• 1
  • 2
2021-02-06, 17:03
Medlem
I olika sammanhang hör jag "glöm inte bort att leva". Eller "leva ett rikt liv".

Vad innebär detta och varför är det viktigt eller är det inte viktigt?
Citera
2021-02-06, 17:07
Medlem
Asmodeusvults avatar
Det betyder att du inte ska råka bli en slav för andras viljor utan göra det som ligger dig nära om hjärtat eller är bra för just dig emellanåt och våga utmana dig med jämna mellanrum.

Dvs, inte endast rikta in dig på ett enda mål som karriär, kvinnor eller studier eller vad det nu kan vara och inte heller sitta hemma med chips framför en tv-serie eller datorspel kväll efter kväll, natt efter natt och dag efter dag tills halva livet passerat.
Citera
2021-02-06, 17:12
Medlem
Äldre människor som försöker minnas sina liv erfar att vardagsminnena förvinner och de minnen som finns kvar är få och tenderar att vara större händelser i livet. Då kommer tanken; vad gjorde jag med all annan tid, och varför la jag inte den tiden på att göra saker som jag nu ångrar att jag inte fick gjort.

Vilket sedan blir ett råd åt yngre människor.

Kanske?
Citera
2021-02-06, 17:15
Medlem
ChuchuJellys avatar
Om du har ambitioner i livet men inte vågar gå efter dessa för att du är rädd för att misslyckas, lever du inte. Om du vill ha en partner/vänner/gemenskap men sitter hemma och ältar över hur tradigt ditt liv är istället för att göra något åt saken, lever du inte livet till fullo.

Du kan leva eller så kan du vara vid liv och låta allt passera dig.
Citera
2021-02-06, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av falskpost
Äldre människor som försöker minnas sina liv erfar att vardagsminnena förvinner och de minnen som finns kvar är få och tenderar att vara större händelser i livet. Då kommer tanken; vad gjorde jag med all annan tid, och varför la jag inte den tiden på att göra saker som jag nu ångrar att jag inte fick gjort.

Kanske?
Äldre människor blir dementa.

Jag förstår inte varför det är viktigt att ha roliga minnen kvar några år innan man dör? Normala människor tänker inte tillbaka hela tiden på sånt som tidigare har hänt i sitt liv. Då har man slutat utvecklas.
Citera
2021-02-06, 19:07
Medlem
SexSexSexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asmodeusvult
Det betyder att du inte ska råka bli en slav för andras viljor utan göra det som ligger dig nära om hjärtat eller är bra för just dig emellanåt och våga utmana dig med jämna mellanrum.

Dvs, inte endast rikta in dig på ett enda mål som karriär, kvinnor eller studier eller vad det nu kan vara och inte heller sitta hemma med chips framför en tv-serie eller datorspel kväll efter kväll, natt efter natt och dag efter dag tills halva livet passerat.

Citat:
Ursprungligen postat av falskpost

Kanske?

Citat:
Ursprungligen postat av ChuchuJelly
Om du har ambitioner i livet men inte vågar gå efter dessa för att du är rädd för att misslyckas, lever du inte. Om du vill ha en partner/vänner/gemenskap men sitter hemma och ältar över hur tradigt ditt liv är istället för att göra något åt saken, lever du inte livet till fullo.

Du kan leva eller så kan du vara vid liv och låta allt passera dig.

väldigt bra sagt, hade varit nyttigt att läsa det tidigare, men tack för de orden - alla!!!

(jag är faktiskt helt överväldigad av det faktum att så många vettiga FB-are samlades på ett ställe helt plötsligt
det brukar aldrig vara så här)
Citera
2021-02-06, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SexSexSex
väldigt bra sagt, hade varit nyttigt att läsa det tidigare, men tack för de orden - alla!!!

(jag är faktiskt helt överväldigad av det faktum att så många vettiga FB-are samlades på ett ställe helt plötsligt
det brukar aldrig vara så här)
Jag håller med dig. Det var bara bra inlägg. Men det kan att göra med att snittet IQ är väldigt högt för folk som intresserar sig av filosofi.
Citera
2021-02-06, 19:35
Medlem
SexSexSexs avatar
Det här utdraget säger nåtgot om vad livet innebär:

<Death, is gonna visit here - soon!>
-oh yeah! so let it!
fuck death!
i know death better than you ever will!
What do you know, who live in a Paradise like this!
Come on Johnny!
Come on and Live in the Favella Where i grew up!
Where every hour can be your last
Death isn't the end of life!
Death is the Absence of hope
living dead is worse than dying

Anyway, my angels are with me now, so
they have taught (me) about Bravery,
the last of the sunset in every day
the flowers that yields to the winter
the dreams that you lose as you grow older
I understand Loss
And i am ready for it

- conversation between ALex from Brasil and Johnny, in season 3 of TV series "Lilyhammer" last episode, at 44:25 min
Citera
2021-02-06, 19:40
Medlem
SexSexSexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maxjohan1983
Jag håller med dig. Det var bara bra inlägg. Men det kan att göra med att snittet IQ är väldigt högt för folk som intresserar sig av filosofi.

ja, borde tänka på det oftare, inte fastna i diskussioner där intellekt nästan inte riktigt existerar
Citera
2021-02-06, 19:41
Medlem
Booiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maxjohan1983
I olika sammanhang hör jag "glöm inte bort att leva". Eller "leva ett rikt liv".

Vad innebär detta och varför är det viktigt eller är det inte viktigt?

Att göra det man vill. Viktigt vet jag inte om det är.
Citera
2021-02-06, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SexSexSex
ja, borde tänka på det oftare, inte fastna i diskussioner där intellekt nästan inte riktigt existerar
Håller med dig. Bra tanke.
Citera
2021-02-06, 19:51
Medlem
Tribolts avatar
Att leva är att behaga dina innersta begär och leva livet du vill leva. Det finns ingen konkurrens där så du har extremt stora möjligheter att leva ett bra liv.
Alla är dock långt ifrån att vara ämnade att göra det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in