2021-02-03, 13:40
Medlem
FNLSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 14ccKemiskt
Så kom deltagarlistan för U23-VM.

"Flera av de mest meriterade U23-tjejer är aktuella för VM-truppen till Oberstdorf och står därför över U23-VM i Vuokatti. Det gör att antal tjejer är lite färre detta år."

Damer
Hanna Abrahamsson, Ulricehamns IF
Louise Lindström, Falun/Borlänge SK
Ebba Stenman, Älvsby IF SK

Herrar:
Leo Johansson, Falun/Borlänge SK
Fredrik Andersson, Piteå elit SK
William Poromaa, Åsarna IK
Johan Herbert, IFK Mora SK
Gustav Berglund, IFK Mora SK
Johan Ekberg, Nacka Värmdö SK

https://www.skidor.com/Grenar/langdakning/foljoss/aktuelltlangdakning/2021/SverigestrupptillU23-VM
Varför ska poromaa trötta ut sig med det där.
Citera
2021-02-03, 13:42
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surgubben-Jan
Finns ingen anledning till att sista sprinten skall väga tyngst då vi är mitt uppe i VM förberedelser. Vet inte heller hur du får det till att den är mest lik VM?

Att Ribom ska åka fler lopp på VM är irrelevant, vill hon köra sprinten skall hon få det. Det är trots allt hennes indeviduella medaljchans.

Vad Ribom bör jobba med är utförsåkning både i Val di Fiemme och nu i helgen tyckte jag hon tappade onödigt mycket på krönen och utför. I Val di Fiemme funkade det bra tack vare grymma skidor och stakning.

Såklart att formläget ska vara en avgörande faktor när det är jämnt. Annars skulle man kunna ta ut truppen innan Falun.

Detta är väldigt likt, Start - uppför - nedför - skarp 180 böj - kort sprintbacke - nedför - upplopp - mål.
Vad som skiljer är glidpartiet in på stadion och hyllan i Falun vilket närmst är en fördel för Johanna att slippa = kortare till mål från toppen på sista backen.

Ja, håller med att det är irrelevant att Ribom ska åka distans. Gillar inte alls kompensationsuttagningar. Att det är hennes största chans håller jag oxå med om, nu är det extra surt att bli påmind om den försmädliga kraschen i Seefeld, vilken kostade oss en extraplats.

Jag gillar Ribom väldigt mycket som åkare/personlighet och tror(hoppas) hennes formläge blir än bättre mot VM. Fan, man ska behöva peta en medaljaspirant.
Citera
2021-02-03, 13:49
Medlem
Surgubben-Jans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rainbowia
Såklart att formläget ska vara en avgörande faktor när det är jämnt. Annars skulle man kunna ta ut truppen innan Falun.

Detta är väldigt likt, Start - uppför - nedför - skarp 180 böj - kort sprintbacke - nedför - upplopp - mål.
Vad som skiljer är glidpartiet in på stadion och hyllan i Falun vilket närmst är en fördel för Johanna att slippa = kortare till mål från toppen på sista backen.

Ja, håller med att det är irrelevant att Ribom ska åka distans. Gillar inte alls kompensationsuttagningar. Att det är hennes största chans håller jag oxå med om, nu är det extra surt att bli påmind om den försmädliga kraschen i Seefeld, vilken kostade oss en extraplats.

Jag gillar Ribom väldigt mycket som åkare/personlighet och tror(hoppas) hennes formläge blir än bättre mot VM. Fan, man ska behöva peta en medaljaspirant.
Tycker väl din beskrivning av banan passar in på Val di Fiemme också..

Håller annars med dig om mycket. Men Emma har varit genomgående stabil i sprint hela säsongen och det är både troligare att hon lyckas på VM och mer rättvist sett till säsongens resultat.
Citera
2021-02-03, 14:04
Medlem
OweGbgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FNLS
Varför ska poromaa trötta ut sig med det där.
Han vill väl som Ebba ville i fjol vinna titlar. Han har ju inga ens på J-nivå.
Citera
2021-02-03, 14:15
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milton-E
Att diskutera Frida och Linn här inne verkar vara väldigt känsligt för en del. Det är taggarna utåt direkt om något inte andas oförbehållsamma hyllningar.

Jag håller med dom som ifrågasätter Fridas form. Hon har helt klart högre kapacitet än det hon får ut i spåret så visst är det oroande. Något enstaka lopp då och då som är bra.
Det är ju även taggarna utåt från andra sidan vilket vi ser just nu. Att hennes form inte är på topp är sant, men att påstå att hon innan olyckan haft en dålig säsong är bara korkat. Visst - den hade kunnat vara än bättre, men hon har redan fler pallplatser den här säsongen än hela förra (bägge säsongerna är ju minst sagt begränsade pga skador, Corona mm).
Citera
2021-02-03, 14:19
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Jag tycker mig skönja en klar formförbättring hos en viss olympisk mästare vid namn Ragnhild Haga.
Tror hon blir farlig på VM i fria stilen..och jag höjer inte på ögonbrynen en millimeter om Weng eller Fossesholm får se sig förlora sin plats i det norska stafettlaget till Haga.
Definitivt min största outsider.När Haga är i form går ingen säker i fristil.
En Haga i toppform (2018-form) tar självklart en plats i Norges stafettlag - men du har helt fel i vem som petas. I det läget lär de köra Heidi Weng - Johaug - Haga - Fossesholm (alternativt byt plats på Heidi och Fossesholm om man inte vill ha en junior på sista). Dvs, Haga tar en plats på TUWs bekostnad.
Citera
2021-02-03, 14:27
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
En Haga i toppform (2018-form) tar självklart en plats i Norges stafettlag - men du har helt fel i vem som petas. I det läget lär de köra Heidi Weng - Johaug - Haga - Fossesholm (alternativt byt plats på Heidi och Fossesholm om man inte vill ha en junior på sista). Dvs, Haga tar en plats på TUWs bekostnad.

Fast det kommer behövas oerhörda framgångar från Ragnhild för att ta en plats. En bronspeng på 10 fr kan väga (för) lätt. Fosse på första är ganska osannolikt väl? Då kan man lika gärna behålla Tiril.
Citera
2021-02-03, 14:33
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rainbowia
Fast det kommer behövas oerhörda framgångar från Ragnhild för att ta en plats. En bronspeng på 10 fr kan väga (för) lätt. Fosse på första är ganska osannolikt väl? Då kan man lika gärna behålla Tiril.
För mig är det självklart att Fosse bör åka sista, så jag håller med om att det är osannolikt att hon åker första. Håller även med om att det lär krävas stordåd på 10 km fritt om Haga ska platsa i stafettlaget, men OM Haga slår sig in så är jag övertygad om att det är TUW som ryker snarare än Heidi eller Fosse.
Citera
2021-02-03, 14:36
Medlem
OweGbgs avatar
Citat:
Den enda som har så hög fartkapacitet för att utmana Linn Svahn i en ev spurt är väl Heidi?
Tror nog Norge lärde sig från Seefeld att det i dagens stafetter krävs ett ankare som har spurtkvaliteter.
Citera
2021-02-03, 14:43
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OweGbg
Den enda som har så hög fartkapacitet för att utmana Linn Svahn i en ev spurt är väl Heidi?
Tror nog Norge lärde sig från Seefeld att det i dagens stafetter krävs ett ankare som har spurtkvaliteter.

Fast de hjälper dem knappast. Deras enda chans är att ha skapat en lucka innan sistaetappen.
Citera
2021-02-03, 14:44
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
För mig är det självklart att Fosse bör åka sista, så jag håller med om att det är osannolikt att hon åker första. Håller även med om att det lär krävas stordåd på 10 km fritt om Haga ska platsa i stafettlaget, men OM Haga slår sig in så är jag övertygad om att det är TUW som ryker snarare än Heidi eller Fosse.

Bara för spekulerandets skull. Om 10f ser denna resultatlista.
1.Johaug
3.Heidi
7.Tiril
8.Haga
9.Fosse

Då ligger det nära till hands att Heidi trots allt får köra ankarsträckan och vem petar man då av Haga-Fosse, för Tiril sitter väl säkert? (långsökt scenario, jag vet)
Citera
2021-02-03, 14:48
Medlem
OweGbgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Fast de hjälper dem knappast. Deras enda chans är att ha skapat en lucka innan sistaetappen.
Det tror jag också svarade bara på inlägget om troliga norska laget. Tror inte man sätter nån annan än H Weng där för en "ev" spurt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in