Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-02-04, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pinkeponken
Min tanke är att han hör skotten men det är först när han ser GM som han inser att efterföljande poliser kan dyka upp där han befinner sig och att det är bäst att avvika. (För allt han vet kanske polisen redan är på plats pga något bråk och att det var därför det sköts.) Han springer sen inte heller särskilt fort enligt YN så det är ingen panikrusning.

Men om polisen skulle springa efter en GM så skulle de ju knappast bry sig om annat folk i närheten. Tappade polisen den jagade ur sikte skulle de kanske fråga folk "såg ni vart mannen tog vägen", men skulle det hända så skulle ju risken att bli tagen av polisen bara öka om han själv sprang.

Och, så noterar jag att du nu inte längre anser att det är uppenbart att Yvonnes springande man var för sent ute. Det scenario du själv skissar ovan innebär ju att det inte kan ha varit särskilt många sekunder mellan GM och YN:s springande man. Den där minuten många hävdar kan inte existera med din teori.
Citera
2021-02-04, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Den där minuten många hävdar kan inte existera med din teori.

Han måste ju inte ha börjat springa direkt när han ser GM. Han kan ju överlagt med sig själv först.
Citera
2021-02-04, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barkarrow
Var kommer uppgiften lång blond från då?

Det vet inte jag. Breven är här längre ner i länken
https://sverigesradio.se/artikel/6103013
Citera
2021-02-04, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Jo, men nu menar ju många att den som sprang där kan ha varit uppemot en minut försent för att kunna vara GM. I så fall måste han, även om han gick, ha varit så långt bort från trappan när mördaren kom upp att han knappast kan ha sett GM. Och även om han såg GM, varför springa efter GM? Och varför springa överhuvudtaget. Smyga tillbaka i tysthet till varifrån han kom borde ha varit smartare.

Och, nej, en flyende buse har kanske inte i det läget anledning att kontakta polisen. Men frågan är vad han hade för anledning att dra till sig uppmärksamhet genom att springa om han inte visste vad som hänt på en okänd plats i närheten ("kanske nere på Sveavägen"). Dessutom måste han ju faktiskt ha sprungit i riktning mot ljudet av skotten innan han svängde in på David Bagares Gata (såvida han nu inte kom från Sveavägen).

Vet vi någonting om var mannen befunnit sig innan YN ser honom? Och det jag hävdar är inte att han sprang efter GM utan att han snarare sprang en annan väg än GM. Dvs GM sprang INTE in på David Bagares gata. (Enligt denna teori.)
Citera
2021-02-04, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Om du hör ett skott. Sen märker att någon kommer springande åt ditt håll så kan du känna att det är bäst att springa själv också, oavsett om du tror det är GM eller någon som bara flyr för sitt liv.

Dina 50 personer som åskådare vid din skottlossning motsvarar det dussintal som står nere vid mordplatsen.

En flyende buse har ingen anledning kontakta polisen efter palmemordet om han inte sett skotten eller mördaren.

Med det vi vet idag så hade ju inte jag ringt polisen om det var jag som hade flytt i rädsla på detta sätt. Uthängd

Inte ens med 50 millar i belöning?
Citera
2021-02-04, 15:10
Medlem
H24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
En flyende buse har ingen anledning kontakta polisen efter palmemordet om han inte sett skotten eller mördaren

Lustigt, med tanke på att vi vet hur många busar som kontaktat polisen efter mordet 🙃

https://www.expressen.se/kvallsposten/palmevittnets-historia-vilar-for-alltid-i-graven/
Citera
2021-02-04, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Journalist uppger att polisman sköt Olof Palme
https://drive.google.com/file/d/1Pqc4lgJF13DBKLlv1ZQN5wjpf_k2tds3/view
19910206

Samtal med Berg
https://drive.google.com/file/d/1Hpu-Vz8b-6pQf4vpt1oncjOh76_w5L0H/view
19910313

Förmodligen avser journalisten med "sammanslutning" Neptuni Orden. Se nedan.

Det var nog ett av flera amatörmässiga önsketänkande om att mörda Olof Palme som förekom på den tiden. Men oavsett vilket så är stämpling till mord ett brott som inte behöver fullbordas för att vara straffbart, och med borttagen preskriptionstid så borde det vara åtalbart i dag.

Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Det hade säkert ”varit en riktig skräll" men min tanke var inte den utan att Keith Maxwell självutnämnd Commodore för SAIMR beskriver ursprunget till sin täckorganisation för den terrororganisation han leder på liknande sätt.

Neptuniorden – Wikipedia
Neptuni Orden är ett ordenssällskap. Den instiftades i Stockholm den 22 mars 1812 och har sitt ursprung i Conjunkentus Orden, som bildades av svenska sjömilitärer och sjökaptener i London år 1801.

Syfte: Att lämna understöd till sjömän, deras änkor och barn. Att utöva hjälpverksamhet bland Ordens medlemmar och deras anhöriga. Att verka till nytta och gagn för sjöfolk i allmänhet. Att befrämja sällskaplig samvaro mellan medlemmarna.
Källa: https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Neptuniorden

South African Institute for Maritime Research (SAIMR)
“SAIMR was the successor of a 184-year-old organization formed by a group of British ship’s captains, who founded the ‘ Recovery Society,’ which had salvaged a bullion cargo vessel off Cape Rock, near East London.”

The Institute’s charter, which states that SAIMR strives
* to ‘assist in preserving the ecology of the seas and their perimeters and
* to gather intelligence relating to the strategic waterways of the world, and
* to use this intelligence to promote peace between nations and preserving human rights.’
Källa: Williams, Susan A.. - Who killed Hammarskjöld? : the UN, the Cold War and white supremacy in Africa / Susan Williams.. - 2013[2011]. - ISBN: 9781849043687

I själva verket var det en brittisk terrororganisation om + 5 000 ”legosoldater" med bas i London och kontakter med MI6.

Keith Maxwell kan ha utformat beskrivningen till sin täckorganisation från Neptuniorden för någon brittisk motsvarighet har jag inte hittat. Han kände säkert till den medan han levde och kanske till och med var medlem.

Vad som är allvarligt är naturligtvis att två medlemmar i Neptuniorden i september 1985 efter socialdemokraternas valseger överlägger om att mörda Olof Palme.

Att sen 12 marinofficerare tillsammans med kommedörkapten Hans von Hofsten publicerar sig i Svenska Dagbladet i oktober/november 1985 i vad som kommit att kallas ett ”officersuppror" vore inte svårt att koppla till en orden grundad av svenska sjömilitärer och som fortfarande är ett uppskattat inslag i den svenska marinmilitära miljön.

Bland de högerextrema utmärkte sig marinens officerare.
Den 10 nov 1985 publicerade Svenska Dagbladet (SvD) intervjuer med tolv höga marinofficerare i vad som i praktiken utgjorde ett ”officersuppror” mot en folkvald regering. Ledningen för ett helt vapenslag – marinen – förklarade att den saknade förtroende för regeringen!

Om något liknande hade skett, exempelvis i USA eller Frankrike, skulle regeringen omedelbart ha avskedat samtliga officerare. Dessutom skulle sannolikt den tongivande av officerarna ha ställts inför rätta för högförräderi.

Officersupproret hade inletts exakt en vecka tidigare. Detta i en debattartikel, också den i SvD, av kommendörkapten Hans von Hofsten.
Källa: https://blogg.vk.se/janhagglund/2011/03/04/marinofficerare-moraliskt-ansvariga-for-mordet-pa-olof-palme/
Citera
2021-02-04, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cianneli
Det vet inte jag. Breven är här längre ner i länken
https://sverigesradio.se/artikel/6103013
Det står ju visst i brevet. "han hade rakt, mörkblont hår kammat åt sidan".
Citera
2021-02-04, 16:14
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Det är väl bara det att IM påstod att det var fler än fyra. ”Fem, sex, sju personer”
Det kan ju absolut vara ett minnesfel, och NF kan inte ha varit så långt bakom. 20-40 meter kanske om kronologin ska kunna räknas hem någorlunda.
Gissningsvis befann sig Anders B:s kamrater inne på banken då han passerade.

Killen med blod runt munnen är ett mysterium, liksom den ljushårige med grå jacka, och den ljushåriga killen med den ”flinande” tjejen bakom.
Och förstås den springande mannen i ljusbrun skinnjacka.
Denna första minut på mordplatsen är mycket svårtolkad och motsägelsefull.

