls fresh oregano, very finely chopped
50 g (2 oz) dried oregano, crumbled
8 red cherry tomatoes, seeded and finely chopped
8 yellow cherry tomatoes, seeded and finely chopped
85 ml (3 fl oz) extra virgin olive oil
sea salt and freshly ground black pepper
250 g (9 oz) bucatini
Mix the fresh and dried oregano together.
Marinate the tomatoes with half if the olive oil, and some salt and pepper.
Cook the bucatini in a generous amount of boiling salted water, then drain thoroughly, and return to the pan. Toss with the oregano mixture and the remaining olive oil. Place a small amount of the tomato on top of each serving.
Nog för att oregano är både nyttigt och gott, men detta känns väl ändå som en överdos. Har testat receptet i modifierad form med en massa färsk oregano och några matskedar torkad och det var ätbart men inte mer. Kanske skulle man löpt hela linan ut, men 50 gram oregano är verkligen sinnessjukt mycket. Och nej, det verkar inte vara något tryckfel eftersom författarna understryker att det ska vara en myckenhet av oregano.
Oreganopesto kan kanske vara ett alternativ? I somras gjorde jag en som blev ganska bra. Typ som en vanlig pesto fast med färsk oregano istället. Annars går det ju utmärkt att bara använda oreganon som krydda i rätt stora mängder på/i t.ex. pizza, lasagne, auberginegratäng eller pasta med tomatsås. Färsk oregano är också mycket gott i potatissallad (vinägrettvarianten, gärna med ugnsrostad potatis).