2021-02-05, 18:14
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Det är din tolkning och vad du grundar det på verkar du inte kunna förklara.

Jag grundar det på vad de skriver i tråden. Vad de hänvisar till. Hur ofta det är rena faktafel. Hur ofta populärpsykologi är en stöttning.
Citera
2021-02-05, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Jag grundar det på vad de skriver i tråden. Vad de hänvisar till. Hur ofta det är rena faktafel. Hur ofta populärpsykologi är en stöttning.

"Hur ofta det är rena faktafel"

Vilka är då dessa klara fakta som du vet men andra missat?

"Vad de hänvisar till"

Vad kan man hänvisa till för att vara trovärdig?
Citera
2021-02-05, 18:17
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Du vet alltså detta? Som sagt, många allvetare på Flashback.

Det är självklart att nykomlingar är mindre pålästa och har mindre intresse än de som hängt här i flera år och läst på om massor av spår. Det ligger i sakens natur. Men sån enkel grundlogik är inte för alla. Vi pratar om snitt här. Över lag.
Citera
2021-02-05, 18:19
Medlem
Citat:
Det är självklart att nykomlingar är mindre pålästa och har mindre intresse än de som hängt här i flera år och läst på om massor av spår. Det ligger i sakens natur. Men sån enkel grundlogik är inte för alla. Vi pratar om snitt här. Över lag.

En gissning är att du inte har en aning om vad folk gjort innan de började skriva på Flashback 2018...
Citera
2021-02-05, 18:21
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
"Hur ofta det är rena faktafel"

Vilka är då dessa klara fakta som du vet men andra missat?

"Vad de hänvisar till"

Vad kan man hänvisa till för att vara trovärdig?
Att hänvisa till Filterdokument ger ett oseriösare intryck, pga anledningar jag tidigare nämnt. Att ha det som intresse innan det blir en fluga tex.

Jag pratar generellt nu, de som tror att SE är GM har oftare rena faktafel. Och då snackar vi riktiga fakta där man säger emot vad som står skrivet svart-på-vitt. Massor av detaljer man helt missat eller glömt för att man är så ny in i materialet.
Citera
2021-02-05, 18:23
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
En gissning är att du inte har en aning om vad folk gjort innan de började skriva på Flashback 2018...

Det behöver man inte ha för att veta hur flugor och nyheter fungerar och lockar nya människor. Nya människor är mindre pålästa än de som inte är nya.

Förstår du konceptet med att prata generellt? Eller ska du ta åt dig av allt?
Citera
2021-02-05, 18:23
Medlem
Citat:
Att hänvisa till Filterdokument ger ett oseriösare intryck, pga anledningar jag tidigare nämnt. Att ha det som intresse innan det blir en fluga tex.

Jag pratar generellt nu, de som tror att SE är GM har oftare rena faktafel. Och då snackar vi riktiga fakta där man säger emot vad som står skrivet svart-på-vitt. Massor av detaljer man helt missat eller glömt för att man är så ny in i materialet.

Du kan ju gärna redogöra för dessa detaljer och riktiga fakta som du sitter inne på och som andra missat.
Citera
2021-02-05, 18:25
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Du kan ju gärna redogöra för dessa detaljer och riktiga fakta som du sitter inne på och som andra missat.

Det rättas konstant i tråden. Fakta som är svarta och vita. Varje dag. Att du har fullt upp med att repetera så du inte är riktigt närvarande på vad som skrivs är ditt problem.

När har jag förresten sagt att jag är bland de bättre pålästa? Jag är halvdant påläst.
Citera
2021-02-05, 18:30
Medlem
Citat:
Jo, att SE befann sig utanför Grand och sågs av Mårten kan vi utesluta. Det finns inte en möjlighet
SE stämmer ganska bra överens med flera vittnesmål från Grand så jag kan inte helt utesluta det.
Rent teoretiskt kan han ha varit utanför Grand spanat efter Palme,
MEN då måste SE ha ångrat sig och avbrutit sin ev aktion och återvänt till Skandia genom nån bakdörr eller annan väg in i huset där han inte passerade väktarna.
Sedan stämplat ut och sedan gått ut på gatan och ja där sprungit på OP igen,
Det är ett scenario som inte kan uteslutas inte minst med tanke på vittnesmål från just besökare på Grand.
Dock måste ju SE ha känt till att makarna Palme var på bion och stämmer väktarens uppgift om när SE knackade på dörren efter sitt besök på stan så kan han omöjligt ha sett makarna Palme vid Grand då.
Eftersom de fortfarande befann sig i hemmet i Gamla Stan vid den tiden,
Det kan ju ha funnits vägar SE kunde ha tagit in och ut ur huset men känns inte speciellt troligt.
En sak till som talar mot att SE var utanför Grand vid 23-tiden är ju att han stämplade ut först kl 23.19.
OM han gått mot Grand med tankar på att på något sätt angripa Palme så borde han ju ha stämplat ur INNAN han gick till Grand.
Nu knyter hans utstämplingstid honom ju till mordplatsen ungefär vid tiden för mordet.
Hade han någon tanke på att mörda OP så var det ju rent vansinnigt att stämpla ut just nät han gjorde det.Men det finns ju några intressanta vittnesmål från Grand som gör att man avsolut inte kan utesluta att SE ändå kan ha varit där vid 23-tiden den aktuella kvällen.
Citera
2021-02-05, 18:40
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Nu slåss det mot halmgubbar igen. Jag har aldrig sagt man kan avskriva SE, jag har aldrig sagt.

