2021-02-06, 14:40
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av den-kristne
Vad skulle dessa rimliga förklaringar kunna vara? Det är du välkommen att delge.

SE säger inte värst mycket i spaningsuppslaget dagen efter mordet mer än att personen i fråga är i 20-års åldern och har mörkblå täckjacka. Han hade ingen klar bild av mannen då, han hade bara sett kroppsbyggnad och hållning sade han.

Detta är ju något han inte alls omöjligen kan ha uppfattat om han sprungit förbi karln i halvfart eller stått och spejat ned på honom från trappkrönets höjd. Sade inte LJ själv att GM tittade till på honom däruppe?
Jag tycker att det är ganska uppenbart. Han hörde väl i radio och TV under natten/morgonen att det fanns två olika signalementen på gärningsmannen. Dels ett om en lång mörk rock (som stämde in på honom själv), och dels ett om en "mörkblå täckjacka" (som alltså pekade åt annat håll). När Hans Holmér sedan på presskonferensen kl. 12:00 pratar om blå täckjacka och keps får väl SE snilleblixten att han kan försöka styra polisen i en för honom själv fördelaktig riktning, och han ringer därför kl. 12:20 till polisen och hittar på att Lisbeth Palme redan på mordplatsen skall ha sagt "mörkblå täckjacka" till honom och pekat in mot gränden. För säkerhets skull lägger han till att också han själv skall ha sett just en mörkblå täckjacka, och givetvis säger han sig ha sett den just inne i gränden, där det är allmänt känt att gm sprang in.
https://magasinetfilter.se/wp-content/uploads/2018/05/SE-spaningsuppslag-860301.pdf
Senast redigerad av Draifos 2021-02-06 kl. 14:50.
Citera
2021-02-06, 14:43
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Eftersom LJ inte såg GM på mordplatsen så kan inte GM ha sett LJ från mordplatsen.

Så borde det vara. Om SE är oskyldig har han sett LJ när denne flyttat till norr om barackerna, ca 45 sek efter mordet.

Är SE skyldig borde han ha sett honom från trappan/trappkrönet i grova drag.
Citera
2021-02-06, 14:45
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Man kan förstås sila mygg och räkna sekunder in absurdum. Jag är inte alls lika tvärsäker som t ex LGWP att tidslinjen skulle göra SE omöjlig som MGM. Det finns andra svaga länkar vad gäller SE, inte tidslinjen.

Nej tidsluckan finns att SE kan va GM.

Personligen känns det som att SE av någon anledning vill få det till att han var ute på gatan snabbare än han var. Att han bytte iaf några ord med väktarna förtiger han, och tidsuppskattningen från stämpelklockan till götabanken kan aldrig stämma.

Varför ljuga sig närmare mordet tidsmässigt? Jo för att framstå som man faktiskt hört skotten och var en av de första på plats.

Men för den storyn måsta han ha förklaring till att inte se skotten och GM. Klocktittandet blir ett bra svepskäl
Citera
2021-02-06, 14:50
Medlem
Citat:
AB och till viss del IM (i TK:s klor) har jag vissa frågetecken inför. Men LJ och NF? Hur landade du där?
LJ:
1. LJ kan inte lämna ett trovärdigt signalement på GM, även fast GM springer
mitt framför ögonen på LJ, tillslut drar han till med mörk jacka, för att skydda SE.
2. LJ vet inte vad han har i sin väska, säkert ett vapen.

NF:
Försöker få utredarna till att tro på mötesscenariot, allt för att SE inte ska passa in.

Du måste se mönstret i sin helhet:
Dom som är inblandade har mer eller mindre väntat på platsen: LJ, IM, AB & NF.
Senast redigerad av sovvandring 2021-02-06 kl. 14:52.
Citera
2021-02-06, 14:52
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Jag tycker att det är ganska uppenbart. Han hörde väl i radio och TV under natten/morgonen att det fanns två olika signalementen på gärningsmannen. Dels ett om en lång mörk rock (som stämde in på honom själv), och dels ett om en "mörkblå täckjacka" (som alltså pekade åt annat håll). När Hans Holmér sedan på presskonferensen kl. 12:00 pratar om blå täckjacka och keps får väl SE snilleblixten att han kan försöka styra polisen i en för honom själv fördelaktig riktning, och han ringer därför kl. 12:20 till polisen och hittar på att Lisbeth Palme redan på mordplatsen skall ha sagt "mörkblå täckjacka" till honom och pekat in mot gränden. För säkerhets skull lägger han till att också han själv skall ha sett just en mörkblå täckjacka, och givetvis säger han sig ha sett den just inne i gränden, där det är allmänt känt att gm sprang in.
https://magasinetfilter.se/wp-content/uploads/2018/05/SE-spaningsuppslag-860301.pdf

