2021-02-04, 19:56
Medlem
Aktien ska fortfarande rasa 90 % från dagens kurs. Ligger på 60 USD och en värdering på runt 5 USD är dit aktien är på väg. I somras låg kursen på 4,5 USD.

Misstänker dock att det kommer att ta rätt många veckor. Inte speciellt många som kommer att sälja av sina aktier som de betalat 3000 kr när de kostar hundra kronor även om det är bättre att få en hundring än noll kronor som de får vid en konkurs.

Tycker verkligen synd om alla de 56 000 svenskar som har spelat i detta bolag. Det är inte hedgefonder som ni ska vara sura på utan de som skrivit på Reddit och fullständig lurat er...
De som startade diskussionen har tjänat hundratals miljoner kronor och det är ni som förlorat.
Citera
2021-02-04, 19:57
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ksv
Somliga verkar ha lyssnat på SSU:s investeringsråd och köpt betydligt mer.
https://twitter.com/fstjernstrom/status/1357395308725026817

Tar man finansiella råd från SSU så förtjänar man nästan detta. Nästan.
Citera
2021-02-04, 19:57
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustinTrudeau
Nej han sitter och gapflabbar nu. Han såg så klart bilden. Det hans sätt att avslöja att han trollat hela tiden. Med avsikt att få GME bulls att kedja fast sig ännu hårdare i sina positioner. Så de skulle förlora ännu mer pengar. Cyniskt, kallt och ondskefullt.

Hade du vunnit eller förlorat? Du skrev en förlust på -222699 och vissa tolkade det som en vinst (dubbla negationer blir plus). Så det är lite oklart.

Men har du förlorat så lider jag med dig, och har du vunnit så gratulerar jag dig!
Citera
2021-02-04, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tenor302
Men; en nyemission innebär i realiteten också en "utspädning" av befintliga aktiers (nominella) värde eftersom det totala antalet aktier ökar.

/T

Såå en nyemission innebär också att Gamestop får mindre "kontroll" över sitt företag, eftersom dom lämnar bort delar av sitt ägande till andra? Jag antar att gränsen går vid 51%, för att de fortfarande ska kunna vara självstyrande?
Citera
2021-02-04, 20:01
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barfotalasse
Ja det är faktiskt indirekt kontrakt. Jag pratar om de som lånar ut till neonets. Men du får kalla det vad du vill. Spelar ingen roll.
neonet levererar väl bara en exekveringsplattform. Jag måste missa något.

Nja i väldigt strikt mening ingår kontrakt i en affär. Men det är nog inte det du menar. En blankning är inget kontrakt som löper ut. Man kan blanka i år om man vill.

Citat:
Det är inte redditkrigarna som primärt kommer få aktien att skjuta igen. Alla krigare som trodde de skulle tjäna en hacka har redan droppat av. De förstår inte vad det handlar om. Precis som på Flashback.
Där kan vi nog vara överens.
Dom har svårt att påverka så mycket.

Citat:
Det är när de stora blankarna köper (inte säljer) som det kommer explodera.
Det är då de massiva köpen kommer. De kommer aldrig när aktien ligger på 500$.
Om dom väntar tills man är tillbaka på vad företaget är värt så lär det gå bra att så sakterliga täcka blankningarna.

Innan dess lär många ta tillfället i akt och sälja av sina GME. Eventuellt några fonder.
Blankarnas täckning kommer inte att påverkar kursen mer än ytterst marginellt.

Citat:
De redditkrigare som är kvar, vilket iof troligtvis är hyfsat många (och fler blir det när de öppnat nya tradingkonton) är kvar för att hålla aktien över värdet är skurkarna började blanka.
Man är inte skurk om man blankar. Det är bara att man säljer en övervärderad aktie.
Folk som är marknadsneutrala har lika mycket blankat som ägt. För att ha nettoexponeringen 0.

Skurkar är sådan som är illvilliga och försöker skada. T ex de som vill skada hedgefonder och deras klienter.

Själv håller jag hårt i mina GME positioner. Diamondhands.
Citera
2021-02-04, 20:02
Medlem
Lagerkommandants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FB-Kissen
Aj aj, dig trodde vi på

Det gjorde jag också men efter att jag försökte spela allan ballan genom att plocka in den på nedvägen så blev min hand svagare och jag behövde göra en riskjustering.

Jag kommer ta in GME igen någon gång i framtiden för jag tror verkligen på bolagets nya styre. De kommer förmodligen ändra affärsmodellen för Gamestop och jag tror det kommer bli bra.

Och den kommer nog gå upp nu eftersom jag klev av, det är så det brukar fungera.
Citera
2021-02-04, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noshoerning
Såå en nyemission innebär också att Gamestop får mindre "kontroll" över sitt företag, eftersom dom lämnar bort delar av sitt ägande till andra? Jag antar att gränsen går vid 51%, för att de fortfarande ska kunna vara självstyrande?

Dom som äger aktierna äger bolaget..och ev rätt till utdelning, vid en nyemisoin så har vanligtvis vissa företräde att teckna aktier. Men det finns såklart hyllmeter med böcker man kan läsa om sånt..men enkelt uttryckt.
Citera
2021-02-04, 20:12
Medlem
Finans.killens avatar
Citat:

Nej, det som sker är att aktieägarna blir utspädda då bolaget ska fördelas på fler aktier. Dvs. varje aktie blir mindre värd i relation till hur många fler aktier som tillkommer.

Aktieägarna kan tycka det är en bra affär om pengarna ska användas för smarta investeringar. Men ofta är det ett tecken på att läget är pressat.
Citera
2021-02-04, 20:15
Moderator
ksvs avatar
Citat:
En aktie är en ägarandel, så det är aktieägarna som äger och bestämmer över företaget.
https://www.avanza.se/lar-dig-mer/avanza-akademin/aktier/vad-ar-aktier.html
https://sv.wikipedia.org/wiki/Aktie

Så är det oavsett om det är ett stort börsnoterat företag eller dit eget lilla aktiebolag.
Citera
2021-02-04, 20:18
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Somliga verkar ha lyssnat på SSU:s investeringsråd och köpt betydligt mer.
https://twitter.com/fstjernstrom/status/1357395308725026817

Man mår dåligt bara av att läsa det. Måste rimligtvis bli ett efterspel eftersom SSU gick ut relativt stenhårt och rekommenderade köp. Allt för många drogs med i detta elände.

Det finns aldrig någon riskfri väg till pengar på finansmarknaden, ingen fri lunch. Det är alltid en risk.

Kan också vara värt att påminnas om ett av de bästa av Jesse Livermores berömda regler:
Few people ever make money on tips. Beware of inside information. If there was easy money lying around, no one would be forcing it into your pocket.
Citera
2021-02-04, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finans.killen
Nej, det som sker är att aktieägarna blir utspädda då bolaget ska fördelas på fler aktier. Dvs. varje aktie blir mindre värd i relation till hur många fler aktier som tillkommer.

Aktieägarna kan tycka det är en bra affär om pengarna ska användas för smarta investeringar. Men ofta är det ett tecken på att läget är pressat.

Citat:
En aktie är en ägarandel, så det är aktieägarna som äger och bestämmer över företaget.
https://www.avanza.se/lar-dig-mer/avanza-akademin/aktier/vad-ar-aktier.html
https://sv.wikipedia.org/wiki/Aktie

Ah, tack. Ska sluta ställa dumma frågor nu då det antagligen är OffTopic
Citera
2021-02-04, 20:22
Medlem
Kurt-Beritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagerkommandant
Det gjorde jag också men efter att jag försökte spela allan ballan genom att plocka in den på nedvägen så blev min hand svagare och jag behövde göra en riskjustering.

Jag kommer ta in GME igen någon gång i framtiden för jag tror verkligen på bolagets nya styre. De kommer förmodligen ändra affärsmodellen för Gamestop och jag tror det kommer bli bra.

Och den kommer nog gå upp nu eftersom jag klev av, det är så det brukar fungera.

Gme säljer nya och beggade spel samt merch, försäljningen av fysiska kopior på spel blir mindre och mindre varje år, dvs. Inom några år finns varken nya eller beggade spel att sälja. Vad ska dom fortsätta sälja? Merch? Ett börsnoterat merchbolag som förväntas innovera och ge avkastning? Knappast
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in