2021-01-18, 16:09
Medlem
Vet någon hur det fungerar med när man mönstrar? Det man har läst och hört är att det har att göra med när på året man är född. Dock har mina kompisar och bekanta fått mönstra lite oberoende födelsedatum. Själv är jag född tidigt i mars och har inte ens fått ett mönstringsdatum än. '

Vet någon också hur stor chans det är för att få någon mer konkurrenskraftig utbildning om man mönstrar sent? Exempelvis jägare eller röjdyk. Är det så att ens chanser att komma in minskar drastiskt eller finns det fortfarande relativt bra chans att komma in om man har bra siffror på testerna?
Citera
2021-01-18, 16:23
Medlem
Peuwies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjenaremannen25
Trodde jag med. Min spontana tanke var om handläggaren läser igenom rapporten och att det på något sätt i den stod att man hade "potential" eller liknande... Kanske mitt ego som talar nu dock...
Någon annan som har någon tanke om detta?

Ingen aning om någon faktiskt läser den men du har rätt att begära ut deras uppgifter om dig! Följ denna länk och posta den så får du ditt psykologutlåtande med andra resultat på posten inom någon vecka.

https://www.rekryteringsmyndigheten.se/globalassets/blanketter/begaran-om-information.pdf

I slutet av min rapport stod det bla att man rekommenderas till en längre och mer ansvarstagande utbildning. Så visst finns det information där som kan vara nyttig för rekryterare.
Citera
2021-01-18, 17:05
Medlem
Booiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DamnSon
Grattis! Jag mönstrade förra veckan och då sa handläggaren att beskedet kommer i mars via Min Sida på Rekryteringsmyndigheten.

Tack för svaret! Grattis själv
Citera
2021-01-19, 10:03
Medlem
Tjena, är det någon som vet hur det ser ut på Amf1? Fick en befattning som jag är ganska otaggad för men såg i en annan tråd att regementet själva bestämmer vem som ska bli vad efter GMU. Vet någon om det fortfarande är så eller om att de till största del kör på vad man fick på mönstringen?
Citera
2021-01-19, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Junior3525
Tjena, är det någon som vet hur det ser ut på Amf1? Fick en befattning som jag är ganska otaggad för men såg i en annan tråd att regementet själva bestämmer vem som ska bli vad efter GMU. Vet någon om det fortfarande är så eller om att de till största del kör på vad man fick på mönstringen?

Vad fick du för befattning, om man får fråga?
Citera
2021-01-19, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sacrebleuuu
Vad fick du för befattning, om man får fråga?

Fick ledning/samband. När jag pratade med inskrivaren så sa han att det var amfibiesoldat (vilket var det jag ville få för att få testa vad ja orkar), och det i princip inte spelade någon roll att det stod ledning samband. Men sen när jag har kollat runt så har det mer verkat vara att koppla sladdar vilket är motsatsen vad jag hade tänkt mig.
Citera
2021-01-19, 13:43
Medlem
Citat:
Fick ledning/samband. När jag pratade med inskrivaren så sa han att det var amfibiesoldat (vilket var det jag ville få för att få testa vad ja orkar), och det i princip inte spelade någon roll att det stod ledning samband. Men sen när jag har kollat runt så har det mer verkat vara att koppla sladdar vilket är motsatsen vad jag hade tänkt mig.

Ja, det är amfibesoldat och alla genomgår samma GMU. Alla ska klara av precis samma saker när det kommer till strid & uthållighet. Du kommer med andra ord testas precis som en "vanlig" amfibesoldat. Gruppen är inte starkare än den svagaste länken brukar man ju säga, ingen gräddfil för att det är ledning/samband.

Sen när befattningsutbildningen påbörjas så utbildas du ju inom ledning/samband. Då kommer ju dagarna skilja sig åt kontra en vanlig amfibesoldat. Här får någon med mer kunskap flika in. Utbildningen kanske inte blir jätterolig dessa månader om man inte är intresserad av ledning/samband. Observera dock att under BFU:n och eventuella övningar så görs det tillsammans med övriga amfibiesoldater och samma krav ställs på dig som övriga. Min poäng är alltså att du får göra allt slit som förväntas av en amfibiesoldat och inom gruppen är det du som har kunskaper inom ledning/samband.