Och gissar rätt att denne man i gränden står och tittar mot mordplatsen? Konstig lögn, konstig slump gissa så rätt.
Citera
2021-02-06, 14:53
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Och gissar rätt att denne man i gränden står och tittar mot mordplatsen? Konstig lögn, konstig slump gissa så rätt.
Fast så sade han väl ändå inte. Läs dokumentet jag länkade till igen.
Citera
2021-02-06, 15:00
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sovvandring
LJ:
1. LJ kan inte lämna ett trovärdigt signalement på GM, även fast GM springer
mitt framför ögonen på LJ, tillslut drar han till med mörk jacka, för att skydda SE.
2. LJ vet inte vad han har i sin väska, säkert ett vapen.

NF:
Försöker få utredarna till att tro på mötesscenariot, allt för att SE inte ska passa in.

Du måste se mönstret i sin helhet:
Dom som är inblandade har mer eller mindre väntat på platsen: LJ, IM, AB & NF.

Wow...

LJ ser mördaren snett bakifrån i mörkret, varför ska han kunna ge bättre signalement än något annat vittne? Han blir pressad av polisen, misstänkliggjord. Inte konstigt han blir stressad för ovidkommande frågor om hans väska.

På vilket sätt hjälper ett möjligt mötesscenario en mördare komma undan? Om NF skulle få det framstå som ett möte hade han väl sagt att det stod nån vid Dekorima och väntade?

Du kanske ska tänka dig för innan du pekar ut uppenbart helt oskyldiga personer. Det här är personer som tagit skada av att vara vittnen.

IM och alla i hans bil är inblandade? AB och alla hans kollegor?
Senast redigerad av enough-is-enough 2021-02-06 kl. 15:14.
Citera
2021-02-06, 15:13
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Fast så sade han väl ändå inte. Läs dokumentet jag länkade till igen.

Han säger att han ser mannen mot väggen. Han säger att han inte ser någon springa bortåt från mordplatsen.

Han säger inte att mannen springer eller går bortåt. SE verkar uppleva det som överraskande att mannen är borta när han tittar tillbaka.
Citera
2021-02-06, 15:13
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Han pekade ut AB,LJ, Helena Lähde och Karin Johansson. Lähde var dock inte på mordplatsen.

Det har jag lyckats läsa mig till också. Skulle vara intressant att få veta alla foton han fick se och vilka han ev missade. Det har jag inte lyckats hitta något alls om tyvärr. Vet inte om det finns att få tag på ens?
Citera
2021-02-06, 15:16
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Det har jag lyckats läsa mig till också. Skulle vara intressant att få veta alla foton han fick se och vilka han ev missade. Det har jag inte lyckats hitta något alls om tyvärr. Vet inte om det finns att få tag på ens?

Han pekade inte ut Anna Hage. Personen som alla GM som försöker göra sig till vittnen hade pekat ut. Mediaexponerade AH
Citera
2021-02-06, 15:22
Medlem
den-kristnes avatar
Citat:
Ja, du hänvisar till just det dokument jag refererade till i mitt förra svar till dig. Det kanske på något vis kan vara som du säger, och det var visst en intressant detalj det du nämnde om kepsen, men är detta inte hugget som stucket vid dagens slut? Vad menar du skulle förändra saken rent utredningsmässigt? Tycker snarare bara att det är märkligt att SE som MGM inte alls skulle ha sett LJ.
Citera
2021-02-06, 15:23
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Helena Lähde...

Vänd på det. Vem bör vara mer försiktig med att peka ut någon som inte befunnit sig på mordplatsen? GM eller ett vittne?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in