2021-02-03, 14:55
Medlem
Surgubben-Jans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OweGbg
Det tror jag också svarade bara på inlägget om troliga norska laget. Tror inte man sätter nån annan än H Weng där för en "ev" spurt.
Spurt är helt irrelevant såvida man inte tror Norge kommer tampas med fler lag än Sverige på sista för Linn spurtar ned alla norskor.

Men Sverige körde ju Calle på sista flera mästerskap trots att man visste han var chanslös mot Northug. Så att de resonerar som du säger är inte omöjligt.
Citera
2021-02-03, 15:07
Medlem
OweGbgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surgubben-Jan
Spurt är helt irrelevant såvida man inte tror Norge kommer tampas med fler lag än Sverige på sista för Linn spurtar ned alla norskor.

Men Sverige körde ju Calle på sista flera mästerskap trots att man visste han var chanslös mot Northug. Så att de resonerar som du säger är inte omöjligt.
Jo men jag tror också Linn spurtar ner alla på ett upplopp men jag kommer ihåg norska kommentarerna efter Stinas spurt mot Johaug i Seefeld att ankaret måste ha en spurtförmåga.
Jag tror inte någon norsk åkare inte ens Johaug skapar en stor lucka innan sistasträckan.
Kalla eller Ribom tror jag håller jämna steg mot bägge Wengarna. Tror Johaug får svårt att skaka av sig Frida på 5 km och lika med Fossesholm/Haga mot Ebba.
Så mitt tips på norska laget är ändå att Heidi blir ankare.
Citera
2021-02-03, 15:14
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Jo men jag tror också Linn spurtar ner alla på ett upplopp men jag kommer ihåg norska kommentarerna efter Stinas spurt mot Johaug i Seefeld att ankaret måste ha en spurtförmåga.
Jag tror inte någon norsk åkare inte ens Johaug skapar en stor lucka innan sistasträckan.
Kalla eller Ribom tror jag håller jämna steg mot bägge Wengarna. Tror Johaug får svårt att skaka av sig Frida på 5 km och lika med Fossesholm/Haga mot Ebba.

Johaug - Weng - Fossesholm - Haga så har du ett norskt lag som skapar en lucka tidigt och lyckas hålla den in i mål.
Citera
2021-02-03, 15:14
Medlem
rainbowias avatar
Citat:

Det har sagts i stafettråden. Den som har störst chans på Linn på sista vid likaläge är Fosse och Johaug, dvs de avgör på banan. Den förmågan har Heidi minst av de tre norskorna.
Citera
2021-02-03, 15:20
Medlem
OweGbgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Johaug - Weng - Fossesholm - Haga så har du ett norskt lag som skapar en lucka tidigt och lyckas hålla den in i mål.
Ja det kanske är det enda möjliga scenariot för att skapa en lucka.
Fast på 5 km får man se hur många sek Johaug skapar och hur många sek Frida och Ebba kan ta igen på sina sträckor. Spännande dueller i så fall.
Citera
2021-02-03, 15:22
Medlem
OweGbgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rainbowia
Det har sagts i stafettråden. Den som har störst chans på Linn på sista vid likaläge är Fosse och Johaug, dvs de avgör på banan. Den förmågan har Heidi minst av de tre norskorna.
Fast då kanske Frida eller Ebba på sina sträckor kan skapa lucka innan sista.
Citera
2021-02-03, 15:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Med tanke på hur hon pratar så är jag ytterst tveksam till det. Hon är ju väldigt påhejad av både media och "vanligt folk" också, vi såg ju här under tour de ski till exempel att folk ignorerade Diggins eftersom hon skulle vara en mumsbit för Frida..

Precis. Men ändå gör folk det. Både i media och här är det enorma förväntningar på henne och många räknar i princip bara Johaug och Ebba som värdiga konkurrenter. Medans sanningen är att hon har varit i eliten i två år, på den tiden har hon 3 stycken pallplatser i världscupen.

Jaaaa.. Det är ju ett sätt att se det. Jag skulle iofs säga att om ett stopp på ett par tävlingar gjorde att hon helt tappade huvudet i flera år efteråt så borde hon ha stoppats ännu längre för att lära sig, då är hon helt klart inte redo mentalt för att tävla i världscupen..

Det kanske finns en anledning till att osten var billig. Grevé som såldes som billig grönmögelost.

Precis, inget konstigt alls. Men ändå så förväntar sig "alla" att hon till exempel enkelt ska avfärda en Diggins i storform under Tour de ski.

Jag tror att ett fel här är att många likställer energibrist på grund av för lite matintag med ätstörning. Det kan finnas en ätstörning bakom det, men det kan också vara att hon helt enkelt inte riktigt har lärt sig hur mycket hon behöver få i sig. Vi vet inte hur det ligger till. Eller ens om det är "matbrist" för det har väl inte sagts något officiellt? Även om det är rätt mycket som pekar på det.

Det är knappast det som sker under tävling som är problemet utan det som sker utanför, som i sin tur går ut över tävlandet.

Hon borde även lämna sin till synes urtråkiga pojkvän.
Citera
2021-02-03, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Fast de hjälper dem knappast. Deras enda chans är att ha skapat en lucka innan sistaetappen.
Nja, det er jeg virkelig ikke enig i. Svahn har ikke noen Bjørgen-kapasitet ennå i fristil. Det vil være fullt mulig å gå fra henne i en tøff nok løype (noe Oberstdorf i utgangspunktet er). Men det forutsetter at man setter løpere som er i stand til det (Johaug og Fossesholm, men i praksis Fossesholm siden Johaug ikke ønsker å gå den etappen) og ikke en som ikke er i stand til det på siste etappe (Heidi Weng). Et optimalt lag er egentlig H. Weng, Johaug, Haga (om hun fortsetter formen hun har vist nylig i VM), Fossesholm.
Citera
2021-02-03, 15:43
Medlem
14ccKemiskts avatar
Ger guld i årets VM friplats till nästa VM eller till OS?
Citera
2021-02-03, 15:48
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 14ccKemiskt
Ger guld i årets VM friplats till nästa VM eller till OS?

VM
Citera
2021-02-03, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
En Haga i toppform (2018-form) tar självklart en plats i Norges stafettlag - men du har helt fel i vem som petas. I det läget lär de köra Heidi Weng - Johaug - Haga - Fossesholm (alternativt byt plats på Heidi och Fossesholm om man inte vill ha en junior på sista). Dvs, Haga tar en plats på TUWs bekostnad.

Medhåll på denna.
Heidi Weng har ju tagit startsträckan många gånger.
Är Haga i storform så är det smörrebom emot ett norskt guld som jag ser det.
Citera
2021-02-03, 15:58
Medlem
Många som har med Haga i stafetten, tycker det är väldigt förhastat. Hon gjorde det bra i Östersund förra året men det har väl tagit ungetfär ett år till hon presterade något liknande igen nu i Falun och då är det långt ifrån formen 2018.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in