Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-02-04, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pinkeponken
Det beror på vad han hade i väskan. Och även om sexköp inte var olagligt så var det kanske ändå något han inte ville skulle bli känt.

Men visst kan mannen också varit en medhjälpare. Jag vill bara peka på att det inte behöver vara den enda anledningen till att han springer iväg och håller sig undan.

Även om polisen hade dykt upp då så hade de knappast kollat i väskan. Är det ett mord brukar polisen - så även på 80-talet - ha andra prioriteringar än att kolla i vittnens väskor. Är man däremot misstänkt mördare är risken naturligtvis större att polisen vill se vad du har i väskan eller fickan. Men inte ett icke-misstänkt vittne. Och varför skulle han ha skäl att tro att han skulle bli misstänkt? Dessutom så hade väl risken att bli misstänkt snarare ökat om polisen såg att man sprang när polisen var i faggorna....
Citera
2021-02-04, 09:32
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Ja. Så vitt vi vet fanns det väl inget annat gäng som passerade Dekorima så dags?

De enda som kan vara aktuella är den flinande tjejen och den ljushårige killen. Som delar av ett sådant gäng?

Vem var den blodige killen som Göran I såg från taxin?

Den blodige killen kan inte gärna vara någon annan än Stefan Glantz. Sedan är det märkligt att Göran Israelsson inte känner igen denne när han hörs andra gången två år efter MOP. Tycker det visar vilka spratt minnet kan spela med människor . I det första förhöret 860306 tror GI att det SG som berättar för honom att Olof Palme saknar puls. Vid samma tillfälle tror han inte heller att mannen som ligger på marken är skjuten. Jag tycker det känns som GI påverkats av allt som skrivits om MOP i sitt förhör från 1988. Att det är SG som tillsammans med Anna Hage gör upplivningsförsök på OP finns det tillräckligt med samstämmiga uppgifter på så det får anses fastslaget.

http://www.itdemokrati.nu/page36u.html
Citera
2021-02-04, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Även om polisen hade dykt upp då så hade de knappast kollat i väskan. Är det ett mord brukar polisen - så även på 80-talet - ha andra prioriteringar än att kolla i vittnens väskor. Är man däremot misstänkt mördare är risken naturligtvis större att polisen vill se vad du har i väskan eller fickan. Men inte ett icke-misstänkt vittne. Och varför skulle han ha skäl att tro att han skulle bli misstänkt? Dessutom så hade väl risken att bli misstänkt snarare ökat om polisen såg att man sprang när polisen var i faggorna....

Han vet ju inte vad som har hänt och vill helt enkelt avvika innan eventuella poliser dyker upp.
Citera
2021-02-04, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pinkeponken
Han vet ju inte vad som har hänt och vill helt enkelt avvika innan eventuella poliser dyker upp.

Naturligtvis möjligt, men jag kan inte se att det skulle vara en anledning att springa. En promenad i normal takt mot Kungsgatan hade varit ett smartare sätt att försvinna innan polisen kom. Det kunde ju ha tagit flera ytterligare minuter innan polisen var på plats och hade det varit någon annan än statsministern som mördats skulle nog polisen inte ens ha gått upp på åsen, om inte någon nere på Sveavägen explicit sagt åt polisen att mördaren flydde den vägen. Så om man inte visste vad som hänt förefaller han helt klart mycket lättskrämd och nervös som börjar rusa i panik så fort han hör nåt som låter som ett skott.

Jag bor nära ett område där det avlossats skott. Skottet, och polisens blåljus, resulterade i en publik på uppemot 50 personer så ytterligare poliser fick komma bara för att mota bort åskådarna...
Citera
2021-02-04, 12:25
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Naturligtvis möjligt, men jag kan inte se att det skulle vara en anledning att springa. En promenad i normal takt mot Kungsgatan hade varit ett smartare sätt att försvinna innan polisen kom. Det kunde ju ha tagit flera ytterligare minuter innan polisen var på plats och hade det varit någon annan än statsministern som mördats skulle nog polisen inte ens ha gått upp på åsen, om inte någon nere på Sveavägen explicit sagt åt polisen att mördaren flydde den vägen. Så om man inte visste vad som hänt förefaller han helt klart mycket lättskrämd och nervös som börjar rusa i panik så fort han hör nåt som låter som ett skott.

Jag bor nära ett område där det avlossats skott. Skottet, och polisens blåljus, resulterade i en publik på uppemot 50 personer så ytterligare poliser fick komma bara för att mota bort åskådarna...

Om du hör ett skott. Sen märker att någon kommer springande åt ditt håll så kan du känna att det är bäst att springa själv också, oavsett om du tror det är GM eller någon som bara flyr för sitt liv.

Dina 50 personer som åskådare vid din skottlossning motsvarar det dussintal som står nere vid mordplatsen.

