2021-02-06, 14:07
Medlem
den-kristnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
En grej som verkar orsaka en del förvirring är det här med SE:s påstådda iakttagelse av Lars J, som alltså befann sig inne i gränden. Åklagaren sade i sin presentation att SE måste ha gjort den här iakttagelsen uppifrån trappkrönet, när SE enligt Lars J vänder sig om och tittar bakåt. Lars Olof Lampers i det här nya avsnittet av palmemordspodden (och även advokat Johan Eriksson i SVT-dokumentären) menar att en fullt logisk och rimligare förklaring är att SE skall ha sett Lars J från mordplatsen på Sveavägen, och detta skulle då styrka SE:s egen version om att han befann sig på mordplatsen i egenskap av det vittne han själv påstår sig vara.
265. "Palmemördaren" med Lasse Lampers – del 2
https://podcasts.nu/avsnitt/palmemordet/265-palmemordaren-med-lasse-lampers-del-2-57VDLcejr
(17:45 - 21:00 in i klippet)
Själv blir jag dock mer och mer övertygad om att båda de här resonemangen bygger på ett tankefel. Både åklagaren och Lampers utgår helt enkelt felaktigt ifrån att SE på ett eller annat sätt måste ha sett Lars J. Man försöker alltså hitta förklaringen till hur en viss iakttagelse har kunnat göras, trots att man inte alls kan veta om SE överhuvudtaget har gjort en sådan här iakttagelse.

Om man tänker sig (som jag väl antar att de flesta gör) att SE bara hittar på att Lisbeth Palme skall ha sagt "mörkblå täckjacka" till honom och pekat in mot gränden, kan man då inte lika gärna tänka sig att han (för att ge ytterligare stöd åt bilden av en gm i blå täckjacka) också hittar på det här om sin egen iakttagelse av en person i mörkblå täckjacka?
https://magasinetfilter.se/wp-content/uploads/2018/05/SE-spaningsuppslag-860301.pdf
SE kan ha sett LJ både på trappkrönet och även då han sprang förbi honom. SE kan ha sett honom även från mordplatsen som GM. Det är ju inte helt säkert att GM bara tittade på LOP det ögonblick han stod där vid mordplatsen innan han stolpade vidare in i gränden. Märk väl att GM inte sprang väldigt fort där i gränden.
Citera
2021-02-06, 14:12
Medlem
SE = GM
AB = Medhjälpare, förvirrar utredarna med b.l.a.:
1. GM skjuter med vänster hand.
2. En kvinna går i mitten.
3. Försöker smita från mordplatsen, blir gripen av en polis.

LJ = Medhjälpare, förvirrar utredarna med b.l.a.:
1. Signalement på GM, täckjacka.
2. Vet inte vad han har i sin väska, S & W?
3. Går parallellt med LOP.
4. Ljuger om att han inte ser mordet.

IM = Medhjälpare, förvirrar utredarna med:
1. GM väntade i Dekorimahörnet i minst ett par minuter

NF = Medhjälpare, förvirrar utredarna med:
1. Mötesscenariot, försöker få utredarna att tro, att LOP pratade med GM i ca 45 sekunder.
Senast redigerad av sovvandring 2021-02-06 kl. 14:30.
Citera
2021-02-06, 14:12
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av den-kristne
SE kan ha sett LJ både på trappkrönet och även då han sprang förbi honom. SE kan ha sett honom även från mordplatsen som GM. Det är ju inte helt säkert att GM bara tittade på LOP det ögonblick han stod där vid mordplatsen innan han stolpade vidare in i gränden. Märk väl att GM inte sprang väldigt fort där i gränden.
Ja, jag ifrågasätter inte alls att SE kan ha sett Lars J. Det jag vänder mig mot är föreställningen om att han måste ha sett honom. Jag menar alltså att det finns andra och minst lika rimliga förklaringar till att SE dagen efter mordet ringer till polisen och säger sig ha sett en förmodad gärningsman i mörkblå täckjacka där inne i gränden.
Citera
2021-02-06, 14:22
Medlem
den-kristnes avatar
Citat:
Ja, jag ifrågasätter inte alls att SE kan ha sett Lars J. Det jag vänder mig mot är föreställningen om att han måste ha sett honom. Jag menar alltså att det finns andra och minst lika rimliga förklaringar till att SE dagen efter mordet ringer till polisen och säger sig ha sett en förmodad gärningsman i mörkblå täckjacka där inne i gränden.
Vad skulle dessa rimliga förklaringar kunna vara? Det är du välkommen att delge.

SE säger inte värst mycket i spaningsuppslaget dagen efter mordet mer än att personen i fråga är i 20-års åldern och har mörkblå täckjacka. Han hade ingen klar bild av mannen då, han hade bara sett kroppsbyggnad och hållning sade han.

Detta är ju något han inte alls omöjligen kan ha uppfattat om han sprungit förbi karln i halvfart eller stått och spejat ned på honom från trappkrönets höjd. Sade inte LJ själv att GM tittade till på honom däruppe?
Citera
2021-02-06, 14:30
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:

Så SE som GM kan från mordplatsen se LJ genom barackerna?
Citera
2021-02-06, 14:31
Medlem
den-kristnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sovvandring
SE = GM
AB = Medhjälpare, förvirrar utredarna med b.l.a.:
1. GM skjuter med vänster hand.
2. En kvinna går i mitten.
3. Försöker smita från mordplatsen, blir gripen av en polis.

LJ = Medhjälpare, förvirrar utredarna med b.l.a.:
1. Signalement på GM, täckjacka.
2. Vet inte vad han har i sin väska, S & W?
3. Går parallellt med LOP.
4. Ljuger om att han inte ser mordet.

IM = Medhjälpare, förvirrar utredarna med:
1. GM väntade i Dekorimahörnet i minst ett par minuter

NF = Medhjälpare, förvirrar utredarna med:
1. Mötesscenariot, försöker få utredarna att tro, att LOP pratade med GM i ca 45 sekunder.
AB och till viss del IM (i TK:s klor) har jag vissa frågetecken inför. Men LJ och NF? Hur landade du där?
Citera
2021-02-06, 14:33
Medlem
den-kristnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Så SE som GM kan från mordplatsen se LJ genom barackerna?
Snarare mer troligt då han sprang förbi honom. Men vad vet vi vad GM exakt såg från mordplatsen och därefter? Uteslutas kan det knappast att GM sett LJ. Ffa från trappkrönet.
Citera
2021-02-06, 14:34
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:

Så du menar att SE som GM inte ser LJ men ändå ringer polisen dagen efter och hittar på att han såg någon som matchar LJ i gränden som beter sig precis som LJ? Då har han extrem tur...
Citera
2021-02-06, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Vet någon vart man kan hitta information om vilka personer som SE fått se foton på och hur dessa foton ser ut i grova drag?

Han pekade ut AB,LJ, Helena Lähde och Karin Johansson. Lähde var dock inte på mordplatsen.
Citera
2021-02-06, 14:36
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Snarare mer troligt då han sprang förbi honom. Men vad vet vi vad GM exakt såg från mordplatsen och därefter? Uteslutas kan det knappast att GM sett LJ. Ffa från trappkrönet.

Eftersom LJ inte såg GM på mordplatsen så kan inte GM ha sett LJ från mordplatsen.
Citera
2021-02-06, 14:38
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
SE påstår själv 860425 i förhör/spaningsuppslag att han hör det andra skottet då han är i höjd med Götabanken. Därifrån bör det inte vara mer än ca 10-15 sekunder fram till mordplatsen (lyssna på förhören i TR/HR ang detta).

Det är flera förutom IM som sett GM stå och stirra på den döende OP några meter bort från där han låg under mer än 5 sek. När SE anländer till mordplatsen borde han rimligtvis kunna ha sett GM.

Skulle han verkligen, som han säger, där och då ha sett LJ stå vid kulturhuset och trycka så betyder det att han är framme långt senare i tid och då borde GM vara uppe i trappen eller stå uppe vid trappkrönet.

Kom SE fram för sent så kan han alltså inte ha hört något skott. Det skottet var historia minst en halv minut innan SE var vid Götabanken.

Stämmer hans tidsuppgift om att ha varit vid Götabanken ca 20-30 sekunder efter att ha stämplat ut vid stämpelklockan så borde han ha haft viss marginal, inte bara att höra skott utan själv t o m ha haft möjlighet att avlossa sådana.

Jag tror det står klart för de flesta att det inte går att lita på vad SE själv säger I fråga om det mesta när det gäller vad han gjorde o var han befann sig då lr då, oavsett GM lr ej. Det kan lika gärna vara så att han hörde skottet precis då han kommit ut från Skandia o hade i så fall kanske 40s till mordplatsen. Naturligtvis kan det lika gärna vara så att han aldrig hörde något snott alls utan var för sent ute. Han behöver nödvändigtvis inte heller ha tittat in i gränden, det första han gjorde, väl framme.I båda fallen kan det inte uteslutas att han missat GM o sett LJ som går fram rel. omedelbart GM passerat honom.

Det är bara IM som påstår att GM dröjde sig kvar en längre stund. Det säger väl sig självt att man inte dröjer sig kvar mer än nödvändigt efter att man skjutit ner en människa på en allmän plats med folk runt omkring. Ca 5 s är ett I högsta grad rimligt antagande.
Citera
2021-02-06, 14:39
Medlem
den-kristnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
20-30 sek är ingen tid alls.SE drar sitt kort. Att sen gå 20 meter och byta några meningar har iaf 15 sek, då har han 15 sek på sig öppna entrédörren och ta sig 35 m.

Så det är självklart att denna tidsuppgift inte stämmer
Man kan förstås sila mygg och räkna sekunder in absurdum. Jag är inte alls lika tvärsäker som t ex LGWP att tidslinjen skulle göra SE omöjlig som MGM. Det finns andra svaga länkar vad gäller SE, inte tidslinjen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in