Tuuut tuuuut!
Det där var ljudet av titeltåget som gick för Liverpool igår, sista utropet definitivt. Två fina segrar i London gav lite hopp om att man kunde haka på, men när man sen förlorar mot Brighton hemma har man inget i en titelstrid att göra.
WBA (H) 1-1
Newcastle (A) 0-0
Southampton (A) 0-1
Man Utd (H) 0-0
Burnley (H) 0-1
Brighton (H) 0-1
Den matchlistan ska en titelvinnande säsong ge minst 14p, helst 18p. Den har gett 3p. Det är inte i närheten av den skörd som krävs, inte ens ett år som detta.
Citat:
Ursprungligen postat av
zantera
Fast Origi spelar väl knappt? Borde ju vara mer oroväckande att ordinarie-11an inte lyckas slå Brighton.
Citat:
Ursprungligen postat av
TilhelmWell
City går som tåget och Liverpool blir jag inte klok på. Hur kan ett lag och dess spelare vara så ojämna från vecka till vecka när man regerande mästare? Brighton ska man ju vinna emot oavsett vilket lag man ställer upp med.
Spelarna Liverpool saknade igår:
Alisson - VVD - Gomez - Matip - Fabinho - Keita - Mane - Jota. Lägg därtill att skadorna tvingar Liverpool att spela Jordan Henderson som mittback. Tänk om United tvingats peta ner Fred eller Matic med en junior, det hade väl knappast blivit kanon?
Det är INTE en ordinarie elva. Och nej, vinna mot Brighton med de spelarna frånvarande, det är inte 100% säkert.
Kollar man på matchen som sådan är det lite som vanligt. Massor av possession, väldigt lite penetration. Salah får två lägen på där han borde göra minst ett mål (Hendersons crossboll i första och onetouch-avslutet utanför krysset i andra), men han är ju inte känd som klinisk direkt. Ibland top notch, ibland missar han enkla lägen. Man släpper in ett baklängesmål där Trent, Kelleher och Phillips ska göra det bättre. Men man borde kunnat använda övertaget till mål, men skapar för lite.
Jag var mycket nöjd med Liverpools förmåga att växla upp förra säsongen när så krävdes för att lösa ett resultat. Det har inte funkat den här säsongen. Jag har svårt att se någon annan förklaring än att skadorna tar ut sin rätt. Liverpools styrka under Klopp har alltid varit att man haft så många vapen att såra motståndarna med. Det har man inte igår, och när de vapen man har klickar då går man på pumpen.
Ta Nat Phillips t.ex. Jättebra på att nicka och stå lågt. I possession? En kona. Passa för fan inte till honom, han ska bara lämna ifrån sig bollen.
Det har gnällts på Klopps byten (Origi och Ox) och även jag var missnöjd, de tillförde ingenting utom bolltapp och dåliga beslut. Ox tappade boll flera gånger lätt och tog dåliga skott, Origis lyftning till helt fristående Trent som gick direkt till inspark var horribelt. "Varför satte han inte in... vad hade vi på bänken egentligen?" tänkte jag. Så jag kollade:
Adrian
Ben Davies
Tsimikas
Rhys
Jake Cain
CuJo
Ox
Neco
Origi
Nä, det fanns ju inte mycket att stoppa in där om man jagar mål. Med facit i hand borde såklart CuJo fått gå före Oxlade som var dålig, men det fanns ju bara ett forwardsalternativ och det var Origi. Utlåningen av Minamino framstår som ogenomtänkt i den här enskilda matchen.
En riktig piss-säsong som förstörts av alla skador. En normal säsong hade man varit frånsprungna i tabellen redan nu. 40p på 22 omgångar hade varit 17p bakom titeln 2019, 22p 2018. Enda anledningen till att man haft känning är pga att inget lag varit riktigt bra i år. När så City börjar vinna matcher, då finns det ingen tempoväxling att svara med. Jag hoppas man lyckas komma upp i nån slags standard och säkra topp 4 iaf. Få tillbaka lite spelare och kunna vinna mot RB i CL så kanske det kan bli något kul i år.
Säger inte att Liverpool vunnit utan skadorna. Men ingen kan övertyga mig om att Liverpool med de skador man haft SKA utmana om titeln.