En flyende buse har ingen anledning kontakta polisen efter palmemordet om han inte sett skotten eller mördaren.

Med det vi vet idag så hade ju inte jag ringt polisen om det var jag som hade flytt i rädsla på detta sätt. Uthängd
Citera
2021-02-04, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Ja. Så vitt vi vet fanns det väl inget annat gäng som passerade Dekorima så dags?

De enda som kan vara aktuella är den flinande tjejen och den ljushårige killen. Som delar av ett sådant gäng?

Vem var den blodige killen som Göran I såg från taxin?

Det är väl bara det att IM påstod att det var fler än fyra. ”Fem, sex, sju personer”
Det kan ju absolut vara ett minnesfel, och NF kan inte ha varit så långt bakom. 20-40 meter kanske om kronologin ska kunna räknas hem någorlunda.
Gissningsvis befann sig Anders B:s kamrater inne på banken då han passerade.

Killen med blod runt munnen är ett mysterium, liksom den ljushårige med grå jacka, och den ljushåriga killen med den ”flinande” tjejen bakom.
Och förstås den springande mannen i ljusbrun skinnjacka.
Denna första minut på mordplatsen är mycket svårtolkad och motsägelsefull.
Citera
2021-02-04, 12:37
Medlem
Citat:

Min tanke är att han hör skotten men det är först när han ser GM som han inser att efterföljande poliser kan dyka upp där han befinner sig och att det är bäst att avvika. (För allt han vet kanske polisen redan är på plats pga något bråk och att det var därför det sköts.) Han springer sen inte heller särskilt fort enligt YN så det är ingen panikrusning.
Citera
2021-02-04, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cianneli
Nu står det ju inte lång blond i breven. O sen är det mördaren som skrivit det + andra brev för att förvilla. Hur skulle någon kunna se allt det när det är mörkt o på håll.
Vad PU gjort sen -17 är vansinnigt.
Var kommer uppgiften lång blond från då?
Citera
2021-02-04, 12:50
Medlem
OPK123s avatar
Konstigt att förhör med Bror Perä inte kommit ut ännu.

Sedan känns det inte som en omöjlighet att ta reda på vem walkie talkien som hittades på Jutas Backe tillhörde!? Serienummer: 8516813, Televerket-nummer: RI3018/83
Citera
2021-02-04, 13:03
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OPK123
Konstigt att förhör med Bror Perä inte kommit ut ännu.

Sedan känns det inte som en omöjlighet att ta reda på vem walkie talkien som hittades på Jutas Backe tillhörde!? Serienummer: 8516813, Televerket-nummer: RI3018/83
Ja, det är konstigt. Beställda kopior på dokument levereras inte skyndsamt. Precis som tidigare redovisat. Följande beställdes 200915:

''Alla förhör, utredningar och övrigt material avseende polisman Bror Perä. Inklusive utredningen av hans dödsfall.''

Jag kan inte se annat än att det här är medvetet från PU. De bryter mot lagen. Man obstruerar och jävlas helt enkelt.
Citera
2021-02-04, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Om du hör ett skott. Sen märker att någon kommer springande åt ditt håll så kan du känna att det är bäst att springa själv också, oavsett om du tror det är GM eller någon som bara flyr för sitt liv.

En flyende buse har ingen anledning kontakta polisen efter palmemordet om han inte sett skotten eller mördaren.

Med det vi vet idag så hade ju inte jag ringt polisen om det var jag som hade flytt i rädsla på detta sätt. Uthängd

Jo, men nu menar ju många att den som sprang där kan ha varit uppemot en minut försent för att kunna vara GM. I så fall måste han, även om han gick, ha varit så långt bort från trappan när mördaren kom upp att han knappast kan ha sett GM. Och även om han såg GM, varför springa efter GM? Och varför springa överhuvudtaget. Smyga tillbaka i tysthet till varifrån han kom borde ha varit smartare.

Och, nej, en flyende buse har kanske inte i det läget anledning att kontakta polisen. Men frågan är vad han hade för anledning att dra till sig uppmärksamhet genom att springa om han inte visste vad som hänt på en okänd plats i närheten ("kanske nere på Sveavägen"). Dessutom måste han ju faktiskt ha sprungit i riktning mot ljudet av skotten innan han svängde in på David Bagares Gata (såvida han nu inte kom från Sveavägen).
Citera
2021-02-04, 13:11
Medlem
Journalist uppger att polisman sköt Olof Palme
https://drive.google.com/file/d/1Pqc4lgJF13DBKLlv1ZQN5wjpf_k2tds3/view
19910206

Samtal med Berg
https://drive.google.com/file/d/1Hpu-Vz8b-6pQf4vpt1oncjOh76_w5L0H/view
19910313
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera