2021-02-03, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OweGbg
Förstår inte din argumentation.
Innan hennes fallolycka på hotellet i Toblach hade hon väl en bra resultarad?

1:a och 2:a i distansloppen i svenska premiären i Bruks
2:a i 10 km plus 4 totalt i Rukas minitour
4:a i sprint och 4:a i 10 km och 3:a jaktstarten i Val Müstair

En Frida Karlsson i god form tar inte stryk av varesig Diggins eller Ebba exempelvis.
Hennes distanslopp i tds var en besvikelse..inte minst för henne själv.
Jag tror nog att man mäter detta bäst via Frida Karlsson personligen.
Var hon nöjd?
Knappast serru.
Citera
2021-02-03, 12:32
Medlem
14ccKemiskts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Norska VM-laget:

Maiken Caspersen Falla – Strandbygda IL
Helene Marie Fossesholm – Eiker SK
Ragnhild Haga – Åsen IL
Therese Johaug – IL Nansen
Anne Kjersti Kalvå – Team ELON Midt-Norge, Lundamo IL
Mathilde Skjærdalen Myhrvold – Equinor Rekruttlandslag, Vind IL
Ane Appelkvist Stenseth – Grong IL
Anna Svendsen – Tromsø SK
Heidi Weng – Ytre Enebakk
Lotta Udnes Weng – Nes Ski
Tiril Udnes Weng – Nes Ski

Harald Østberg Amundsen – Equinor Rekruttlandslag, Asker Skiklubb
Pål Golberg – Gol IL
Hans Christer Holund – Lyn Ski
Emil Iversen – IL Varden Meråker
Johannes Høsflot Klæbo – Byåsen IL
Simen Hegstad Krüger – Lyn Ski
Martin Løwstrøm Nyenget – Lillehammer Skiklub
Sjur Røthe – Voss IL
Håvard Solås Taugbøl – Lillehammer Skiklubb
Erik Valnes – Bardufoss og Omegn IF
Sivert Wiig – Team ELON vest, Gjesdal IL
En hjemmeværende reserve (blir tatt ut etter WC Ulricehamn)
Martin Johnsrud Sundby (friplass 15km), Røa IL

Enda överraskingen är att Myhrvold kom med. Hon och Nyenget kanske är reserver?

Edit: Även Wiig, det var ju kul för honom. Reserv han med?
Senast redigerad av 14ccKemiskt 2021-02-03 kl. 12:35.
Citera
2021-02-03, 12:37
Medlem
OweGbgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
En Frida Karlsson i god form tar inte stryk av varesig Diggins eller Ebba exempelvis.
Var hon nöjd?
Knappast serru.
Så här sa hon inför jaktstarten i Val Müstair serru.

Fem sekunder efter amerikanskan Diggins? Där finns en annan svensk som är segersugen.
Är du nöjd med din tourinledning?
– Ja, jag har fått en jättebra start. I dag spelar det ingen roll som om man vinner eller blir fyra. Det är avstånden som gäller och det var ett stabilt resultat i dag, säger Frida Karlsson efter lördagens masstartsfjärdeplats.
Citera
2021-02-03, 12:38
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 14ccKemiskt
Enda överraskingen är att Myhrvold kom med. Hon och Nyenget kanske är reserver?

Edit: Även Wiig, det var ju kul för honom. Reserv han med?

Reserver på plats i så fall.
Citera
2021-02-03, 12:47
Medlem
OweGbgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Reserver på plats i så fall.
Tror Bjervig nämnde det i en tidigare intervju att man skulle anmäla full kvot men att inte alla skulle få åka lopp
Citera
2021-02-03, 12:53
Medlem
Citat:
Jag tycker mig skönja en klar formförbättring hos en viss olympisk mästare vid namn Ragnhild Haga.
Tror hon blir farlig på VM i fria stilen..och jag höjer inte på ögonbrynen en millimeter om Weng eller Fossesholm får se sig förlora sin plats i det norska stafettlaget till Haga.
Definitivt min största outsider.När Haga är i form går ingen säker i fristil.
Nææ. Den eneste som er i fare om Haga skulle være i storform er Tiril Udnes Weng. Aldri i verden at noen av H. Weng, Johaug eller Fossesholm blir vraket på stafetten. Det som da eventuelt vil skje er at Heidi Weng tar første etappe i stedet for 3 eller 4.
Citera
2021-02-03, 13:11
Medlem
14ccKemiskts avatar
Så kom deltagarlistan för U23-VM.

"Flera av de mest meriterade U23-tjejer är aktuella för VM-truppen till Oberstdorf och står därför över U23-VM i Vuokatti. Det gör att antal tjejer är lite färre detta år."

Damer
Hanna Abrahamsson, Ulricehamns IF
Louise Lindström, Falun/Borlänge SK
Ebba Stenman, Älvsby IF SK

Herrar:
Leo Johansson, Falun/Borlänge SK
Fredrik Andersson, Piteå elit SK
William Poromaa, Åsarna IK
Johan Herbert, IFK Mora SK
Gustav Berglund, IFK Mora SK
Johan Ekberg, Nacka Värmdö SK

https://www.skidor.com/Grenar/langdakning/foljoss/aktuelltlangdakning/2021/SverigestrupptillU23-VM
Citera
2021-02-03, 13:12
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.skalmanski
Det är nog sant, hoppas att hon själv inser det.
Med tanke på hur hon pratar så är jag ytterst tveksam till det. Hon är ju väldigt påhejad av både media och "vanligt folk" också, vi såg ju här under tour de ski till exempel att folk ignorerade Diggins eftersom hon skulle vara en mumsbit för Frida..