Dina faktiska frågor besvaras nog bäst av någon annan dock.
Citera
2021-01-19, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mwhinchell10
Ja, det är amfibesoldat och alla genomgår samma GMU. Alla ska klara av precis samma saker när det kommer till strid & uthållighet. Du kommer med andra ord testas precis som en "vanlig" amfibesoldat. Gruppen är inte starkare än den svagaste länken brukar man ju säga, ingen gräddfil för att det är ledning/samband.

Sen när befattningsutbildningen påbörjas så utbildas du ju inom ledning/samband. Då kommer ju dagarna skilja sig åt kontra en vanlig amfibesoldat. Här får någon med mer kunskap flika in. Utbildningen kanske inte blir jätterolig dessa månader om man inte är intresserad av ledning/samband. Observera dock att under BFU:n och eventuella övningar så görs det tillsammans med övriga amfibiesoldater och samma krav ställs på dig som övriga. Min poäng är alltså att du får göra allt slit som förväntas av en amfibiesoldat och inom gruppen är det du som har kunskaper inom ledning/samband.

Dina faktiska frågor besvaras nog bäst av någon annan dock.

Aa är med på den biten. Var bara att jag såg i en annan tråd att efter GMU så valde Amf1 själva vem som skulle göra vad(såklart utgick de från mönstringsbeslut) men att de även frågade om det var någon som ville göra något annat ifall det var möjligt, så ville mest kolla om det är någon som vet ifall det är så. I värsta fall är det bara att acceptera det sedan bli något annat efter muck.
Citera
2021-01-28, 18:25
Medlem
Citat:
Aa är med på den biten. Var bara att jag såg i en annan tråd att efter GMU så valde Amf1 själva vem som skulle göra vad(såklart utgick de från mönstringsbeslut) men att de även frågade om det var någon som ville göra något annat ifall det var möjligt, så ville mest kolla om det är någon som vet ifall det är så. I värsta fall är det bara att acceptera det sedan bli något annat efter muck.

Sen är det så att vissa befattningar är mer svårsålda än andra, men de behöver ändå fyllas. Så mest sannolikt enligt mig är att du kommer koppla sladdar i en amfibisk kontext, men säkerligen kommer du att tycka att det är väldigt givande ändå
Citera
2021-02-03, 11:09
Medlem
Joinks avatar
Tjena, det har säkert redan tagits upp men jag undrar om man fortfarande kommer att behöva göra fystest eftersom att det står på pliktmyndigheten (Rekryteringsmyndigheten) att man på grund av corona inte behöver göra cykeltestet och därför inte behöver ha med träningskläder.

Eller har jag missförstått någonting?
Citera
2021-02-03, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joink
Tjena, det har säkert redan tagits upp men jag undrar om man fortfarande kommer att behöva göra fystest eftersom att det står på pliktmyndigheten (Rekryteringsmyndigheten) att man på grund av corona inte behöver göra cykeltestet och därför inte behöver ha med träningskläder.

Eller har jag missförstått någonting?

Jag klarade mig utan träningskläder. Cykla fick man inte och styrketestet bytte man inte om för. Jägartest finns att göra för de som vill/kan bli jägare och det gjorde jag inte och kan inte uttala mig om. Men om du inte vill bli jägare så klarar du dig utan träningskläder så länge vi har Coronapanik. Lycka till 🤘
Citera
2021-02-04, 16:22
Medlem
Failade precis på ”färgtestet” hade ett fel från godkänt. Var dock trött och hade inte sovit på va 24h. Tror ni det kan ha någon betydelse. Vill söka polis i framtiden men sjuksköterskan sa att jag inte kunde göra det. Efter det läser jag på hemsidan att man kan begära att få göra om det. Vad tror ni?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in