• 1
  • 2
2021-02-06, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maxjohan1983
I olika sammanhang hör jag "glöm inte bort att leva". Eller "leva ett rikt liv".

Vad innebär detta och varför är det viktigt eller är det inte viktigt?

Det är sådant som folk säger - för dom hört det någonstans - Alltså de som säger det, vet inte själva vad som menas.

Men jag skulle inte säga så - för det finns många olika aspekter av livet.
För det första - den kroppsliga
För det andra - det känslomässiga livet
För det tredje - ditt mentala själsliv
För det fjärde - ditt drömliv som du lever i drömmarna om natten.
För det femte - dina hobbys
För det sjätte - ditt yrkesliv
För det sjunde - ditt familjeliv
osv
Citera
2021-02-06, 21:56
Medlem
Att falla för att sedan resa sig igen
Citera
2021-02-06, 22:57
Medlem
Datura.Naturanss avatar
"Att leva" är enligt mig:
Att själv ta egenansvar för sitt liv och leverne - och dela profit med sitt ekosystem.
Inte många håller med mig,- om du lever själv kanske du kan välja hur du vill se på sakfrågan och dela ditt perspektiv med oss. Kanske kan du också argumentera emot mig om du tycker att det finns viktigare saker en människa kan göra.

En mer teknisk definition kanske kan vara "Att utnyttja 'fri energi' och således bidra till entropiökningen"?
https://www.krc.su.se/utbildningsmat...nergi-1.339952
Senast redigerad av Datura.Naturans 2021-02-06 kl. 23:27.
Citera
2021-02-08, 16:26
Medlem
Citat:
I olika sammanhang hör jag "glöm inte bort att leva". Eller "leva ett rikt liv". Vad innebär detta och varför är det viktigt eller är det inte viktigt?

Betydelsen av "Att leva" i uppmaningar som "glöm inte bort att leva", "leva ett rikt liv" är den att leva som att vara vital, vara mer levande, mer igång. Att leva har i detta sammanhang inget med ekosystem eller entropiökning att göra.
Citera
2021-02-08, 20:31
Medlem
Datura.Naturanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swordomer
Betydelsen av "Att leva" i uppmaningar som "glöm inte bort att leva", "leva ett rikt liv" är den att leva som att vara vital, vara mer levande, mer igång. Att leva har i detta sammanhang inget med ekosystem eller entropiökning att göra.
Befinner vi oss kanske i språkforumet?., Var det synonymer TS efterfrågade?

Vad innebär det att ’vara vital’, ’mer levande’ och ’igång’?

Det jag menar med att ”dela profit med sitt ekosystem” inbegriper alltifrån att utöva sina konstnärliga ambitioner (typ: ’måla Sixtinska kapellet’, ’anställa någon mot betalning’, ’förena staterna i ett korintiskt förbund’ eller ’skriva ett inlägg på Flashbackforum’) till att bjuda på logi eller lämna ifrån sig sin avföring.

Är man ’mer igång’, ’vital’ och ’mer levande’ om man t.ex förmår sina föräldrar försörja en så att man kan gå till gymmet 16timmar om dagen och enbart äta måltidsersättningar med enda mål att nå ideala kroppsvärden, samtidigt som man ständigt gnäller på hur ohälsosamt alla andra beter sig som simpelt värderar smak/estetik över näringsvärden och inte är ’vitala’, ’mer levande’ och ’igång’? Vad innebär det annars ’att leva’? Om inte en sådan person är ’mer igång’, m.m..

Vad innebär det ’att leva’, rent tekniskt?
Är det alls en intressant fråga ur filosofiskt hänseende?
Senast redigerad av Datura.Naturans 2021-02-08 kl. 21:26.
Citera
2021-02-09, 01:34
Medlem
Citat:
I olika sammanhang hör jag "glöm inte bort att leva". Eller "leva ett rikt liv".

Vad innebär detta och varför är det viktigt eller är det inte viktigt?
Jag tror det kommer från att folk bär på mycket ånger inom sig. Samt vill att andra inte ska göra sånt som dom kommer ångra.

Om du tycker det är en bra idé så vet jag inte om klyschan hjälper dig speciellt mycket. Jag hade inte förstått den alls ifall jag behövde guidning. Något som hade hjälpt mig är det här:

När kan man känna ånger? Kan du svara på den frågan för dig själv så kan du räkna ut vad du ska göra för att inte känna ånger.

För mig är svaret att man bara kan tänka "jag skulle ha gjort si eller så istället" (ånger) ifall man inte gjort som man själv ville. Jag (försöker) agera så att jag i framtiden istället tänker "hade jag gjort annorlunda så hade jag inte gjort som jag själv ville."
Citera
2021-02-09, 03:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BuggaMigInte
Jag tror det kommer från att folk bär på mycket ånger inom sig. Samt vill att andra inte ska göra sånt som dom kommer ångra.

Om du tycker det är en bra idé så vet jag inte om klyschan hjälper dig speciellt mycket. Jag hade inte förstått den alls ifall jag behövde guidning. Något som hade hjälpt mig är det här:

När kan man känna ånger? Kan du svara på den frågan för dig själv så kan du räkna ut vad du ska göra för att inte känna ånger.

För mig är svaret att man bara kan tänka "jag skulle ha gjort si eller så istället" (ånger) ifall man inte gjort som man själv ville. Jag (försöker) agera så att jag i framtiden istället tänker "hade jag gjort annorlunda så hade jag inte gjort som jag själv ville."

Ligger mycket i detta. Bra infallsvinkel, tycker jag.
Citera
2021-02-09, 04:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swordomer
Ligger mycket i detta. Bra infallsvinkel, tycker jag.
Att leva innebär för mej att göra det jag gör i den enda tid som finns. Det kallas för nuet och jag sitter och skriver på flashback. Det är vad Livet vill jag skall göra. Någon mening i det finns inte mer än att the show must go on!

Mer intressant att fundera över vem det är som lever. Vad du gör är objektet du upplever och vad är subjektet som upplever olika saker på filmen du kallar ditt liv. Subjektet upplever objekten och är skilt från det du upplever. Vad du gör är att du ÄR och inget annat. Lika för alla, var så god total rättvisa!

Du ÄR och livet gör vad det gör i skapelsen. Blanda inte ihop det för det finns inget samband. Du blir galen av stress att försöka lyfta dej själv i håret, jaga din egen svans eller försöka förstå med ord det som inte häger ihop då subjektet är helhet och inte delbart, finns inga delar att sammanfoga, att förstå.

DU noterar en inbillning, en flyktig fantasi värld som inte går att lösa LIKt en gammal dröm som försvunnit och det kommer alltid att vara en krigs zon av motsatser. Din personlighet kommer att följa med dej tills den löses upp och kroppen återanvänds till nya kroppar i livets tjänst. Stoppa det om du kan, haha. Se det med humor vetja alltid skönt att le och skratta!

Var uppmärksam på nuet som är så litet att du gör ingenting men i din värld händer allt. Kolla själv då och då tills du ser att det är så. Dina tankar skapar illusionen och ingen, inget annan. Tankarnas källa är Livet som lever och du är DET som alltid finns. Har du någonsin inte funnits? Hur vet du det om du försökte att slingra dej? Du är fast i din egen evighet kompis!

Du vill leva med andra som du vill de skall leva med dej då allt annat gör ont i dej i längden och vi är vår egen lyckas smed och baneman i det relativa. I det absoluta DU händer ingenting mer än tidlös stillhet. Allt komplett, klappat och klart utan att någon frågat dej.

Livet händer nu och du är och kommer alltid att vara fångad av livet tills du slutar att försöka komma ur illusionen. Jäkla drama, men så är det när vi vill öppna porten som inte finns! Livet kan öppna porten men inte du lilla byggkloss med skruv och mutter.

/ett försök till samtal
Citera
2021-02-09, 20:50
Medlem
DefactoAnarkis avatar
Förändring med kontinuitet.
Citera
2021-02-10, 06:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DefactoAnarki
Förändring med kontinuitet.