Citat:
Ursprungligen postat av
MacMackay
Det är väl bara det att IM påstod att det var fler än fyra. ”Fem, sex, sju personer”
Det kan ju absolut vara ett minnesfel, och NF kan inte ha varit så långt bakom. 20-40 meter kanske om kronologin ska kunna räknas hem någorlunda.
Gissningsvis befann sig Anders B:s kamrater inne på banken då han passerade.
Killen med blod runt munnen är ett mysterium, liksom den ljushårige med grå jacka, och den ljushåriga killen med den ”flinande” tjejen bakom.
Och förstås den springande mannen i ljusbrun skinnjacka.
Denna första minut på mordplatsen är mycket svårtolkad och motsägelsefull.
Ja. Jag vill beskriva nuläget ungefär så här:
1) IM:s gäng kan mycket väl ha varit AB:s gäng. Med det menar jag att IM inte tittade mot Dekorima i 2,5 minut. Han "tittade sig omkring så som man gör". En formulering är ju också "jag såg honom (GM) precis innan de kom" och då talar vi om sekunder och inte minuter. Min bild av IM är att han inte är så bra på detta med konkreta iakttagelser av fakta. Inget att säga om det. Folk är inte robotar. Men man ska ha med sig att IM definitivt inte såg skeendet i en enda obruten följd i 2,5 minut. Det var ett antal korta sekvenser. Osammanhängande berättelse.
2) Jag kom fram till att killen med grå jacka kan ha varit Per Vallin som hade midjelång mörkt grå jacka. I så fall kan den flinande tjejen ha varit Lena Bäsen?
3) Mannen med blod runt munnen är en mycket märklig observation. Vi vet att Stefan G var blodig men Göran I säger att han såg killen från taxin? Kan man blanda ihop sina iakttagelser så? Och Stefan G var ju en kompis till Göran I??
4) Mannen i bruna jackan som sprang? Den uppgiften är precis lika unik som AD:s uppgift om en man i grå rock och herrhatt. Man kan alltid välja den lätta vägen och säga att båda vittnena såg fel. Men man behöver, tycker jag, även fundera över möjligheten att de faktiskt såg rätt. Och var hamnar vi då?
5) Ljushåriga killen 20-25 år. Okänd person vid mordplatsen sekunderna efter skotten. Vem i hela h-e var han? Han stod där när Per V kom fram.