Ja. Jag vill beskriva nuläget ungefär så här:

1) IM:s gäng kan mycket väl ha varit AB:s gäng. Med det menar jag att IM inte tittade mot Dekorima i 2,5 minut. Han "tittade sig omkring så som man gör". En formulering är ju också "jag såg honom (GM) precis innan de kom" och då talar vi om sekunder och inte minuter. Min bild av IM är att han inte är så bra på detta med konkreta iakttagelser av fakta. Inget att säga om det. Folk är inte robotar. Men man ska ha med sig att IM definitivt inte såg skeendet i en enda obruten följd i 2,5 minut. Det var ett antal korta sekvenser. Osammanhängande berättelse.

2) Jag kom fram till att killen med grå jacka kan ha varit Per Vallin som hade midjelång mörkt grå jacka. I så fall kan den flinande tjejen ha varit Lena Bäsen?

3) Mannen med blod runt munnen är en mycket märklig observation. Vi vet att Stefan G var blodig men Göran I säger att han såg killen från taxin? Kan man blanda ihop sina iakttagelser så? Och Stefan G var ju en kompis till Göran I??

4) Mannen i bruna jackan som sprang? Den uppgiften är precis lika unik som AD:s uppgift om en man i grå rock och herrhatt. Man kan alltid välja den lätta vägen och säga att båda vittnena såg fel. Men man behöver, tycker jag, även fundera över möjligheten att de faktiskt såg rätt. Och var hamnar vi då?

5) Ljushåriga killen 20-25 år. Okänd person vid mordplatsen sekunderna efter skotten. Vem i hela h-e var han? Han stod där när Per V kom fram.
Citera
2021-02-04, 16:19
Medlem
Basfaktas avatar
Jag har ett förslag.

För att jobba med ett konkret uppslag tycker jag vi ska kartlägga kretsen/nätverket kring Föllinge.

Jag tycker man med fog, trots åldersskillnaden, kan misstänka att han var Tunnelbanemannen.

Jag menar inte endast Föllinges arbetskamrater utan överhuvudtaget personer som kan ha haft kapacitet att skjuta Palme. Fanns det exempelvis en lång blond man i kretsen kring Föllinge?

Vi behöver få fram en namnlista.

"Föllingespåret" behöver köras i botten. Tycker jag.
Citera
2021-02-04, 16:44
Medlem
H24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Jag har ett förslag.

För att jobba med ett konkret uppslag tycker jag vi ska kartlägga kretsen/nätverket kring Föllinge.

Jag tycker man med fog, trots åldersskillnaden, kan misstänka att han var Tunnelbanemannen.

Jag menar inte endast Föllinges arbetskamrater utan överhuvudtaget personer som kan ha haft kapacitet att skjuta Palme. Fanns det exempelvis en lång blond man i kretsen kring Föllinge?

Vi behöver få fram en namnlista.

"Föllingespåret" behöver köras i botten. Tycker jag.

Helt rätt.

Jag tror att spåret är det rätta rent teoretiskt, det vill säga spanare runt mordplatsen med "Landsförrädarmotivet". Det är dessa som har möjligheten att genomföra detta, komma undan och därefter influera utredningen. Det är precis något sånt här vi letar efter.

Därefter finns det flera jätteindicier. Man kan framhålla att det finns ett kvinnligt vid Snickarbacken (Restaurang Karelia) som placerar en handledsväska på mannen med rock som hoppar in i den blåa Passaten. Om detta mycket riktigt är Föllinge så skulle detta vittne kunna länka honom till Nieminen och David Bagares Gata och då är vi nästan där. Vittnen som nämner polisen från Bagarmossen samma sak. Det behöver inte vara svårare än så.

Avslutningsvis vill jag framhålla vad jag tror var ett förtäckt hot från Thure Nässén rörande spanaren som avvikit från mordplatsen.

"En dag ska jag berätta allt jag vet".

Här jävlar sitter det.
Citera
2021-02-04, 16:45
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OPK123
Jag är på!

Så bra. Själv är jag väl inte världsmästare på sånt här men jag lovar att göra vad jag kan. Jag tänker alltså på poliser, militärer, underrättelsefolk etc. Men också privatpersoner. Kanske i föreningar eller andra sammanslutningar han var med i.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in