Citat:
Yes, haha. Tänker att jag trots allt ska göra en pedagogisk förklaring på varför benfords lag passar så dåligt i just USA-fallet:Benfords lag är kort beskrivet en statistisk egendomlighet där den inledande siffran i en stor mängd "verklighetsgenererad" dyker upp enligt en avtagande formel. Så, 30% av datapunkterna bör ha inledande siffran ett, 18% bör inledas med två, 12,5 med tre etc. Om något inte följer den lagen så kan det betyda att siffrorna är manipulerade.
Varför detta funkar så otroligt dåligt i fallet USA:
Det man tittar på är alltså "hur många röster får Biden/ Trump i ett distrikt?" Och här kommer problemet. Distrikten är relativt samma storlek. De är över hela USA i snitt 1100 individer med extremerna Kansas (snitt 437) och DC med 2700. Får Biden/trump kring 50% i ett distrikt med 1100 individer så .. blir deras inledande siffra 5 och inte 1. Och det är en regel snarare än undantag.
Vad värre är att youtubeklippen/genomgångarna fokuseras på specifika stadskärnor, till exempel Chicago, där Biden har haft stort övertag och kammat hem 80-90% av rösterna i ganska många distrikt. Bom, bidens vanligaste "inledande siffra" är 4, och Trumps blir i just det här specifika fallet 1. Vilket är i bästa fall okunnigt men i värsta ohederligt. I USA funkar det inte att kolla på benfords lag (enligt lin förhoppningsvis lättförståeliga beskrivning ovan) och det går absolut inte att plocka ut en delmängd av data för att visa på anomaliteter. Då kan man lika gärna "välja ut de datapunkter som inleds med fyra" som bevis för att något bryter mot lagen. (Vilket är det man gör i fallet stadskärnor, där vi vet att Biden har starkare stöd då valresultatet är väldigt väl geografiskt knutet.)
Jag förstår att man kanske inte orkar sätta sig in i det här, eller litar på mig när jag presenterar detta men inget i det jag skrivit ovan är svårt att kolla upp själv eller hänga med i. Anledningen till att jag inte skrivit det här tidigare är att jag inte tror det spelar någon roll, för om man hade varit intresserad av att faktiskt ta reda på hur det ligger till så är det som sagt väldigt lätt att leta fram och har man inte gjort det än så kommer ett inlägg av aloc på Flashback inte ändra det