Citat:
Ursprungligen postat av katw
Det är väl ändå lite svårt att räkna hennes första säsong som en riktig värdemätare med tanke på hur lite hon faktiskt tävlade då. Och den här säsongen är ju speciell för alla med inställda, uppskjutna och flyttade tävlingar.

Det är VM som betyder något den här säsongen. Men Fridas form var det inget fel på fram till gymövningarna på hotellrummet.

Det är inget som säger att Frida är ett magiskt undantag, nej. Det är media som uppenbarligen tror att man är en etablerad världsstjärna redan som 19-åring. Även om hennes genombrott saknade motstycke i jämförelse.
Precis. Men ändå gör folk det. Både i media och här är det enorma förväntningar på henne och många räknar i princip bara Johaug och Ebba som värdiga konkurrenter. Medans sanningen är att hon har varit i eliten i två år, på den tiden har hon 3 stycken pallplatser i världscupen.

Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Det som förstöde henne var att man inte fångade upp hennes form och utveckling tillräckligt under 18/19. Tvingades åka JVM och stressa i b-tävlingar innan VM som förstörde formen och känslan. Är ganska säker på att mycket ångest ligger till grund för osund träning och matvanor efter den tiden då hon hindrades från att prestera på topp.
Jaaaa.. Det är ju ett sätt att se det. Jag skulle iofs säga att om ett stopp på ett par tävlingar gjorde att hon helt tappade huvudet i flera år efteråt så borde hon ha stoppats ännu längre för att lära sig, då är hon helt klart inte redo mentalt för att tävla i världscupen..

Citat:
Ursprungligen postat av Stefan4
Osten måste ha rökt nåt ohälsosamt nu på morgonen.
Det kanske finns en anledning till att osten var billig. Grevé som såldes som billig grönmögelost.

Citat:
Ursprungligen postat av Koll99
Jamen precis!

Hon har en jättehög högstanivå, men ännu varvat med rejäla bottnar. Inget konstigt alls.
Precis, inget konstigt alls. Men ändå så förväntar sig "alla" att hon till exempel enkelt ska avfärda en Diggins i storform under Tour de ski.

Citat:
ätstörningar hos Frida
Jag tror att ett fel här är att många likställer energibrist på grund av för lite matintag med ätstörning. Det kan finnas en ätstörning bakom det, men det kan också vara att hon helt enkelt inte riktigt har lärt sig hur mycket hon behöver få i sig. Vi vet inte hur det ligger till. Eller ens om det är "matbrist" för det har väl inte sagts något officiellt? Även om det är rätt mycket som pekar på det.
Citera
2021-02-03, 13:22
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Var hon nöjd?
Knappast serru.
Och nu är du en av dom som sätter mycket högre krav på Frida än vad man borde ha. Frida har alltså 3 stycken pallplatser i världscupen. Tittar man alltså på hur verkligheten har sett ut, och inte den verkligheten som man hoppas på, så är alltså en Frida i god form på ungefär samma nivå som Diggins och en Ebba i god form. Ebba har i princip prenumererat på pallplatser dom sista åren, Diggins har gått lite mer upp och ner mellan olika säsonger men när hon har en gott år så prenumererar hon i stort sett också på pallplatser, åtminstone i fristil.
Citera
2021-02-03, 13:23
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Precis. Men ändå gör folk det. Både i media och här är det enorma förväntningar på henne och många räknar i princip bara Johaug och Ebba som värdiga konkurrenter. Medans sanningen är att hon har varit i eliten i två år, på den tiden har hon 3 stycken pallplatser i världscupen.

Jag är enig med dig men att räkna pallplatser nu är då inget jag bryr mig om i första hand. Huvudsaken är hon att blir en så bra skidåkare som möjligt över tid. Frida är 21 år. När tog Johan Olsson sin första pallplats?
Citera
2021-02-03, 13:24
Medlem
Att diskutera Frida och Linn här inne verkar vara väldigt känsligt för en del. Det är taggarna utåt direkt om något inte andas oförbehållsamma hyllningar.

Jag håller med dom som ifrågasätter Fridas form. Hon har helt klart högre kapacitet än det hon får ut i spåret så visst är det oroande. Något enstaka lopp då och då som är bra.
Citera
2021-02-03, 13:35
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milton-E
Att diskutera Frida och Linn här inne verkar vara väldigt känsligt för en del. Det är taggarna utåt direkt om något inte andas oförbehållsamma hyllningar.

Jag håller med dom som ifrågasätter Fridas form. Hon har helt klart högre kapacitet än det hon får ut i spåret så visst är det oroande. Något enstaka lopp då och då som är bra.

Formen hon har just nu vet du ju bakgrunden till?

Resultaten brukar pendla när man är 21 år och knappt heller tävlat i världscupen. Inget märkligt. Problemet är att folk (inte alla, men en del och framförallt media) har orealistiska förväntningar på henne. När Norge avstod TdS så skulle det bli en mumsbit för Frida och Ebba utan minsta tanke på att det faktiskt finns duktiga konkurrenter i andra nationer också. När Frida kom trea på tremilen i Seefeld-VM var bland den första frågan hon fick från NRK: -Hur länge dröjer det innan du slår Johaug? Det finns liksom inga proportioner. Visst bäddade hon för det själv också genom sina fantastiska insatser där och att hon var världens bästa junior men folk borde sansa sig en smula. Fridas värsta motståndare är henne själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in