Men en möjlighet att det var SE som var gärningsman gör inte att man kan gå ut och säga att SE förmodligen är GM. KP hade inget på fötterna där. Ingenting.

Osedd? Någon som vi inte vet vem det är mördade Palme. Den personen var inte osedd.

Är likhet med SE ett krav nu?

Om inte ens du kan avskriva honom då finns det ju något på fötterna tydligen?

Vi vet inte säkert hur mördaren kommit till MP. Är det sannolikt för dig att en person smygit sig in mellan SE och paret Palme på Sveavägen och den personen har varit på DBG och sett ut till stor del som SE tycker du?

Förklara för mig vad du tycker att SE haft för sig om han kommit ut på Sveavägen 23.20.45 eller tidigare?
Citera
2021-02-05, 18:44
Medlem
Citat:
Att många av de som tror att SE är gärningsman inte är pålästa med annat material än det från filter och KP är tydligt. Då är man mindre påläst. Punkt slut.
Själv har jag inte ens läst TPs bok eller Filter.
Givetvis har jag läst om det i media lite.
I övrigt så är det ju så att jag läst många förhör och dokument o.s.v.
Så jag känner mig väl påläst.
Sedan finns det såklart de som är ÄNNU mer pålästa och som även har bättre minne om vilket vittne som sagt vad o.s.v.
Det intressanta är ju att inte ens de som hängt här i tråden i åtskilliga år kan avskriva SE trots detta.
Ingen har lyckats hitta något som utesluter honom som tänkbar GM.
Vissa hävdar iofs mycket bestämt att de vet att SE är oskyldig MEN jag har inte sett någon som ännu lyckats bevisa det på långa vägar.
Jag tror också att vissa av er som inte tror på SE helt låst fast er vid att det inte kan vara han trots att inget utesluter honom.
Vissa är helt enkelt för låsta i tanken och har på förväg bestämt sig för att det inte kan vara SE.
Jag vet att du inte tillhör dem.Du håller ändå vissa dörrar öppna och utesluter inte helt möjligheten och det är bra.
Jag tycker att de flesta av oss som tror på SE känns väl pålästa.Sedan finns det ingen som har koll på varenda liten detalj i ett sånt här oerhört omfattande material såklart.
Nu släpps dessutom nya dokument hela tiden så det finns alltid detaljer som man missat.
Citera
2021-02-05, 18:47
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
SE stämmer ganska bra överens med flera vittnesmål från Grand så jag kan inte helt utesluta det.
Rent teoretiskt kan han ha varit utanför Grand spanat efter Palme,
MEN då måste SE ha ångrat sig och avbrutit sin ev aktion och återvänt till Skandia genom nån bakdörr eller annan väg in i huset där han inte passerade väktarna.
Sedan stämplat ut och sedan gått ut på gatan och ja där sprungit på OP igen,
Det är ett scenario som inte kan uteslutas inte minst med tanke på vittnesmål från just besökare på Grand.
Dock måste ju SE ha känt till att makarna Palme var på bion och stämmer väktarens uppgift om när SE knackade på dörren efter sitt besök på stan så kan han omöjligt ha sett makarna Palme vid Grand då.
Eftersom de fortfarande befann sig i hemmet i Gamla Stan vid den tiden,
Det kan ju ha funnits vägar SE kunde ha tagit in och ut ur huset men känns inte speciellt troligt.
En sak till som talar mot att SE var utanför Grand vid 23-tiden är ju att han stämplade ut först kl 23.19.
OM han gått mot Grand med tankar på att på något sätt angripa Palme så borde han ju ha stämplat ur INNAN han gick till Grand.
Nu knyter hans utstämplingstid honom ju till mordplatsen ungefär vid tiden för mordet.
Hade han någon tanke på att mörda OP så var det ju rent vansinnigt att stämpla ut just nät han gjorde det.Men det finns ju några intressanta vittnesmål från Grand som gör att man avsolut inte kan utesluta att SE ändå kan ha varit där vid 23-tiden den aktuella kvällen.

Mårten ser mannen stå still när LOP går. Om detta ska vara SE så ska han alltså ge LOP ett försprång, hinna förbi LOP, ta sig 50m österut, ta sig 50 m västerut, stämpla ut, byta några ord med väktarna och komma ut senast när LOP passerar entrén. Plus gå lika lång sträcka som LOP.

Matte:
Går LOP i 5km/h så tar promenaden dom 216s.

Om SE ger LOP 20 sekunder försprång, lägger 10 sek på stämpling, 20sek på samtal. Då behöver SE röra sig i 8,7 km/h på sin runda.

Var det någon som såg en nästan springande man på Sveavägen?
Och så framförallt, varför skulle han göra på detta sätt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in